Riksrevisjonen vurderer det som lite tilfredsstillende at
ikke en større andel av de yrkeshemmede som får
tilstått uførepensjon, er gitt mulighet til å bedre
inntektsevnen gjennom yrkesrettede tiltak. Det vises i denne sammenheng
til at Stortinget gjennom behandlingen av Attføringsmeldingen
fastla arbeidslinja framfor passiv stønadsutbetaling i
velferdspolitikken, og at dette skulle oppnås blant annet
gjennom økt satsing på yrkesrettet attføring.
Etter Riksrevisjonens oppfatning bør ambisjonsnivået
på dette området økes vesentlig. Hvis
flere får prøve attføring, vil trygdeetaten
i neste omgang ha større sikkerhet for at attføring
er tilstrekkelig prøvd. Spesielt gjelder dette yrkeshemmede
som er motiverte, men hvor Aetat er noe usikker på den yrkeshemmedes
muligheter.
Etter Riksrevisjonens vurdering vil konkrete,
omforente og realistiske mål med operasjonaliserte resultatkrav
for attføringsarbeidet i de to etatene i sterkere grad
sikre at tilstrekkelige ressurser prioriteres mot det samme saksområdet,
selv om begge departementene framhever at de ser det som vanskelig å fastsette
resultatmål på dette området.
Undersøkelsen viser at trygdeetaten
vurderer enkelte personer som for friske til å uførepensjoneres,
mens Aetat vurderer de samme som for syke og for lite konkurransedyktige
på arbeidsmarkedet. Ifølge Rikstrygdeverket er
det et problem som har vært kjent gjennom lengre tid at
det er ulik forståelse av hva som er hensiktsmessig og
nødvendig i forhold til at søkeren skal bli i
stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid. Riksrevisjonen
ser det derfor som positivt at trygdeetaten nå vil registrere
omfanget av og begrunnelsen for at saker returneres fra Aetat til
trygdeetaten, for derigjennom å kartlegge eventuelle ulikheter
i skjønnsutøvelsen mellom etatene. Dermed
vil man lettere få fram årsakene til at etatene
i en del tilfeller foretar ulike vurderinger.
Begge de berørte departementene erkjenner
at mangel på tiltaksplasser for yrkeshemmede med psykiske lidelser
er et problem. Under henvisning til at gruppen med psykiske lidelser
i 1999 utgjorde nær halvparten av nye uførepensjonister
under 40 år, vil Riksrevisjonen understreke betydningen
av at tiltakstilbudet i Aetat bedre blir tilpasset behovet, samtidig
som helsetjenestens tilbud styrkes.
Riksrevisjonen vil også peke på at
undersøkelsen viser at trygdeetaten i liten grad har nådd
målene som ble satt i Velferdsmeldingen om økt
bruk av de ulike ordningene med å kombinere arbeid og trygd.
Sosial- og helsedepartementet er enig i at det ikke synes å ha vært
informert godt nok om ordningen om rett til uførepensjon
i inntil tre år etter at man har tatt arbeid, og forsøksordningen
med uføregrader lavere enn 50 pst. Riksrevisjonen har merket
seg at Rikstrygdeverket derfor skal bedre etatens informasjon til
uførepensjonister generelt om mulighetene for å kombinere
arbeid og pensjon.