Antallet uførepensjonister har de senere årene
vært økende. Ved utløpet av 2000 var
det 279 573 uførepensjonister, det vil si 9,9 pst. av befolkningen
mellom 18 og 67 år. I 2000 utgjorde utgiftene over statsbudsjettet til
uførepensjon ca. 30 mrd. kroner. Finansdepartementet mener
at utgiftsutviklingen i uførepensjonsordningen for tiden
er blant de største statsfinansielle utfordringene, jf.
St.prp. nr. 61 (1999-2000).
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å vurdere effektiviteten i trygdeetatens
og Aetats arbeid med yrkesrettet attføring før
uførepensjon eventuelt blir tilstått, samarbeidet
mellom etatene i denne forbindelse, og etatenes arbeid med reaktivisering
av uførepensjonister.
Prinsippet for arbeidsdelingen mellom etatene
er at trygdeetaten har ansvaret for å vurdere om de medisinske
vilkårene for yrkesrettet attføring er til stede,
mens Aetat har ansvaret for å vurdere om attføring
er nødvendig og hensiktsmessig i forhold til at søkeren
skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig
arbeid.
Andelen blant de nye uførepensjonistene
som har prøvd yrkesrettet attføring de siste tre årene
før uførepensjon ble tilstått, var i
1999 på 15,4 pst. Andelen er lav, sett i forhold til at
det er et vilkår for rett til uførepensjon at
vedkommende har gjennomgått hensiktsmessig behandling og
attføring for å bedre inntektsevnen og arbeidsevnen.
Andelen har i flere år også vært synkende,
til tross for at yrkesrettet attføring i mange år
har vært høyt prioritert av storting og regjering.
Det er heller ikke mange som har prøvd andre aktive tiltak i
form av bedriftsintern attføring eller aktiv sykmelding
i denne treårsperioden. Det er et spørsmål
om trygdeetat og Aetat i tilstrekkelig grad har prioritert disse
sentrale målene knyttet til arbeidslinja i velferdspolitikken,
selv om etatene har framhevet at det kan være begrensninger
blant annet i forhold til den enkelte yrkeshemmedes motivasjon og
innsats for å fortsette i arbeidslivet.
Undersøkelsen viser at Sosial- og helsedepartementet
og Rikstrygdeverket ikke er fornøyd med andelen som har
prøvd yrkesrettet attføring før uførepensjon tilstås.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet er ikke uenig i at andelen
virker lav. Begge departementene mener at det ikke foreligger grunnlag
for å si noe om hvor mange som ideelt sett bør
prøve yrkesrettet attføring. Hovedregelen er at
attføring skal være forsøkt, samtidig
som det i mange år har vært slik at fem av seks
nye uførepensjonister ikke har prøvd attføringstiltak.
Undersøkelsen viser at andelen som
har prøvd yrkesrettet attføring, minker markert
med stigende alder. I 1999 var det 40 pst. av de nye uførepensjonistene
i aldersgruppen 20-24 år som ikke hadde prøvd
slik attføring, mens det i aldersgruppen 50-59 år
var 90 pst. som ikke hadde prøvd attføring. Fra
1996 til 1999 har det for alle aldersgrupper vært en nedgang
i andelen som har prøvd yrkesrettet attføring
blant nye uførepensjonister. Det gir grunnlag for bekymring
at nedgangen er størst blant dem som er yngst når
de blir uførepensjonert. Utgiftene for samfunnet vil over år
bli betydelige når mennesker blir uførepensjonert
i ung alder.
Både Sosial- og helsedepartementet
og Rikstrygdeverket har gitt uttrykk for at de opplever at attføringstilbudet
ikke er godt nok for personer med psykiske lidelser, som i 1999
utgjorde nær halvparten av de nye uførepensjonistene
under 40 år. Ifølge Arbeids- og administrasjonsdepartementet
arbeides det med å bedre tilbudet til denne gruppen, og
antallet tiltaksplasser for denne gruppen skal være økt
de siste årene.
Det har i mange år vært en
målsetting å øke antallet og andelen
som prøver yrkesrettet attføring i sykepengeperioden.
I begge etatene blir det gjennomgående uttalt at det er
av avgjørende betydning for et vellykket attføringsopplegg
at medlemmet blir overført fra trygdeetaten til Aetat så tidlig
som mulig, og helst i sykepengeperioden. Likevel viser undersøkelsen
at andelen med yrkesrettet attføring i sykepengeperioden,
ikke har økt vesentlig over tid.
Undersøkelsen viser at samarbeidet
mellom de to etatene fortsatt er en betydelig utfordring i attføringsarbeidet.
Trygdeetaten vurderer enkelte personer som for friske til å uførepensjoneres,
mens Aetat vurderer de samme som for syke og for lite konkurransedyktige på arbeidsmarkedet.
Både hensynet til samfunnsøkonomien og de yrkeshemmede
tilsier at arbeidet med å bedre samarbeidet mellom etatene
nå gis økt prioritet. I tillegg er det viktig å følge
opp at prioriteringene fra sentralt hold kommuniseres, aksepteres
og etterleves i praksis i det enkelte kontor.
Sosial- og helsedepartementet har i sine kommentarer
til Riksrevisjonens undersøkelse uttalt at de mest effektive
måtene å forebygge uførepensjonering
på, vil være tiltak for å forebygge sykefravær
og å foreta en aktiv oppfølging av sykmeldte.
Departementet uttaler videre at det har forståelse
for Riksrevisjonens spørsmål og deler bekymringen
for utviklingen på uføre- og attføringsområdet.
Det er forhold som departementet har vært og er løpende
opptatt av, og som gis høy prioritet. Departementet peker
på at ulike tiltak er iverksatt i trygdeetaten, at samarbeidet med
Aetat er bedre tilrettelagt, og at oppfølgingen av Sandman-utvalget
er et prioritert område.
Ifølge departementet er mulighetene
for å lykkes i dette arbeidet i stor grad avhengig av arbeidslivets evne
og vilje til å ansette yrkeshemmede, og av den enkelte
yrkeshemmedes motivasjon og forutsetninger. Tiltak på dette
området blir en viktig del av oppfølgingen av
Sandman-utvalgets rapport.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
i sine kommentarer til Riksrevisjonens undersøkelse understreket
at utstøting fra arbeidslivet i løpet av de siste årene
har blitt et omfattende problem. Utstøtingen skaper vanskeligheter
både ved at knappheten på arbeidskraft øker,
utgiftene til sykepenger og uførepensjon stiger og den
enkelte påføres et velferdstap. Mer bruk av yrkesrettet
attføring er ifølge departementet bare ett av flere
tiltak som kan dempe eller redusere utstøtingen.
Departementet vil bemerke at det er Aetats samlede innsats
overfor alle registrerte yrkeshemmede som har som mål å hindre
utstøting og uførepensjonering. Departementet
er kritisk til at Riksrevisjonens undersøkelse innsnevrer
målgruppen for yrkesrettet attføring til utelukkende å omfatte
personer som har mottatt attføringspenger, det vil si en
målgruppe som bare utgjør i underkant av 60 pst.
av alle yrkeshemmede. Etter departementets vurdering svekker dette
muligheten for blant annet å komme fram til riktige tall
når det gjelder å beregne andelen som har prøvd
attføring før uførepensjon blir innvilget.
Riksrevisjonen vurderer det som lite tilfredsstillende at
ikke en større andel av de yrkeshemmede som får
tilstått uførepensjon, er gitt mulighet til å bedre
inntektsevnen gjennom yrkesrettede tiltak. Det vises i denne sammenheng
til at Stortinget gjennom behandlingen av Attføringsmeldingen
fastla arbeidslinja framfor passiv stønadsutbetaling i
velferdspolitikken, og at dette skulle oppnås blant annet
gjennom økt satsing på yrkesrettet attføring.
Etter Riksrevisjonens oppfatning bør ambisjonsnivået
på dette området økes vesentlig. Hvis
flere får prøve attføring, vil trygdeetaten
i neste omgang ha større sikkerhet for at attføring
er tilstrekkelig prøvd. Spesielt gjelder dette yrkeshemmede
som er motiverte, men hvor Aetat er noe usikker på den yrkeshemmedes
muligheter.
Etter Riksrevisjonens vurdering vil konkrete,
omforente og realistiske mål med operasjonaliserte resultatkrav
for attføringsarbeidet i de to etatene i sterkere grad
sikre at tilstrekkelige ressurser prioriteres mot det samme saksområdet,
selv om begge departementene framhever at de ser det som vanskelig å fastsette
resultatmål på dette området.
Undersøkelsen viser at trygdeetaten
vurderer enkelte personer som for friske til å uførepensjoneres,
mens Aetat vurderer de samme som for syke og for lite konkurransedyktige
på arbeidsmarkedet. Ifølge Rikstrygdeverket er
det et problem som har vært kjent gjennom lengre tid at
det er ulik forståelse av hva som er hensiktsmessig og
nødvendig i forhold til at søkeren skal bli i
stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid. Riksrevisjonen
ser det derfor som positivt at trygdeetaten nå vil registrere
omfanget av og begrunnelsen for at saker returneres fra Aetat til
trygdeetaten, for derigjennom å kartlegge eventuelle ulikheter
i skjønnsutøvelsen mellom etatene. Dermed
vil man lettere få fram årsakene til at etatene
i en del tilfeller foretar ulike vurderinger.
Begge de berørte departementene erkjenner
at mangel på tiltaksplasser for yrkeshemmede med psykiske lidelser
er et problem. Under henvisning til at gruppen med psykiske lidelser
i 1999 utgjorde nær halvparten av nye uførepensjonister
under 40 år, vil Riksrevisjonen understreke betydningen
av at tiltakstilbudet i Aetat bedre blir tilpasset behovet, samtidig
som helsetjenestens tilbud styrkes.
Riksrevisjonen vil også peke på at
undersøkelsen viser at trygdeetaten i liten grad har nådd
målene som ble satt i Velferdsmeldingen om økt
bruk av de ulike ordningene med å kombinere arbeid og trygd.
Sosial- og helsedepartementet er enig i at det ikke synes å ha vært
informert godt nok om ordningen om rett til uførepensjon
i inntil tre år etter at man har tatt arbeid, og forsøksordningen
med uføregrader lavere enn 50 pst. Riksrevisjonen har merket
seg at Rikstrygdeverket derfor skal bedre etatens informasjon til
uførepensjonister generelt om mulighetene for å kombinere
arbeid og pensjon.
Saken har vært forelagt Sosial- og
helsedepartementet som bl.a. har svart følgende:
"Sosialdepartementet er opptatt av de problemstillingene
som Riksrevisjonens undersøkelse avdekker. På alle
de undersøkte områdene er det planlagt eller iverksatt
kvalitetsforbedrende tiltak …"
Saken har vært forelagt Arbeids- og
administrasjonsdepartementet som bl.a. har svart følgende:
"… Utstøting fra arbeidslivet er
i løpet av de siste årene blitt et omfattende
problem, for samfunnet såvel som for den enkelte. Departementet
ser alvorlig på de problemstillingene som Riksrevisjonens
undersøkelse reiser. Det er nødvendig med en løpende
vurdering av virkemidlene som kan bringe folk som har falt ut av arbeidslivet
tilbake i jobb.
Det arbeides med forbedringer på ulike
områder. Tiltaksstrukturen er gjennomgått med
sikte på forenkling og bedre tilpasning til brukernes behov.
Tiltaksplasser rettet mot yrkeshemmede med stort bistandsbehov blir prioritert.
Samarbeidet mellom trygdeetat og Aetat er styrket og bygger nå på felles
mål og prioriteringer. I Aetat drives et løpende
forsøks- og utviklingsarbeid for å gi ulike grupper
av yrkeshemmede et bedre tilbud."
Riksrevisjonen konstaterer at begge fagdepartementene
erkjenner at økt uførepensjonering og utstøting
fra arbeidslivet over tid har blitt et stadig større problem både
for den enkelte og for samfunnet under ett.
Begge departementene har også framhevet
at en rekke tiltak av ulik art er iverksatt de senere årene
for å styrke innsatsen på området. Riksrevisjonen
har merket seg at Sosial- og helsedepartementet i sin uttalelse har
bebudet nye, konkrete tiltak som vil kunne bidra til å snu
utviklingen på uførepensjonsområdet.
Etter Riksrevisjonens vurdering synes Arbeids-
og administrasjonsdepartementet i mindre grad å være villig
til å erkjenne at den lave bruken av yrkesrettet attføring
er et problem i forhold til den høye tilgangen av uførepensjonister.
Riksrevisjonen er ikke enig med dette departementet i at resultatkravene
utelukkende bør knyttes til overgang til arbeid. Slike
resultatkrav alene vil kunne virke prioritetsvridende i forhold
til hvilke personer som får tilbud om yrkesrettet attføring, ved
at personer med mer usikre forutsetninger for å lykkes
ikke kommer inn på tiltaket. Riksrevisjonen mener at et
slikt resultatkrav heller ikke er godt egnet for å ivareta
folketrygdlovens bestemmelser om at det er et vilkår for
rett til uførepensjon at vedkommende har gjennomgått
hensiktsmessig behandling og attføring for å bedre
inntektsevnen eller arbeidsevnen.
Etter Riksrevisjonens vurdering bør
ambisjonsnivået økes ytterligere, spesielt i forhold
til personer der det ikke er åpenbare grunner til at attføring
ikke er hensiktsmessig. Det vises i denne sammenheng til at kun 15,4
pst. av de nye uførepensjonistene i 1999 hadde prøvd
yrkesrettet attføring i løpet av de siste tre årene før
uførepensjon ble tilstått, og at denne andelen
hadde sunket til 14,2 pst. i 2000, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) Folketrygden.
Det er samtidig en relativt liten andel som har forsøkt
andre tiltak som bedriftsintern attføring eller aktiv sykmelding
i denne treårsperioden.
Som et ledd i saksbehandlingen av dokumentet,
foretok komiteen en studietur til Nord-Norge. Komiteen hadde bl.a.
et møte 18. januar 2002 med fylkestrygdesjefen og fylkesarbeidssjefen
i Finnmark fylke for å diskutere problemstillinger knyttet
til uførepensjon og yrkesrettet attføring.
Komiteen skrev i brev av 5. februar 2002 til
Sosialdepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
med spørsmål om hva som har skjedd på dette området
siden den perioden Riksrevisjonens undersøkelse omfatter,
samt hvilke tiltak departementene har planlagt for å bedre
situasjonen. Departementene svarte i brev av henholdsvis 13. februar
2002 og 18. februar 2002.
Endelig gjennomførte komiteen åpen
kontrollhøring om Dokument nr. 3:3 (2000-2001) 14. februar
2002. Representanter for Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon samt professor Bjørn Hvinden fra Institutt
for sosiologi og statsvitenskap, NTNU møtte til høring.
Stenografisk referat fra høringen følger som vedlegg
til denne innstillingen. Riksrevisjonen ble bedt om å komme
med eventuelle merknader til det som fremkom under høringen
og kom med sine synspunkter i brev av 26. februar 2002 til komiteen.
Videre ble Sosialdepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
bedt om å komme med synspunkter på de stenografiske
referatene fra høringen, og de gjorde dette i brev av henholdsvis
25. februar og 28. februar 2002.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:3 (2000-2001) om
Riksrevisjonens undersøkelse om uførepensjon og
yrkesrettet attføring. Komiteen merker seg
at få av de nye uførepensjonistene forut for tilståelsen
av uførepensjon hadde gjennomgått yrkesrettet
attføring på det tidspunktet Riksrevisjonen foretok
sin undersøkelse. Komiteen merker seg også at
det er foruroligende mange nye unge uførepensjonister. Komiteen viser
imidlertid til at ulike tiltak har blitt iverksatt etter at undersøkelsen
ble foretatt og at tilgangsraten i perioden 12. august 1999 til
9. juli 2001 har sunket fra 12,8 pst. til 9,7 pst. Komiteen bemerker
at det således i etterkant av Riksrevisjonens undersøkelse
har vært en viss gledelig utvikling, men understreker betydningen
av at arbeidet følges opp med et sterkt fokus på organisasjonsforbedringer,
kompetanseheving når det gjelder unge med psykiske lidelser
og unge rusmisbrukere samt oppfølgingen av Sandmann-utvalgets
innstilling. Komiteen viser i denne sammenheng til
at en av de hyppigste årsakene til at uførepensjon
tilstås, er muskel- og skjelettsykdommer. Komiteen legger
derfor til grunn at departementet intensiverer arbeidet med å finne
bedre rehabiliteringsopplegg og mindre fysisk belastende arbeidsoppgaver
til denne gruppen uføre.
Komiteen registrerer at Nordlandsforskning anslår
at effekten av utdanning i forhold til sysselsetting er dobbelt
så stor for funksjonshemmede som for befolkningen for øvrig.
Det er derfor, etter komiteens mening, spesielt viktig
at det for denne gruppen legges til rette for attføringstiltak
hvor høyere utdanning/lengre utdanningsløp
inngår.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon viser til
at vurderingen av om attføringstiltak er nødvendige
og hensiktsmessige etter dagens praksis ofte tar utgangspunkt i
arbeidsmuligheter på stønadsmottakernes hjemsted. Komiteen understreker
at man ved utøvelse av dette skjønnet bør
legge til grunn at arbeidskraft i dagens samfunn er mobil.
Komiteen peker på at
det er et særlig behov for tiltak i forhold til unge, personer
med psykiske lidelser og rusmisbrukere. For disse gruppene er det
spesielt viktig at attføringstilbudet tar form av et helhetlig
opplegg med tett oppfølging over et lengre tidsrom. For grupper
med sammensatte behov må alle nødvendige elementer
som skal sikre et vellykket attføringsløp på plass
- eksempelvis medisinsk behandling, bolig og hjemmetjenester, i
tillegg til mer direkte arbeidsmarkedsrettede tiltak.
Komiteen har merket seg at kvalitetssikring
av uførepensjonsvedtak har blitt gjennomført i
form av nasjonal kvalitetsstandard fra og med mai 2001. Rikstrygdeverket
har foretatt en landsdekkende kvalitetsundersøkelse av
førstegangsvedtak i uførepensjonssaker, og fylkestrygdekontorene
er oppfordret fra departementets side til å prøve
ut ulike organisatoriske modeller for et faglig samarbeid. Videre
er kravene til at hensiktsmessig attføring skal ha vært
forsøkt blitt skjerpet, og trygdeetaten foretar en mer
kritisk prøving av vilkårene for uførepensjon. Komiteen bemerker også at
trygdeetaten i samarbeid med Aetat fra mai 2001 har satt i gang
arbeidet med å revurdere uførepensjonssaker med
henblikk på å forsøke å få reaktivisere uførepensjonister
og få disse tilbake i arbeid. 15 000 uførepensjonister
har blitt innkalt til samtale på trygdekontor og felles
informasjonsmøte med trygdeetat og Aetat hvorav 300 per
13. februar 2002 ifølge departementet er helt eller delvis
tilbake i arbeid. Komiteen vil påpeke at
andelen kan synes lav og at innsatsen bør styrkes i den
grad det er realistisk å få flest mulig av de resterende
tilbake i arbeid. Komiteen merker seg at slike felles
samarbeidsarenaer oppfattes positivt lokalt og at flere trygdekontorer
og Aetat-kontorer benytter informasjonsmøter og forhåndskontakt
for å sikre at de ulike etater skal få en felles
forståelse av den enkelte sak. Komiteen merker
seg også at flere lokale trygdekontor og Aetat legger til
grunn at Aetat søker å prioritere søkere
som fortsatt har sykepengerettigheter. Komiteen bemerker
i denne sammenheng viktigheten av at tilstrekkelig informasjon gis
slik at misforståelsen blant enkelte om at attføring
ikke kan tilstås før sykepengeperioden er over
blir avhjulpet.
Komiteen har lagt merke til opplysningene
gitt av Norges Handikapforbund i åpen høring med
komiteen om at det synes som om enkelte Aetat-kontorer lokalt noen
ganger har for stort fokus på den enkelte funksjonshemmedes
fysiske begrensninger fremfor muligheter. Kontorene preges også undertiden
av mangel på kunnskap om funksjonshemninger. Komiteen understreker
at det er en forutsetning for å drive effektivt attføringsarbeid
at de som har ansvar for å utforme attføringsopplegg
har tilstrekkelig faglig kompetanse og kunnskaper om arbeids- og
utdanningsmarkedet. Komiteen merker seg at dette
målet kan være problematisk å realisere
i de Aetat-kontorer som er preget av blant annet stor turnover,
et lite fagmiljø, en vanskelig rekrutteringssituasjon og
hvor mye tid går med til å drive internopplæring
av nyansatte på bekostning av det utadrettede arbeidet
overfor næringslivet og offentlig sektor. I denne sammenheng
vises det blant annet til opplysninger gitt av både organisasjoner
i åpen høring med komiteen og Aetat selv. Komiteen merker
seg at det har gått klare signaler fra departementet til
Aetat om å strekke seg langt for å bidra til at
yrkeshemmede og uførepensjonister får en mulighet
til å prøve et attføringsopplegg, men komiteen registrerer
at oppfatningen blant brukerne av tjenestene fortsatt er svært negativ. Komiteen understreker
betydningen av at den tverrfaglige kompetansen i Aetat styrkes for
derigjennom bedre å kunne legge til rette for varig arbeid for
mennesker med redusert arbeidsevne. Komiteen ber
Regjeringen vurdere behovet for kapasitetsøkning i Aetat
som ledd i arbeidet med å heve det samlede kompetansenivå i
etaten.
Komiteen viser videre til at
det synes å være en generell oppfatning i både
trygdeetat, Aetat, organisasjoner og blant den enkelte bruker at
den enkelte lege synes å være til dels mer opptatt
av å fastslå diagnose enn å fastsette
funksjonsnivået og den enkeltes individuelle arbeidsevne. Komiteen viser
videre til at vidt forskjellig kompetanse og ulikt tenkesett mellom
trygdeetat og Aetat samt selve etatsstrukturen, kan skape barrierer
mot å få flere ut i ordinært arbeid selv
om dette er søkt avhjulpet gjennom samarbeid mellom etatene
i form av samarbeidsavtaler, fellesmøter, forhåndskontakt
m.v. Disse strukturbarrierene kan forsterkes ved at det kommunale
sosialhjelpssystem ikke i tilstrekkelig grad er søkt koordinert
med de statlige etaters virksomhet.
Komiteen er oppmerksom på at
lege, trygdeetat, de kommunale sosialkontor og Aetat har ulike arbeidsoppgaver,
ulike formål for sin virksomhet og skal oppfylle til dels
ulike målsettinger, men komiteen bemerker
likevel at det kan synes som om disse ulikhetene i vurderingstema
og organisasjonsstrukturene disse skal arbeide innenfor, kan bidra
til at attføringsarbeidet blir skadelidende. Komiteen har
merket seg at Regjeringen vil følge opp Stortingets vedtak
fra 14. desember 2001 om å utrede spørsmålet
om en felles etat for sosial-, arbeidsmarkeds- og trygdeetaten og legge
frem saken for Stortinget i løpet av 2002. Komiteen har
også merket seg professor Bjørn Hvindens kritiske
innvendinger mot Riksrevisjonens rapport under åpen høring,
herunder mangelen på et helhetlig rapporteringssystem. Komiteen anmoder på denne
bakgrunn Regjeringen om å vurdere hvorvidt en fullstendig
forvaltningsmessig sammenslåing av Aetat, trygdeetat og
sosialetat vil avhjelpe de avdekkede systemsvakheter, og at Regjeringen
etablerer et felles rapporteringssystem for etatene. Komiteen understreker
i denne sammenheng at rapporteringsrutinene søker å fokusere
på kvaliteten i det samlede arbeid overfor den enkelte
bruker. Komiteen vil videre understreke betydningen
av å gjennomføre forløpsanalyser for å evaluere
enkeltpersoners karriereløp i attføringsapparatet
da dette kan gi et bedre grunnlag for å vite hvilke tiltak
som har vist seg å fungere for den enkelte.
Komiteen er kjent med at det
drives forsøksarbeid i både inn- og utland for å avhjelpe
de avdekkede systemsvakheter. Komiteen viser i denne
sammenheng til at det fra AADs side nylig er igangsatt forsøk
med to ulike lønnstilskuddsordninger som innebærer
blant annet en høyere tilskuddssats enn innenfor det ordinære
lønnstilskuddstiltaket i etaten.
Komiteens flertall unntatt
medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil fremheve
behovet for tiltak som stimulerer private og offentlige arbeidsgivere
til å ansette yrkeshemmede. Det er grunn til å merke
seg undersøkelsens bemerkninger i delkapittelet om forutsetninger
for å øke andelen med yrkesrettet attføring.
Det pekes på at arbeidsgivere i dagens situasjon ikke har
tilstrekkelig incitament til å beholde eller ta inn yrkeshemmet
arbeidskraft. Det legges også vekt på at det i
større grad bør legges til rette for at ikke alle må jobbe
100 pst. Flertallet vil understreke behovet for muligheter
til kombinasjoner av arbeid og trygd. Videre har erfaringene med
ordningen arbeid med bistand vært positive. Det bør,
etter flertallets mening, tas hensyn til i den videre
satsingen på arbeid med bistand.
Komiteen viser også til
FAFO-rapporten "Fra sosialhjelp til lønnet kvalifisering.
Resultater fra prøveprosjekter med heldags kvalifiseringtilbud
for flyktninger."
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
påpeker at antallet tiltaksplasser ikke er tilstrekkelig. Komiteen merker
seg at det fra 1998 til 2001 har vært en jevn økning
i tallet på yrkeshemmede i tiltak fra om lag 40 600 i 1998
til 48 100 i 2001 ifølge opplysninger fra AAD. I denne
sammenheng ber komiteen departementet rette fokuset
spesielt mot kvaliteten på og innholdet av tiltaksplasser
som undertiden ikke synes å gi formell kompetanse og til
dels har en standardisert form som ikke tar høyde for den
enkeltes behov og muligheter. Komiteen understreker
betydningen av at den enkelte ikke demotiveres som følge
av manglende skreddersøm av attføringsopplegg.
Komiteen merker seg at det fra
nyttår er innført et nytt regelverk som gir større
rom for bruk av lokalt skjønn med det formål å kunne
tilby skreddersydde attføringsløp ut fra den enkeltes
behov for individuelt tilpassede opplegg. Komiteen anmoder
Regjeringen om å følge praktiseringen av dette
regelverket nøye og viser i den sammenheng til de problemstillinger
Norsk Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon fremhevet
under åpen høring med komiteen.
Komiteen vil understreke at den
enkelte stønadsmottakers motivasjon er en forutsetning
for at et attføringsløp skal kunne lykkes. Komiteen mener
derfor at brukerens synspunkter og ønsker må tillegges
stor vekt når individuelle handlingsplaner utarbeides. Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon og Norges Handikapforbund påpeker at
brukere ofte møter manglende forståelse for deres
behov. Komiteen er opptatt av at man tar disse signalene
alvorlig.
Komiteen viser igjen til at
stønadsmottakernes motivasjon er av avgjørende
betydning. I den sammenheng er det viktig at nivået på rehabiliterings-
og attføringspenger med tilleggsytelser er slik at det
gir akseptable økonomiske levekår. Begrensninger
i den enkeltes økonomi skal ikke svekke stønadsmottakernes
muligheter for å gjennomføre et vellykket rehabiliterings-
eller attføringsløp.
Komiteens flertall unntatt
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti
har merket seg at endringene i beregningsreglene fra 1. januar 2002
ser ut til å ha slått svært uheldig ut
for mange.
Komiteen bemerker spesielt den økte
tilgangen av nye unge uførepensjonister. Komiteen er
gjort kjent med at tilfanget av unge med psykiske problemer og ungdom
med dobbeldiagnose på grunn av rusmisbruk, er sterkt økende.
I denne sammenheng understreker komiteen betydningen
av at det enkelte trygdekontor, Aetat-kontor og sosialkontor har
tilstrekkelig kompetanse til å håndtere til dels
sammensatte problemer hos den enkelte og understreker betydningen
av kompetansehevingsprogrammer for å sikre prioritering
av unge funksjonshemmede. Herunder merker komiteen seg
betydningen av at man kommer tidlig inn i forhold til den enkelte
ved overgangen fra et skoletrinn til et annet og fra skole til arbeid.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:3 (2000-2001) - om Riksrevisjonens undersøkelse
om uførepensjon og yrkesrettet attføring - vedlegges
protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 7. mars 2002
Ågot Valle
leder |
Andrè Dahl
ordfører |
Kjell Engebretsen
sekretær |