Dagens praksis når det gjelder lønnsforhandlinger
i skolen innebærer at arbeidsgiveransvaret i realiteten
er todelt. Kommuner og fylkeskommuner har arbeidsgiveransvaret i
forhold til den enkelte lærers arbeidskontrakt, mens staten
er forhandlingspart i lønnsoppgjørene. Gjennom
sin rolle har staten myndighet til å gi instrukser og endre
lønns- og arbeidsbetingelser, uten at fylkeskommuner og
kommuner har innflytelse over resultatet. Denne ansvarsdelingen
medfører problemer både av praktisk og prinsipiell
karakter. Lærerne er den eneste yrkesgruppen i Norge og
Norden hvor arbeidsgiver ikke har forhandlingsrett overfor sine
arbeidstakere. De siste års lønnsoppgjør
for lærerne har medført store økonomiske
belastninger på kommunenes økonomi. Staten og
lærerorganisasjonene har blitt enige om svært
kostbare lønnsoppgjør for yrkesgruppen, mens kommunene
ikke har fått kompensert disse ekstra kostnadene fra staten
i tilstrekkelig grad. Denne situasjonen er uholdbar da det etter
forslagsstillernes mening er av avgjørende betydning at
kommunene selv får anledning til å forhandle med
sine ansatte yrkesgrupper utfra de økonomiske rammer de
har til disposisjon. Med dagens forhandlingspraksis når
det gjelder undervisningspersonalets lønn er det vanskelig
for kommuner og fylker å budsjettere, samt styre de midlene
som er til disposisjon. Å gi kommunene og fylkene ansvaret
for lønnsforhandlingene med undervisningspersonalet vil
gjøre det lettere for dem å utnytte sine ressurser
på en bedre måte enn i dag. Kommuner og fylker
betaler en stadig større andel av kostnadene i skolen,
og det er derfor viktig at de har innflytelse på lærernes
lønnsutvikling.
Det vil kunne være hensiktsmessig at
kommuner og fylker selv står for forhandlingene med sitt
pedagogiske personale da det kan være lokale forhold og
organisering som krever differensiering. Med en statlig avtale vil
disse lokale forskjellene ikke bli tatt hensyn til, og en har i
realiteten et rigid og lite fleksibelt system. De avtaler som lærerorganisasjonene
inngår sentralt vil innvirke på andre yrkesgruppers
lokale lønnsoppgjør, og i verste fall medføre
at det blir mindre igjen til disse gruppene. Hele systemet er derfor
etter forslagsstillernes mening urettferdig, og forskjellsbehandler
lærerne som yrkesgruppe på bekostning av andre yrkesgrupper
som har sitt daglige virke i fylker og kommuner.
Forslagsstillerne viser til at Kommunenes Sentralforbund
(KS) ved gjentatte anledninger har ytret ønske om at forhandlingsansvaret
for pedagogisk personale skal være et kommunalt anliggende.
Det vises også til at 1. januar 1991
ble forhandlingsansvaret for de svenske lærerne overført
fra staten til lokalforvaltningen.
Forslagsstillerne fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen overføre
forhandlingsansvaret for undervisningspersonalet fra staten til
fylkeskommunen/kommunen."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Sigmund Kroslid og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Ola T. Heggem, viser til at Regjeringen 31. januar 2003 fremmet en kongelig resolusjon om å overføre forhandlingsansvaret for lønns- og arbeidsvilkår for lærere og skoleledere fra staten til kommuner og fylkeskommuner. Dette skal skje med virkning fra 1. mai 2004. Komiteen viser for øvrig til brev av 19. februar 2003 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet til komiteen (vedlegg).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er kjent med at fagforeningene ikke har vært trukket inn i prosessen forut for endringene Regjeringen har gjennomført. Disse medlemmer frykter for samarbeidsklimaet mellom lærerne, lærernes organisasjoner og staten, på grunn av mangelen på en forutgående prosess.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet refererer til vedtak på Arbeiderpartiets landsmøte 2002, som sier at kommuner og fylkeskommuner bør ha ansvar for lønnsforhandlingene med lærerne. Etter disse medlemmers mening burde overføringen av forhandlingsansvaret for lærerne fra staten til kommunene og fylkeskommunene kommet som en følge av en inkluderende prosess og god dialog mellom partene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil uttrykke glede over at regjeringspartiene og Arbeiderpartiet nå har tilsluttet seg Fremskrittspartiets forslag på dette felt. Disse medlemmer viser for øvrig til Dokument nr. 8:23 (2002-2003) fra representantene Jan Koløy, Carl I. Hagen og Per Sandberg, og Dokument nr. 8:105 (1997-1998) fra representantene Ursula Evje og Ulf Erik Knudsen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener at staten fortsatt skal være lærernes forhandlingsmotpart. Staten som arbeidsgiverrepresentant har sikret et enhetlig og landsomfattende lønnssystem. Dette har vært viktig for å sikre god lærerdekning over hele landet.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:23 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Jan Koløy, Per Sandberg og Carl I.
Hagen om overføring av forhandlingsansvaret for undervisningspersonalet
fra staten til fylkeskommunen/kommunen - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 13. januar 2003 fra Familie-
kultur- og administrasjonskomiteen om ovennevnte.
Som komiteen vil være kjent med, fremmet
regjeringen en Kongelig resolusjon den 31. januar 2003, om å overføre
forhandlingsansvaret for lønns- og arbeidsvilkår
for lærere og skoleledere fra staten til kommuner og fylkeskommuner
med virkning fra 1. mai 2003 (jf. vedlagte kopi).
De kgl.res. av 1958 og 1960, som fører
disse arbeidstakerne inn under tjenestetvistloven, oppheves fra
og med samme dato.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 27. februar 2003
Sonja Irene Sjøli
leder |
Ola T. Lånke
ordfører |
Trond Giske
sekretær |