Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2002 under Forsvarsdepartementet

Til Stortinget

Formål og hovedoversikt

Formål

I proposisjonen legg Regjeringa fram forslag om visse endringar i løyvingar i forsvarsbudsjettet for 2002 for å skape samsvar mellom løyvingane under dei einskilde kapittel og postar og dei endringane i budsjettføresetnader som har skjedd sidan forsvarsbudsjettet for 2002 vart utarbeidd.

Omgruppering: forhold som endrar ramma for 2002-budsjettet

Avslutninga av rekneskapen for 2001 synte eit meirforbruk under kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten post 1 på 18,022 mill. kroner.

Totalt meirforbruk var på 18,022 mill. kroner og vert dekka ved at ramme for 2002 vert foreslått redusert tilsvarande.

I forhold til vedtatt budsjett for 2002 er det ei netto meirinntekt (brutto meirinntekter minus mindreinntekter) på 112,543 mill. kroner som er foreslått tillagt utgiftssida.

Det økonomiske grunnlaget for omgrupperinga

Grunnlaget for omgrupperingane er vedteke budsjett for 2002 tillagt seinare endringar gjort av Stortinget, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikkje kjem fram som løyvingsendring under dei einskilde departementa og midlar ført over frå 2001. Det er òg teke omsyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2002 som var på 332,670 mill. kroner.

I 2002 er det for forsvarsbudsjettet sett i verk faktiske endringar i løyvingar ved følgjande:

  • – St.prp. nr. 1 (2001-2002) Statsbudsjettet medregnet folketrygden, Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002), medførte en reduksjon på 20,071 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 39 (2001-2002), Finansiering av norsk militær deltakelse i Afghanistan, nasjonale sikringstiltak mot terrorisme og etablering av diplomatisk nærvær i Kabul, jf. Innst. S. nr. 119 (2001-2002), medførte å auka utgiftsramma med 545,932 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 55 (2001-2002), Gjennomføringsproposisjonen - utfyllende rammer for omleggingen av Forsvaret i perioden 2002-2005, jf. Innst. S. nr. 232 (2001-2002), medførte å auka utgiftsramma med 1 043,082 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 69 (2001-2002), Om endringer i "Regulativ for tillegg mv. til utskrivne vernepliktige mannskap", jf. Innst. S. nr. 249 (2001-2002), medførte å auka utgiftsramma med 20,120 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 63 (2001-2002), Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2002, jf. Innst. S. nr. 255 (2001-2002), medførte å redusere utgiftsramma med 40,701 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 80 (2001-2002), Om finansiering av norsk militær deltakelse i Afghanistan, jf. Innst. S. nr. 6 (2002-2003), medførte å auka utgiftsramma med 300 mill. kroner.

Faktisk løyving på utgiftssida før omgruppering 2002 kjem fram slik (i 1 000 kroner):

Vedtatt budsjett 2002

27 656 918

Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002)

- 20 071

Innst. S. nr. 119 (2001-2002)

545 932

Innst. S. nr. 232 (2001-2002)

1 043 082

Innst. S. nr. 249 (2001-2002)

20 120

Innst. S. nr. 6 (2002-2003)

300 000

= Faktisk løyving før omgruppering

29 505 280

Midlar ført over frå 2001

1 789 609

Lønnskompensasjon for 2002

332 670

Disponible midlar i 2001 før omgruppering

31 627 559

Disponibel løyving på inntektssida før omgruppering 2002 (i 1 000 kroner):

Vedtatt budsjett 2002

724 797

= Løyving før omgruppering

724 797

Løyvingsbehov på utgiftssida i samband med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Nedtrekk grunna meirforbruk i 2001

- 18 022

Auking på utgiftssida grunna meirinntekter overført utgiftssida

112 543

= Sum behov ved omgrupperinga

94 521

+ Løyving før omgruppering

29 505 280

= Total løyving etter omgrupperinga

29 599 801

= Totalt disponibelt etter omgrupperinga

31 722 080

Løyvingsbehov på inntektssida i samband med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Løyving før omgruppering

724 797

Netto meirinntekter

112 543

= Sum behov ved omgrupperinga

837 340

Departementet foreslår at løyvingane vert endra med 94,521 mill. kroner på utgiftsramma og med 112,543 mill. kroner på inntektsramma.

Tala i tabellane nedanfor syner netto endringar på dei ulike postane.

Utgifter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

Utgifter:

1

Driftsutgifter

522 794

21

Spesielle driftsutgifter

14 340

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 10 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid

- 50 000

45

Større utstyrsanskaffelser

- 226 806

47

Nye bygg og nyanlegg

- 19 251

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 125 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar

54 000

51

Tilskot til Forsvarets forskningsinstitutt

444

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO

- 65 000

90

Lån til private

- 1 000

Sum

94 521

Inntekter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

Inntekter:

1

Driftsinntekter

175 637

45

Store nyskaffingar

31 194

47

Sal av eigedom

- 20 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsinntekter

- 125 000

49

Sal av bustader

49 364

70

Renter låneordninga

475

90

Lån til boligformål

873

Sum

112 543

Under hovudavsnitt 2 i proposisjonen gjer departementet rede for hovudtrekka i omdisponeringane og forklaringar på dei største utgifts- og inntektsendringane på postnivå.

Under hovudavsnitt 3 i proposisjonen gjer departementet rede for bestillingsfullmakter for kap. 1731 Hæren, kap. 1733 Luftforsvaret, kap. 1790 Kystvakta og kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten.

Informasjonssaker

Tiltak for å hindre misbruk av Heimevernet sine våpen lagra i heimen

Saka er tidlegare framlagt for Stortinget ved St.prp. nr. 55 (2001-2002) og Innst. S. nr. 232 (2001-2002), der forslaget om å iverksette innføring av kammerlåsar på HV-våpen i private heimar ikkje vart godteke. Arbeidet med å gå gjennom rutinane for klarering av personell for å sikre betre kontroll av dugleiken, er iverksett slik Stortinget har forutsett. Sett i lys av den siste skyteepisoden, komiteens spørsmål om saken, og ein ny gjennomgang av dei ulike sikringsalternativa, ser Regjeringa det som naudsynt å fremje forslag om strakstiltak og om betre fysisk sikring av HV-våpena.

Forsvarsdepartementet har på bakgrunn av ein fagleg vurdering frå Forsvarets overkommando kome fram til at det er to tiltak som peiker seg ut til å gi nær 100 pst. sikring mot misbruk: enten sentral lagring eller investering i ein mekanisk sikring, dvs. kammerlås til alle våpen. Sentral lagring medfører store investerings- og driftskostnader og vil neppe vera mogeleg å gjennomføra på kortare tid enn fem år. Konsekvensane for reaksjonstid og beredskap, samt ved eventuelt innbrot i eller sabotasje mot dei sentrale lagra, kan være kritiske ved å iverksette dette tiltaket. Dette vært derfor ikkje anbefalt.

Ei innføring av kammerlåser vil reint operativt få små konsekvensar. HV-mannskapa møter på sine objekt eller samlingsstader og får der fjerna låsane i løpet av få minutt. Dersom ein krise eller konfliktsituasjon utviklar seg over tid, vil den enkelte soldat eller befalingsmann kunna få nøkkelen til eige våpen utlevert og då ha optimal beredskap. Økonomisk sett vil innføring av kammerlåsar krevje investeringar på 50-70 mill. kroner, noko som kan dekkjast innanfor eksisterande investeringsrammer for HV. Dette tiltaket kan gjennomførast innanfor ei tidsramme på to-tre år.

Som strakstiltak foreslår Forsvarsdepartementet å iverksette inndraging av tennstemplet, som er ein del av sluttstykket. Dette er i tråd med anbefaling frå forsvarssjefen. Operativt sett vil dette vera ein akseptabel løysning, då tennstemplet ikkje er tilpassa det enkelte våpen, slik som sluttstykket er. Ein klargjering av avdelingar for å løyse gitte oppdrag, vil såleis gå langt raskare enn om heile sluttstykket vart inndrege. På objekta eller samlingsstadene får mannskapet utlevert tennstemplet, og om ein konflikt eller krise oppstår over tid, kan den enkelte soldat eller det enkelte befal få utlevert tennstemplet og då ha optimal beredskap - ut over dette gjeld same rutiner som for nøkkel til kammerlås.

Inndragning av tennstempel vil ikkje gje like god sikring som innføring av kammerlåsar då det er mogeleg å skaffe nye stempel. Dette vil difor i fyrste rekkje ha virkning mot effektdrap. Forsvarsdepartementet anser difor dette som ei midlertidig løysing. Ei innlevering av tennstemplet kan gjennomførast i løpet av ein månad, utan større kostnader. Ei eventuell inndraging av heile sluttstykket vil krevje meir tid og ressursar då dette må gjerast ved personleg oppmøte.

Forsvarsdepartementet har vurdert konsekvensen av tiltaka opp mot Genève-konvensjonen om krigens folkerett (uvæpna personell i uniform) og i tillegg om tiltaka vil krevje ei lovendring av Heimevernlovens § 26. Konklusjonen er at uniformert personell som opptrer uvæpna, ikkje er eit problem i forhold til folkeretten (og i forhold til dei fire Genève-konvensjonane av 1949 med to tilleggs-protokollar av 1977). Tiltaka vil heller ikkje medføre behov for lovendring av HV-lovens § 26.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Anna Amdal Fyhn og Bjørn Hernæs, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til at grunnlaget for omgrupperingen i proposisjonen er vedtatt budsjett for 2002 i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) pluss de tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget i bl.a. Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), Innst. S. nr. 119 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 39 (2001-2002) og Innst. nr. 6 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 80 (2001-2002). Dette i tillegg til fullmakter og midler ført over fra 2001. Komiteen vil slutte seg til de foreslåtte omgrupperingene.

Hva angår forslag om tiltak for å hindre misbruk av Heimevernets våpen, viser komiteen til Innst. S. nr. 9 (2003-2003), jf. St.meld. nr. 17 (2002-2003), der forsvarskomiteen og justiskomiteen besluttet å behandle nevnte spørsmål i Budsjett-innst. nr. 7 (2002-2003) fra forsvarskomiteen. Komiteen vil på denne bakgrunn ta tiltak mot misbruk av heimevernsvåpen opp som en del av den ordinære budsjettbehandlingen for 2003, og viser til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003).

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2002 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter, vert aukamed

7 800 000

frå kr 144 658 000 til kr 152 458 000

1719

Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter, vert redusert med

5 000 000

frå kr 47 826 000 til kr 42 826 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, vert redusert med

10 000 000

frå kr 10 000 000 til kr 0

51

Tilskot til Forsvarets forskningsinstitutt, vert auka med

444 000

frå kr 160 458 000 til kr 160 902 000

1720

Felles leiing og kommandoapparat

1

Driftsutgifter, vert redusert med

45 214 000

frå kr 1 124 306 000 til kr 1 079 092 000

1723

Sikkerhetstenesten

1

Driftsutgifter, vert auka med

12 279 000

frå kr 58 750 000 til kr 71 029 000

1725

Fellesinstitusjonar og utgifter under Forsvarets overkommando

1

Driftsutgifter, vert redusert med

57 729 000

frå kr 2 294 604 000 til kr 2 236 875 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert auka med

54 000 000

frå kr 66 069 000 til kr 120 069 000

90

Lån til private, kan overførast, vert redusert med

1 000 000

frå kr 1 000 000 til kr 0

1731

Hæren

1

Driftsutgifter, vert auka med

58 467 000

frå 4 466 198 000 til kr 4 524 665 000

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter, vert auka med

105 221 000

frå kr 2 746 113 000 til kr 2 851 334 000

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter, vert auka med

120 338 000

frå kr 3 949 273 000 til kr 4 069 611 000

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter, vert auka med

9 446 000

frå kr 797 375 000 til kr 806 821 000

1735

Forsvarets etterretningsteneste

21

Spesielle driftsutgifter, vert auka med

14 340 000

frå kr 600 539 000 til kr 614 879 000

1760

Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg

1

Driftsutgifter, vert auka med

127 400 000

frå kr 620 393 000 til kr 747 793 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med

50 000 000

frå kr 147 000 000 til kr 97 000 000

45

Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert redusert med

226 806 000

frå kr 6 873 455 000 til kr 6 646 649 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert auka med

5 749 000

frå kr 1 819 748 000 til kr 1 825 497 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med

125 000 000

frå kr 270 443 000 til kr 145 443 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastruktur­programmet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44,vert redusert med

65 000 000

frå kr 180 000 000 til kr 115 000 000

1790

Kystvakta

1

Driftsutgifter, vert auka med

12 121 000

frå kr 626 128 000 til kr 638 249 000

1791

Redningstenesta

1

Driftsutgifter, vert auka med

9 833 000

frå kr 221 896 000 til kr 231 729 000

1792

Norske styrkar i utlandet

1

Driftsutgifter, vert auka med

155 315 000

frå kr 1 918 563 000 til kr 2 073 878 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsutgifter, vert auka med

12 517 000

frå kr 127 257 000 til kr 139 774 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, vert redusert med

25 000 000

frå kr 25 000 000 til kr 0

Inntekter:

4725

Felles leiing og kommandoapparat

1

Driftsinntekter, vert auka med

20 322 000

frå kr 83 956 000 til kr 104 278 000

70

Renter låneordning, vert auka med

475 000

frå kr 1 965 000 til kr 2 440 000

90

Lån til boligformål, vert auka med

873 000

frå kr 4 527 000 til kr 5 400 000

4760

Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg

45

Store nyskaffingar, vert løyvd

31 194 000

frå kr 0 til kr 31 194 000

47

Sal av eigedom, vert redusert med

20 000 000

frå kr 80 000 000 til kr 60 000 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsinntekter, vert redusert med

125 000 000

frå kr 270 000 000 til kr 145 000 000

49

Sal av bustader, vert auka med

49 364 000

frå kr 20 636 000 til kr 70 000 000

4792

Norske styrker i utlandet

1

Driftsinntekter, vert løyvd med

155 315 000

frå kr 0 til kr 115 315 000

II

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan endre bestillingsfullmaktene slik:

Kap. 1731

post 1

vert auka med

kr 20 000 000

frå kr 682 000 000 til kr 702 000 000

Kap. 1733

post 1

vert auka med

510 000 000

frå kr 984 000 000 til kr 1 494 000 000

Kap. 1790

post 1

vert auka med

13 000 000

frå kr 25 000 000 til kr 38 000 000

Kap. 1791

post 1

vert auka med

30 000 000

frå kr 34 000 000 til kr 64 000 000

Oslo, i forsvarskomiteen, den 4. desember 2002

Marit Nybakk

leder og ordfører

Bjørn Hernæs

sekretær