Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ved helseministeren endre forskriftene til helseforetakene slik at alle helseforetak pålegges å ha møteoffentlighet unntatt i saker med personsensitiv informasjon og i ansettelser. På sikt ber en om at det fremmes forslag til Stortinget om at Lov om helseforetak m.m. endres i tråd med nevnte forskriftsendring."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at fra 1. januar 2002 ble driften av sykehusene overført fra fylkeskommunene til fem regionale helseforetak.
Det er offentlighetsloven som er gjort gjeldende for helseforetakene når det gjelder møteoffentlighet, og det innebærer at styrene i helseforetakene selv kan bestemme om de vil praktisere møteoffentlighet. Praksis viser at flere av helseforetakenes styrer har valgt å holde sine møter for lukkede dører.
Forslagsstillerne mener at ulik praksis når det gjelder møteoffentlighet, innebærer at innbyggere i ulike geografiske områder får svært ulik mulighet til å bli kjent med og delta i debatten om viktige spørsmål og prioriteringer i helsepolitikken. Det framholdes at det med offentlighetslovens bestemmelser ikke er sikkert at de ulike pasientorganisasjoner får tilstrekkelig innsyn i enkeltsaker av betydning for deres interesser, og at også mediene, lokal- og regionalpolitikere og enkeltpersoner kan ha interesse av meroffentlighet i helseforetakmøtene.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, frå Framstegspartiet,
leiaren John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, og frå Kristeleg
Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen,
vil syne til at det i lov om helseføretak ikkje er nokon
særskild regulering knytt til spørsmålet
om openheit omkring styremøta i helseføretaka. Fleirtalet vil
peike på at dette fører til at styra har høve
til utøving av skjønn når det gjelder korleis
ein praktiserer kravet til offentlegheit når det gjeld
styremøta. Fleirtalet har merka seg at det
har ført til at berre eitt av fem regionale helseføretak
praktiserer opne styremøte.
Fleirtalet har merka seg at helseminister
Dagfinn Høybråten i brevet sitt til sosialkomiteen,
datert 18. oktober 2002, peikar på at det er eit viktig
grunnprinsipp at helseføretaka vert drivne opne og med
høve til innsyn og medverknad frå dei som føretaka
skal tene. Fleirtalet vil streka under at det er
serleg viktig at offentlegheit sikrar høve til innsyn og
medverknad i føretaka sine verksemder.
Fleirtalet meiner dei etablerte
brukarutvala i dei regionale helseføretaka er særleg
viktige i kommunikasjonen mellom pasientane og føretaka. Fleirtalet ser det
difor som svært positivt at det vert etablert brukarråd. Fleirtalet vil
streka under at det er viktig at føretaka får
konstruktive og korrigerande innspel gjennom kontakt med brukarorganisasjonane
i brukarråda.
Fleirtalet har merka seg at helseministeren
i brevet sitt opplyser at det nyleg er gjennomført ei kartlegging
av helseføretaka si praktisering av informasjon knytt til
styra sitt arbeid. Fleirtalet er glad for at den syner
det er relativt godt offentleg tilgjenge til sentrale dokument og
informasjon før og etter styremøta i dei regionale
helseføretaka. Fleirtalet har merka seg
at alle regionale helseføretak gjer saksliste og til dels saksdokument
offentleg tilgjengelege i forkant av styremøta, og at protokoll
frå styremøta er offentleg.
Fleirtalet har vidare merka seg
at det i samband med styremøta vert offentleggjort pressemeldingar
på einskildsaker av stor offentleg interesse. Fleirtalet vil
peike på at kartlegginga har synt at det vert arbeidt aktivt
med å leggja til rette og betre tilgangen på informasjon
knytt til styret sitt arbeid, samstundes som det framleis er eit
potensial for forbetringar på desse områda.
Fleirtalet vil peike på at
den finn det svært viktig at det vert lagt stor vekt på ei
open forvalting av helseføretaka, og finn det positivt
at det vert arbeidt med å styrke informasjonen frå føretaka. Fleirtalet har merka
seg at departementet har varsla at det vil leggje fram røynsler
og synspunkt når det gjeld ulik praksis med styremøta. Fleirtalet vil
be om at dette arbeidet vert gjort så raskt som mogleg,
og at helseministeren i samband med dette vurderer møteoffentlegheit
frå helseføretaka si side.
Fleirtalet vil avvente evalueringa
frå helseministeren før ein tek endeleg stilling
til framlegget i Dokument nr. 8:107 (2001-2002). Fleirtalet vil
på denne bakgrunn gjere følgjande framlegg:
"Dokument nr. 8:107 (2001-2002) -
forslag fra stortingsrepresentantene Ola D. Gløtvold, Eli
Sollied Øveraas og Sigbjørn Molvik om åpenhet
i saksbehandlingen i de regionale helseforetakene – vert å leggje
ved protokollen."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo
og Sigbjørn Molvik, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
er opptatt av størst mulig åpenhet og innsyn i
all offentlig forvaltning og virksomhet. En slik åpenhet
er etter disse medlemmers syn en forutsetning for
medvirkning og engasjement fra innbyggernes side når det gjelder å utvikle
et godt offentlig tjenestetilbud til beste for pasientene. Dette
er en grunnleggende forutsetning for et velfungerende demokrati.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil også understreke
betydningen av åpenhet og innsyn for at offentlig virksomhet
og tjenesteproduksjon skal opparbeide og beholde en høy
grad av legitimitet i befolkningen. Dette vil også etter flertallets mening
i høy grad gjelde for de regionale helseforetakene og helseforetakene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
etter at spesialisthelsetjenesten fra 1. januar 2002 ble overført
til staten og organisert gjennom opprettelsen av fem regionale helseforetak,
har det utviklet seg en ulik praksis i disse foretakene med hensyn
til praktisering av åpenhet. Fire av fem helseforetak holder
sine styremøter for lukkede dører.
Disse medlemmer registrerer med
tilfredshet at det fra departementets side er lagt vekt på at
helseforetakene skal være opptatt av åpenhet og
mulighet til innsyn og medvirkning for dem foretakene skal tjene
(jf. helseminister Dagfinn Høybråtens brev til
sosialkomiteen datert 28. oktober 2002). Det er etter disse medlemmers oppfatning
positivt at alle de regionale helseforetakene har etablert brukerutvalg
slik lov og forskrifter om helseforetak forutsetter, og at helseforetakene
har etablert opplegg for kontakt med regionale og lokale politiske
organer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er oppmerksom på at
foretaksmodellen er basert på at helseforetakene og deres
styrer ikke skal være politiske eller forvaltningsmessige
organer, og at de styreledere og styremedlemmer som er utpekt til
styrene, ikke er representanter for politiske partier eller interesseorganisasjoner.
Slik komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser
det, er det en klar svakhet ved det system for åpenhet
og innsyn som helseforetakene har etablert, at selve styremøtene
som sådan blir holdt for lukkede dører i fire
av fem regionale helseforetak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener omfanget, tilbudet
og kvaliteten på de helsetjenester som helseforetakene
har ansvar for, er av grunnleggende betydning for befolkningen og
dermed gjenstand for stor interesse og et betydelig engasjement
i befolkningen. Norge har en lang og god tradisjon med stor åpenhet
og innbyggernes medvirkning i helsepolitikken – ikke minst
i sykehuspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener derfor det er et beklagelig brudd
med denne tradisjonen at styremøtene i de regionale helseforetakene
holdes for lukkede dører uten at verken media eller den øvrige befolkning
får anledning til å være til stede. Dette
gjelder bl.a. tilsatte og andre ansvarlige og berørte i
helsevesenet. Disse medlemmer frykter at en slik
praksis kan bidra til å svekke helseforetakenes legitimitet blant
innbyggerne i regionen. Det vil etter disse medlemmers mening
være en uheldig utvikling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at selv
om lov om helseforetak kun har virket knapt et år, så er
det grunn til allerede nå ut fra erfaringer med ett regionalt
helseforetak som holder åpne styremøter, å sørge
for at dette også blir praksis ved de øvrige regionale
helseforetakene og helseforetakene. Disse medlemmer legger
til grunn at foretakenes styrer ikke gjennomfører møteoffentlighet
ved saker av personsensitiv karakter, i saker om ansettelser og
i saker av ren forretningsmessig karakter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at de regionale helseforetakene og helseforetakene gjennomfører møteoffentlighet
unntatt i saker av personsensitiv karakter, i saker om ansettelser
og i saker av ren forretningsmessig karakter (jf. forvaltningsloven § 19
b)).
På sikt ber en om at det fremmes forslag
til Stortinget om at lov om helseforetak m.m. endres slik at møteoffentlighet
fremgår av loven."
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at de regionale helseforetakene og helseforetakene gjennomfører møteoffentlighet
unntatt i saker av personsensitiv karakter, i saker om ansettelser
og i saker av ren forretningsmessig karakter (jf. forvaltningsloven § 19
b)).
På sikt ber en om at det fremmes forslag
til Stortinget om at lov om helseforetak m.m. endres slik at møteoffentlighet
fremgår av loven.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:107 (2001-2002) - forslag fra
stortingsrepresentantene Ola D. Gløtvold, Eli Sollied Øveraas
og Sigbjørn Molvik om åpenhet i saksbehandlingen
i de regionale helseforetakene - vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 21. november 2002
John I. Alvheim
leder |
Magne Aarøen
ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |