Sea King-redningshelikoptrene benyttes i dag
til søk- og redningsoppdrag, ambulanseoppdrag, redningsøvelser,
forberedende redningstjeneste, egentrening, skoleflyging og diverse
andre oppdrag, særlig militære. Det er en målsetting å fortsette
med flerbruk av helikoptrene, men etablering av døgnkontinuerlig tilstedevakt
gjør det nødvendig å vurdere prioriteringen
av oppgaver som pålegges et redningshelikopter på beredskap.
Søk- og redningsoppdrag er primæroppgaven. Alle
andre oppdrag skal pålegges slik at det ikke kommer i konflikt
med overordnede effektivitetskrav.
Utvalget mener at en også i fremtiden
bør la redningshelikoptrene inngå i et flerbrukskonsept,
og at søk og redningsoppdrag (SAR) fortsatt skal ha første prioritet.
Deretter følger luftambulanseoppdrag, redningsøvelser
og samtrening, forebyggende redningstjeneste og oppdrag pålagt
av operatøren. Utvalgets forslag til reaksjonstid, basemønster
m.v. for framtiden kan bli vanskelig å oppfylle dersom
dagens nivå på flerbruk av redningshelikoptre
opprettholdes. Utvalget foreslår at Justisdepartementet
utreder nærmere behovet for flerbruk, og hvordan dette
skal organiseres.
Etter utvalgets mening bør dagens ordning,
med at Forsvarskommando Sør- og Nord-Norge har operativ kommando
over skvadron 330, mens Hovedredningssentralene har taktisk kommando,
fortsette. Videre mener utvalgets flertall at Sysselmannens redningsutstyrte
Super Puma helikopter på Svalbard bør underlegges
hovedredningsentral Nord-Norge sin taktiske kommando. I dag har
hovedredningssentralen Nord-Norge taktisk kommando over helikopteret
på Svalbard ved søk- og redningstilfeller, mens
Sysselmannen for øvrig har helikopteret til eksklusiv rådighet
i henhold til kontrakten med den sivile operatøren. Utvalgsmedlem
Ann Kristin Olsen (tidligere sysselmann på Svalbard), er
uenig med flertallet, og vil beholde dagens ordning.
De høringsinstanser som har uttalt
seg vedrørende flerbruk og prioritering av oppdrag for
redningshelikoptrene støtter utvalgets forslag.
Justisdepartementet støtter den prioriteringen
som utvalget har foreslått. Før det innføres
døgnkontinuerlig tilstedevakt, skal Justisdepartementet
kartlegge det samlede behov for bruk av redningshelikoptrene. Departementet
skal gi retningslinjer for bruk av helikoptrene, og være
part i en fornyet avtale om bruk av redningshelikoptrene til ambulanseoppdrag.
Justisdepartementet vurderer dagens løsning
mht. kommandoforhold for helikoptrene både på fastlandet og
på Svalbard som god, og ønsker å videreføre
disse. Det vil etter Justisdepartementets syn ikke være
formålstjenlig å endre kommandoforholdet over
Sysselmannens redningsutstyrte helikopter på Svalbard. Både
Hovedredningssentralen Nord-Norge og Sysselmannen er i dag godt
fornøyd med ordningen slik denne fungerer. Avgjørelser
om bruk av redningshelikopteret vil fortsatt skje etter anbefaling
fra Hovedredningssentralen til henholdsvis Forsvarskommandoene eller
Sysselmannen, som tar den endelige beslutning.
For å oppnå en bedre utnyttelse
av de samlede helikopteressurser, har utvalget vurdert om det er
mulig å samordne de statlige helikoptrene på en
bedre måte. Med statlige helikoptre forstås Forsvarets
helikoptre, Sysselmannens helikoptre (Super puma og Bell 212), og
helikoptre som er en del av Statens luftambulanse. Utvalget redegjør
kun for mulig samordning med den statlige luftambulansetjenesten.
Dersom disse benyttes til redningsoppdrag, må hovedredningssentralene
leie helikopteret og betale timepris for bruken av helikoptret.
Utvalget mener det kan spares penger ved å la luftambulansebasene
i Sør-Norge overta en del av ambulanseoppdragene fra redningshelikopterbasene
på Ørland og på Sola. Utvalget foreslår
at Sosial- og helsedepartementet, i samarbeid med berørte
parter, utreder dette nærmere. Det kan også være
en samordningseffekt ved å oppgradere noen av dagens luftambu-lansebaser
til kombinerte luftambulansebaser og "lettere" redningshelikopterbaser.
Helikoptrene fra privat sektor som brukes i
petroleumsvirksomheten er primært transporthelikoptre,
men benyttes i enkelte tilfeller til rednings- og ambulanseoppdrag.
Etter utvalgets vurdering kan de offshorebaserte helikoptrene gjøres
bedre egnet til å utføre søks- og redningsoppdrag
enn de er i dag. Utvalget anbefaler et samarbeid mellom operatørselskapene,
Justisdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet og Luftfartsverket,
med det formål å stille klare effektivitetskrav
også til denne redningshelikopterressursen.
Det er ulike kommentarer til forslagene fra
høringsinstansene.
I meldingen går man ikke inn for en
samordning av statlige ressurser som tilsier at redningshelikopterbasene
overtar alle ambulanseoppdrag. Det er heller ikke ønskelig å opprette
flere luftambulansebaser for å redusere mengden av ambulanseoppdrag
som i dag blir fløyet med redningshelikoptrene. Det er
uforholdsmessig kostbart å bruke redningshelikopterne til
ambulanseoppdrag, men luftambulanseoppdrag bidrar til nødvendig
trening. Hovedprinsipper for valg av fremtidige luftambulansebaser
fremgår av St.meld. nr. 43 (1999-2000), der det allerede
er meldt at det er et behov for omfattende endringer i avtalen om
bruken av redningshelikoptre til ambulanseoppdrag. Når
Justisdepartementet i fremtiden skal overta budsjettet for redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 8), vil en fornyet avtale måtte inngås
mellom Justisdepartementet, Sosial- og helsedepartementet og Forsvaret.
Det er for øvrig i fremtiden ønskelig at luftambulansehelikoptrene
fortsatt brukes til søk- og redningsoppdrag. Dette skal imidlertid
ikke gå på bekostning av primæroppgaven til
ambulansehelikoptrene.
Justisdepartementet vil se nærmere
på hvilke muligheter det ligger i å samordne redningshelikoptertjenesten
med private helikopterressurser, og hvilke behov som bør
dekkes av private interesser selv. I tillegg vil det i fremtiden,
som nå, være viktig å benytte andre frivillige
redningsressurser, som Norsk Aeroklubb.
Komiteen vil påpeke
at det i NOU 1997:3 var dissens om hvordan redningshelikoptrene
på Svalbard skulle styres. I den anledning vil komiteen påpeke
at det er redningsoppdrag som skal prioriteres.
Når Kystvakten faser inn KV Svalbard,
og Forsvarets nye fregatter med egne helikoptre er på plass,
er komiteen enig i vurderingen i stortingsmeldingen
av at dette vil bedre dagens tjeneste.
Komiteen ser positivt på et
mulig samarbeid mellom statlige og private helikopterressurser og
ber Justisdepartementet arbeide videre med slike vurderinger. Komiteen vil
imidlertid vise til at det ikke er ønskelig med et utvidet
pålegg om en egen redningstjeneste for offshorebransjen,
da det kan føre til at tjenesten kan bli avhengig av det
enkelte selskaps økonomiske muligheter.
Komiteen viser til at redningshelikoptertjenesten
i dag utfører en rekke ambulanseoppdrag, og komiteen ser
redningshelikopterne som en del av det totale luftambulansetilbudet. Komiteen forutsetter
at gjeldende praksis mht. ambulanseflyvning videreføres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er enig med Forstervollutvalgets
flertall i at helikopteret på Svalbard bør underlegges
hovedredningssentralen i Nord-Norge på tilsvarende måte
som andre redningshelikoptre i Nord-Norge. Disse medlemmer mener
dette vil understreke at redningsoppdrag prioriteres, og ser det
som en fordel at man får en enhetlig og ryddig organisering
av redningshelikoptertjenesten. Disse medlemmer forutsetter
at Sysselmannens behov for å kunne benytte helikopteret
til andre oppdrag vil kunne tilfredsstilles også under
en slik ordning.