Redningstjenesten med Sea King helikoptre er
lagt opp med tanke på sjøredningstjeneste. I meldingen redegjøres
det for vesentlige endringer av betydning for tjenesten knyttet
til oljevirksomheten, skipsfarten, fiskeriene, flytrafikken og fritidsaktiviteter.
I dag stilles det ved de faste basene på fastlandet
krav til at ett redningshelikopter til enhver tid skal være
klar til å rykke ut i tilfelle det oppstår en
nødsituasjon, dvs. at det stilles krav om 100 pst. beredskap. Dette gjør det nødvendig å ha
to helikoptre stasjonert på basen. På Rygge og
Svalbard er kravet i dag henholdsvis 85 og 90 pst. beredskap.
Det skal ikke ta mer enn 60 minutter fra besetningen på redningshelikopteret
alarmeres og til det er i luften (reaksjonstid).
I normal arbeidstid har Sea King basene en gjennomsnittlig reaksjonstid
på 18 til 20 minutter. Utenom normal arbeidstid er gjennomsnittlig
reaksjonstid på 30 til 40 minutter.
Det følger av St.prp. nr. 33 (1970-1971)
at ethvert punkt på kysten skal kunne nås innen
90 minutters flytid. Det stilles ikke
krav til flytid når det gjelder dekning av resten av norsk
redningsansvarsområde slik dette i dag er definert av IMO
(International Maritime Organisation). Redningshelikoptrene skal
ellers ha en rekkevidde og en utrustning til å utføre
redningsaksjoner langt til havs (aksjonsradius tilsvarende minimum 6
timers flytid).
Fostervoll-utvalget mente at det i utgangspunktet burde
være 100 pst. beredskap for alle redningshelikopterbasene.
Et utvalgsmedlem dissenterte mht. Svalbard og ga uttrykk for at
gjeldende beredskap her er tilfredsstillende.
Utvalget går inn for å skjerpe
kravene til reaksjonstid fra 60 til 15 minutter og til flytid fra
90 til 80 minutter. Redningshelikoptertjenesten vil da med dagens
ressurser kunne dekke det aller meste av det sjøområdet
som foreslås å skulle kunne dekkes innen 95 minutter.
Fastlandsdelen av norsk redningsansvarsområde bør
kunne nås av et redningshelikopter innen 105 minutter.
Den øvrige delen av norsk redningsansvarsområde,
inkludert Svalbard, bør normalt kunne nås innen
3 timer etter alarmering. For at disse krav skal kunne nås,
må det opprettes døgnkontinuerlig tilstedevakt.
Med dagens helikopteressurser vil enkelte mindre sjøområder
ikke kunne gis tilfredsstillende dekning, men også disse
kan nås innen 95 minutter ved å skifte ut dagens
redningshelikoptre med nye og raskere helikoptre. Dersom det er
stor fiskerivirksomhet i området, kan det også gis
tilfredsstillende dekning ved å la kystvaktfartøy
med helikopter følge fiskeflåten. Utvalget mener
at det må kunne aksepteres at en mindre del av sjøområdet
ikke har tilfredsstillende dekning.
Høringsinstansene er positive til et
krav om 100 pst. beredskap og til forslaget om å senke
reaksjonstiden til 15 minutter.
Departementet er enig i at det skal tilstrebes å holde 100
pst. beredskap ved samtlige redningshelikopterbaser innenfor dagens
ressurssituasjon. Det bemerkes at fremtidens nye redningshelikoptre
vil gi høyere driftssikkerhet, og operativitet.
På Rygge er det detasjert (detasjement
er en base hvor en ikke har faste fasiliteter til å støtte
opp om driften av virksomheten) ett Sea King redningshelikopter. I
tillegg er Forsvarets skvadron 720 med sine Bell-helikoptre stasjonert
på Rygge. (Skvadron 720 er i St.prp. nr. 45 (2000-2001)
foreslått flyttet til Gardermoen, om Rygge blir nedlagt.)
Det er et nært og godt samarbeid mellom Hovedredningssentralen
i Sør-Norge og redningssentralene i Gøteborg og Århus,
slik at man ved behov vil kunne få helikopterstøtte
derfra. Det vil etter departementets vurdering være tilfredsstillende å fortsette
med krav til 85 pst. beredskap og ett redningshelikopter på Rygge.
Et nytt Kystvaktfartøy "KV Svalbard"
skal være operativt fra sommeren 2003, og skal ha et sjøbasert
helikopter om bord. Kravet til 90 pst. beredskap på Svalbard
videreføres.
Det vil være en vesentlig forbedring
av redningstjenesten dersom basene settes opp med døgnkontinuerlig tilstedevakt.
Ulempen med å skulle nytte begrepet "15 minutter" i reaksjonstid
er at det kan være umulig i gitte situasjoner, og at det
således kan lede til urettmessig kritikk i ettertid. I
meldingen går man etter dette inn for å endre
dagens krav fra reaksjonstid på 60 minutter til etablering
av døgnkontinuerlig tilstedevakt på samtlige baser,
bortsett fra Svalbard hvor dagens reaksjonstid på en time
er vurdert som tilfredsstillende. Det tas sikte på å starte
gjennomføringen av døgnkontinuerlig tilstedevakt
i løpet av 2003.
Deler av det området som ønskes
nådd innen 95 minutter etter varsling, kan ikke nås
med dagens helikoptre fordi de holder for lav marsjfart. Kravet
til dekning av landdelen innen 105 minutter kan derimot nås med
dagens helikoptre. De aktuelle områder bør kunne dekkes
med fremtidens redningshelikoptre.
Kravet om at hele det norske redningsansvarsområdet
(se meldingens vedlegg 1, figur 1.5) skal kunne nås innen
3 timer, vil ikke kunne oppfylles med dagens redningshelikoptre.
Dette kravet er ambisiøst, og legger sterke bindinger på valg
av fremtidige redningshelikoptre. Egenskaper ved alternative fremtidige
redningshelikoptre, samt forholdet til andre ressurser må vurderes
nærmere før det er ønskelig å sette
et endelig effektivitetskrav for yttergrensen av norsk redningsansvarsområde.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Peter Kuran,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
er glad for at Stortinget nå skal ta et endelig standpunkt
i flere av de forhold som ble påpekt i NOU 1997:3 om redningshelikoptertjenesten
(Fostervoll-utvalget), og at disse skal avklares. Komiteen er
videre opptatt av at resultatet blir en faglig og operativ tjeneste
som tilbyr det norske folk trygghet, i de situasjoner hvor de har
behov for bistand fra redningshelikoptertjenesten. Komiteen har
derfor vektlagt redningsmessige forhold.
Komiteen vil videre påpeke
at det i hovedsak er oppnådd stor enighet, og vil derfor
gi honnør til den fremlagte stortingsmelding.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at det skal opprettholdes 100 pst. beredskap på samtlige
baser, med unntak av Svalbard. Komiteen har forståelse for
Svalbards spesielle situasjon, og finner derfor å kunne
videreføre ordningen med 90 pst. beredskap.
Komiteen ser videre meget positivt
på forslaget om å redusere reaksjonstiden, ikke
minst med henvisning til at tidsfaktoren svært ofte er
avgjørende med hensyn til om et menneske overlever eller
ei. Komiteen viser til at endringen i praksis innebærer
at det etableres døgnkontinuerlig tilstedevakt på basene. Komiteen vurderer
dette tiltaket som det viktigste av samtlige endringer som foreslås
i meldingen.
Også når det gjelder krav
til rekkevidde og flytid, slutter komiteen seg til
forslaget i stortingsmeldingen. Komiteen vil dessuten
vise til at nye redningshelikoptre vil kunne fly raskere og ha adskillig
større rekkevidde enn dagens helikoptre. Også dette
en vesentlig forbedring. Komiteen mener derfor at
de nye helikoptrene vil gi en akseptabel dekning av det sjøområde
som skal dekkes.