Erfaringene med Sea King-redningshelikoptrene
er meget gode. Helikoptrene gjør fortsatt en god jobb, men
de har lav flyhastighet og er tiltagende vedlikeholds- og kostnadskrevende.
Forsvaret har i løpet av 90-tallet gjennomført
et moderniseringsprogram og anskaffet to nye Sea King-helikoptre.
Utvalget mener at det fortsatt bør
være et krav at norske redningshelikoptre skal ha kapasitet
til å ta om bord ca. 20 nødstedte, herunder 4
bårepasienter om gangen.
Dagens Sea King redningshelikoptre har en flyhastighet
på 110 knop. Fremtidige redningshelikoptre skal være
i stand til å fly med en marsjfart på 150 knop.
Det meste av utstyret utvalget mener bør
kreves på redningshelikoptrene, finnes på dagens
redningshelikoptre. I meldingen pkt. 7.2 jf. tabell 7.1 gjennomgås utvalgets
forslag til utstyrskrav for fremtidige redningshelikoptre.
AW SAR står for All Weather Search
and Rescue. Dette er et redningshelikopter som skal kunne utføre alle
typer redningsaksjoner under alle lys- og værforhold. Et
SAR-helikopter skal kunne utføre de fleste typer redningsaksjoner
enten over land eller over sjø, og er et supplement til
AW SAR. Utvalget differensierer utstyrskravene noe ut fra dette
skillet. På et AW SAR-helikopter er det ifølge
utvalget behov for en besetning på 5 personer (eksklusiv
medisinsk personell). På SAR anses det nødvendig
med en besetning på 3 personer. Både Luftforsvaret
og sivile helikopterselskap bør kunne være redningshelikopteroperatører, men
Luftforsvaret bør fortsatt være hovedoperatør.
Utvalget mener at det allerede nå må vurderes å skifte
ut Sea King-helikoptrene siden en anskaffelsesprosess tar tid. Justisdepartementet
og Forsvarsdepartementet bør planlegge utskiftingen og
arbeidet bør iverksettes snarest mulig.
Flere av høringsinstansene har uttalt
seg om kravene som er satt til fremtidige helikoptre. Kravene utvalget har
satt oppleves i det store og det hele som fornuftige og det er liten
uenighet rundt enkelthetene. Noen kommentarer nevnes allikevel i
meldingen pkt. 7.3.
Justisdepartementet støtter utvalgets
anbefaling om størrelse på redningshelikoptrene,
krav til flyhastighet og teknisk utstyr, og er enig i at kravene
til helikoptre beregnet for ulike oppdrag differensieres. Krav til fremtidig
maksimal rekkevidde tas det ikke et endelig standpunkt til på det
nåværende tidspunkt. Dagens besetning på Sea
King (AW SAR) er 5 personer eksklusiv lege. Det er Justisdepartementets
syn at det ikke er ønskelig å beslutte noen endringer
på dette punkt nå.
Uavhengig av om det er militær eller
sivil operatør av redningshelikoptre skal kravene som stilles
til mannskap ikke være dårligere enn i dag. Justisdepartementet
vil i samarbeid med Luftfartsverket sette formelle minimumskrav
til personell som skal være besetning på sivile
redningshelikoptre, og det bør kreves at fartøysjefen
er norskspråklig.
Fostervoll-utvalget anbefaler at Forsvaret fortsatt bør
være hovedoperatør av redningshelikoptertjenesten.
I meldingen åpnes det for å vurdere om sivilt
selskap bør operere redningshelikoptertjenesten, helt eller delvis,
dersom dette blir vurdert som hensiktsmessig. Denne muligheten skal
vurderes nærmere parallelt med at Justisdepartementet vurderer
enhetshelikopter med Forsvaret.
Norge samarbeider i dag med Sverige, Finland
og Danmark om en eventuell anskaffelse av nye helikoptre til Forsvaret
og redningstjenesten. Prosjektet omfatter anskaffelse av totalt
14 helikoptre. I tillegg vurderes det å kjøpe
inn 10 tilsvarende helikoptre til redningstjenesten. Skulle anskaffelse
av fremtidige helikoptre i denne regi vise seg umulig å gjennomføre,
vil andre anskaffelsesformer og andre internasjonale samarbeidsprosjekter
bli vurdert.
Det anses nødvendig å skifte
ut dagens Sea King-helikoptre senest i 2010. Arbeidet med å vurdere
alternative helikoptere er i full gang, og vil fortsette i tiden som
kommer. Det kan i fremtiden være aktuelt å stille ulike
krav til redningshelikoptre, for ulike baser.
Siden dagens flåte av redningshelikopter
er blitt svært gamle ber komiteen om at
disse fases ut innen 2008, dersom det lar seg gjøre produksjonsmessig.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurdering av antall besetningsmedlemmer som er nødvendig.
Når det gjelder krav til fremtidige
redningshelikoptre, slutter komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
seg i all hovedsak til de krav som er spesifisert i meldingen. Flertallet mener
at nye sivile redningshelikoptre bør ha kapasitet på 25
nødstedte. Flertallet viser i den anledning
til Sleipner-ulykken hvor størrelsen på helikopterkabinen
var av vesentlig betydning. Flertallet vil videre
peke på det store antall cruiseskip som ferdes i norske
farvann, ikke minst i Svalbardområdet, og mener derfor
at kapasiteten på antall personer som kan berges i hvert
helikopter må økes.
Av hensyn til en kvalitativ god prosess ber flertallet om
at det nedsettes et nytt helikopterfaglig forum som gjennomgår
de aktuelle kandidater. Forumet bør ha medlemmer fra Justisdepartementet,
brukerorganisasjonene og utøverne av dagens tjeneste. Flertallet ber
forumet spesielt vurdere behovet for antall nødstedte som
må kunne berges. Innstillingen legges frem for Stortinget
for endelig godkjenning innen utgangen av 2003.
Flertallet ber videre det helikopterfaglige
forumet vurdere hvor lange driftsavtaler Justisdepartementet bør
inngå med Forsvaret og sivile operatører. Forumet
bes også vurdere muligheten for å konkurranseutsette
vedlikeholdet av de helikoptre Forsvaret skal operere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til departementets
forslag om hvilke krav de fremtidige redningshelikoptrene skal tilfredsstille. Disse
medlemmer mener den størrelse som er valgt er hensiktsmessig,
dvs. at helikopteret skal kunne ta ca. 20 nødstedte, herunder
4 bårepasienter. Dette var også anbefalingen fra
Fostervoll-utvalget. Disse medlemmer peker på at
kravene er satt etter en helhetsvurdering der ønske om å kunne
ta om bord flest mulig er veiet opp mot hensynet til at maskinene
bør ha en størrelse som gjør at de kan
fungere godt under ulike forhold og i flest mulig redningsoperasjoner.
Helikoptrene bør ikke dimensjoneres med utgangspunkt i
de ekstreme situasjonene; kravene bør i stedet ta utgangspunkt
i normalsituasjonene. Disse medlemmer mener det er
svært viktig at man ikke anskaffer helikoptre som er så store
at det vil redusere helikoptrenes mulighet til å være
operative, for eksempel i enkelte fjellredningsoperasjoner
Disse medlemmer er for øvrig
enig at departementet må fatte beslutning om de nye helikoptrene innen
2003 for eventuelt å kunne utnytte foreliggende opsjonsavtaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
i denne forbindelse peke på at flertallet i Fostervoll-utvalget
anbefalte anskaffelse av enhetshelikoptre. Disse medlemmer ser
klare fordeler ved en slik løsning, og ber Regjeringen
vurdere dette alternativet særskilt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
ikke å legge sterke føringer for hva slags helikoptertype
man bør velge, men ønsker at det brukerfaglige
rådet, med representanter fra berørte parter,
skal trekkes inn i dette arbeidet. Kravene som er spesifisert i
meldingen må danne grunnlaget for nye kjøp.