Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide kriterier for en minstenorm for legedekningen ved norske sykehjem og legge kriteriene fram for Stortinget som del av forslaget til økonomi i kommunesektoren for 2006."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne bl.a. til en rapport fra Sintef Helse der det kommer fram at omfanget av legetjenester i norske sykehjem varierer fra 26 beboere per ukentlig legetime til 2,6 beboere per legetime i de somatiske sykehjemsavdelingene som er omfattet av undersøkelsen. Forslagsstillerne understreker at en så stor variasjon i antall legetimer per beboer også vil bety at kvaliteten på det medisinskfaglige tilbudet til beboerne varierer tilsvarende.
Det framholdes at beboerne i sykehjem ofte har høy sykdomsbelastning og krever mye legearbeid, og at tendensen til kortere liggetid i sykehusene også har forsterket behovet for en kvalitativt og kvantitativt god legedekning i sykehjem.
På denne bakgrunn mener forslagsstillerne det er behov for å gjennomføre tiltak som sikrer en høyere legedekning ved norske sykehjem gjennom å innføre en minstenorm for antall legetimer per beboer ved sykehjemmene. Det uttales at Den norske lægefor-enings forslag til normer for tilstrekkelig legetjeneste kan være et utgangspunkt for å vurdere på hvilket nivå minstenormene bør ligge.
Det påpekes at fastlegeavtalen gir kommunene mulighet til å pålegge fastlegene en viss andel kommunal legetjeneste, og at det slik vil være mulig å sikre en bedre legedekning ved sykehjemmene.
Forslagsstillerne mener at det gjennom de statlige økonomiske overføringene til kommunene må sikres at slike normer ikke vil gå på bekostning av andre lovpålagte kommunale oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hild-eng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn
Molvik, og Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser
til at de ved behandlingen av St.meld. nr. 45 (2002-2003) og ved
senere budsjettbehandlinger har uttrykt bekymring over legedekningen
i kommunale institusjoner for eldre og funksjonshemmede. Denne bekymringen understrekes
av det forhold at beboerne ved de fleste sykehjemmene i større
og større grad må betraktes som pasienter med
medisinske oppfølgingsbehov. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at pasienter som tidligere ble behandlet i
spesialisttjenesten, nå overføres til kommunale
sykehjem.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim
og Harald T. Nesvik, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dette har sammenheng med den gradvise reduksjonen i
liggetida ved norske sykehus.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og
Elisabeth Røbekk Nørve, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Per Steinar
Osmundnes, og Senterpartiet, vil understreke at denne situasjonen tilsier
at en må styrke tilsynslegenes rolle og deres overordnede
medisinske ansvar for pasientene ved sykehjemmene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstrepartihar
registrert at undersøkelser som Sintef Helse på oppdrag
fra Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Den norske lægeforening
nylig har gjennomført i 29 norske sykehjem, viser at det
er en meget stor variasjon sykehjemmene imellom idet legedekningen
varierer fra 2,6 til 26 pasienter per legetime. Undersøkelsen
bekrefter også at det er en tydelig sammenheng mellom kvaliteten
på det helsetilbudet beboerne ved et sykehjem får, og
antall legetimer per beboer på institusjon. Disse medlemmer kan
vanskelig akseptere slike forskjeller.
Komiteen vil påpeke
at fastlegeavtalen gir norske kommuner mulighet til å pålegge
fastlegene en viss andel kommunal legetjeneste, og at det på den
måten vil være mulig å sikre en bedre
legedekning ved sykehjemmene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at muligheten til å pålegge
kommunal legetjeneste ikke alltid i tilstrekkelig grad benyttes
av kommunene.
Disse medlemmer viser til at
i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) uttalte komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende:
"For å sørge for både
mindre og forskjeller i helsetilbudet og et kvalitativt og kvantiativt
bedre helsetilbud til beboere i sykehjem mener derfor komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti det er
nødvendig å utarbeide kriterier for en minstenorm
for legedekningen ved disse institusjonene. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Dokument nr. 8:19 (2004-2005) som nå er
til behandling i Stortinget, der det tas til orde for slike minstenormer.
Disse medlemmer har merket seg
helse- og omsorgsministerens brev av 24. januar 2005 der det fremgår
at departementet venter på resultatene av en kartlegging
fra Sosial- og helsedirektoratet av legetjenester overfor pasienter
på sykehjem og beboerne av omsorgsboliger, og at departementet
på bakgrunnen av denne kartleggingen vil vurdere bruk av
virkemidler.
Disse medlemmer ser betydningen
av det arbeidet som pågår, og at informasjon fra
en slik bredere undersøkelse kan ha stor betydning for
bedring av miljø og kvalitet ved sykehjemmene. Disse
medlemmer ser imidlertid ingen motsetning mellom det bakgrunnsarbeidet
som beskrives i departementets brev, og et arbeid om utarbeidelse
av kriterier for en minstenorm for legedekning ved norske sykehjem.
Disse medlemmer vil påpeke
at en framtidig minstenorm for legedekning i sykehjem skal sikre
en mer omfattende og kvalitativt bedre medisinsk behandling og oppfølging
av sykehjemsbeboere enn hva tilfelle er i dag ved de sykehjem som
har den laveste legedekningen. Disse medlemmer forutsetter
at utarbeidelse av kriterier for en minstenorm for legedekning må foregå i
et nært samarbeid med ulike fagmiljøer og med
kommunene.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at et forbedret medisinsk tilbud gjennom høyere legedekning
vil medføre økte økonomiske utgifter
for mange kommuner. Det er derfor viktig at de ekstrautgifter en
minstenorm for legedekning fastsatt fra statens side påfører kommunene,
kompenseres gjennom statens økonomiske overføringer
til kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
kriterier for en minstenorm for legedekning ved norske sykehjem
og legge kriteriene fram for Stortinget i forbindelse med kommuneøkonomiproposisjonen
for 2006."
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, viser til helse- og omsorgsministerens brev
av 24. januar 2005 til komiteen angående denne saken. Dette
flertallet viser til at det ikke foreligger tilsynsrapporter
som viser at legetjenesten på sykehjem er uforsvarlig.
Det er imidlertid etter dette flertallets syn for
stor variasjon på kvaliteten i de legetjenestene som gis
på sykehjemmene i dag. Dette blir også bekreftet
i Sintef-rapporten "Bemanning og tjenestetilbud i sykehjem" fra
november 2004. Denne rapporten viser også at det er sammenheng
mellom antall beboere sykehjemslegene har ansvar for pr. legetime
og ivaretakelsen av det medisinske behov. Dette flertallet vil
imidlertid også vise til at hvis en ser på informasjonen
fra sykehjemsrapportene i undersøkelsen, så er
det vurderinger som påpeker at selv om volumet på legetjenestene
anses som tilstrekkelig, så er kvaliteten på oppfølgingen
ikke god nok. Rapporten viser derfor at en kvalitetsøkning
i legetjenesten ikke bare henger sammen med antall legetimer, men med
faktorer som arbeidsmiljø, muligheter for kompetanseheving
og samarbeid med pårørende.
Dette flertallet vil vise til
at mange kommuner i dag velger å fordele tilsynsoppgavene
på mange fastleger som har små tilsynsoppgaver.
Det betyr blant annet at i noen sykehjem er det forskjellige tilsynsleger i
hver etasje. Den enkelte tilsynslege har ofte ikke kurs og videreutdanning
innenfor geriatri og ser på tilsynsoppgaven som en belastning
i forhold til å ivareta sin rolle som fastlege.
Dette flertallet mener at det
medisinske behovet til inneliggende sykehjemspasienter de siste årene
har økt betydelig. Hvis en også ser dette i sammenheng med
inneliggende pasienter på medisinske avdelinger på sykehusene,
så er det et stort behov for flere leger med geriatrisk
kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener derfor at et fastsatt statlig
normtall ikke er et tilstrekkelig virkemiddel for å sikre
sykehjemsbeboere en kvalitativ god tilgang på legekompetanse.
Bruk av normtall kan innebære at en flytter fokus vekk
fra kompetanse hos den enkelte tjenesteutøver og kvaliteten
på tjenesten over mot tallet på tjenesteytere.
I tillegg er det risiko for at en norm blir oppfattet som en maksimumsnorm
også i de tilfeller der det reelle behovet er større
enn normen forutsetter.
Komiteen viser til
at Sosial- og helsedirektoratet i løpet av kort tid skal
overlevere en kartlegging av legetjenester overfor pasienter på sykehjem
og beboere i omsorgsboliger. Denne undersøkelsen skal ikke
bare vektlegge kvantitative forhold, men også det faglige innholdet
i tjenesten og brukeropplevd kvalitet. Komiteen viser
til at på bakgrunn av denne undersøkelsen vil
departementet komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan
legetjenesten i sykehjem kan styrkes.
Komiteen mener at Regjeringen
i dette arbeidet må legge vekt på kvalitet og
kompetanse i tjenesten. Komiteen mener at skal tilsynsoppgavene
bli en attraktiv tjeneste for leger, så må en
styrke mulighetene for faglig utvikling. I denne sammenheng bør
en vurdere tiltak som gjør det enklere å få leger
til å ta større stillingshjemler som tilsynsleger
og gjennom dette bli knyttet opp til et geriatrisk kompetansemiljø. Komiteen mener
det er viktig at en sikrer et stabilt og godt samarbeid mellom tilsynslegen
og helsepersonellet på sykehjemmene slik at pasienten får
en helhetlig og kvalitativ god helsefaglig oppfølging. Komiteen mener at
departementet bør trekke inn Kommunenes Sentralforbund,
Nasjonalt råd for spesialistutdanning av leger og Den norske
lægeforening i dette arbeidet.
På denne bakgrunn foreslår komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet at
forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
i likhet med forslagsstillerne vært klar over at både
tilsynslegedekningen og dekningen av øvrig helsepersonell
i våre somatiske sykehjem over lang tid har vært
utilfredsstillende. Dette er også dokumentert i flere ulike
rapporter både fra Statens helsetilsyn og blant andre Norsk
Sykepleierforbund og Den norske lægeforening som i Norsk
statusrapport er merket "Når du blir gammel og ingen vil
ha deg".
Disse medlemmer viser til at
de somatiske sykehjemmene i Norge i løpet av de siste fem år
har skiftet karakter og nå er direkte medisinske avdelinger
hvor en følger opp pasientene med opp til flere diagnoser
over kortere eller lengre tid. Det er faktum, slik disse medlemmer ser
det, at det er på de somatiske sykehjemmene en i dag finner
de aller dårligste pasientene, pasienter som krever tilstrekkelig
tilgang på kvalifisert helsepersonell, både leger
og pleiere.
Fremskrittspartiet har i flere sammenhenger
fremmet forslag om en normert bemanning i våre somatiske sykehjem
både når det gjelder leger og pleiepersonal. I budsjettinnstillingen
for 2004 fikk også Fremskrittspartiet støtte for
sitt forslag både fra Den norske lægeforening,
fra Sykepleierforbundet og fra Fagforbundet. Fremskrittspartiet
fremmet på nytt sitt forslag om normert bemanning for leger,
sykepleiere og omsorgsarbeidere i sykehjem i sin budsjettinnstilling
for 2005, men fikk bare sine egne stemmer.
Disse medlemmer har merket seg
en undersøkelse som er foretatt av Sintef Helse på oppdrag
av Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Den norske lægeforening. Disse
medlemmer mener at den undersøkelsen ikke er representativ
idet den kun er gjennomført ved 29 norske sykehjem, mens
antall offentlige sykehjem i Norge vel må telle 700-800.
Slik disse medlemmer leser rapporten, er det heller ikke
sammenheng mellom de undersøkelser som er foretatt, og
den konklusjonen som rapporten har trukket. Økt antall
legeårsverk i helsevesenet, det være seg i primærhelsetjenesten
eller i institusjonshelsetjenesten, vil alltid medvirke til at legenes
hjelpepersonell slik som sykepleiere og omsorgspleiere også må økes tilsvarende
hvis en skal få full effekt av en økt legebemanning.
Dette poenget har verken Sintef Helse eller forslagsstillerne tatt
hensyn til når en ensidig vil øke bemanningen
bare for leger.
Disse medlemmer viser til at
også de innlagte sykehjemspasientene har sin egen fastlege
som kan benyttes i tillegg til den tilsynslegeordningen en til enhver
tid har i det enkelte sykehjem. Slik sett er ikke en økt
legebemanning det mest presserende behov offentlige sykehjem har
i dag; snarere tvert om er det antall sykepleiere og omsorgsarbeidere
det er skrikende mangel på ved svært mange offentlige
sykehjem.
Fremskrittspartiet vil fortsatt arbeide for å øke
den totale helsefaglige bemanningen ved de offentlige sykehjemmene
til et forsvarlig nivå, slik at den enkelte pasient får
den medisinske behandling og pleie det er behov for, og den omsorg
ethvert menneske er i behov for i en sykdoms- og pleiesituasjon.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er opptatt
av at våre eldre skal få en verdig omsorg og et godt
helsetilbud i kommunene. Senterpartiet har ved hvert statsbudsjett
de siste årene foreslått en styrking av kommunenes økonomi
slik at befolkningen kan få bedre lokal velferd, noe som dette
medlem mener ville hatt positive konsekvenser også for
legedekningen ved norske sykehjem. Rekruttering av helsepersonell
er et viktig satsningsområde for Senterpartiet for å sikre
kommunene tilgang på kvalifisert helsepersonell til primærhelsetjenesten.
Dette medlem er bekymret over
den endrede utskrivningspraksisen fra spesialisthelsetjenestene
som medfører større utfordringer for både
helsepersonellet og kommunene. Med hensyn til fastlegeordningen mener dette
medlem at kommunene må sikres en bedre bruk av
legekapasiteten for tilsyn og kvalitetssikring ved sykehjemmene.
I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) har
dette medlem og Senterpartiet presisert at det må satses
langt sterkere for å få en bedre legedekning i
de kommunene hvor dette er vanskelig. For å oppnå dette
må det etableres stimuleringsordninger slik som stipendordning for
helse- og pleiepersonell. En slik ordning kan gi mulighet for videreutdanning
og kvalitetsutvikling og kan knyttes opp til bindingstid for å sikre
framtidig personell. Turnustjenesten må dessuten styrkes
for at ordningen skal fungere tilfredsstillende. Dette medlem er
opptatt av at det behøves et sett av virkemidler og tiltak
for å bedre kvaliteten på omsorg, pleie og behandling
ved våre sykehjem.
Dette medlem har merket seg en
rapport fra SintefHelse der det kommer fram at omfanget av legetjenester
i norske sykehjem varierer fra 26 beboere per ukentlig legetime
til 2,6 beboere per legetime i de somatiske sykehjemsavdelingene
som er omfattet av undersøkelsen. Samtidig har dette
medlem merket seg brev av 24. januar 2005 fra helse- og
omsorgsministeren til komiteen hvor det blant annet nevnes at Sosial-
og helsedirektoratet i løpet av kort tid skal overlevere
en kartlegging av legetjenester overfor pasienter på sykehjem
og beboere i omsorgsboliger. Denne kartleggingen vil i tillegg til
kvantitative forhold også vektlegge det faglige innholdet
i tjenesten og brukeropplevd kvalitet.
Dette medlem mener derfor at
et for ensidig fokus på kvantitet sammen med dårlige økonomiske rammebetingelser
for kommunene er en dårlig løsning nå,
og vil avvente en eventuell vurdering av kriterier for minstenorm
til man har fått resultatet fra de pågående
undersøkelsene fra Sosial- og helsedirektoratet.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og
Senterpartiet:
Dokument nr. 8:19 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Sigbjørn Molvik og Olav Gunnar Ballo
om utarbeidelse av kriterier for en minstenorm for legedekningen
ved norske sykehjem – vedlegges protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide kriterier
for en minstenorm for legedekning ved norske sykehjem og legge kriteriene
fram for Stortinget i forbindelse med kommuneøkonomiproposisjonen
for 2006.
Oslo, i sosialkomiteen, den 17. februar 2005
John I. Alvheim
leder |
Britt Hildeng
ordfører |