Av St.meld. nr. 33 (2001-2002) framgår
det at Regjeringen gjennom den generelle næringspolitikken
vil komme med tiltak som vil gi gode og forutsigbare rammevilkår
for alle næringsutøvere, og også for
samisk næringsliv.
Regjeringen vil også styrke regionalpolitikken
for å sikre bosetningen og verdiskapningen i alle deler
av landet. Regjeringen vil bl.a. evaluere og styrke tiltakssonen
for Troms og Finnmark. Selektive tiltak i regionalpolitikken vil
også komme samisk næringsliv til gode.
Regjeringen vil sikre gode rammevilkår
for tradisjonelle samiske næringer som reindrift, laksefiske, duodji
osv. Det påpekes i meldingen at i arbeidet med å legge
til rette for utviklingen av samisk næringsliv, må man
ta utgangspunkt i de spesielle kulturelle føringer som
kjennetegner deler av dette.
Regjeringen vil nå legge vekt på nøytrale
rammevilkår, slik at den enkelte næringsutøver
selv finner den tilpasningen som er mest gunstig. Om dette skjer
gjennom eneyrke eller kombinasjonsdrift, er opp til den enkelte
næringsutøver.
Tradisjonell kombinasjonsdrift har bestått
av jordbruk og fiske. På grunn av press på fiskeressursene
og overkapasitet innen landbruket, har det vært nødvendig med
strenge reguleringer innen begge næringer. Samtidig har
disse næringene gått over fra å være
arbeidskrevende til å bli kapitalkrevende. Tradisjonell
kombinasjonsdrift bestående av jordbruk og fiske har derfor
fått dårligere rammevilkår.
Regjeringen vil forskyve eventuell støtte
vekk fra drift, og over mot innovasjon, nyskapning, investering, kompetanseheving,
produktutvikling, markedsføring og nettverksbygging. Det
er samtidig statens oppgave å legge til rette for utbygging
av infrastruktur som legger til rette for næringsutvikling.
I virkemiddelbruken vil man fokusere på de tidlige fasene
i en bedrifts liv.
Sametinget har gjennom Samisk utviklingsfond (SUF)
og støtteordninger til duodji-næringen selv virkemidler
for å styrke og utvikle samisk næringsliv. Årlig
overføres det i tillegg midler fra reindriftsavtalen og
jordbruksavtalen til SUF for å støtte opp om kombinasjonsnæringer.
Regjeringen ønsker en dialog med Sametinget for å få en
best mulig utnyttelse av virkemidlene. Utgangspunktet er at Sametinget
selv skal få kunne velge hvordan virkemidlene skal benyttes.
Det har gjennom de senere år vært økt
tap av tamrein på grunn av rovdyr. Foreløpige
erstatningsutbetalinger for siste reindriftsår er i størrelsesorden
36 mill. kroner, og vil trolig øke med styrkingen av erstatningene
i den nye ordningen som trer i kraft for inneværende reindriftsår
med utbetaling i 2002. Regjeringen iverksetter nå et arbeid
med ny stortingsmelding om rovdyrpolitikken som skal fremmes for
Stortinget i 2003. I meldingsarbeidet vil det opprettes arbeidsgrupper
med deltakelse fra berørte parter på noen sentrale
områder.
Under reindriftsavtaleforhandlingene for avtaleåret 2001-2002
ble partene enige om å avsette 7 mill. kroner til et verdiskapingsprogram
for reindriften.
Reindriftslovutvalgets innstilling er sendt
på høring, og lovforslag vil bli oversendt Stortinget.
Landbruksdepartementet satte i 2001 ned en arbeidsgruppe
med oppgave å vurdere Reindriftsforvaltningen med tanke
på å bedre oppnå gitte politiske mål
innenfor fastsatte økonomiske rammer. Arbeidsgruppen mente at
Reindriftsforvaltningen bør omorganiseres for å få styrket
samhandlingen mellom nivåene i organisasjonen, få en
flatere organisasjonsstruktur og få et økt lederfokus.
Landbruksdepartementet legger rapporten fra arbeidsgruppen til grunn
for det videre arbeidet med å utvikle og effektivisere
Reindriftsforvaltningen.
Regjeringen vil vurdere å gjennomgå skatte-
og avgiftsregimet for reindriftsnæringen. En slik gjennomgang
må ses i sammenheng med reindriftsavtalens ramme.
Regjeringen vil legge til rette for en mer fleksibel lakseforvaltning
som åpner for økt verdiskaping knyttet til laksefisket.
Herunder vil en i samråd med rettighetshavere, lokale myndigheter
og Sametinget gjennomgå dagens regelverk med sikte på å endre bestemmelser
som begrenser det lokale utnyttingspotensialet.
Regjeringen ønsker å tilrettelegge
for å utvikle oppdrett av innlandsfisk som næring
godt forankret i næringspolitiske målsetninger
om lønnsom og konkurransedyktig virksomhet. Regjeringen
vil også peke på de muligheter som ligger i kultivering
av overtette fiskebestander i ferskvann, også i områder
med samisk bosetning.
Kongekrabben har vist seg å være
en verdifull ressurs, men den kan samtidig ha store effekter på miljøet i
fjordområdene. Dette er dårlig undersøkt,
og Regjeringen vil derfor bedre kunnskapene om denne artens økologiske
effekter. Regjeringen åpner for kommersiell fangst av kongekrabbe
i de områdene hvor bestanden er tettest fra høsten
2002.
Regjeringen vil tildele to konsesjoner for oppdrett
av matfisk av laks og ørret i sjøvann lokalisert
til Tysfjord kommune i Nordland. Formålet med tildelingen
er å styrke det lulesamiske samfunnet Musken. Tildelingen har
videre til hensikt å bidra til at det skapes varige og lønnsomme
arbeidsplasser i Muskensamfunnet. Samtidig skal etableringen bidra
til å styrke grunnlaget for fortsatt bosetting og vekst,
for på denne måten å legge til rette
for å opprettholde og utvikle et ellers sårbart lulesamisk
kulturelt og språklig miljø. Tiltaket er en oppfølging
av det tre-årige Hellemoprosjektet (1997-1999).
Fiske, gjennom kystflåten, er en del
av det materielle grunnlaget for samisk kultur. Regjeringen vil
sikre størst mulig forutsigbarhet i kvotefordelingen mellom ulike
fartøygrupper.
Det vises til St.meld. nr. 55 (2000-2001) kapittel 14.3.3
Samlekvoteregulering, var på tidspunktet for St.meld. nr.
55 (2000-2001) et pilotprosjekt. I 2002 er dette den gjeldende reguleringsform
for alle fartøy under 15 meter største lengde
som deltar i gruppe I i fisket etter torsk nord for 62N. Erfaringene
fra pilotprosjektet med samlekvote var viktige i vurderingen av om
samlekvoter kunne være et reguleringsalternativ for framtiden.
Ordningen kommer kystfiskerne til gode.
Det er fortsatt behov for å få på plass
en ny minerallov, og Regjeringen har derfor startet arbeidet med dette.
I arbeidet vil representanter fra grunneier- og næringsorganisasjoner
og representanter fra samisk side bli trukket inn. Dette vil danne
bakgrunn for et nytt lovforslag der både interessene til
mineralnæringen, grunneierne og den samiske befolkning
vil bli vurdert av Regjeringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, legger til grunn
tre sentrale elementer når det gjelder samisk næringsliv:
Kultur, næring og bosetting. Flertallet har
tro på at den beste samiske næringsutviklingen
oppnås i et godt samspill mellom de tre elementene og under
gode og forutsigbare rammevilkår.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at Regjeringen legger til
rette for å styrke samisk næringsliv gjennom en rekke
ulike tiltak. Disse medlemmer har ingen merknad til
disse tiltakene utover at det vil være svært viktig
at det legges til rette for nyskapning, samtidig som det må sørges
for at det ikke rokkes ved eksistensgrunnlaget for de tradisjonelle
samiske næringene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
kan ikke slutte seg til Regjeringens vurdering av virkemidlene i
næringspolitikken, og viser til sine respektive partiers
merknader i Budsjett-innst. S. I (2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil framheve at samisk
kultur er knyttet til områder som i et nasjonalt perspektiv
anses som distrikter eller utkant. Flertallet vil
understreke at en vellykket distriktspolitikk i samiske bosettingsområder
derfor er en forutsetning for opprettholdelse og videreføring
av samisk språk og kultur.
Flertallet mener at de distriktspolitiske
utfordringene med høy arbeidsledighet i de samiske kjerneområdene
og høy fraflytting i de sjøsamiske områdene
er bekymringsfull, og gjør det nødvendig med en
målrettet distriktspolitikk overfor disse områdene
generelt. Det er ikke mulig å sikre en positiv utvikling
av det samiske i disse regionene uten å legge opp til en
positiv utvikling for regionen som helhet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener derfor det er uheldig at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
har lagt opp til en svekkelse av de distriktspolitiske virkemidlene,
blant annet i områder som rommer de samiske kjerneområdene. Dette
flertallet kan ikke slutte seg til Regjeringens argumentasjon
i meldingen for å redusere støtten til kommunale
næringsfond.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at fylkeskommunen får
overført midler som bl.a. kan disponeres til kommunale
næringsfond.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at næringsliv
og kultur hver på sin måte bidrar til kreativitet
og vekst i samfunnet. Flertallet ser det derfor ønskelig å styrke
kulturbasert næringsutvikling gjennom et tettere samspill
mellom kultur og næringsliv.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ønsker å styrke kystflåtens
relative andel av fiskeressursene. Disse medlemmer viser
til at Regjeringens forslag om drifts- og stimuleringsordninger
i kystflåten ikke er konsekvensutredet. Det betyr at Regjeringen
ikke har oversikt over eventuelle innvirkninger på det
materielle grunnlaget for samisk kultur og næring dersom disse
forslagene blir gjennomført slik de foreligger. Dette er
i strid med uttalte målsettinger i norsk samepolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.