Innstilling fra sosialkomiteen om endringer under enkelte kapitler på statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2003 under Helsedepartementet

Til Stortinget

1. Sammendrag

Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2003. Under programområde 10 Helsevern fremmes det forslag om økning av utgiftene med netto 1 637 mill. kroner. Inntektene foreslås forhøyet med netto 61,1 mill. kroner. Under programområde 30 Helsevern - folketrygden fremmes forslag om en netto økning på 139,5 mill. kroner.

1.1 Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte kapitler

Kap. 701 Forskning og forsøksvirksomhet

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 1,61 mill. kroner.

Kap. 704 Norsk Pasientskadeerstatning

Post 50 Tilskudd til NPE som statlig fond foreslås økt med 21 mill. kroner.

Kap. 705 Statens helsepersonellnemnd

Post 01 Driftsutgifter foreslås økt med 0,25 mill. kroner.

Post 21 Tilskudd til personell i allmennlegetjenesten og tannhelsetjenesten foreslås satt ned med 2,7 mill. kroner.

Post 61 Tilskudd til turnustjeneste foreslås satt ned med 1,3 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til Nordiska Hälsovårdhögskolan mv. foreslås satt ned med 0,4 mill. kroner.

Kap. 706 Sosial- og helsedirektoratet

Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 3,2 mill. kroner.

Kap. 707 Nasjonalt Folkehelseinstitutt

Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 0,8 mill. kroner.

Kap. 718 Rehabilitering

Post 61 Rehabilitering, helsetiltak for rusmiddelmisbrukere foreslås tilføyd stikkordet "kan overføres" og satt ned med 2 mill. kroner.

Kap. 719 Helsefremmende og forebyggende arbeid

Post 21 Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helsesektoren foreslås satt ned med 4,8 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til opplysningstiltak, forebyggelse av uønskede svangerskap mv. foreslås satt ned med 0,25 mill. kroner.

Kap. 732 Regionale helseforetak

Post 21 IT og elektronisk samhandling m.m. foreslås satt ned med 1,5 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd til helseforetakene foreslås økt med 103,36 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til Helse Øst RHF foreslås økt med 21,436 mill. kroner.

Post 72 Tilskudd til Helse Sør RHF foreslås økt med 12,087 mill. kroner.

Post 73 Tilskudd til Helse Vest RHF foreslås økt med 4,346 mill. kroner.

Post 74 Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF foreslås økt med 5,819 mill. kroner.

Post 75 Tilskudd til Helse Nord RHF foreslås økt med 6,312 mill. kroner.

Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås økt med 1 165 mill. kroner.

Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus foreslås økt med 455 mill. kroner.

Post 91 Opptrekksrenter foreslås satt ned med 55 mill. kroner.

Kap. 739 Andre utgifter

Det foreslås at mindreutgifter til tiltak under post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren i 2003 kan overføres til 2004 med et samlet beløp på inntil 26 mill. kroner.

Post 75 Kreftbehandling m.m. foreslås satt ned med 100 mill. kroner.

Post 77 Luftambulanse foreslås økt med 5,38 mill. kroner.

Kap. 742 Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter

Post 70 Tilskudd foreslås satt ned med 3 mill. kroner.

Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

Post 70 Kompetanse, utredninger og utviklingsarbeid foreslås satt ned med 1 mill. kroner.

Kap. 751 Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak

Post 70 Tilskudd foreslås økt med 6,5 mill kroner.

Kap. 2711 Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten

Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås økt med 17 mill. kroner.

Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås satt ned med 37,5 mill. kroner.

Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås økt med 80 mill. kroner.

Post 78 Opptreningsinstitusjoner m. fl. foreslås satt ned med 3,36 mill. kroner.

Kap. 2750 Syketransport mv.

Post 71 Skyssvederlag for leger mv. foreslås satt ned med 33 mill. kroner.

Post 75 Logopedisk og ortoptisk behandling foreslås økt med 5 mill. kroner.

Post 77 Syketransport foreslås satt ned med 58,4 mill. kroner.

Kap. 2751 Legemidler mv.

Post 70 Legemidler foreslås satt ned med 370 mill. kroner.

Post 72 Sykepleieartikler foreslås satt ned med 32 mill. kroner.

Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling

Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1 foreslås økt med 309 mill. kroner.

Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2 foreslås satt ned med 80 mill. kroner.

Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene

Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås økt med 142 mill. kroner.

Kap. 2790 Andre helsetiltak

Post 70 Bidrag, lokalt foreslås økt med 91,5 mill. kroner.

Post 72 Sykebehandling i utlandet foreslås økt med 109,3 mill. kroner.

Kap. 3739 Behandlingsreiser til utlandet m.m.

Post 04 Tilbakebetaling fra Sør-Trøndelag fylkeskommune Nye St. Olav (RIT 2000) foreslås bevilget med 53,6 mill. kroner.

Kap. 5577 Avgift til staten av apotekenes omsetning

Post 70 Avgift foreslås økt med 2,5 mill. kroner.

Kap. 5578 Avgift på farmasøytiske spesialpreparater

Post 70 Registreringsavgift foreslås økt med 5 mill. kroner.

2. Komiteens merknader

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte forslagene.

Kap. 704 Norsk Pasientskadeerstatning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hild­eng, Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser til at Stortinget ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2002-2003) ba Regjeringen om å ta initiativ til en gjennomgang av ordningen med pasientskadeerstatning og legge resultatet frem for Stortinget.

Proposisjonen gir en foreløpig konklusjon fra evalueringen av Norsk Pasientskadeerstatning og forslag til tiltak i oppfølgingen. Statskonsults rapport så langt omfatter service og behandlingstid. Komiteen viser til at hovedmålet om å gjøre det lettere å få erstatning blir bekreftet realisert av samtlige informanter. Komiteen viser til at sluttrapport fra Statskonsult vil foreligge i januar 2004, og at Regjeringen varsler at den vil komme tilbake i vårsesjonen 2004 med en samlet vurdering av evalueringen og eventuelle forslag til endringer. Komiteen vil avvente en slik tilbakemelding.

Kap. 732 Regionale helseforetak

Post 70 Tilskudd til helseforetakene

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der disse medlemmer peker på de store akkumulerte underskudd helseforetakene drar med seg inn i 2004 som vil bidra til å redusere foretakenes muligheter til å utnytte sin kapasitet fullt ut og til ny økning av ventetiden. Disse medlemmer fremmer derfor forslag om å øke den samlede bevilgning til helseforetakene med 1,5 mrd. kroner slik at kapasiteten kan utnyttes fullt ut. Tilleggsbevilgning vil også gi foretakene større handlefrihet ved avslutning av regnskapet for 2003, noe som kan gi større handlingsrom i budsjettet for 2004.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der Senterpartiet gjennom sitt alternative budsjettforslag ønsker å styrke helseforetakenes økonomi, samtidig som dette medlem viser til at balansekravet til de regionale helseforetakene utsettes til 2006. Dette medlem viser også til Senterpartiets forslag i Dokument nr. 8:10 (2003-2004) om dekning av opparbeidet gjeld i helseforetakene for 2002 og 2003. Senterpartiet ønsket en rask behandling av dette forslaget, men dette vil først skje i 2004, og dette medlem mener derfor det er nødvendig å avklare noe av gjeldssituasjonen for helseforetakene allerede nå. Dette medlem vil understreke at Dokument nr. 8:10 (2003-2004) presiserer at ekstraordinær gjeldssanering ikke skal oppfattes som en aksept for budsjett­overskridelser, og derfor bes det om at departementet gjennom sitt forarbeid til et forslag om gjeldssanering klargjør at et eventuelt overforbruk ikke blir dekket.

Dette medlem mener at en slik klargjøring og eventuell grenseoppgang i forhold til endelig gjeldsoppgjør bør gjøres i forbindelse med behandlingen av en endelig gjeldssanering jf. Dokument nr. 8:10 (2003-2004), og vil derfor i denne omgang fremme forslag om at helseforetakene får slettet gjeld/opparbeidet underskudd med 1,5 mrd. kroner, og at den samlede bevilgningen til helseforetakene for 2003 økes med dette beløpet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetak, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74, 75 forhøyes med

fra kr 312 690 000 til kr 1 812 690 000"

1 500 000 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i forbindelse med behandlingen av St. prp. nr. 1 (2003-2004) er blitt enige om å utsette balansekravet for de regionale helseforetakene til 2005.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter denne utsettelsen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at akkumulert driftsunderskudd i årene 2002 og 2003 i foretakene derfor ikke skal dekkes inn før etter at balanse er gjenopprettet, dvs. etter år 2005. Flertallet er også kjent med at bare deler av helseforetakenes akkumulerte driftsunderskudd utgjøres av rentebærende gjeld. Forslaget fra Fremskrittspartiet vil derfor ikke ha konsekvenser for foretakenes driftssituasjon i 2004. Flertallet vil også vise til at foretaksmodellen bygger på et system med ansvarlig styrer. Et system hvor driftsunderskudd blir etterbevilget av Stortinget, vil undergrave ansvarligheten i foretakene. Dette vil også eventuelt belønne de foretakene som ikke forholder seg til de rammene som er gitt av Stortinget, og dermed også undergrave modellen. Fremskrittspartiets forslag vil dermed ikke føre til økt behandlingskapasitet. Det vil imidlertid føre til at vi risikerer å få mindre pasientbehandling ut av de pengene som bevilges til formålet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at alle de fem regionale foretakene har akkumulerte underskudd som delvis betjenes av driftskredittene innen den gitte kredittramme på 3,4 mrd. kroner. Det synes åpenbart for disse medlemmer at et akkumulert underskudd ved utgangen av 2003 på 2,2 mrd. kroner vil gi en betydelig rentebelastning for foretakene i 2004 og dermed influere på driftssituasjonen og pasientbehandlingen.

Disse medlemmer stiller seg uforstående til en påstand om at sletting av gjeld skulle gi mindre pasientbehandling. Disse medlemmer viser til at foretakene fra de overtok i 2002 fikk med seg et driftsunderskudd fra fylkeskommunene på hele 800 mill. kroner som i løpet av 2002-2003 er akkumulert til 2,2 mrd. kroner. Disse medlemmer vil sterkt tilbakevise at en tilleggsbevilgning vil undergrave ansvarligheten i foretakene. En slik påstand er uhørt. Virkeligheten er vel den, etter disse medlemmers mening, at foretakene har vært grovt underbudsjettert og i tillegg stått overfor store effektiviseringskrav som inklusiv 2004 er på hele 1,7 mrd. kroner. Disse medlemmer vil hevde at en tilleggsbevilgning i 2003 på 1,5 mrd. kroner er helt nødvendig om foretakene skal kunne opprettholde behandlingskapasiteten på 2003- nivå.

Post 76 Innsatsstyrt finansiering

Komiteen viser til at budsjettvedtaket for 2003 forutsatte at aktiviteten holdt seg på 2002-nivå. Basert på aktivitetstall fra 2. tertial indikerer prognoser fra SINTEF Unimed ifølge departementet en reell vekst i aktiviteten på 5 prosent. Komiteen viser til Regjeringens redegjørelse for dette i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Komiteen slutter seg til at det tas høyde for dette og tilleggsbevilges 1 015 mill. kroner. I tillegg foreslås det en etterbevilgning for 2002 på 150 millioner kroner.

Komiteen viser til at departementet foreslår å redusere enhetsprisen fra 29 931 kroner og ned til 29 308 kroner tilsvarende en utbetaling på om lag 350 mill. kroner. Komiteen viser videre til at departementet også i forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2003 varslet at det ville komme tilbake til justering av enhetsprisen i omgrupperingsproposisjonen, dvs. proposisjonen som nå er lagt fram.

Komiteen understreker at den enhetspris som Stortinget vedtok i desember 2002 for budsjettåret 2003, er lagt til grunn i alle helseforetakenes driftsrammer og budsjett for 2003. Komiteen mener derfor at den enhetsprisen som gjelder når helseforetakene lager sine budsjett og utfører pasientbehandling med bakgrunn i dette, må gjelde gjennom hele 2003. Å endre den pris sykehusene får for utført pasientbehandling, ved å vedta nye enhetspriser med tilbakevirkende kraft, blir ganske uhåndterlig og gir sykehusene forverrede og unødig usikre driftsbetingelser.

Komiteen viser til at det bør gjøres grundige analyser av årsaken til økt DRG-indeks, og at det forutsettes at de regionale helseforetakene trekkes inn i dette arbeidet. Komiteen vil selvsagt understreke at om det skulle ha forekommet feil koding som gir utslag i uberettiget merinntekt for helseforetakene, så må dette selvsagt ryddes opp i for de tilfeller dette måtte gjelde, uten noen form for generell nedsettelse av verken enhetspris eller DRG-vekter. Komiteen må forutsette at sykehusenes kodepraksis er fullstendig etterprøvbar og utslagene kvantifiserbare.

Komiteen må også forutsette at når nye DRG-vekter utgis, så må disse gjelde for det arbeidet helseforetakene utfører, og det økonomiske oppgjøret mellom foretak og stat må følge dette.

Komiteen mener at helseforetakenes driftsrammer må være mest mulig forutsigbare, og at utgifter knyttet til reell pasientbehandling må finansieres innenfor det forutsatte regelverk. Samtidig er det et grunnleggende prinsipp at det gjennom ISF-ordningen kun gis oppgjør for reell pasientbehandling. Komiteen mener imidlertid at den spesielle situasjonen som har oppstått i 2003, tilsier at enhetsprisen ikke settes ned slik Regjeringen har foreslått, og at bevilgningen på kapittel 732, post 76 derfor økes med 350 mill. kroner. Enhetsprisen på 29 931 kroner, som varslet i St.prp. nr. 1 (2002-2003), forutsettes lagt til grunn for avregningsoppgjøret for 2003. Samlet vil det bli utbetalt inntil 350 mill. kroner for økt DRG-indeks.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil imidlertid med bakgrunn i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003–2004) fra sosialkomiteen og budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene følge opplegget for ISF for hele 2004 slik det fremkommer av St. prp. nr. 1 (2003-2004), med Tillegg nr. 6 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004).

Flertallet legger dette til grunn og foreslår at kap. 732 post 76 økes med 350 mill. kroner i tillegg til den økning som er foreslått i St.prp. nr. 21 (2003-2004).

Komiteen fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

76

Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning,forhøyes med

fra kr 17 152 800 000 til kr 18 667 800 000"

1 515 000 000

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:

I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetak, kan overføres. kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74, 75forhøyes med

fra kr 312 690 000 til kr 1 812 690 000

1 500 000 000

4. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité med unntak av forslaget til endring av kap. 732 post 70 som fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slike

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:

Kap

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

701

Forskning og forsøksvirksomhet

21

Spesielle driftsutgifter, reduseres med

1 610 000

fra kr 71 660 000 til kr 70 050 000

704

Norsk pasientskadeerstatning

50

Tilskudd til NPE som statlig fond, forhøyes med

21 000 000

fra kr 292 070 000 til kr 313 070 000

705

Personelltiltak

1

Driftsutgifter, Statens helsepersonellnemnd, forhøyes med

250 000

fra kr 5 000 000 til kr 5 250 000

21

Tilskudd til personell i allmennlegetjenesten og tannhelsetjenesten, reduseres med

2 700 000

fra kr 53 200 000 til kr 50 500 000

61

Tilskudd til turnustjeneste, reduseres med

1 300 000

fra kr 107 120 000 til kr 105 820 000

71

Tilskudd til Nordiska Hälsovårdshögskolan reduseres med

400 000

fra kr 12 390 000 til kr 11 990 000

706

Sosial- og helsedirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 200 000

fra kr 382 450 000 til kr 385 650 000

707

Nasjonalt folkehelseinstitutt

1

Driftsutgifter, forhøyes med

800 000

fra kr 337 480 000 til kr 338 280 000

718

Rehabilitering

61

Rehabilitering, helsetiltak for rusmiddelmisbrukere, reduseres med

2 000 000

fra kr 203 780 000 til kr 201 780 000

719

Helsefremmende og forebyggende arbeid

21

Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren, kan overføres, reduseres med

4 800 000

fra kr 37 890 000 til kr 33 090 000

71

Tilskudd til opplysningstiltak, forebyggelse av uønskede svangerskap mv., kan overføres, reduseres med

250 000

fra kr 19 950 000 til kr 19 700 000

732

Regionale helseforetak

21

IT og elektronisk samhandling m.m. reduseres med

1 500 000

fra kr 105 130 000 til kr 103 630 000

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74, 75, forhøyes med

103 360 000

fra kr 312 690 000 til kr 416 050 000

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

21 436 000

fra kr 10 692 000 000 til kr 10 713 436 000

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

12 087 000

fra kr 6 447 500 000 til kr 6 459 587 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

4 346 000

fra kr 5 087 900 000 til kr 5 092 246 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge, kan overføres, forhøyes med

5 819 000

fra kr 3 734 800 000 til kr 3 740 619 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

6 312 000

fra kr 3 462 800 000 til kr 3 469 112 000

76

Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 515 000 000

fra kr 17 152 800 000 til kr 18 667 800 000

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning,forhøyes med

455 000 000

fra kr 3 794 700 000 til kr 4 249 700 000

91

Opptrekksrenter, reduseres med

55 000 000

fra kr 125 000 000 til kr 70 000 000

739

Andre utgifter

75

Kreftbehandling m.m., kan nyttes under post 21, reduseres med

100 000 000

fra kr 340 900 000 til kr 240 900 000

77

Luftambulanse, forhøyes med

5 380 000

fra kr 52 920 000 til kr 58 300 000

742

Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter

70

Tilskudd, reduseres med

3 000 000

fra kr 4 050 000 til kr 1 050 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

70

Kompetanse, utredninger og utviklingsarbeid, kan overføres, reduseres med

1 000 000

fra kr 264 840 000 til kr 263 840 000

751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak (jf. kap. 3751 0g 5577)

70

Tilskudd, forhøyes med

6 500 000

fra kr 57 790 000 til kr 64 290 000

2711

Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten

70

Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med

17 000 000

fra kr 1 118 000 000 til kr 1 135 000 000

72

Refusjon tannlegehjelp, reduseres med

37 500 000

fra kr 447 500 000 til kr 410 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med

80 000 000

fra kr 555 000 000 til kr 635 000 000

78

Opptreningsinstitusjoner m.fl., reduseres med

3 360 000

fra kr 717 651 000 til kr 714 291 000

2750

Syketransport mv.

71

Skyssvederlag for leger mv., reduseres med

33 000 000

fra kr 363 000 000 til kr 330 000 000

75

Logopedisk og ortoptisk behandling, forhøyes med

5 000 000

fra kr 39 000 000 til kr 44 000 000

77

Syketransport, reduseres med

58 400 000

fra kr 1 658 400 000 til kr 1 600 000 000

2751

Medisiner mv.

70

Legemidler, reduseres med

370 000 000

fra kr 7 570 000 000 til kr 7 200 000 000

72

Sykepleieartikler, reduseres med

32 000 000

fra kr 1 092 000 000 til kr 1 060 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, frikortordningen, forhøyes med

309 000 000

fra kr 2 191 000 000 til kr 2 500 000 000

71

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2, reduseres med

80 000 000

fra kr 90 000 000 til kr 10 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med

142 000 000

fra kr 1 148 000 000 til kr 1 290 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag, lokalt, forhøyes med

91 500 000

fra kr 359 500 000 til kr 451 000 000

72

Sykebehandling i utlandet, forhøyes med

109 300 000

fra kr 223 000 000 til kr 332 300 000

Inntekter:

3739

Behandlingsreiser til utlandet

04 (ny)

Tilbakebetaling fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nye St. Olav (RIT 2000), bevilges med

53 600 000

5577

Avgift til staten av apotekenes omsetning (jf. kap. 751)

70

Avgift, forhøyes med

fra kr 131 300 000 til kr 133 800 000

2 500 000

5578

Avgift på farmasøytiske spesialpreparater (jf. kap. 750)

70

Registreringsavgift, forhøyes med

fra kr 58 298 000 til kr 63 298 000

5 000 000

Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger

II

Overførbare midler

Stortinget samtykker i at

  • 1. bevilgningen under kap. 718 post 61 Rehabilitering, helsetiltak for rusmiddelmisbrukere, påføres stikkordet "kan overføres".

  • 2. inntil 26 mill. kroner, knyttet til erstatningsoppgjør for stråleskader og til forberedelse og gjennomføring av rusreformene under kap. 739 post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres til 2004 utover de midler som kan overføres i henhold til bevilgningsreglementet.

Oslo, i sosialkomiteen, den 11.desember 2003

John I. Alvheim

leder

Bent Høie

ordfører