Helsedepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet
for 2003. Under programområde 10 Helsevern fremmes det
forslag om økning av utgiftene med netto 1 637 mill. kroner.
Inntektene foreslås forhøyet med netto 61,1 mill.
kroner. Under programområde 30 Helsevern - folketrygden
fremmes forslag om en netto økning på 139,5 mill.
kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
satt ned med 1,61 mill. kroner.
Post 50 Tilskudd til NPE som statlig fond foreslås økt med
21 mill. kroner.
Post 01 Driftsutgifter foreslås økt
med 0,25 mill. kroner.
Post 21 Tilskudd til personell i allmennlegetjenesten og
tannhelsetjenesten foreslås satt ned med 2,7 mill. kroner.
Post 61 Tilskudd til turnustjeneste foreslås
satt ned med 1,3 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Nordiska Hälsovårdhögskolan mv.
foreslås satt ned med 0,4 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt
med 3,2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt
med 0,8 mill. kroner.
Post 61 Rehabilitering, helsetiltak for rusmiddelmisbrukere
foreslås tilføyd stikkordet "kan overføres"
og satt ned med 2 mill. kroner.
Post 21 Tilskudd til helsefremmende og forebyggende
tiltak i helsesektoren foreslås satt ned med 4,8 mill.
kroner.
Post 71 Tilskudd til opplysningstiltak, forebyggelse av
uønskede svangerskap mv. foreslås satt ned med 0,25
mill. kroner.
Post 21 IT og elektronisk samhandling m.m. foreslås satt
ned med 1,5 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd til helseforetakene foreslås økt
med 103,36 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Helse Øst RHF
foreslås økt med 21,436 mill. kroner.
Post 72 Tilskudd til Helse Sør RHF
foreslås økt med 12,087 mill. kroner.
Post 73 Tilskudd til Helse Vest RHF foreslås økt
med 4,346 mill. kroner.
Post 74 Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF foreslås økt
med 5,819 mill. kroner.
Post 75 Tilskudd til Helse Nord RHF foreslås økt med
6,312 mill. kroner.
Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås økt
med 1 165 mill. kroner.
Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved
sykehus foreslås økt med 455 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter foreslås satt
ned med 55 mill. kroner.
Det foreslås at mindreutgifter til
tiltak under post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren
i 2003 kan overføres til 2004 med et samlet beløp
på inntil 26 mill. kroner.
Post 75 Kreftbehandling m.m. foreslås
satt ned med 100 mill. kroner.
Post 77 Luftambulanse foreslås økt
med 5,38 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås satt ned
med 3 mill. kroner.
Post 70 Kompetanse, utredninger og utviklingsarbeid
foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås økt
med 6,5 mill kroner.
Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås økt
med 17 mill. kroner.
Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås
satt ned med 37,5 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt
foreslås økt med 80 mill. kroner.
Post 78 Opptreningsinstitusjoner m. fl. foreslås
satt ned med 3,36 mill. kroner.
Post 71 Skyssvederlag for leger mv. foreslås
satt ned med 33 mill. kroner.
Post 75 Logopedisk og ortoptisk behandling foreslås økt
med 5 mill. kroner.
Post 77 Syketransport foreslås satt
ned med 58,4 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås satt ned
med 370 mill. kroner.
Post 72 Sykepleieartikler foreslås
satt ned med 32 mill. kroner.
Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
1 foreslås økt med 309 mill. kroner.
Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
2 foreslås satt ned med 80 mill. kroner.
Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås økt
med 142 mill. kroner.
Post 70 Bidrag, lokalt foreslås økt
med 91,5 mill. kroner.
Post 72 Sykebehandling i utlandet foreslås økt
med 109,3 mill. kroner.
Post 04 Tilbakebetaling fra Sør-Trøndelag fylkeskommune
Nye St. Olav (RIT 2000) foreslås bevilget med 53,6 mill.
kroner.
Post 70 Avgift foreslås økt
med 2,5 mill. kroner.
Post 70 Registreringsavgift foreslås økt
med 5 mill. kroner.
Når det gjelder kapitler og poster
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til de fremlagte forslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at Stortinget ved behandlingen
av St.prp. nr. 1 (2002-2003) ba Regjeringen om å ta initiativ
til en gjennomgang av ordningen med pasientskadeerstatning og legge resultatet
frem for Stortinget.
Proposisjonen gir en foreløpig konklusjon
fra evalueringen av Norsk Pasientskadeerstatning og forslag til tiltak
i oppfølgingen. Statskonsults rapport så langt omfatter
service og behandlingstid. Komiteen viser til at
hovedmålet om å gjøre det lettere å få erstatning blir
bekreftet realisert av samtlige informanter. Komiteen viser
til at sluttrapport fra Statskonsult vil foreligge i januar 2004,
og at Regjeringen varsler at den vil komme tilbake i vårsesjonen
2004 med en samlet vurdering av evalueringen og eventuelle forslag
til endringer. Komiteen vil avvente en slik tilbakemelding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der disse
medlemmer peker på de store akkumulerte underskudd
helseforetakene drar med seg inn i 2004 som vil bidra til å redusere
foretakenes muligheter til å utnytte sin kapasitet fullt
ut og til ny økning av ventetiden. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om å øke den samlede bevilgning
til helseforetakene med 1,5 mrd. kroner slik at kapasiteten kan
utnyttes fullt ut. Tilleggsbevilgning vil også gi foretakene
større handlefrihet ved avslutning av regnskapet for 2003,
noe som kan gi større handlingsrom i budsjettet for 2004.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der Senterpartiet
gjennom sitt alternative budsjettforslag ønsker å styrke
helseforetakenes økonomi, samtidig som dette medlem viser
til at balansekravet til de regionale helseforetakene utsettes til
2006. Dette medlem viser også til Senterpartiets forslag
i Dokument nr. 8:10 (2003-2004) om dekning av opparbeidet gjeld
i helseforetakene for 2002 og 2003. Senterpartiet ønsket
en rask behandling av dette forslaget, men dette vil først
skje i 2004, og dette medlem mener derfor det er
nødvendig å avklare noe av gjeldssituasjonen for
helseforetakene allerede nå. Dette medlem vil
understreke at Dokument nr. 8:10 (2003-2004) presiserer at ekstraordinær gjeldssanering
ikke skal oppfattes som en aksept for budsjettoverskridelser,
og derfor bes det om at departementet gjennom sitt forarbeid til
et forslag om gjeldssanering klargjør at et eventuelt overforbruk
ikke blir dekket.
Dette medlem mener at en slik
klargjøring og eventuell grenseoppgang i forhold til endelig
gjeldsoppgjør bør gjøres i forbindelse
med behandlingen av en endelig gjeldssanering jf. Dokument nr. 8:10
(2003-2004), og vil derfor i denne omgang fremme forslag om at helseforetakene
får slettet gjeld/opparbeidet underskudd med 1,5
mrd. kroner, og at den samlede bevilgningen til helseforetakene
for 2003 økes med dette beløpet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetak, kan overføres, kan
nyttes under postene
71, 72, 73, 74, 75 forhøyes
med fra kr 312 690 000 til kr 1 812
690 000" | 1 500 000 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringspartiene og
Arbeiderpartiet i forbindelse med behandlingen av St. prp. nr. 1
(2003-2004) er blitt enige om å utsette balansekravet for
de regionale helseforetakene til 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
denne utsettelsen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, viser til at akkumulert driftsunderskudd
i årene 2002 og 2003 i foretakene derfor ikke skal dekkes
inn før etter at balanse er gjenopprettet, dvs. etter år
2005. Flertallet er også kjent med at bare
deler av helseforetakenes akkumulerte driftsunderskudd utgjøres
av rentebærende gjeld. Forslaget fra Fremskrittspartiet
vil derfor ikke ha konsekvenser for foretakenes driftssituasjon
i 2004. Flertallet vil også vise til at foretaksmodellen
bygger på et system med ansvarlig styrer. Et system hvor
driftsunderskudd blir etterbevilget av Stortinget, vil undergrave
ansvarligheten i foretakene. Dette vil også eventuelt belønne
de foretakene som ikke forholder seg til de rammene som er gitt av
Stortinget, og dermed også undergrave modellen. Fremskrittspartiets
forslag vil dermed ikke føre til økt behandlingskapasitet.
Det vil imidlertid føre til at vi risikerer å få mindre
pasientbehandling ut av de pengene som bevilges til formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til at alle de fem regionale foretakene
har akkumulerte underskudd som delvis betjenes av driftskredittene
innen den gitte kredittramme på 3,4 mrd. kroner. Det synes åpenbart
for disse medlemmer at et akkumulert underskudd ved
utgangen av 2003 på 2,2 mrd. kroner vil gi en betydelig
rentebelastning for foretakene i 2004 og dermed influere på driftssituasjonen
og pasientbehandlingen.
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til en påstand om at sletting av gjeld skulle gi mindre pasientbehandling. Disse
medlemmer viser til at foretakene fra de overtok i 2002
fikk med seg et driftsunderskudd fra fylkeskommunene på hele
800 mill. kroner som i løpet av 2002-2003 er akkumulert
til 2,2 mrd. kroner. Disse medlemmer vil sterkt tilbakevise
at en tilleggsbevilgning vil undergrave ansvarligheten i foretakene.
En slik påstand er uhørt. Virkeligheten er vel
den, etter disse medlemmers mening, at foretakene
har vært grovt underbudsjettert og i tillegg stått
overfor store effektiviseringskrav som inklusiv 2004 er på hele
1,7 mrd. kroner. Disse medlemmer vil hevde at en
tilleggsbevilgning i 2003 på 1,5 mrd. kroner er helt nødvendig
om foretakene skal kunne opprettholde behandlingskapasiteten på 2003-
nivå.
Komiteen viser til
at budsjettvedtaket for 2003 forutsatte at aktiviteten holdt seg
på 2002-nivå. Basert på aktivitetstall
fra 2. tertial indikerer prognoser fra SINTEF Unimed ifølge
departementet en reell vekst i aktiviteten på 5 prosent. Komiteen viser
til Regjeringens redegjørelse for dette i St.prp. nr. 1
(2002-2003). Komiteen slutter seg til at det tas
høyde for dette og tilleggsbevilges 1 015 mill. kroner.
I tillegg foreslås det en etterbevilgning for 2002 på 150
millioner kroner.
Komiteen viser til at departementet
foreslår å redusere enhetsprisen fra 29 931 kroner
og ned til 29 308 kroner tilsvarende en utbetaling på om
lag 350 mill. kroner. Komiteen viser videre til at
departementet også i forslag til Revidert nasjonalbudsjett
for 2003 varslet at det ville komme tilbake til justering av enhetsprisen
i omgrupperingsproposisjonen, dvs. proposisjonen som nå er
lagt fram.
Komiteen understreker at den
enhetspris som Stortinget vedtok i desember 2002 for budsjettåret 2003,
er lagt til grunn i alle helseforetakenes driftsrammer og budsjett
for 2003. Komiteen mener derfor at den enhetsprisen
som gjelder når helseforetakene lager sine budsjett og
utfører pasientbehandling med bakgrunn i dette, må gjelde
gjennom hele 2003. Å endre den pris sykehusene får
for utført pasientbehandling, ved å vedta nye
enhetspriser med tilbakevirkende kraft, blir ganske uhåndterlig
og gir sykehusene forverrede og unødig usikre driftsbetingelser.
Komiteen viser til at det bør
gjøres grundige analyser av årsaken til økt
DRG-indeks, og at det forutsettes at de regionale helseforetakene
trekkes inn i dette arbeidet. Komiteen vil selvsagt
understreke at om det skulle ha forekommet feil koding som gir utslag
i uberettiget merinntekt for helseforetakene, så må dette selvsagt
ryddes opp i for de tilfeller dette måtte gjelde, uten
noen form for generell nedsettelse av verken enhetspris eller DRG-vekter. Komiteen må forutsette
at sykehusenes kodepraksis er fullstendig etterprøvbar
og utslagene kvantifiserbare.
Komiteen må også forutsette
at når nye DRG-vekter utgis, så må disse
gjelde for det arbeidet helseforetakene utfører, og det økonomiske
oppgjøret mellom foretak og stat må følge
dette.
Komiteen mener at helseforetakenes
driftsrammer må være mest mulig forutsigbare,
og at utgifter knyttet til reell pasientbehandling må finansieres
innenfor det forutsatte regelverk. Samtidig er det et grunnleggende prinsipp
at det gjennom ISF-ordningen kun gis oppgjør for reell
pasientbehandling. Komiteen mener imidlertid at den
spesielle situasjonen som har oppstått i 2003, tilsier
at enhetsprisen ikke settes ned slik Regjeringen har foreslått,
og at bevilgningen på kapittel 732, post 76 derfor økes
med 350 mill. kroner. Enhetsprisen på 29 931 kroner, som
varslet i St.prp. nr. 1 (2002-2003), forutsettes lagt til grunn
for avregningsoppgjøret for 2003. Samlet vil det bli utbetalt
inntil 350 mill. kroner for økt DRG-indeks.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil imidlertid med bakgrunn i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003–2004)
fra sosialkomiteen og budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og
regjeringspartiene følge opplegget for ISF for hele 2004
slik det fremkommer av St. prp. nr. 1 (2003-2004), med Tillegg nr.
6 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004).
Flertallet legger dette til grunn
og foreslår at kap. 732 post 76 økes med 350 mill.
kroner i tillegg til den økning som er foreslått
i St.prp. nr. 21 (2003-2004).
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, overslagsbevilgning,forhøyes med fra kr 17 152 800 000 til kr 18 667 800 000" | 1 515 000 000 |
Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
70 |
Tilskudd til helseforetak, kan overføres. kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74, 75forhøyes med
fra kr 312 690 000 til kr 1 812 690 000 |
1 500 000 000 |
Komiteens tilråding fremmes
av en samlet komité med unntak av forslaget til endring
av kap. 732 post 70 som fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slike
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende
endringer:
Kap | Post | Formål | Kroner |
| | | |
| | Utgifter: | |
701 | | Forskning og forsøksvirksomhet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med | 1 610 000 |
| | fra kr 71 660 000 til kr
70 050 000 | |
704 | | Norsk pasientskadeerstatning | |
| 50 | Tilskudd til NPE som statlig
fond, forhøyes med | 21 000 000 |
| | fra kr 292 070 000 til
kr 313 070 000 | |
705 | | Personelltiltak | |
| 1 | Driftsutgifter, Statens
helsepersonellnemnd, forhøyes med
| 250 000 |
| | fra kr 5 000 000 til kr
5 250 000 | |
| 21 | Tilskudd til personell
i allmennlegetjenesten og tannhelsetjenesten,
reduseres med | 2 700 000 |
| | fra kr 53 200 000 til kr
50 500 000 | |
| 61 | Tilskudd til turnustjeneste, reduseres med | 1 300 000 |
| | fra kr 107 120 000 til
kr 105 820 000 | |
| 71 | Tilskudd til Nordiska Hälsovårdshögskolan reduseres med | 400 000 |
| | fra kr 12 390 000 til kr
11 990 000 | |
706 | | Sosial- og helsedirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 3 200 000 |
| | fra kr 382 450 000 til
kr 385 650 000 | |
707 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 800 000 |
| | fra kr 337 480 000 til
kr 338 280 000 | |
718 | | Rehabilitering | |
| 61 | Rehabilitering, helsetiltak
for rusmiddelmisbrukere, reduseres med
| 2 000 000 |
| | fra kr 203 780 000 til
kr 201 780 000 | |
719 | | Helsefremmende og forebyggende
arbeid | |
| 21 | Tilskudd til helsefremmende
og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren,
kan overføres, reduseres med
| 4 800 000 |
| | fra kr 37 890 000 til kr
33 090 000 | |
| 71 | Tilskudd til opplysningstiltak,
forebyggelse av uønskede svangerskap mv.,
kan overføres, reduseres med
| 250 000 |
| | fra kr 19 950 000 til kr
19 700 000 | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 21 | IT og elektronisk samhandling
m.m. reduseres med | 1 500 000 |
| | fra kr 105 130 000 til
kr 103 630 000 | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene,
kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74, 75, forhøyes med | 103 360 000 |
| | fra kr 312 690 000 til
kr 416 050 000 | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 21 436 000 |
| | fra kr 10 692 000 000 til
kr 10 713 436 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 12 087 000 |
| | fra kr 6 447 500 000 til
kr 6 459 587 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 4 346 000 |
| | fra kr 5 087 900 000 til
kr 5 092 246 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge,
kan overføres, forhøyes med
| 5 819 000 |
| | fra kr 3 734 800 000 til
kr 3 740 619 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 6 312 000 |
| | fra kr 3 462 800 000 til
kr 3 469 112 000 | |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 1 515 000
000 |
| | fra kr 17 152 800 000 til
kr 18 667 800 000 | |
| 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus mv., overslagsbevilgning,forhøyes med | 455 000 000 |
| | fra kr 3 794 700 000 til
kr 4 249 700 000 | |
| 91 | Opptrekksrenter, reduseres med | 55 000 000 |
| | fra kr 125 000 000 til
kr 70 000 000 | |
739 | | Andre utgifter | |
| 75 | Kreftbehandling m.m., kan
nyttes under post 21, reduseres med | 100 000 000 |
| | fra kr 340 900 000 til
kr 240 900 000 | |
| 77 | Luftambulanse, forhøyes
med | 5 380 000 |
| | fra kr 52 920 000 til kr
58 300 000 | |
742 | | Forpleining, kontroll og
tilsyn med psykiatriske pasienter | |
| 70 | Tilskudd, reduseres med
| 3 000 000 |
| | fra kr 4 050 000 til kr
1 050 000 | |
743 | | Statlige stimuleringstiltak
for psykisk helse | |
| 70 | Kompetanse, utredninger
og utviklingsarbeid, kan overføres, reduseres med | 1 000 000 |
| | fra kr 264 840 000 til
kr 263 840 000 | |
751 | | Apotekvesenet og legemiddelfaglige
tiltak (jf. kap. 3751 0g 5577) | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med
| 6 500 000 |
| | fra kr 57 790 000 til kr
64 290 000 | |
2711 | | Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten | |
| 70 | Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med | 17 000 000 |
| | fra kr 1 118 000 000 til
kr 1 135 000 000 | |
| 72 | Refusjon tannlegehjelp, reduseres med | 37 500 000 |
| | fra kr 447 500 000 til
kr 410 000 000 | |
| 76 | Private laboratorier og
røntgeninstitutt, forhøyes med
| 80 000 000 |
| | fra kr 555 000 000 til
kr 635 000 000 | |
| 78 | Opptreningsinstitusjoner
m.fl., reduseres med | 3 360 000 |
| | fra kr 717 651 000 til
kr 714 291 000 | |
2750 | | Syketransport mv. | |
| 71 | Skyssvederlag for leger
mv., reduseres med | 33 000 000 |
| | fra kr 363 000 000 til
kr 330 000 000 | |
| 75 | Logopedisk og ortoptisk
behandling, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 39 000 000 til kr
44 000 000 | |
| 77 | Syketransport, reduseres med | 58 400 000 |
| | fra kr 1 658 400 000 til
kr 1 600 000 000 | |
2751 | | Medisiner mv. | |
| 70 | Legemidler, reduseres med | 370 000 000 |
| | fra kr 7 570 000 000 til
kr 7 200 000 000 | |
| 72 | Sykepleieartikler, reduseres med | 32 000 000 |
| | fra kr 1 092 000 000 til
kr 1 060 000 000 | |
2752 | | Refusjon av egenbetaling | |
| 70 | Refusjon av egenbetaling,
frikortordningen, forhøyes med
| 309 000 000 |
| | fra kr 2 191 000 000 til
kr 2 500 000 000 | |
| 71 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 2, reduseres med | 80 000 000 |
| | fra kr 90 000 000 til kr
10 000 000 | |
2755 | | Helsetjeneste i kommunene | |
| 71 | Refusjon fysioterapi, kan
nyttes under post 62, forhøyes med
| 142 000 000 |
| | fra kr 1 148 000 000 til
kr 1 290 000 000 | |
2790 | | Andre helsetiltak | |
| 70 | Bidrag, lokalt, forhøyes med | 91 500 000 |
| | fra kr 359 500 000 til
kr 451 000 000 | |
| 72 | Sykebehandling i utlandet, forhøyes med | 109 300 000 |
| | fra kr 223 000 000 til
kr 332 300 000 | |
| | Inntekter: | |
3739 | | Behandlingsreiser til utlandet | |
| 04 (ny) | Tilbakebetaling fra Sør-Trøndelag
fylkeskommune, Nye St. Olav (RIT 2000), bevilges med
| 53 600 000 |
5577 | | Avgift til staten av apotekenes
omsetning (jf. kap. 751) | |
| 70 | Avgift, forhøyes med
fra kr 131 300 000 til kr 133 800 000
| 2 500 000 |
5578 | | Avgift på farmasøytiske
spesialpreparater (jf. kap. 750) | |
| 70 | Registreringsavgift, forhøyes med fra kr 58 298 000 til kr 63 298 000 | 5 000 000 |
Fullmakter til å overskride
gitte bevilgninger
II
Overførbare midler
Stortinget samtykker i at
1. bevilgningen under
kap. 718 post 61 Rehabilitering, helsetiltak for rusmiddelmisbrukere,
påføres stikkordet "kan overføres".
2. inntil 26 mill. kroner, knyttet til
erstatningsoppgjør for stråleskader og til forberedelse
og gjennomføring av rusreformene under kap. 739 post 21
Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres til
2004 utover de midler som kan overføres i henhold til bevilgningsreglementet.
Oslo, i sosialkomiteen, den 11.desember 2003
John I. Alvheim
leder |
Bent Høie
ordfører |