Til Stortinget
Elektrisk kraft er et sentralt element i dagens velstandssamfunn.
Stabil tilgang til elektrisk kraft er en forutsetning for at samfunnet
skal fungere effektivt og forutsigbart. I situasjoner med tørrår,
ekstrem kulde og lignende, medfører den stramme kraftbalansen at
forbrukerne opplever sterke svingninger i prisene og i verste fall
mangel på kraft.
På kort sikt har forbrukerne få muligheter
til å tilpasse seg andre energikilder. Dette er i stor
grad et resultat av politiske veivalg. En økt fleksibilitet
ved økt bruk av naturgass, fyringsolje, fjernvarme og lignende
er ønskelig, men vil ta lang tid og krever store investeringer.
Denne manglende fleksibiliteten gjør at næringsliv,
offentlige organ og private forbrukere blir sterkt skadelidende
ved store prissvingninger og strømrasjonering. De samfunnsøkonomiske
kostnadene rundt sistnevnte er spesielt store. Strømrasjonering
er en spesielt uønsket situasjon, og Stortinget har et
ansvar for å legge forholdene til rette for tilstrekkelig
kraftproduksjon og et fungerende marked.
På Stortinget er det foreslått en rekke tiltak
som nok en gang forsøker å sikre redusert strømforbruk hos
norske forbrukere eller som skal porsjonere ut den eksisterende
kraftproduksjonen i Norge. Disse forslagene tar ikke hensyn til
at Norge er en del av et nordisk kraftmarked, som påvirker
kraftbalansen og prissetting. Nasjonale tiltak har derfor marginal
effekt på kraftmarkedet med mindre de følges opp
av de andre nordiske landene.
Forslagsstillerne mener det er et myndighetsansvar å sikre
tilgang til strøm. Strøm kan ikke lagres, og må brukes
i det øyeblikk den produseres. Derfor må en systemoperatør
sørge for at det er balanse mellom tilgang til elektrisitet
og forbruk til enhver tid. I Norge er det Statnett som har dette
ansvaret for å koordinere produksjon og forbruk i kraftsystemet.
Som systemansvarlig nettselskap eier og driver Statnett store deler
av det sentrale norske kraftnettet og den norske delen av ledninger
og sjøkabler til utlandet.
De siste månedene har Statnett og Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) flere ganger advart mot faren for strømrasjonering.
Manglende nedbør og dermed tilsig på vann til
vannmagasinene i Norge/Sverige har medført at
magasinreservene er på rekordlavt nivå. Dette
illustrerer alvoret i situasjonen. Statnett har derimot begrensede
virkemidler til å gripe inn i markedet dersom deres verbale
advarsler ikke følges opp av markedsaktørene.
Statnett har dermed en rolle med svært passive virkemidler;
de kan overvåke og analysere markedssituasjonen, varsle Olje-
og energidepartementet og NVE når spesielle situasjoner
oppstår, og samarbeide med nordiske kollegaer for å legge
til rette for effektiv kraftflyt. Slik kan Statnett bli høylytte,
men hjelpeløse tilskuere inntil en kraftkrise er et faktum
og rasjonering må innføres.
Norge er spesielt sårbar i en krisesituasjon fordi vi er
avhengig av kabler til Danmark og Sverige for å sikre nødvendig
kraft. Sverige og Danmark er i en langt gunstigere situasjon siden
de har flere kabler og nærhet til det europeiske kraftmarkedet.
Det er derfor viktig å få fortgang i utbygging
av strømkabler til andre markeder. Dette vil øke
forsyningskapasiteten i Norge uavhengig av situasjonen i Sverige/Danmark, og
vil sterkt bidra til å redusere prisvariasjonene. Tyskland
og Nederland har lenge vært aktuelle, men har ikke blitt
realisert. Kabel til England er nærmest ved å bli
realisert, men krever store investeringer. Kapasiteten på den
planlagte kabalen vil være på 1200 MW.
Svakhetene i dagens regelverk tilsier derfor at det må vurderes
endringer i energiloven som reduserer risiko for strømrasjonering.
Ut fra perspektivet om et nordisk marked må dette gjøres
i samarbeid med relevante myndigheter i Norden. Forslagsstillerne
mener samarbeidet mellom energimyndighetene i det nordiske markedet
må styrkes. For at markedet skal fungere bedre er det viktig
at de nasjonale regelverkene for det nordiske markedet i størst
mulig grad tilpasses hverandre - dette gjelder konsesjonsregler, skatteregler
etc. I tillegg må nasjonale strategier og planer innen
kraftproduksjon i større grad klargjøres.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
-
1. Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at energimyndighetene i de nordiske landene i fellesskap samarbeider om tiltak for å sikre den nordiske kraftbalansen og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer bedre.
-
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at Statnett som systemansvarlig nettselskap har virkemidler som gjør dem i stand til å sikre kraftforsyningen i spesielt kritiske perioder.
-
3. Stortinget ber Regjeringen gjøre nødvendige tiltak for å sikre Statnett mulighet til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer mot utlandet.
19. februar 2003