Det er i dag stasjonert redningshelikoptre på Banak, Bodø, Ørland,
Sola og Rygge, i tillegg til Longyearbyen. På alle basene,
med unntak av Longyearbyen er det Forsvaret med skvadron 330 som
er operatør. Siden basemønsteret ble vurdert av
Fostervoll-utvalget, er Sea King redningshelikopteret som var stasjonert
på Vigra blitt flyttet til Rygge.
Utvalget mener at dagens basemønster
i det vesentlige er tilfredsstillende, og legger fram 4 alternative forslag
i prioritert rekkefølge. Utvalget har ønsket å beholde
nåværende baser, og ikke unødig bryte
opp allerede etablerte beredskapsmiljøer.
– Alternativ
1: Redningshelikopterbasene Svalbard, Bodø, Ørland
og Sola beholdes. Det opprettes nye redningshelikopterbaser i Hammerfest,
Florø og på Rygge/Torp.
– Alternativ 2: Redningshelikopterbasene
Svalbard, Bodø og Ørland beholdes. Det opprettes
nye redningshelikopterbaser i Hammerfest, Bergen og på Kjevik.
I tillegg stasjoneres et redningshelikopter på Ekofisk.
Redningsberedskapen ved 720 skvadronen på Rygge opprettholdes
som i dag og formaliseres.
– Alternativ 3 er identisk med
alternativ 2, men med unntak av fullverdig redningshelikopter på Ekofisk.
– Alternativ 4: Svalbard, Banak,
Bodø, Ørland, Sola og Rygge. Det opprettes en
ny redningshelikopterbase på Rygge, og redningsberedskapen
på Vigra og ved 720 skvadronen på Rygge avvikles.
Et flertall av høringsinstansene som
har uttalt seg om basemønster støtter utvalgets
alternativ 1. Det er utvalgets forslag om å flytte basen
fra Banak til Hammerfest og baseplassering på Vestlandet
som det fokuseres på blant høringsinstansene.
Uttalelsene refereres i meldingen pkt. 4.3.
Departementet viser til at Enhetshelikopterprosjektet i
Forsvaret arbeider med erstatning for dagens helikoptre. De nye
helikoptrene vil øke i antall fra 6 til 8 og ha en betydelig økt
yteevne. Kystvaktens evne til å utføre redningsoppdrag øker
i og med innføringen av KV Svalbard og nye helikoptre.
Norge disponerer videre fire eldre fregatter. Fem nye fregatter
er under prosjektering for å erstatte disse. De nye fregattene
vil i motsetning til de gamle, disponere ett maritimt helikopter hver.
Ved avgjørelsen av hva som bør
være fremtidens basemønster er det lagt vekt på effektivitetskrav
i forhold til norsk redningsansvarsområde, hensynet til ikke å bryte
opp bestående baser uten at tungtveiende grunner taler
for dette, likhetsbetraktninger og praktiske forhold som nærhet
til sykehus, flyplasser og brannvesen.
Longyearbyen, Banak, Bodø, Ørlandet
og Sola er i dag etablerte baser med god geografisk plassering i forhold
til dekningsområde og effektivitetskrav. I meldingen foreslås
det å satse videre på disse som redningshelikopterbaser.
Det har i den senere tid vært stasjonert
et Super Puma helikopter i Hammerfest, operert av Norsk Helikopter, som
har vært tilgjengelig for Hovedredningssentral Nord-Norge.
Så lenge Forsvaret er operatør i regionen, foreslås
det å videreføre redningshelikopterbasen på Banak.
I fremtiden vil det kunne ha betydning om Forsvaret fortsatt skal
være operatør av redningshelikoptertjenesten.
Det er for øvrig utsikter til økt aktivitet på sokkelen
utenfor Finnmarkskysten, noe som vil kunne gi gode muligheter for å samarbeide
med industriens egne helikoptre. I påvente av klarhet rundt
dette bør redningshelikopterbasen på Banak ikke
flyttes, selv om det gir en redusert rekkevidde utover havområdene.
I St.prp. nr. 45 (2000-2001) ble Rygge foreslått
nedlagt som flystasjon, med effekt fra 31. desember 2003. Blir Rygge
lagt ned eller redusert i omfang, er vurderingen i stortingsmeldingen
at redningshelikopterbasen må omlokaliseres til Torp. Dette
vil kreve investeringer fra Forsvarets side, og det må derfor
vurderes om eventuell drift på Torp bør ivaretas
av sivil operatør.
I stortingsmeldingen fremheves behovet for å styrke redningshelikopterberedskapen
på Nordvestlandet, og det foreslås at Florø bør
velges som base, bl.a. på bakgrunn av plasseringen i forhold
til eksisterende baser. Det skal stilles krav til 100 pst. beredskap,
og det skal være døgnbemannet tilstedevakt med
den løsning som velges. Muligheten for at det blir sivil
redningshelikopterbase på Østlandet om Rygge nedlegges,
vil eventuelt kunne frigjøre en Sea King maskin som kan inngå i
en løsning for Nordvestlandet.
Basen i Longyearbyen på Svalbard beholdes.
Helikopteret inngår i et flerbrukskonsept, og løsningen
her fungerer i dag godt.
Før en tar stilling til fremtidig helikoptertype
og dermed åpning for eventuell sivil operatør,
er det ikke forsvarlig å investere ytterligere enn forslaget
her legger opp til. Videre er det viktig å se basemønsteret
i sammenheng med øvrige ressurser som er tilgjengelige
til enhver tid. Vesentlige endringer i dette bildet vil kreve nye
vurderinger.
Med hensyn til fremtidig basemønster
slutter komiteen seg i all hovedsak til forslaget
i meldingen, og støtter lokalisering av baser til Longyearbyen, Bodø, Ørlandet,
Sola og Rygge.
Når det gjelder redningshelikoptertjenesten
på Svalbard, vil komiteen oppfordre Regjeringen
til å endre budsjetteringen/regnskapsførselen
slik at det fremgår mer tydelig hva som er utgifter relatert
til tjenesteoppdrag for Sysselmannen og hva som er redningsoppdrag (SAR).
Komiteen vil også be
Regjeringen snarest mulig skifte ut Sysselmannens helikopter nr.
2 med et annet helikopter med tilsvarende utrustning og kapasitet
som helikopter nr. 1. Komiteen mener at denne endringen
vil styrke den totale tjenesten på Svalbard, og derigjennom
ivareta både de som er brukere av redningstjenesten, og
de som utfører dem på en bedre måte. Komiteen vil
i den anledning peke på de tøffe klimatiske forhold
og de store landområdene som tjenesten på Svalbard
skal betjene. Komiteen ber også om at behovet
for treningsflyging dekkes for alle baser, men vil vise til at det
på Svalbard er klimatiske forhold og lang mørketid
som gjør at mye treningsflyging vil kunne være
av avgjørende betydning.
Komiteen viser til at plasseringen
av basen på Nordvestlandet i hovedsak har to likeverdige
kandidater.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
Fostervoll-utvalgets avveininger når de anbefaler Florø som
lokalisering for ny base på Nordvestlandet. Flertallet slutter
seg til stortingsmeldingens begrunnelser for denne lokaliseringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det finnes infrastruktur
i Florø som legger forholdene godt til rette for en slik
etablering, og peker også på at politimesteren
i det nye Sogn og Fjordane politidistrikt vil ha sete i Flora. Disse
medlemmer viser videre til at det er uenighet i Norges Fiskarlag
når det gjelder hvilket lokaliseringssted som bør
velges, og at avdelingen i Sogn og Fjordane går inn for
Flora. Også LOs helikopterutvalg støtter en slik
løsning. Selv om båttrafikken er tettest i området
utenfor Ålesund, må det legges vekt på at
alle deler av det området basen dekker skal kunne nås
innen rimelig tid. Det legges i den forbindelse vekt på at
en plassering i Flora er gunstig bl.a. i forhold til oljeinnstallasjonene
utenfor Nordvestlandet og det utsatte havområdet utenfor
Stad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
at basen på Nordvestlandet bør lokaliseres til
Vigra. Disse medlemmer viser i den anledning til
antall skipsanløp i Ålesund, og at Ålesund er
valgt til nasjonal havn. I tillegg til dette har Norsk Sjømannsforbund
region Midt-Norge gått inn for å plassere basen
på Vigra. Videre har Vigra fasiliteter som kan gi et godt
utgangspunkt for lokalisering av basen, og Vigra har gjennom tre år
hatt et redningshelikopter lokalisert dit. Disse medlemmer finner derfor
etter en helhetlig vurdering at Vigra bør velges som base
for Nordvestlandet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen lokalisere
den nye redningshelikopterbasen på Nordvestlandet til Vigra."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at framtidig plassering av basen i Finnmark må ses
i sammenheng med fremdrift og utbygging av Snøhvitfeltet. Flertallet viser
også til innspill fra Norsk Sjømannsforbund som
støtter flyttingen av basen fra Banak til Hammerfest.
LOs helikopterutvalg støtter plassering av et redningshelikopter
i Hammerfest, noe man vil oppnå dersom basen flyttes fra
Banak. Flertallet mener videre at det bør
være mulig for staten å samfinansiere en ny fremtidig
redningshelikopterbase sammen med de som skal stå for utbygging
av Snøhvitfeltet. Ved et gjensidig engasjement vil alle
parter komme styrket ut, og det vil gi økonomiske gevinster. Flertallet viser
til at 330-skvadronen fortsatt vil være driftsoperatør
så lenge basen er lokalisert til Banak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til forslaget i
meldingen om å opprettholde helikopterbasen på Banak.
Disse medlemmer viser til at
denne basen er viktig med utgangspunkt i samvirket mellom redningshelikoptertjenesten
og Forsvaret. Disse medlemmer peker også på at
den overveiende andel av redningsoppdragene i Finnmark skjer over
land. Ifølge opplysninger fra Porsanger kommune gjennomfører 330-skvadronen
på Banak ca. 200 redningsoppdrag i året, hvorav
180 er over land. En alternativ plassering i Hammerfest kan derfor
ikke forutsettes å redusere flytiden i det store flertall
av redningsoperasjoner. Disse medlemmer har merket
seg at tidsfaktoren er særlig viktig ved redningsoppdrag
til sjøs, og er enig i at sjøredning fortsatt
skal danne grunnlaget for kravene til redningshelikoptertjenesten. Disse
medlemmer peker imidlertid på at de nye redningshelikoptrene
vil være klart raskere enn dagens helikoptre slik at flytiden
ved ulykker i sjøområdene uansett reduseres vesentlig.
Også andre tekniske forbedringer vil i fremtiden gi en
bedre beredskap, eksempelvis avisningssystem. Det er etter dette
ikke avgjørende redningsfaglige hensyn som tilsier en flytting.
Det bør på denne bakgrunn
også legges vekt på at helikopterbasen på Banak
er svært viktig for lokalsamfunnet. Basen er en viktig
del av den totale virksomheten på flyplassen, og bidrar
til at aktiviteten der har et omfang som sikrer driften. Dermed
gis det også muligheter til annen næringsetablering
knyttet til flyplassen. Disse medlemmer peker også på at
bl.a. Finnmark fylkeskommune og Sametinget går inn for
fortsatt helikopterbase på Banak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprettholde
og videreføre redningshelikopterbasen på Banak."