Til Stortinget
Følgende forslag fremmes:
"Stortinget ber Regjeringen presisere bestandsmålet for ulv, slik at grenseflokker som har minst halve reviret sitt i Norge inngår i det samlede bestandsmålet på 3 årlige ynglinger og kommer inn under den ordinære norske rovviltforvaltningen."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Jørund Leknes, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, viser til behandlingen av St.meld. nr. 15 (2003-2004) og Innst. S. nr. 174 (2003-2004), om rovvilt i norsk natur. Som det fremgår av innstillingen, vil flertallet der, bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, at det skal være 3 årlige ynglinger av ulv, og når det gjelder grensegrupper av ulv, skal disse forvaltes i samarbeid med Sverige, og skal ikke legges inn i norske mål.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet unntatt medlemmet Grethe G. Fossum, medlemmene fra Høyre og fra Kristelig Folkeparti, viser til vedtaket som ble fattet og de merknader som fremkom ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 15 (2003-2004) om rovvilt i norsk natur, jf. Innst. S. nr. 174 (2003-2004), vedrørende grensegruppene av ulv og fordeling av rovdyrene innenfor de enkelte regioner. Under henvisning til dette tilrår flertalletat Dokument nr. 8:36 (2004-2005) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. S. nr. 174 (2003-2004) Om rovvilt i norsk natur, og finner det unaturlig å delta i det forsøk på omkamp som forslagsstillerne legger opp til.
Disse medlemmer foreslår at forslaget fremsatt i Dokument nr. 8:36 (2004-2005) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at rovdyrforliket ikke foretok den nødvendige gjennomgangen av utfordringen knyttet til ulveflokkene som har tilhold på begge sider av riksgrensen.
Uklarheten ble bekreftet under stortingsdebatten 13. mai 2004, da miljøvernminister Brende uttalte følgende:
"... en grensegruppe er selvsagt en grensegruppe. Det er altså en familiegruppe som har sitt revir på både svensk og norsk side."
En slik grov tolkning av grenseflokkene vil etter disse medlemmers syn medføre uklar forvaltning som kan gi grobunn for ytterlige konflikter innenfor rovviltforvaltningen.
Disse medlemmer mener dessuten at rovdyrforliket som ble inngått mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet/Sosialistisk Venstreparti, har skapt frustrasjon og utrygghet blant innbyggerne og husdyrnæringen. Disse medlemmer mener at rovdyrforliket ikke kommer til å redusere det høye konfliktnivået som er i rovviltforvaltningen. På mange områder vil forliket føre til sterkere konflikter. Disse medlemmer mener at motstanden mot store rovdyr har økt i de deler av landet der rovdyra har fått økt utbredelse. Nærvær av ulv har særlig ført til at folk får redusert livskvalitet og at de ferdes mindre i utmark.
For å rydde litt opp i rotet rundt rovdyrforliket mener disse medlemmer at det må komme en avklaring med hensyn til forvaltning angående grenseflokker av ulv. Forslagsstillerne mener at en grenseflokk må forvaltes som norsk når den har mer enn 50 pst. av reviret på norsk side, noe disse medlemmer er enige i.
Disse medlemmer fremmer derfor forslaget i Dokument nr. 8:36 (2004-2005).
Komiteens medlem fra Arbeiderpartiet, Grethe G. Fossum, er av den oppfatning at grenseflokker må forvaltes etter det norske regelverket når mer enn 50 pst. av reviret er på norsk side.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen presisere bestandsmålet for ulv, slik at grenseflokker som har minst halve reviret sitt i Norge inngår i det samlede bestandsmålet på 3 årlige ynglinger og kommer inn under den ordinære norske rovviltforvaltningen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Dokument nr. 8:36 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Inger S. Enger og Ola D. Gløtvold om å inkludere grenseflokkene i bestandsmålet for ulv - avvises.
Komiteenhar
ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:36 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Inger S. Enger og Ola D. Gløtvold
om å inkludere grenseflokkene i bestandsmålet for
ulv - vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra energi- og miljøkomiteen
av 20. januar 2005 vedrørende Dokument nr. 8:36 (2004-2005).
I Dokument 8:36 foreslås at grenseflokker av ulv som har
minst halve reviret i Norge inngår i det samlede bestandsmålet
på 3 årlige ynglinger og kommer inn under den
ordinære norske rovviltforvaltningen.
Flertallet i energi- og miljøkomiteen,
representantene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti var i forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 15 (2003-2004) Rovvilt i norsk
natur enige om følgende nasjonale bestandsmål for
ulv; "3 årlige ynglinger innenfor
den nye ulvesonen. Når det gjelder grensegrupper av ulv
mener flertallet at de må forvaltes i samarbeid med Sverige,
og kan ikke legges inn i et norsk mål" jf Innst.
S. nr. 174 (2003-2004) s. 13.
I tråd med føringer fra Stortinget
er bestandsmålet konkretisert i departementets forslag
til forskrift om forvaltning av rovvilt. Her heter det at "Det skal være 3 årlige ynglinger
av ulv innenfor forvaltningsområdet for ynglende ulv, der
familiegruppens revir i sin helhet ligger i Norge. Dersom over halvparten
av reviret ligger innenfor forvaltningsområdet for ynglende
ulv, skal reviret regnes som innenfor forvaltningsområdet. Når
en del av reviret ligger i Sverige skal familiegruppen ikke regnes
med i målet på 3 årlige ynglinger". For revir
av ulv der deler av reviret ikke ligger i Sverige (helnorske revir)
definerer forskriften et ulverevir som innenfor forvaltningsområdet
for ynglende ulv dersom over halvparten av reviret ligger innenfor
forvaltningsområdet. Tilsvarende regnes et ulverevir som
utenfor forvaltningsområdet dersom mer enn halvparten av reviret
ligger utenfor forvaltningsområdet. Etter departementets
vurdering gir dette en avgrensning som samsvarer med det forvaltningsområdet
for ynglende ulv som er fastsatt av Stortinget. Etter forskriften
er det Nasjonalt overvåkingsprogram for rovvilt som definerer
den geografiske utbredelsen av et ulverevir.
Der en del av et ulverevir ligger i Sverige,
uavhengig av om del av reviret ligger innenfor eller utenfor forvaltningsområdet
for ynglende ulv, skal dette reviret i henhold til behandlingen
av rovviltmeldingen i Stortinget og forslaget til forskrift ikke
regnes med i målet om 3 årlige ynglinger. Avgrensingen
av grenseflokker følger av debatten i Stortinget i forbindelse
med behandlingen av rovviltmeldingen 13. mai 2004, jf. Stortingsforhandlinger,
debatter mv. i Stortinget nr. 26, 11. - 14. mai, sesjon
2003-2004 s. 2693 - 2728.
I Dokument 8:36 (2004-2005) foreslås
at grenseflokker som har minst halve reviret i Norge inngår
i det samlede bestandsmålet på 3 årlige
ynglinger og kommer inn under den ordinære norske rovviltforvaltningen.
Departementet kan ikke se at en slik definisjon av grenseflokker
er i tråd med behandlingen i Stortinget, der det uttrykkelig
legges vekt på at grenseflokkene ikke skal
regnes med i målet om 3 årlige ynglinger.
Miljøverndepartementet har i forslag
til forskrift om forvaltning av rovvilt, i tråd med Stortingets
føringer, lagt opp til at vedtak om felling som berører
familiegruppe eller revirmarkerende par av ulv der deler av reviret
ligger i Sverige, skal fattes etter kontakt med svenske myndigheter.
Det er imidlertid grunn til å understreke at norsk viltlov
fortsatt vil gjelde på norsk side av grensen. Dette innebærer
at grensegrupper kan forvaltes av norske myndigheter dersom det
oppstår skader eller fare for skader på norsk
side av grensen. På dette punkt kan det se ut som det kan
ha oppstått en misforståelse i forbindelse med
det oversendte Dokument 8-forslaget, der det sies at familiegrupper
som har en (liten) andel av sitt revir i Sverige ikke vil kunne
forvaltes av norske myndigheter (Dokument 8:36 øverst på første
side andre spalte).
Jeg har gjennom utformingen av forskrift om
forvaltning av rovvilt fulgt opp Stortingets samlede signaler. For
ulv er dette konkretisert i forslaget til forskrift slik at det
klart definerer myndighetsforholdet mellom nemndene og direktoratet
som sentral fagmyndighet. Dette innebærer at rovviltnemndene
har myndighet knyttet til kvote for skadefelling og lisensfelling
samt forebyggende og konfliktdempende tiltak i tilknytning til ulverevir
i Norge, der bestandsmålet er nådd. Grensegruppene
skal i tråd med Stortingets føringer forvaltes
i samarbeid med Sverige. Her mener jeg det må være
direktoratet som har myndighet til eventuell skadefelling etter
kontakt med svenske myndigheter.
Det er under et år siden et flertall
i Stortinget inngikk et bredt forlik om den fremtidige rovviltforvaltningen. Jeg
er kjent med at målsettingene og rammene for ulveforvaltningen
ble underlagt en grundig drøfting i denne forbindelse.
Mitt utgangspunkt er å følge opp flertallets konklusjoner.
Dette innebærer at en ny forvaltning basert på et
godt samspill mellom de regionale nemndene, fylkesmannen som sekretariat
og utøvende forvaltningsorgan og sentrale miljømyndigheter
nå må få tid til å etablere
seg før enkeltspørsmål eventuelt drøftes
nærmere.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 1. juni 2005
Bror Yngve Rahm
leder |
Øyvind Korsberg
ordfører |