Spørsmålet om Norge skal meldes inn i EU er igjen på dagsorden. I den forbindelse må ifølge forslagsstillerne også de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt EU-medlemskap belyses. EU har gjennomgått betydelige endringer siden spørsmålet om medlemskap ble avgjort i folkeavstemninger i 1972 og 1994. Et EU-medlemskap vil ifølge forslagsstillerne få store konsekvenser for hele den norske styringsformen, og må reflekteres i Grunnloven. For å få en ryddig EU-debatt, er det ifølge forslagsstillerne nødvendig å klargjøre hvilke endringer som må gjøres i de enkelte paragrafer i Grunnloven ved et eventuelt EU-medlemskap. Det er ifølge forslagsstillerne ønskelig at dette klargjøres så raskt som mulig og under alle omstendigheter før en EU-søknad sendes.
I St.meld. nr. 40 (1993-1994) om medlemskap i Den europeiske union, redegjorde regjeringen Brundtland for konstitusjonelle forhold knyttet til et eventuelt norsk EU-medlemskap. På bakgrunn av utviklingen i EU, særlig knyttet til konventets arbeid med ny EU-grunnlov, er det ifølge forslagsstillerne denne gangen nødvendig å få en grundig utredning av de konstitusjonelle sidene ved et EU-medlemskap. Et slikt utredningsoppdrag må ifølge forslagsstillerne gis til en egen kommisjon med uavhengige forfatningsrettsjurister og EU-rettsjurister, for å sikre at betenkningen får tilstrekkelig tyngde og troverdighet i alle miljø.
Kommisjonen bør ifølge forslagsstillerne få i oppdrag å se på hvilken prosedyre Stortinget eventuelt må følge hvis Norge skal meldes inn i EU. Spørsmålet om § 93 eller § 112 skal benyttes ved innmelding i EU må utredes. Videre må kommisjonen ifølge forslagsstillerne se på hvordan endringene i det norske styringssystemet ved et eventuelt EU-medlemskap skal reflekteres i Grunnloven.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende forslag:
"Stortingets presidentskap bes om å nedsette en kommisjon av uavhengige forfatningsrettsjurister som skal legge frem for Stortinget en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt EU-medlemskap. Betenkningen må redegjøre for hvilke endringer som må gjøres i de enkelte paragrafer i Grunnloven. Betenkningen må foreligge før eventuell EU-søknad sendes."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra
Sosialistisk Venstreparti, Christian Holm og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til
forslaget fra stortingsrepresentantene Åslaug Haga og Ågot
Valle om å nedsette en kommisjon som skal legge frem for
Stortinget en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt
EU-medlemskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
vil understreke at det må være flertallets holdning
til EU som er avgjørende for hvorvidt Norge skal bli medlem
av EU eller ikke. Både i 1972 og 1994 ble spørsmålet
om norsk medlemskap i EF/EU behandlet av folket i rådgivende
folkeavstemning og begge ganger ble resultatet av folkets råd
lagt til grunn for Stortingets avgjørelse. Det har vært
forutsatt at vedtak etter bestemmelsene i Grunnloven § 93
er nødvendig for å ratifisere en avtale om medlemskap
i EU.
Flertallet ser ingen grunn til å endre
denne fremgangsmåten ved en eventuell ny runde om norsk medlemskap.
Flertallet viser til at det for
tiden skjer store endringer innad i EU bl.a. som følge
av økningen i antall medlemsland. Videre vil behandlingen
av forslaget til ny konstitusjon for fellesskapet kunne få betydning
for det fremtidige EU.
Flertallet forutsetter at alle
sider ved et EU-medlemskap vil bli vurdert når spørsmålet
eventuelt igjen blir satt på dagsorden og finner ikke behov
for å nedsette noen egen kommisjon for å utrede
spørsmål om de konstitusjonelle sidene ved et
eventuelt medlemskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti viser til at spørsmålet
om norsk medlemskap i EU har vært oppe til folkeavstemninger
to ganger tidligere. Disse medlemmer mener det er
viktig å rydde opp i det som måtte være
av juridiske uklarheter i forkant av en eventuell ny EU-debatt.
Det bør være et mål å bidra
til en mest mulig opplyst og saklig debatt dersom en ny EU-søknad
igjen kommer på dagsorden.
Disse medlemmer viser til at
det har vært ulike meninger om hvilken prosedyre Stortinget
eventuelt må følge hvis Norge skal melde seg inn
i EU. Grunnloven § 93 har regler som sier at det kreves
3/4 flertall for at Stortinget skal kunne godkjenne at
Norge trer inn i forpliktende internasjonalt samarbeid. Bestemmelsen
kom i 1962 og gjør det mulig for Stortinget å vedta
deltakelse i forpliktende internasjonalt samarbeid uten at det er
nødvendig å gå den omstendelige veien
om en grunnlovsendring. Disse medlemmer viser imidlertid
til at det fra enkelte juristers side har blitt stilt spørsmål
ved om Grunnloven § 93 har en begrensning med hensyn til
omfanget av den myndighet som kan overdras, jamfør uttrykket
"paa et sagligt begrænset omraade".
Norge kan også bli medlem i EU ved å følge
prosedyren i Grunnloven § 112. Dette vil kunne innebære at
Grunnloven gis en ny bestemmelse som sier at Norge kan bli medlem
av EU. Det er etter disse medlemmers mening viktig å få klarhet
i hvorvidt det er § 93 eller § 112 i Grunnloven
som skal benyttes ved en eventuell innmelding i EU, slik at man
slipper en slik usikkerhet i en eventuell ny norsk medlemskapsdebatt.
Disse medlemmer viser til at
det i løpet av de siste ti årene har skjedd store
endringer i EU. Unionen har bl.a. vokst til 25 medlemmer, det har
blitt innført en felles valuta i tolv av medlemslandene,
og det foreligger et forslag til EU-grunnlov som medfører
en betydelig grad av økt overnasjonalitet. Det er med andre
ord klart at dersom Norge på ny skulle søke om medlemskap,
vil vi stå overfor en helt annen union enn den Norge forhandlet
med i forkant av folkeavstemningen i 1994. Det er etter disse
medlemmers mening nødvendig å få klarhet
i hvorvidt dette vil bety at et medlemskap vil medføre
behov for endringer i den norske grunnloven.
Disse medlemmer viser til at
EU-landet Sverige flere ganger har gjort endringer i sin forfatning
i etterkant av at landet ble medlem i EU. Sveriges grunnlov sier
nå eksplisitt at Riksdagen kan overlate beslutninger til
EU. Disse medlemmer viser også til at det i
Sverige ble gjennomført utredninger om konstitusjonelle
konsekvenser av et EU-medlemskap både i forkant og i etterkant
av inngåelsen av medlemskapet.
Disse medlemmer viser til at
EU fortsatt er i stadig endring. Den nye konstitusjonen skal etter
all sannsynlighet opp til folkeavstemning i minst 11 av medlemslandene.
Det er svært sannsynlig at forslaget blir nedstemt i minst
ett av disse, og det er fortsatt uklart hvilke konsekvenser det
eventuelt vil få.
En ny norsk søknad om EU-medlemskap
ser ikke ut til å være aktuelt i den nærmeste
fremtid.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at en utredning om de konstitusjonelle sidene ved et EU-medlemskap
vil være av stor betydning for en opplyst og saklig EU-debatt. Debatten
om Norges samarbeid med eller tilknytning til EU foregår
mer eller mindre kontinuerlig. Det vil derfor tjene debatten om
de konstitusjonelle konsekvensene av et eventuelt EU-medlemskap
blir klare snarest, eventuelt snarest etter at skjebnen til EU-grunnloven
er avklart.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortingets presidentskap bes om å nedsette
en kommisjon av uavhengige forfatningsjurister som skal legge frem
for Stortinget en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et
eventuelt EU-medlemskap. Betenkningen må redegjøre
for hvilke endringer som må gjøres i de enkelte
paragrafer i Grunnloven. Betenkningen må foreligge før
en eventuell EU-søknad sendes."
Etter komiteens medlem fra Kristelig Folkepartis mening
har det ikke noen stor hast med å få utredningen
om de konstitusjonelle sidene ved et EU-medlemskap på bordet.
Dersom utredningen blir gjort ferdig før spørsmålet
om ny EU-grunnlov er avklart, er det en fare for at den etter kort
tid vil være utdatert og av liten betydning. Det er imidlertid
etter dette medlemmets mening svært viktig
at utredningen foreligger før en eventuell EU-søknad
sendes.
Dette medlemmet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortingets presidentskap bes, dersom
det fra regjering eller storting blir tatt initiativ til en ny søknad
om norsk EU-medlemskap, om å nedsette en kommisjon av uavhengige
forfatningsrettsjurister som skal legge frem for Stortinget en betenkning
om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt norsk EU-medlemskap. Betenkningen
må redegjøre for hvilke endringer som må gjøres
i de enkelte paragrafer i Grunnloven. Betenkningen må foreligge
før en eventuell EU-søknad sendes."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortingets presidentskap bes om å nedsette en kommisjon av uavhengige forfatningsjurister som skal legge frem for Stortinget en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt EU-medlemskap. Betenkningen må redegjøre for hvilke endringer som må gjøres i de enkelte paragrafer i Grunnloven. Betenkningen må foreligge før en eventuell EU-søknad sendes.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortingets presidentskap bes, dersom det fra regjering eller storting blir tatt initiativ til en ny søknad om norsk EU-medlemskap, om å nedsette en kommisjon av uavhengige forfatningsrettsjurister som skal legge frem for Stortinget en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt norsk EU-medlemskap. Betenkningen må redegjøre for hvilke endringer som må gjøres i de enkelte paragrafer i Grunnloven. Betenkningen må foreligge før en eventuell EU-søknad sendes.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:81 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Åslaug Haga og Ågot Valle om å nedsette en kommisjon som skal legge frem for Stortinget en betenkning om de konstitusjonelle sidene ved et eventuelt EU-medlemskap - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 7. desember 2004
Ågot Valle
leder |
Modulf Aukan
ordfører |