I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en stortingsmelding om elevvurdering i grunnskolen og videregående
opplæring, med sikte på å fornye dagens eksamensordning
og vurderingsformene i skolen."
Komiteen, medlemmene fra Høyre,
Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Ottar Kaldhol
og Eva M. Nielsen, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra
Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Ola Elvestuen,
og representanten Jan Simonsen, viser til dokumentet.
Komiteen mener at dagens eksamensformer
og evalueringsordninger innenfor grunnskolen og videregående
skole bør vurderes. Komiteen mener det vil
være riktig at disse ordningene vurderes når stortingsmeldingen
basert på Kvalitetsutvalgets innstilling behandles.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, viser til at Regjeringen har varslet at det våren
2004 vil bli lagt frem en omfattende stortingsmelding om kvalitet
i grunnskoleopplæringen, bl.a. på grunnlag av innstillingen
fra Kvalitetsutvalget og evalueringen av Reform 97. Flertallet mener
det er naturlig å vurdere evalueringsformer og eksamensordninger
i denne sammenheng, og går derfor inn for å utsette
realitetsbehandlingen av forslagene i Dokument nr. 8:103 (2002-2003)
til behandlingen av Regjeringens melding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet deler forslagsstillernes
syn på at hovedformålet med elevvurdering bør
være å fremme læring og utvikling.
Disse medlemmer viser til at
eksamensordningen i høyere utdanning fornyes i forbindelse
med innføring av kvalitetsreformen, og at komiteens flertall i
denne forbindelse mente at man skulle legge større vekt
på læringsfremmende vurderinger underveis. Disse
medlemmer ser i den forbindelse også et behov for å vurdere
ordningene for elevevaluering i grunnskolen og i den videregående
skolen.
Disse medlemmer viser til at
valg av metoder for vurdering har stor betydning både for
undervisningsformer, innhold i skolen og elevenes læringsstrategier.
Det er viktig at det er klart samsvar mellom målene for
opplæring, underveis-evaluering og slutt-evaluering.
Disse medlemmer påpeker
at hovedformålet med elevvurdering må være å fremme
læring og utvikling. På bakgrunn av dette mener disse
medlemmer at denløpende evalueringen
må styrkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet ønsker
gode verktøy for å vurdere kvaliteten i skole
og utdanning på alle nivåer, og mener i den forbindelse
at lærere, elever, skole og myndigheter må finne
seg i å bli vurdert. Disse medlemmer mener samtidig
det er viktig at eleven tar ansvar for egen læring, og
i så måte bidrar til egenevaluering. Disse medlemmer er
derfor positiv til at elevene skal få økt innflytelse
over vurderingen. Disse medlemmer har merket seg
Elevorganisasjonens arbeid med elevvurdering. Disse medlemmer mener
det er viktig at Regjeringen vurderer om Elevorganisasjonen bør
gis ekstra midler for å ivareta og sikre arbeidet med å informere
og aktivisere elevene med elevvurdering.
Disse medlemmer er kjent med
at det finnes en rekke skoler som i dag har prøvd ut nye
former for elevvurdering, og at det pr. i dag foregår 65
forsøk med alternative eksamens- og vurderingsformer i
grunnskolen og den videregående opplæringen som
er godkjent av Læringssenteret. Disse medlemmer stiller
seg således positiv til at erfaringene fra disse skolene
samles og systematiseres slik at alle landets skoler kan dra nytte
av dette.
Disse medlemmer understreker
at det er viktig at elever med lærevansker ikke blir glemt
i prosessen med å utvikle best mulige evalueringsmetoder.
Evalueringsmetoder skal være nyttige verktøy for å avdekke lese-
og skrivevansker, men også for å forebygge slike vansker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Jan Simonsen har merket seg at NOU 2003:16
"I første rekke" også omhandler en rekke tiltak
når det gjelder vurdering og dokumentasjon av læringsutbyttet. Disse
medlemmer har også merket seg at departementet
vil fremme en stortingsmelding basert på denne utredningen
våren 2004. Disse medlemmer finner det derfor
ikke hensiktmessig at det utarbeides egen melding om eksamen og
vurderingsformer som omtalt av forslagsstillerne.
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 337 (2000-2001) om Kvalitetsreformen og merknader om eksamen
der det heter:
"Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet
viser til sine merknader under Undervisning, og mener at øket
bruk av "underveisevaluering" og redusert bruk av ekstern sensor
kan gjør det vanskeligere å følge opp
flertallets ønske om "etterprøvbarhet ved evaluering
og likebehandling av studentene". Disse medlemmer vil understreke
at ønsket om "etterprøvbarhet" og likebehandling
av studentene også forutsetter et system som ivaretar studentenes
mulighet til å klage over evalueringen på en tilfredsstillende måte.
Disse medlemmer mener at hensynet til opprettholdelse av nasjonale
standarder bør tillegges betydelig vekt også ved
utformning av evalueringsformene. Disse medlemmer mener at disse
spørsmål best ivaretas av institusjonene selv."
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets prinsipp-
og handlingsprogram der det heter:
"Fremskrittspartiet vil innføre karakterer
i alle fag fra og med femte klasse som settes i forhold til objektive faglige
prestasjoner."
Ved senere behandling av spørsmålet
om vurdering og dokumentasjon av læringsutbytte vil dette
være retningsgivende. Disse medlemmer understreker
at prinsippet om etterprøvbarhet ved evaluering og likebehandling
også må gjelde for elever i grunnskolen, og både
ved bruk av karakterer og ved eventuell bruk av ulike typer elevvurdering.
Disse medlemmer har merket seg
omtale av budsjettforslaget for 2002 når det gjelder vedtak
om sentralt utarbeidete prøver i stedet for eksternt sensurerte
avgangsprøver. Dette flertallsvedtaket stemte Fremskrittspartiet
for. Vedtaket ble senere omgjort i egen tilleggssak også med
Fremskrittspartiets tilslutning. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets begrunnelse for budsjettvedtaket var ønske
om effektivisering og ikke ønske om å avskaffe avgangsprøver
i ungdomsskolen. Disse medlemmer minner om at når
Fremskrittspartiet valgte å stemme for tilleggsbevilgning
i egen sak, var det for å sikre eksternt sensurerte avgangsprøver
for elevene i en situasjon der departementet ikke fulgte opp flertallets
budsjettvedtak på en korrekt måte.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:103 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Rolf Reikvam, Lena Jensen og Heikki Holmås
om å fornye dagens eksamensordning og vurderingsformer
i grunnskolen og den videregående opplæringen
- vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 21. oktober 2003
Rolf Reikvam
leder |
Eva M. Nielsen
ordfører |