Indre Finnmark består av de fem kommunene
Kautokeino, Karasjok, Tana, Nesseby og Porsanger. Kommunene i Indre
Finnmark (OFFA-gruppa) fikk i august 1998 utarbeidet et hefte med
statistikk om sysselsettingsbehovet og stønadsomfanget
i omstillingskommunene i Indre Finnmark. Utredningen viste bl.a.
at Indre Finnmark hadde tilsvarende levekårsproblemer som
i indre Oslo øst.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Utjamningsmeldinga, viste sosialkomiteens flertall til utredningen,
og ba om at Regjeringen på egnet måte orienterer
Stortinget om situasjonen i Indre Finnmark (Innst. S. nr. 222 (1999-2000)).
Kommunal- og regionaldepartementet og Sosial- og helsedepartementet
har som oppfølging av dette finansiert en regional prosjektgruppe
som har utarbeidet en handlingsplan for en bærekraftig
utvikling i Indre Finnmark. Prosjektgruppen har gjennom rapporten
"Oppfølging Indre Finnmark", datert den 21. januar 2002,
foreslått en rekke tiltak for å fremme utvikling
i Indre Finnmark.
I tilleggsmeldingen er det redegjort for det
faktum at Indre Finnmark kommer dårlig ut på de
fleste levekårsindikatorer. Det er fortsatt en høy
arbeidsledighet i området, spesielt i Kautokeino. I tillegg
er det mange sosialhjelpstilfeller, stor andel enslige forsørgere,
lavt inntekts- og formuesnivå og mange uten utdanning utover
grunnskolen. Indre Finnmark har også en stor andel ikke
yrkesaktive.
Samisk helseforskning i Karasjok skal i løpet
av 2002 sette i gang en egen helse- og levekårsundersøkelse
for den samiske befolkningen. Det er naturlig at det i en slik undersøkelse
legges vekt på andre levekårsindikatorer enn det
som Sosialdepartementet gjør for alle landets kommuner.
På bakgrunn av Utjamningsmeldinga satte
daværende Sosial- og helsedepartementet, i samarbeid med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet, i september 2000 i gang et fireårig
forsøk hvor noen utvalgte kommuner fikk et utvidet og mer
helhetlig ansvar for å sikre aktive, arbeidsrettede tiltak
overfor langtidsmottakere av sosialhjelp. Forsøket har
som mål å forebygge ytterligere marginalisering
og få flere ut i arbeidslivet.
På bakgrunn av et stort antall søknader
fra interesserte kommuner og anbefalinger fra fylkesmennene, valgte
Sosial- og helsedepartementet i 2000 ut åtte kommuner til å delta
i forsøket. I 2001 ble antallet utvidet med fem nye kommuner.
Kautokeino kommune er en av de deltakende kommunene.
Sosialdepartementet vil legge til rette for
at de andre kommunene i Indre Finnmark skal få ta del i
de foreløpige erfaringene som er gjort i hovedprosjektet.
Disse kan legge grunnlaget for videreutvikling av virkemidler i
forhold til de særlige utfordringene kommunene i Indre
Finnmark opplever når det gjelder sysselsetting av langtidsmottakere
av sosialhjelp. Kautokeino kommune vil kunne spille en viktig rolle
når det gjelder samordning og erfaringsspredning av prosjektet.
Utover de øvrige tiltakene som vil
bli iverksatt overfor Indre Finnmark, er det behov for bredt anlagte
aktiviteter rettet mot geografisk avgrensede områder som har
en opphopning av vedvarende dårlige levekår i befolkningen.
Regjeringen ønsker å styrke innsatsen i disse
områdene for å stimulere til økte sysselsettingsmuligheter,
bedret næringsgrunnlag, skole, fritidstiltak osv. etter
behov. Formålet med tiltakene vil være å legge
til rette for bedrede levekår i utsatte kommuner og utjevning
av levekårsforskjeller.
Barne- og familiedepartementet har valgt Kautokeino
kommune som en av åtte nye kommuner for deltagelse i Utviklingsprogrammet
for styrking av oppvekstmiljøet fra 2002. Programmet startet
i 1998 og vil strekke seg over flere år. Målet
er å styrke og videreutvikle de lokale oppvekstmiljøene
gjennom et bredt samarbeid mellom offentlige og frivillige krefter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at Indre
Finnmark er selve kjerneområdet for samisk bosetting. Utviklingen
i dette området er derfor av avgjørende betydning
for den samiske befolkningens levekår, og for mulighetene
for å sikre og utvikle samisk kultur.
Flertallet understreker de distriktspolitiske
utfordringene som er i forhold til Finnmark generelt, og i denne
sammenheng i forhold til Indre Finnmark. Flertallet understreker
samtidig den samepolitiske utfordringen som følger av levekårssituajonen
i Indre Finnmark. Dette kommer i tillegg til den allmenne velferdspolitiske
utfordringen. Flertallet mener at dette gjør
det nødvendig med en kombinasjon av målrettede velferdspolitiske
og næringspolitiske tiltak.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer gjennom svar fra Kommunal- og regionaldepartementet
på spørsmål fra komiteen, at fylket har
fått en kraftig reduksjon i rammene fra 2001 til 2002,
og at rammen vil bli ytterligere redusert i 2003. Dette har sammenheng
med den generelle svekkelsen som regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
har gjennomført i de distriktspolitiske virkemidlene. Dette
flertallet har foreslått en betydelig styrking
av bevilgningene til distriktspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg Regjeringens svar
at Finnmark vil få en forholdsmessig større andel
av de midler som skal fordeles til regionalt utviklingsarbeid, som
reflekterer behovet for tiltak i Indre Finnmark.
Komiteen ber Regjeringen
ved den varslede gjennomgangen av tiltakssonen for Finnmark og Nord-Troms
og i den varslede stortingsmeldingen om regional- og distriktspolitikken å redegjøre
for tiltak for å styrke levekårssituasjonen i
Indre Finnmark.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg det
faktum at Indre Finnmark kommer dårlig ut på de
fleste levekårsindikatorer som for eksempel arbeidsledighet,
antall sosialhjelpsmottakere, antall enslige forsørgere,
lavt inntekts- og formuesnivå, antall ikke yrkesaktive
og mange uten utdanning utover grunnskolen.
Flertallet vil for øvrig
vise til Regjeringens varslede stortingsmelding om tiltakssonen
for Nord-Troms og Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er på denne bakgrunn enig
i de tiltak Regjeringen vil iverksette i denne sammenheng, men vil
samtidig påpeke at for å sikre lokal forankring
og treffsikkerhet, må alle tiltak skje i nær dialog
og forståelse med lokale myndigheter generelt og Sametinget
spesielt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at de tiltakene Regjeringen viser til i meldingen
på ingen måte kan rette opp virkningen av Regjeringens
usosiale fordelingspolitikk og manglende satsing på fellesgodene. Regjeringens
politikk øker de sosiale ulikhetene og vil derfor ramme
særlig hardt områder som i utgangspunktet har
dårligere levekår enn landet ellers. Regjeringens kommuneøkonomiopplegg
vil gi kutt i skolebudsjettene, dyrere SFO og færre og
dyrere fritidstilbud. Det vil ramme barn i familier med dårlig økonomi
hardt, fordi de mer enn andre er avhengig av at det finnes tilbud
der ingen stenges ute fordi en ikke har råd. Regjeringen
mangler tiltak for å møte økende arbeidsledighet,
har usosiale kutt i ledighetstrygden og svært store økninger
i egenandeler for sjuke. Flertallet viser til merknader
og forslag i budsjett for 2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.