I forbindelse med revisjon av Direktoratet for arbeidstilsynets
regnskap for 2000 har Riksrevisjonen gjennomgått en del
anskaffelser, i hovedsak kjøp av IT-relaterte varer og
tjenester og andre tjenester. Formålet med revisjonen var
blant annet å vurdere om direktoratet har fulgt regelverket
for statlig anskaffelsesvirksomhet, og om EØS-regelverkets
bestemmelser er ivaretatt for anskaffelser som overstiger terskelverdiene.
I brev av 5. juni 2001 stilte Riksrevisjonen
spørsmål ved en del enkeltanskaffelser og direktoratets
anskaffelsesprosedyrer generelt.
Direktoratet uttaler i sitt svarbrev av 25.
juni og 12. juli 2002 at oppgaver i forbindelse med anskaffelser har
vært underlagt for lite overordnet styring og vil ta de
nødvendig skritt for å sikre at regelverket blir
fulgt i framtiden. På bakgrunn av påviste og erkjente
svakheter har direktoratet opplyst at det høsten 2001 vil gjennomføre
følgende tiltak:
– Utarbeide
rutiner for oppfølging av statens nye regler for anskaffelser,
herunder sentral kvalitetssikring.
– Utarbeide rutiner for føring
av anbudsprotokoll i samsvar med regelverket.
– Gjennomføre opplæringstiltak
overfor ledere og andre som har viktige funksjoner i forbindelse
med anskaffelser.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
kommentert direktoratets svar i brev av henholdsvis 29. juni og
16. juli 2001 til Riksrevisjonen. Det framgår at departementet
har merket seg at det er mangler i forhold til overholdelse av regelverket,
og er enig i at direktoratet ikke har viet innkjøpsområdet
nok oppmerksomhet. Departementet legger til grunn at direktoratet
iverksetter de foreslåtte tiltakene for forbedring, og
vil følge opp saken i den videre styringsdialogen med virksomheten.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen bemerker at det er avdekket vesentlige
mangler og svakheter ved anskaffelsesprosedyrene i Direktoratet
for arbeidstilsynet.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
svart:
"Direktoratet for arbeidstilsynet er i gang med oppfølgingen
av tiltak for forbedring av innkjøpsrutiner. Det er utarbeidet
rutiner for føring av anbudsprotokoll sentralt og i distriktene.
Disse vil bli oversendt departementet i løpet av kort tid.
Videre har etaten iverksatt opplæring i statens innkjøpsregelverk,
blant annet i regi av Statskjøp. Overordnede rutiner for
oppfølging av anskaffelsesregelverket er under utarbeidelse."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen har merket seg at direktoratet
er i gang med tiltak for å forbedre innkjøpsrutinene.
Riksrevisjonen forutsetter at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
følger opp de tiltak direktoratet iverksetter for å sikre
at regelverket for statlige anskaffelser heretter blir fulgt. Riksrevisjonen
foreslår: "Til observasjon".
Komiteen ser alvorlig
på de feil og mangler som Riksrevisjonen har avdekket når
det gjelder anskaffelsesprosedyrene i Direktoratet for arbeidstilsynet.
Det er sterkt beklagelig at offentlige etater ikke retter seg etter
gjeldende regelverk for anskaffelser. Dette viser svikt i rutinene. Komiteen har
merket seg de tiltak som etter det opplyste skulle iverksettes høsten
2001 og regner med at disse har bidratt til at bedre rutiner og oppfølging
er etablert. Komiteen regner med at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
følger opp direktoratet i dette arbeidet slik at regelverket
for fremtiden blir fulgt.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Aetat Arbeidsdirektoratet tok i bruk et nytt økonomisystem,
Oracle Application, fra 1. november 1999 og et nytt lønnssystem,
PR, fra 1. januar 2000. Revisjonen av regnskapet for 2000 har avdekket
en rekke svakheter og mangler ved regnskapsavleggelsen. Ved gjennomgangen
av rutiner i tilknytning til lønnssystemet er det blant
annet avdekket utilfredsstillende funksjonsdeling og manglende rutiner
for avstemming, samt utilstrekkelig sikring av både data
og lokaler ved lønnssentralen.
Riksrevisjonen tok resultatet av revisjonen
opp med Aetat Arbeidsdirektoratet i brev av 2. april og 25. april 2001.
En del av de samme forholdene vedrørende regnskapsmessige
rutiner og kontroll er tidligere påpekt av Riksrevisjonen
for regnskapsåret 1999. Direktoratet svarer i brev 18.
og 22. mai 2001 til Riksrevisjonen og opplyser bl.a. at det har
vært komplisert og har tatt tid å utvikle hovedbok
og bilagsjournal i økonomisystemet.
I Riksrevisjonens brev av 26. juni 2000 til
Aetat Arbeidsdirektoratet er det gitt en oppsummering og vurdering
av Aetats regnskap for 2000. Det blir konkludert med at det er framlagt
utilstrekkelige og manglende regnskapsrapporter og manglende
avstemminger. Det er av den grunn usikkert om regnskapet er pålitelig
og fullstendig, og Riksrevisjonen har ikke tilstrekkelig grunnlag
for å bekrefte og godkjenne Aetats avlagte regnskap for
2000.
Riksrevisjonen tok forholdene opp med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i brev av 28. juni 2001. Departementet
har i svarbrevet av 31. juli 2001 blant annet uttalt at det vil
be Aetat Arbeidsdirektoratet lage en plan for å bedre avstemmingsarbeidet
samt at en ny hovedbok og bilagsjournal skal testes ut, og at systemet
vil tilfredsstille økonomireglementets krav i løpet av
kort tid.
Departementet beklager de manglene som har oppstått
i Aetats regnskap for 2000. Det vises til at direktoratet og systemleverandør
arbeider kontinuerlig med å få systemene til å fungere
tilfredsstillende og i tråd med økonomireglementets
bestemmelser. Departementet vil følge dette nøye
opp og har i tildelingsbrevet for Aetat Arbeidsdirektoratet 2001
presisert at Aetat skal gjennomføre kvalitetskontroll og
oppfølging av rutinebeskrivelser for å sikre samsvar
med kravene i økonomireglementet. Departementet forutsetter
samtidig at Aetat følger opp og utbedrer de svakhetene
som Riksrevisjonen har påpekt. Avslutningsvis opplyser departementet
at det vil ta initiativ til en gjennomgang og oppfølging
av Aetats rutiner og til en gjennomgang av kompetansebehov på økonomiforvaltningsområdet samt
ressurssituasjonen på området, slik at regnskapet i
2000 kan revideres og godkjennes og liknende problemer for 2001
unngås. Videre vil departementet vurdere å gå inn
med en egen revisjonsordning, eventuelt be Aetat Arbeidsdirektoratet
om å benytte seg av ekstern revisjon som kan bistå Aetat
og gjennomgå Aetats regnskaper.
Riksrevisjonen bemerker:
Etter Riksrevisjonens vurdering viser det framlagte regnskapet
for Aetat utilstrekkelige og manglende regnskapsrapporter og avstemminger.
Det er usikkert om regnskapet er pålitelig og fullstendig.
Den dokumentasjonen som er framlagt, gir ikke tilstrekkelig grunnlag
for å bekrefte og godkjenne regnskapet til Aetat for 2000.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
svart:
"Departementet beklager at deler av arbeidet med avstemming
og rapportering av regnskapet for 2000 er utført for sent
i forhold til gjeldende frister og at regnskapet på revisjonstidspunktet
ikke var fullstendig avstemt og dokumentert. Aetat Arbeidsdirektoratet opplyser
at det er satt i gang en rekke tiltak for at regnskapet for fremtiden
skal være ajour:
- - -
Det er Aetat Arbeidsdirektoratets mål at tiltak på lengre
sikt som det her refereres til ferdigstilles innen utgangen av regnskapsåret
2001 og at resultatene av tiltakene klart synliggjøres
gjennom avleggelse av regnskapet for 2001.
AAD har
i brev av 21. september 2001 bedt Aetat om en ajourført
og utdypende rapportering av status på de enkelte punkter
Riksrevisjonen peker på innen 1. november 2001. Dersom
det på rapporteringstidspunktet gjenstår uløste
oppgaver skal det legges frem en skisse til løsning og
timeplan for arbeidet med å løse problemene.
Aetat
Arbeidsdirektoratet er videre bedt om å iverksette en kartlegging
av om Aetats nye økonomistyringssystem og -rutiner oppfyller
de foreliggende krav i lover, regler og overordnede styringsdokumenter, ……… Det
skal også utarbeides en redegjørelse for avvikene
mellom rapportert oppfyllelse av økonomiregelverkets krav
og Riksrevisjonens funn. Departementet legger til grunn at Aetat
knytter til seg uavhengig, ekstern kompetanse med god erfaring fra
feltet til å bistå i dette arbeidet.
I
etterkant av det omtalte arbeidet med økonomisystemer og
- rutiner legger departementet opp til at det også gjennomføres
en gjennomgang av dagens rutiner og praksis knyttet til kontroll
og revisjon i Aetat. AAD vil følge det arbeidet som nå iverksettes
tett og vil i denne forbindelse vurdere å knytte til oss
en ekstern kvalitetssikrer. På bakgrunn av direktoratets
rapportering 1. kvartal 2002 vil departementet også foreta
en vurdering av hvordan departementet i fremtiden skal skjøtte
sitt kontrollansvar i henhold til økonomiregelverket."
Riksrevisjonen uttaler:
Aetat har lagt fram et regnskap med utilstrekkelige og
manglende regnskapsrapporter og avstemminger, og det foreligger
usikkerhet om regnskapets pålitelighet og fullstendighet.
På denne bakgrunn kan Riksrevisjonen ikke godkjenne regnskapet
for 2000.
Riksrevisjonen har merket seg at Aetat Arbeidsdirektoratet
har iverksatt flere tiltak for å sikre at regnskapet for
2001 blir avstemt og dokumentert på en tilfredsstillende
måte. Videre har Riksrevisjonen merket seg at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet på grunnlag av direktoratets
rapportering 1. kvartal 2002 vil foreta en vurdering av hvordan
departementet i framtiden skal skjøtte sitt kontrollansvar
i henhold til økonomiregelverket. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteen ser med bekymring
på de opplysninger som fremkommer av Riksrevisjonens undersøkelse. Det
er svært uheldig at det i en så stor etat som
Aetat, blir avdekket svakheter og mangler ved regnskapsavleggelsen.
At deler av dette også er påtalt tidligere uten at
forholdene er rettet opp tyder på at oppfølgingen
fra ansvarlig ledelse er for dårlig. Videre er det etter komiteens oppfatning
sterkt bekymringsfullt at Riksrevisjonen uttaler at den er usikker
på om regnskapet for Aetat 2000 er pålitelig og
fullstendig, og at Riksrevisjonen ikke kan godkjenne regnskapet
for Aetat for 2000. Komiteen ber Arbeids- og administrasjonsdepartementet
om å følge dette opp. Komiteen har
merket seg departementets svar og de tiltak som departementet mener
er nødvendige å sette inn.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".
I antegnelsene til statsregnskapet for 1992,
jf. Dokument nr. 1 (1992-93), påpekte Riksrevisjonen overfor daværende
Kommunal- og arbeidsdepartementet omfattende bruk av eksterne edb-konsulenter
i Arbeidsdirektoratet.
Ved revisjonen av regnskapet for 2000 har Riksrevisjonen
kontrollert et utvalg kontrakter for kjøp av konsulenttjenester
til Aetat og har omfattet ca. 20 pst. av firmaene som har hatt konsulentoppdrag
i Aetat i 2000, samt et utvalg kontrakter fra 1999 og første
halvår 2001. Revisjonen har blant annet omfattet en kontroll av
om regelverket for offentlige anskaffelser er fulgt, og om konkurranseprinsippet
er ivaretatt. Aetat kjøpte konsulenttjenester for ca. 128
mill. kroner i 2000.
Konsulentkjøpene som er kontrollert,
gjaldt hovedsakelig utvikling, drift og vedlikehold av IT-systemer, og
flere av disse kommer ut med et sluttbeløp som ligger over
den fastsatte terskelverdien i EØS-avtalen. Tjenesteforskriftens
prosedyrer for tildeling av kontrakter er ikke fulgt ved enkelte
av disse kjøpene. Kontrollen har videre vist at Aetat har
kontraktsforhold med eksterne konsulenter som har vært
tilknyttet Aetat en del år på ulike oppdrag. Konsulentene
honoreres etter avtalt timepris, og det stilles kontorplass og diverse
ressurser som telefon og kopiering til disposisjon. Enkelte konsulenters
langvarige tilknytning til Aetat synes å være
et utslag av en relativt omfattende praksis med reengasjering av
tidligere benyttede konsulenter.
I anbudsprotokollen er anskaffelsesformen "kjøp etter
forhandlinger" angitt for en rekke konsulentkjøp uten at
det er forsøkt å oppnå konkurranse ved å innhente
tilbud fra flere firmaer. Valg av kontraktspart er for flere av
disse kjøpene gjennomført med det uttalte formål å beholde
konsulenter fra tidligere eller eksisterende oppdragsforhold. I
en del tilfeller hvor konsulentene har skiftet arbeidsgiver i kontraktsperioden,
har Aetat inngått kontrakt med konsulentens nye firma for å kunne
beholde vedkommende, uten at vilkårene for å benytte
en slik framgangsmåte i henhold til regelverket er oppfylt.
Kontrollen viser videre at det er ført anbudsprotokoll
for de aller fleste innkjøpene, men at de inneholder enkelte
formelle feil. Aetat har heller ikke utarbeidet en egen strategi
for bruk av konsulenter med blant annet krav til resultater og kompetanseoverføring til
virksomheten.
Riksrevisjonen tok enkelte av forholdene opp
med Aetat Arbeidsdirektoratet i brev av 8. juni 2001. I svarbrevet
til Riksrevisjonen av 27. juni 2001 er det blant annet opplyst at
Aetat har som intensjon å følge det gjeldende
regelverket og mener å ha gjort dette også når
det gjelder forlengelser av konsulentoppdrag. Det er videre vist
til at konsulenttjenester i stor grad er knyttet opp til den enkelte
konsulents kompetanse og erfaring. Aetat imøtekommer imidlertid
kritikken om mangelfull overføring av kompetanse ved bruk
av eksterne konsulenter, og ser det som en prioritert oppgave å utvikle
en strategi for å sikre nødvendige rutiner for
kompetanseoverføring. Det blir framhevet at SIAMO-prosjektet
(Service og informasjon i et arbeidsmarked i omstilling) har et
omfattende planverk for å ivareta blant annet krav til
resultater og kompetanseoverføring.
Resultatet av kontrollen ble forelagt Arbeids-
og administrasjonsdepartementet ved Riksrevisjonens brev av 9. juli
2001. I svarbrevet av 1. august 2001 blir det blant annet uttalt
at de forholdene som er påpekt vedrørende konsulentbistand
til IT-systemet TOTAL (saksbehandlingssystem), langt på vei
skyldes at markedet for spesialkompetanse i Norge for den aktuelle typen
løsninger er svært lite. Forsøk på å tilsette
egen kompetanse har vært vanskelig, og eksisterende avtaler har
derfor vært forlenget uten at konkurrerende tilbud er innhentet.
Departementet opplyser videre at prolongering
av kontrakter om konsulentbistand til SIAMO uten innhenting av konkurrerende
tilbud er gjort for et bestemt firma og i noen få andre
tilfeller. Hovedregelen er at det skal være konkurranse
om alle oppdrag, og at EØS-utlysninger gjennomføres
der det forventes et omfang i nærheten av terskelverdiene.
Der det har vært aktuelt å fravike hovedregelen,
har Aetat gjort konkrete vurderinger i hvert enkelt tilfelle. I
de tilfellene der valget har falt på leverandører
som har erfaring fra Aetat tidligere, er valget basert på at
den aktuelle leverandøren også er konkurransedyktig
på de øvrige kvalifikasjonskravene som stilles.
Når det gjelder føring av anbudsprotokoll, viser
departementet til at enkelte opplysninger som skulle ha gått
fram av anbudsprotokollen, kommer fram av underlagsdokumentasjonen.
I Arbeids- og administrasjonsdepartementets
avsluttende bemerkninger blir det opplyst at de forholdene som lå til
grunn for antegnelsen i 1992, er brakt i orden. Departementet vil
framheve at det ser svært alvorlig på de mangler,
uregelmessigheter og avvik fra regelverket som Riksrevisjonens kontroll
har avdekket. Aetat Arbeidsdirektoratet vil bli bedt om at gjeldende
regelverk blir lagt til grunn for etatens kjøp av konsulenttjenester,
og at formelle feil mv. ved føring av anskaffelsesprotokoller
unngås. Departementet vil videre ta initiativ overfor Aetat
Arbeidsdirektoratet til en nærmere gjennomgang av rutiner
og retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester. Det pekes
på at det i valget mellom kjøp av konsulenttjenester
og opplæring og bruk av egne ansatte er flere avveininger
som må gjøres. Fordi TOTAL-systemet i noen år
har vært under utfasing, har departementet ingen merknader
til at kjøp av ekstern konsulentbistand har vært
valgt framfor å bruke ressurser til opplæring
av egne ansatte. SIAMO er et omfattende og komplisert system. I
lys av et begrenset marked for spisskompetanse har det vært nødvendig å benytte
eksterne konsulenter i oppbyggingen av systemet. Samtidig vil departementet
legge vekt på at etaten i egen virksomhet har bygd opp
en meget solid prosjektledelse og lagt vekt på å bygge
opp kompetanse i etaten gjennom omfattende opplæringsprogrammer.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen konstaterer at Aetat har inngått
en rekke kontrakter med eksterne konsulenter i strid med regelverket
for statlige anskaffelser. Ved kjøp av konsulenttjenester
til staten skal de vanlige prinsippene for statlige innkjøp
følges. Gjennom økt konkurranse vil staten kunne
oppnå pris- og kvalitetsmessige fordeler.
Riksrevisjonen vil også påpeke
at den omfattende bruken av eksterne konsulenter i Aetat over mange år tyder
på at kompetanseoverføringen fra konsulentene til
Aetat ikke har vært tilstrekkelig fokusert eller vellykket.
Avhengig av oppdragenes art bør forholdene legges til rette
for overføring av kompetanse til oppdragsgiver, slik at
virksomheten best mulig vil kunne nyttiggjøre seg resultatet
av bistanden og kunne løse tilsvarende oppgaver i framtiden
med begrenset bruk av eksterne konsulenter.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
svart:
"Departementet ser alvorlig på de avvik
fra regelverket som Riksrevisjonen har avdekket. Departementet legger
til grunn at Aetat for fremtiden oppfyller innkjøpsregelverkets
krav og at formelle feil ved føring av anbudsprotokoller
unngås. I gjennomgangen av Aetats eksisterende systemer
og rutiner for økonomiforvaltningen vil også Aetats
bruk av konsulenttjenester og innkjøpsregelverket omfattes.
Riksrevisjonen
påpeker at det stilles kontorplass og andre ressurser (...)
til disposisjon også for eksterne konsulenter. Vi vil til
dette bemerke at de konsulenter som leies inn oftest arbeider i
team med ansatte i Aetat og det er en forutsetning for at arbeidet
skal bli best mulig at disse kan fysisk sitte i nærheten
av hverandre. Dette er et klart risikoreduserende tiltak. Også med hensyn
på kompetanseoverføring er dette en fordel. Timepris
for konsulentene er satt ut fra at arbeidet skal utføres
i Aetats lokaler og at normale utgifter til kontorhold dekkes av
Aetat."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen konstaterer at Aetat har inngått
en rekke kontrakter med eksterne konsulenter i strid med regelverket
for statlige anskaffelser, og at kompetanseoverføringen
fra konsulenter til virksomheten ikke har vært tilstrekkelig
fokusert.
Riksrevisjonen har merket seg at Arbeids- og
administrasjonsdepartementet ser alvorlig på de forhold som
er avdekket ved kjøp av konsulenttjenester i Aetat, og
at departementet legger til grunn at Aetat for framtiden følger
regelverket for statlige anskaffelser. Riksrevisjonen foreslår:
"Kan passere".
Komiteen ser alvorlig
på at Aetat har inngått en rekke kontrakter med
eksterne konsulenter i strid med regelverket for statlige anskaffelser.
Etter komiteens oppfatning tyder dette på alvorlig
svikt i de administrative rutinene i Aetat. Komiteen forutsetter
at Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Aetat iverksetter
nødvendige tiltak for å kvalitetssikre de innkjøpsprosesser
som blir gjennomført i Aetat, slik at man for fremtiden
unngår tilsvarende feil og mangler.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".