Jeg viser til Kommunalkomiteens brev av 18.
desember 2003, vedlagt dok. nr. 8:14 (2003-2004) hvor stortingsrepresentantene
Meltveit Kleppa og Haga foreslår:
"1. Stortinget ber Regjeringa
leggje fram for Stortinget forslag til naudsynte endringar i utlendingslovgjevinga
slik at Noreg kan nytte overgangsordningar frå 1. mai 2004
for å avgrensa fri rørsle av arbeidskraft frå nye
EU-land.
2. Stortinget ber Regjeringa leggje til
rette for kvotar for arbeidskraft frå andre land etter
nærare avtale mellom partane i arbeidslivet."
Jeg er bedt om å svare på forslagene
innen utgangen av januar 2004.
Sammen med de andre EØS/EFTA-landene
ga Norge allerede i mars 2001 overfor Europakommisjonen uttrykk
for at man så positivt på å ta i bruk
EØS-reglene for fri bevegelighet for personer fra de nye medlemslandene
i EØS fra tiltredelsestidspunktet. Regjeringen har markert
en offensiv holdning til de muligheter EU-/EØS-utvidelsen
innebærer for Norge.
Regjeringen vil på bakgrunn av tidligere
avgitte erklæringer, hvilket standpunkt andre land inntar
og det pågående utredningsarbeidet om velferdsordninger, vurdere
hvorvidt muligheten til å iverksette tiltak hjemlet i en
beskyttelsesmekanisme er tilstrekkelig, eller om det også skal
vurderes iverksatt overgangsregler som gjelder fri bevegelighet
for arbeidstakere fra de nye medlemslandene.
Kommunal- og regionaldepartementet vil med det første
utarbeide forslag til endringer i utlendingsforskriften om meldeplikt
for EØS-borgere som arbeider i Norge i en kortere periode.
En slik meldeplikt vil innebære at det kan føres
bedre kontroll med det norske arbeidsmarkedet.
Kommunal- og regionaldepartementet vil også med det
første utarbeide forslag til endringer i utlendingsloven
om en beskyttelsesmekanisme. En slik mekanisme vil iverksettes hvis
den frie bevegeligheten for arbeidstakere fra de nye medlemslandene
fører til alvorlige forstyrrelser i arbeidsmarkedet.
Når det gjelder forslaget om å legge
til rette for kvoter for arbeidskraft fra andre land etter nærmere avtaler
med partene i arbeidslivet, ønsker jeg å påpeke at
utlendingslovgivningen i løpet av de siste par årene er
endret på flere punkter for å legge bedre til
rette for arbeidsinnvandring fra land utenfor EØS. Det
er et mål for regjeringen å fjerne hindringer
for rekrutterning av arbeidskraft som er nødvendig for
norsk næringsliv og for offentlig virksomhet. Mens det
tidligere alltid ble foretatt en individuell arbeidsmarkedsmessig
vurdering av behovet for arbeidskraft, gjelder det nå en
kvoteordning for personer med fagkompetanse. Kvoten har de 2 siste årene
vært på 5000, og fastsettes av Kommunal- og regionaldepartementet
etter at en rekke departementer har uttalt seg.
Det vil fortsatt være en slik kvote
som personer utenfor EØS-området kan søke
via. I tillegg vil det være mulighet med arbeidstillatelser
for sesongarbeidskraft uten særskilt fagkrav, og den særlige
ordningen for russere i fiskeindustrien vil fortsette. For øvrig
viser jeg til St.meld. nr. 19 (2003-2004) for hva Regjeringen arbeider
med av oppmykninger.
Behovet for ytterligere oppmyking og forenkling
av regelverket blir løpende vurdert, i påvente
av den grundige gjennomgangen som utlendingslovutvalget foretar.
På det nåværende tidspunkt er det nærliggende å legge
vekt på endringene som utvidelsen av EU og EØS-avtalen
innebærer og hvilke konsekvenser utvidelsen faktisk får
for tilgangen på arbeidskraft fra utlandet. Det er i dag
kvoter som dekker alt unntatt ufaglært arbeidskraft, og
det er nettopp her EØS-utvidelsen medfører usikkerhet
om tilstrømningen.