For inntektsåret 1999 har Riksrevisjonen
gjennomført en kontroll av likningen for alle tilsatte
ved 62 likningskontorer. Kontrollen har avdekket følgende
svakheter:
– Det er
ikke utarbeidet retningslinjer fra sentralt hold for likning av
tilsatte ved likningskontorene ved bruk av DSB-systemet.
– Skriftlige rutinebeskrivelser har
bare unntaksvis vært utarbeidet lokalt.
– Det er påvist tilfeller
hvor tilsatte har liknet seg selv og/eller ektefelle/samboer
og barn.
– Det er påvist tilfeller
hvor tilsatte har foretatt endring i egne og/eller ektefelles/samboers
og barns likningsdata, eller gjort oppslag i DSB-systemet uten å foreta
endringer.
– Enkelte likningskontorer har ikke
vært klar over muligheten for sperring av tilsatte i DSB-systemet, og
det er påvist en rekke tilfeller av manglende sperring.
– Det er påvist tilfeller
hvor ikke-privilegerte brukere ved likningskontorene har vært
inne på andre tilsattes likningsdata.
– Ved større likningskontorer
er opprettelse av privilegerte brukere og sperring av egne tilsatte
i DSB-systemet i stor grad gjennomført, men disse mulighetene
er ikke i like stor grad tatt i bruk ved mellomstore og mindre kontorer.
– Fylkesskattekontorenes kontroller
mot likningskontorene har i liten grad bidratt til tilfredsstillende kvalitetssikring
av området.
Resultatene av kontrollen ble oversendt direktoratet ved
Riksrevisjonens brev av 25. april 2001 hvor det bl.a. ble opplyst
at den gjennomførte kontrollen for inntektsåret
1999 ikke hadde avdekket misligheter, men at det tidligere har forekommet
tilfeller av at tilsatte har manipulert egne likningsdata i DSB-systemet. Det
ble derfor uttalt at det ble ansett som lite tilfredsstillende at
nødvendige retningslinjer for likningen av egne tilsatte
ikke var blitt utarbeidet fra sentralt hold på et tidligere
tidspunkt.
I Skattedirektoratets brev av 22. mai 2001 til
Riksrevisjonen er det vedlagt retningslinjer for likningsbehandlingen
av egne tilsatte, datert 30. april 2001. Med unntak av Oslo likningskontor
skal likningen av tilsatte med nærmeste familie heretter
overlates til et annet kontor i fylket. En tilsvarende ordning for
tilsatte ved Oslo likningskontor vil bli vurdert fra og med likningsåret
2002. Direktoratet opplyser videre at nye retningslinjer for fylkesskattekontorenes
likningskontroll av tilsatte ventelig vil foreligge innen utgangen
av juni 2001. Direktoratet bemerker at Riksrevisjonens kontroller
har bidratt til å skjerpe rutinene med bakgrunn i de påviste
forholdene. Videre vises det til at de mislighetene som tidligere
er avdekket, har medført meget strenge reaksjoner.
Riksrevisjonen tok forholdene opp med Finansdepartementet
i brev av 1. juni 2001. Finansdepartementet uttaler i brev av 21.
juni 2001 til Riksrevisjonen at de forholdene som er avdekket, anses
som alvorlige, og departementet sier seg enig i at retningslinjer
for likning av etatens tilsatte burde vært utarbeidet på et tidligere
tidspunkt. Departementet uttaler imidlertid at det har vært
hensiktsmessig å vente med iverksettelsen av de nye retningslinjene
til likningsåret 2001 fordi likningsnemndenes kontrollfunksjon
for likningen av tilsatte er bortfalt som følge av en lovendring,
og fordi det foreligger vedtak om å omorganisere likningsforvaltningen.
Det bemerkes at innføringen av DSB-systemet har gitt økte
muligheter til å følge opp saksbehandlingen og
til etterkontroll av de tilsattes likning, men at mulighetene for å sperre
de tilsattes tilgang til systemet kunne vært bedre utnyttet
på likningskontorene. Departementet forventer at Skattedirektoratet
og fylkesskattekontorene følger opp likningskontorenes praktisering
av retningslinjene slik at disse kan føre til en sikker
likning av de tilsatte. Departementet vil videre følge
opp manglene som Riksrevisjonen har avdekket, gjennom den løpende
styringsdialogen med Skattedirektoratet.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonens kontroll har avdekket en rekke brudd
på likningslovens ugildhetsregler. DSB-systemet har vært
i landsdekkende bruk fra inntektsåret 1993, og retningslinjer
for likningen av likningskontorenes tilsatte burde således
vært innført samtidig eller nær opp til
innføringen av DSB-systemet. Riksrevisjonen kan vanskelig
se at bortfallet av likningsnemndenes kontrollfunksjon og omorganiseringen
av likningsforvaltningen har vært et tilstrekkelig grunnlag
for å utsette innføringen av retningslinjene fram
til 2001. Riksrevisjonen vil peke på at likningskontorene
har hatt for dårlig kjennskap til mulighetene for sperring
i DSB-systemet ved likningen av de tilsatte. Dette skyldes blant
annet mangelen på sentralt utarbeidede retningslinjer.
Riksrevisjonen forutsetter at behovet for spesielle ordninger
ved Oslo likningskontor snarlig blir vurdert og avklart, og at nye
retningslinjer for fylkesskattekontorenes likningskontroll blir
utarbeidet som forutsatt. Riksrevisjonen ser det som viktig at fylkesskattekontorene
og Skattedirektoratet følger opp at nye rutiner blir etablert
og etterlevet.
Finansdepartementet har svart:
"- - -
Skattedirektoratet har nå opplyst at retningslinjene for
fylkesskattekontorenes likningskontroll er revidert.
...Departementet
kan opplyse at skatteetaten nå ser på alternative
løsninger for Oslo likningskontor for fordeling/utveksling
av saker til andre kontorer. Departementet forutsetter at det før
likningsbehandlingen i 2002 er innført en ordning ved Oslo
likningskontor som ivaretar rutinene ellers i landet.
Departementet
vil ellers peke på at behovet for administrative retningslinjer
for likning av etatens egne ansatte må vurderes i forhold
til de organer som har myndighet til å utføre
denne likningen. Videre må det tas hensyn til hvor langt
loven selv regulerer området. Gjentakelse av lovens klare
krav vil normalt ikke være det viktigste ved slike retningslinjer.
Prinsippet
om at ingen skal treffe likningsavgjørelse om seg selv,
følger allerede av habilitetsbestemmelsen i ligningsloven § 5
nr. 1 a, og må anses vel kjent i skatteetaten. Forberedelse
av egen sak er ikke absolutt forbudt, jf. ligningsloven § 3-8
nr. 5, men skal begrenses til et strengt nødvendig minimum,
jf. de strenge kriteriene for dette i lovbestemmelsen. Behovet for
en administrativ innskjerping av dette kan bero på de erfaringer
en gjør, herunder også Riksrevisjonens undersøkelser.
Til
og med 2000 var det likningsnemndene alene som hadde avgjørelseskompetansen
for likningen av personalet på likningskontoret. Ligningsloven
selv ga denne klare retningslinjen, i daværende § 8-4
nr. 2 bokstav c. En hadde til da ikke erfaring for misbruk som tilsa
at det i tillegg behøvdes administrativ innskjerpning av
denne lovbestemte ordning.
Departementet vil peke
på at behovet for administrative retningslinjer kom i en
helt ny stilling fra 2001, da nemndenes særlige myndighet
bortfalt på dette område, uten nærmere
lovregulering av hva som skulle tre i stedet. Dette nødvendiggjør
en ny regulering av hvordan likningen av personalet på et
likningskontor da skal utføres, ut fra habilitetshensyn
og praktiske hensyn.
Ideelt sett hadde det vært ønskelig å få nærmere administrative
retningslinjer noe tidligere. Departementet konstaterer imidlertid
at Riksrevisjonen ikke har avdekket misligheter i sin gjennomgang.
Departementet er for øvrig enig med Riksrevisjonen i at
mulighetene for å sperre tilsattes tilgang til systemet
kunne vært bedre utnyttet på likningskontorene.
Dette forhold er nå presisert i Skattedirektoratets retningslinjer
av 30. april 2001 om likningsbehandlingen av ansatte ved likningskontorene."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at tilsatte
ved likningskontorer i flere tilfeller ikke har forholdt seg i samsvar
med gjeldende habilitetsregler. Riksrevisjonen har merket seg at
Finansdepartementet ser alvorlig på de mangler som er påvist,
og at departementet gjennom dialog med Skattedirektoratet vil følge
opp at likningen av etatens tilsatte kvalitetssikres.
Finansdepartementet uttaler at forberedelse
av egen sak ikke er absolutt forbudt etter dagens regelverk. Riksrevisjonen
vil bemerke at denne unntaksbestemmelsen bare forutsettes anvendt
i de tilfellene der utsetting ikke kan skje uten vesentlig ulempe
eller skadevirkning, dvs. saker der det er viktig med rask handling.
Riksrevisjonen kan ikke se at dette er tilfellet i de sakene som
er omfattet av kontrollen. Ved bruk av sperrrefunksjonen i DSB-systemet
ville det vært mulig å unngå brudd på habilitetsreglene.
Riksrevisjonen forutsetter at Finansdepartementet følger
opp at nye rutiner blir etablert og etterlevet. Riksrevisjonen foreslår: "Til
observasjon".
Komiteen konstaterer
at likningskontorenes ansatte har hatt mulighet til å fastsette
egen likning i DSB-systemet helt siden innføringen av systemet
i 1993. Riksrevisjonens kontroll av likningen for alle ansatte ved
62 likningskontorer gjelder bare inntektsåret 1999. Selv
om kontrollen ikke avdekket misligheter, finner komiteen det
uholdbart at det ikke er etablert sikre rutiner for å unngå at
ansatte har muligheten til å påvirke egen eller
nærståendes likning.
Komiteen ser alvorlig på at
Riksrevisjonens undersøkelse har avdekkket at tilsatte
ved likningskontorer i flere tilfeller ikke har forholdt seg i samsvar
med gjeldende habilitetsregler. Komiteen forutsetter
at Finansdepartementet følger opp at nye rutiner blir etablert
og etterlevet.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".
Svakheter og mangler ved Toll- og avgiftsdirektoratets
(med 11 tolldistrikter) regnskapsføring og intern kontroll
har over lengre tid medført betydelig usikkerhet knyttet
til regnskapets inntektsside, blant annet kunne regnskapene for
1991 og 1993 ikke godkjennes. Regnskapene for 1992, 1994, 1995,
1996, 1997 og 1998 ble godkjent med forbehold vedrørende
blant annet MASYS (motorvognavgiftssystemet). Systemet hadde så vesentlige
mangler at en tilfredsstillende revisjon ikke var mulig. For 1999
ble regnskapet godkjent med forbehold for delleveranse 2C av TVIST2000-prosjektet
i tollvesenet som omhandler ny løsning for motorvognavgifter
og forhåndsbetalt årsavgift, og for manglende
avstemming og kontroll mellom AFS (avgiftsfastsettelsessystemet)
og regnskapet.
I brev av 21. mai 2001 til Toll- og avgiftsdirektoratet tok
Riksrevisjonen blant annet opp at Oslo og Akershus tolldistrikt
ikke synes å ha iverksatt tilfredsstillende aktiv innfordring
av restansene på årsavgift. Toll- og avgiftsdirektoratet
opplyser i brev av 14. juni 2001 til Riksrevisjonen blant annet
at restansene på årsavgift i de senere årene
har hatt en jevn økning.
I Riksrevisjonens brev av 6. juli 2001 til Finansdepartementet
blir det blant annet uttalt at departementet gjennom antegnelser
til statsregnskapet er gjort kjent med de problemene tollvesenet
har med å få etablert en tilfredsstillende løsning
for regnskapsføring og innkreving av motorvognavgifter.
Riksrevisjonen ber om å få opplyst om tollvesenets
innfordringsstrategi med hensyn til innfordring av årsavgift
på motorvogner er i overensstemmelse med departementets
oppfatning om bruk av tvangsmidler. Riksrevisjonen ber dessuten
om departementets syn på at tollvesenet ifølge
pressemeldingen av 26. juni 2001 ikke vil tvangsinnfordre årsavgift
for inneværende år eller tidligere år.
Finansdepartementet har i brev av 2. august
2001 til Riksrevisjonen opplyst at det har merket seg at varsel og
vedtak om avskilting/innlegging av registreringssperre
i Autosys blir iverksatt mot skyldnere av årsavgift. Det
blir i tillegg ikke utstedt oblat ved manglende betaling. Disse
innkrevingstiltakene til sammen fører til at det store
flertallet av de betalingspliktige betaler årsavgiften.
Det er isolert sett uheldig at restansene er økende, men
departementet vurderer fortsatt restansenivået som lavt.
Departementet er likevel av den oppfatning at tvangsinnfordring
i tillegg til de øvrige innkrevingstiltakene som eksempelvis
avskilting, vil bidra til en ønsket reduksjon av årsavgiftsrestansene. Toll-
og avgiftsetaten har derfor over lengre tid arbeidet med å etablere
et system som kan håndtere tvangsinnfordringen. Departementet
har imidlertid forståelse for at Toll- og avgiftsdirektoratet
har villet prioritere en løsning på regnskapsområdet
foran en løsning på innfordringsområdet,
og er tilfreds med at en innfordringsløsning nå synes
innen rekkevidde i løpet av den nærmeste framtid.
Departementet har også forståelse for at manuell
tvangsinnfordring av utestående årsavgift hittil
ikke er blitt gjennomført. Også på innfordringsområdet
må gjennomføringen av tiltak vurderes i et verdiorientert
perspektiv.
Toll- og avgiftsdirektørens beslutning
om å utelate tvangsinnfordring av årsavgiften
for 2001 og tidligere år ble tatt i samråd med
departementet og etter en samlet vurdering der hensynet til brukerne
var utslagsgivende. Det ble lagt vekt på publikums behov
for god nok informasjon om når en bil må avskiltes
eller vrakes for at årsavgift ikke skal påløpe.
Ifølge det opplyste forventer departementet at årsavgiften
for 2002 og senere år vil bli tvangsinnfordret, og at dette
sammen med innføring av gode rutiner for fristavbrytende
tiltak vil kunne bidra til å redusere restansene på motorvognavgifter.
Riksrevisjonen bemerker:
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
vurderer restansenivået på motorvognavgifter som lavt,
og at departementet har forståelse for at manuell innfordring
ikke er gjennomført hittil. Departementet har også forståelse
for at Toll- og avgiftsdirektoratet har prioritert en løsning
på regnskapsområdet før en løsning
på innfordringsområdet, og at departementet er tilfreds
med at en innfordringsløsning synes innen rekkevidde i
løpet av den nærmeste framtid.
Riksrevisjonen vil understreke at innfordring
av avgifter er en hovedoppgave for tollvesenet. Det er derfor ikke
akseptabelt at en innfordringsløsning for inntekter blir
utsatt med den følge at betydelige avgiftsbeløp
blir avskrevet. Finansdepartementet har vært kjent med
direktoratets innfordringsstrategi som blant annet innbærer
at muligheten til tvangsinnfordring av manglende innbetaling
ikke har vært benyttet. Riksrevisjonen vil også påpeke
at den manglende innfordringsløsningen medfører
at avgiftspliktige med årsav-giftsrestanser også kan
registrere nytt kjøretøy uten betaling av forfalte
krav.
Riksrevisjonen vil også bemerke at
de akkumulerte årsavgiftsrestansene for de tre siste årene
på ca. 507 mill. kroner er betydelige. Riksrevisjonen er
derfor kritisk til at Toll- og avgiftsdirektoratet i samråd
med Finansdepartementet har besluttet å ikke tvangsinnfordre
dette beløpet. Siden 80 pst. av restansene på 2000-krav
er knyttet til avregistrerte kjøretøyer, vil ventelig en
trussel om avskilting få liten virkning for betaling av
restanser.
Finansdepartementet har svart:
"- - -
Finansdepartementet vil vise til at avskiltingsordningen og det
at oblat ikke utstedes ved manglende betaling, fører til
at det store flertallet av de betalingspliktige betaler årsavgiften.
Finansdepartementet er samtidig enig i at en tvangsinnfordring i
tillegg vil bidra til en ønsket reduksjon i årsavgiftsrestansene.
En
stor del av restansene er imidlertid, som Riksrevisjonen påpeker,
knyttet til avregistrerte kjøretøyer. Som nevnt
i departementets brev av 2. august 2001 var informasjon til publikum
om når en bil må avskiltes eller vrakes for å unngå at
avgift påløper, ikke god nok. I denne situasjonen
fant departementet det riktig å utsette ny praksis med
tvangsinnfordring av skyldig avgift. Finansdepartementet vil også understreke
at selv om tvangsinnfordring ikke gjennomføres for årsavgiften
for 2001 og tidligere år, vil toll- og avgiftsetaten fortsatt
kreve at ubetalt, ikke foreldet avgift for tidligere år
innbetales i forbindelse med på- eller omregistrering.
Finansdepartementet
har ellers merket seg Riksrevisjonens påpeking av at manglende
innfordringsløsning medfører at avgiftspliktige
med årsavgiftsrestanser kan registrere nytt kjøretøy
uten betaling av forfalte krav. Departementet vil peke på at
dette i tilfelle vil kreve forskriftsendringer, og vil bryte med
systemet om at årsavgiften knytter seg til kjøretøyet.
- - -"
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at årsavgiftsrestansene
er akkumulert til 507 mill. kroner over tre år, og at det
fortsatt ikke er etablert en tilfredsstillende innfordringsløsning
for årsavgift på motorvogner.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
sier seg enig i at en tvangsinnfordring i tillegg til oblat- og
avskiltingsordningene vil bidra til en ønsket reduksjon
av årsavgiftsrestansene. Riksrevisjonen tar til etterretning
at en ordning med krav om betaling av avgiftsrestanser for å kunne
registrere nytt kjøretøy i tilfelle vil kreve
forskriftsendringer, og bryte med systemet om at årsavgiften
knytter seg til kjøretøyet. Riksrevisjonen foreslår:
"Til observasjon".
Komiteen viser generelt
til at det er utilfredsstillende at Toll- og avgiftsdirektoratets
regnskaper gjennom hele 1990-tallet har hatt så store svakheter
at tilfredsstillende revisjon ikke har vært mulig.
Komiteen finner det kritikkverdig
at det fortsatt ikke er etablert en tilfredsstillende innfordringsløsning for årsavgift
på motorvogner. Komiteenforutsetter at departementet finner
en løsning på dette.
Komiteen er imidlertid tilfreds
med at avgiftsrestanser vedrørende avregistrerte kjøretøyer,
som er knyttet til dårlig informasjon til publikum vedrørende tidspunktet
for når en bil må avskiltes eller vrakes for å unngå avgift,
av rettferdighets- og hensiktsmessighetshensyn ikke blir tvangsinnfordret. Komiteen er imidlertid
lite tilfreds med at informasjonen til publikum ikke har vært
tilstrekkelig og ber departementet forbedre informasjonsrutinene.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Til observasjon".