St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon ble behandlet i Stortinget 9. mai 2000. I
Innst. S. nr. 167 slutter flertallet i næringskomiteen seg
til hovedpunktene i meldingen. Det legges til grunn at jordbruksoppgjøret
skal baseres på de mål og retningslinjer som er
trukket opp for landbrukspolitikken gjennom Stortingets behandling
av St.meld. nr. 19. Meldingen legger vekt på landbrukets
samlede bidrag til samfunnsnytte på kort og lang sikt.
Det er lagt vekt på en helhetlig politikk som omfatter
hele verdikjeden og betydningen av økt forbrukerorientering
av mat- og landbrukspolitikken.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag la
25. april fram et felles krav om økte inntektsmuligheter
med en ramme på 1 065 mill. kroner. Kravet var fordelt
med 805 mill. kroner i økte bevilgninger på kap. 1150
og 260 mill. kroner i målprisøkninger. Kravet
var basert på kronemessig lik utvikling med andre grupper fra
2005 til 2006.
Statens tilbud ble lagt fram 3. mai.
Tilbudet hadde en samlet ramme på 100 mill. kroner, fordelt
med 100 mill. kroner i økte målpriser og uendret
bevilgningsnivå på kap. 1150 i 2006. Inkludert
krav om forbedret økonomisk tilpasning i jordbruket og
omsetningsledd, la tilbudet grunnlag for en økning i jordbruksinntektene
om lag som for andre grupper (3 1/4 pst).
I plenumsmøte 13. mai konstaterte
statens forhandlingsleder at det var oppnådd enighet om
ny jordbruksavtale. Sluttprotokoll fra forhandlingene følger
som trykt vedlegg. Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag
har meddelt at organisasjonenes styrer har godkjent avtalen. Avtaleteksten
følger som utrykt vedlegg til proposisjonen.
Proposisjonen belyser utviklingen i jordbruket
i forhold til de mål og retningslinjer Stortinget har trukket opp.
Det vil ikke være mulig å avlese virkningene av den
løpende politikken i utviklingen fra år til år,
og virkningene av betydelige endringer i virkemiddelbruken vil først
vise seg over tid. Videre vil det i de fleste sammenhenger ikke
være mulig å vurdere utviklingen i relasjon til
enkeltvirkemidler, men i forhold til den helhetlige virkemiddelbruken.
Ved vurdering av tallmateriale må dette taes hensyn til.
For perioden 2000-2004 er totalt jordbruksareal
i drift estimert til å ha blitt redusert med 0,7 pst.,
etter at vi har hatt en økning på 4,8 pst. i perioden
1989-2000.
Jordbruket sto for 3,5 pst. av samlet sysselsetting
i 2004. På 90-tallet var den gjennomsnittlige nedgangen i
sysselsettingen i jordbruket på 2,1 pst. pr. år.
For perioden 2002-2005 er den gjennomsnittlige årlige prosentvise
nedgangen anslått til 3,3 pst. pr. år.
Fra 1999 til 2004 ble antall jordbruksbedrifter
redusert med 20 pst. og en stadig større andel disponerer mer
enn 200 dekar dyrket jord. Fra og med 1999 har det også vært
en reduksjon i antallet jordbruksbedrifter mellom 200 og 300 dekar.
Gjennomsnittlig antall dekar per jordbruksbedrift på landsbasis
har økt fra 100 dekar i 1989 til 186 dekar i 2004.
Antall jordbruksbedrifter med melkeproduksjon
er redusert med 26 pst. i perioden 1999 til 2004, og utgjorde i
2004 16 600 bedrifter. I samme periode er antallet samdrifter
i melkeproduksjonen mer enn doblet. Antall etablerte samdrifter
var ved utgangen av 2004 1 236 mot 432 i 1999.
Det har gjennomgående vært
en sterk strukturutvikling i alle produksjoner de senere årene.
Gjennomsnittlig antall verpehøner per bruk har økt
fra omtrent 780 til 1 250 i samme periode. I 2004 var gjennomsnittlig besetningsstørrelse
43 for jordbruksbedrifter med purker, og har dermed økt
med 32 pst. siden 1999. Gjennomsnittlig antall melkekyr per bruk økte
fra 13,8 i 1999 til 16,4 i 2004.
Den relative fordelingen av antall jordbruksbedrifter med
ulike produksjoner mellom regioner har holdt seg forholdsvis stabil
siden 1989. For korn har det vært en forskyvning fra Østlandet
til Trøndelag. Også innen sau- og svineproduksjon
har Østlandet hatt en sterkere reduksjon i antall driftsenheter
enn landet for øvrig, mens Østlandet har fått
en betydelig økt andel av grønnsaksproduksjonen.
Ifølge Budsjettnemnda for jordbruket synes Vestlandet å ha
svakest produksjonsutvikling for mange produksjoner.
Overproduksjonstapene har vært små de
siste årene, men er beregnet å øke for
2004 og 2005.
Landbruks- og matdepartementet har en rekke
virkemidler for å bidra til næringsutvikling i
landbruket. Noen forvaltes på sentralt nivå, andre
fylkesvis eller lokalt i kommunene. Noen av ordningene vedtas i
forbindelse med jordbruksforhandlingene, andre ikke. Proposisjonen
gir en oversikt over ordninger som skal bidra til næringsutvikling
i jord- og skogbruk. I tillegg kommer bevilgning til rentestøtte
i 2004 med en låneramme på 700 mill. kroner.
Andelen kvinnelige brukere økte fra
1979 til 2001, men er blitt noe redusert de tre siste årene.
Denne utviklingen gjelder i alle fylker bortsett fra i Rogaland og
Nord-Trøndelag. Menn utgjør 88 pst. av personlige brukere,
mens kvinner kun utgjør 12 pst., en endring fra hhv. 93
pst. og 7 pst. i 1979. Størst andel kvinner finner vi på mindre
bruk. Når det gjelder fordeling mellom driftsformer, er
det størst andel kvinner blant bønder med sau.
Innen økologisk produksjon, er kvinneandelen på 17
pst. blant de som driver slike jordbruksbedrifter (mens kvinner
bare utgjør 12 pst. blant brukere generelt). Generelt er
lang utdanning vanligere blant kvinner enn blant menn som eier eller driver
gårdsbruk, og lang utdanning er vanligere jo større
gården er for begge kjønn.
I løpet av 2003 og 2004 har alle fylker
arbeidet fram sine forslag til regionalt miljøprogram for
sitt fylke, og alle programmene er blitt godkjent av Statens landbruksforvaltning.
Arbeidet med de regionale programmene har vært en bred
prosess i fylkene der næringsorganisasjonene og miljøvernmyndighetene
har deltatt. I tillegg har kommunene og interesseorganisasjoner
blitt hørt på ulike måter i prosessen.
Departementet er godt fornøyd med det
arbeidet som er gjort i fylkene. Midlene er prioritert til ordninger som
fremmer kulturlandskapet og reduserer forurensningen fra landbruket.
I områder med stølsdrift har setrene blitt særlig
prioritert i de regionale ordningene. Det er likevel rom for mer
bruk av konkrete miljødata i arbeidet framover. Det vil
gjøre virkemidlene mer målrettet for å løse
miljøutfordringene.
Jorderosjon er den utfordringen som flest fylker
har nevnt. Når det gjelder kulturlandskap, pekes det først og
fremst på utfordringer vedrørende kulturminner/miljø.
Utviklingen av det økologiske landbruket
går i riktig retning, men veksten går noe saktere
enn ønsket. Dette gjelder både på areal
og markedssiden. Det er imidlertid fremdeles på markedssiden
utfordringene er størst. Ved ugangen av 2004 var knapt
4 pst. av det totale jordbruksarealet økologisk eller er
under omlegging. Dette er en vekst på 11 pst. (41 600
daa). Antall økologiske driftsenheter har økt
med 18 enheter til 2484. Veksten går noe langsomt sett
i forhold til målsettingen om 10 pst. økologisk
jordbruksareal innen 2010. De økologiske arealene må framover økes
med 124 000 daa årlig dersom målsettingen
skal nås. Fortsetter veksten i samme tempo som i dag (11
pst. årlig), vil målet nås i 2013. Det
har vært vekst innenfor alle produksjoner.
De siste fire årene har mengden innveid økologisk melk økt
med knapt 64 pst. mens mengden anvendt melk kun har økt
med 2,9 pst. Fra februar 2005 ble TINEs kefir produsert av økologisk
melk. Det forventes at mengde anvendt økologisk melk vil
fordoble seg som en konsekvens av dette.
Også på kjøttsiden
har økningen i tilførselen av økologisk
kjøtt de siste fire år økt vesentlig
(67 pst.) mens anvendt mengde kun har økt i svært
begrenset grad. I 2004 ble en tiendedel av det økologiske
kjøttet solgt videre som økologisk, mot 14 pst.
i 2003.
Det har i 2004 oppstått en overskuddssituasjon
når det gjelder økologisk fôrkorn.
Høsten 2004 ble det opprettet en ny
ordning med støtte til helkjedeavtaler, der produsenter,
foredlingsledd og butikkjeder samarbeider for å bedre tilbudet
av økologiske produkter. Det er per april 2005 inngått
11 helkjedeavtaler. Avtalene omfatter alle sentrale produksjonstyper
og de fleste store markedsaktørene deltar. Avtalene går
over tre år og omfatter konkrete målsettinger
for omsetningsøkning.
På kostnadssiden er det i hovedsak
kraftfôrkostnadene og i noen grad kapitalkostnadene som
er direkte påvirket av jordbruksoppgjøret.
Figur 3.1 i proposisjonen viser vederlag til
arbeid og egenkapital pr. årsverk etter normaliserte regnskaper
i Totalkalkylen. Totalkalkylen gjøres opp før
skatt. Fra og med inntektsåret 2000 ble det innført
et skattefradrag for jordbruket, og dette kommer ikke inn i Budsjettnemndas
beregninger. Jordbruksfradraget ble utvidet i 2002 til et inntektsavhengig
fradrag. Inntektsvirkningen av jordbruksfradraget er lagt til i figur
3.1 under og tabell 3.11 i proposisjonen.
Figur 3.1 Antall bruk i
drift, årsverk og inntekt i jordbruket i perioden 1996-2005.
Budsjettnemndas Referansebruksberegninger viser at
det er stor variasjon mellom produksjonene i utvikling fra 2003
til 2005. Dette er først og fremst en følge av
endring i markedsbalansen. Inntektsutviklingen varierer mellom en
reduksjon på 52,4 pst. til en økning på 1,4
pst. fra 2003-2005. Det er særlig brukene med svin og med
egg som har de største tapene, mens det er en svak økning
for geitmelkprodusenter og for større melke- og storfeprodusenter.
Netto overføringer i faste kroner var
høyest i første halvdel av 1980-årene
og er redusert fram til 1997. Budsjettoverføringene økte
i perioden 1998-2000 når det er tatt hensyn til inntektsfradraget
i jordbruksinntekt. Siden 2000 er overføringene redusert
noe hvert år. Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits, Korea,
Japan og Island har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene.
Støttenivået i Norge målt
ved PSE (Producer Support Estimate)-prosenten har endret seg lite
de siste ti årene og var i 2003 på 72 pst. Dette
innebærer at næringsstøtten overstiger
samlet vederlag til arbeid og egenkapital. PSE-prosenten i gjennomsnitt
for OECD var 32 pst. i 2003. Endringer i PSE-prosenten kan skyldes
både endringer i det interne støttenivået
og også valutakurser, men særlig vil endringer
i verdensmarkedspriser ha stor betydning.
Foredling og omsetning av jordbruksvarer ligger
i hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Markedsordninger
og handelspolitiske rammebetingelser har stor betydning for næringsmiddelindustri
og omsetning, og landbrukspolitikken må ha fokus på alle ledd
i kjeden fra jord til bord. Foredlings- og omsetningsleddene er
viktige både for sysselsetting og verdiskaping og for inntektsmulighetene
i jordbruket. Regjeringen ønsker reell konkurranse i verdikjeden
for å opprettholde produksjon og verdiskaping i Norge.
Store deler av næringsmiddelindustrien
er basert på norsk råstoff, samtidig som den i økende
grad er eksponert for internasjonal konkurranse. Hensynet til næringsmiddelindustriens
utviklingsmuligheter, til forbrukerinteressene og til jordbrukets
avsetningsgrunnlag gjør det viktig at industriens konkurranseevne
styrkes.
Blant annet i et grensehandelsperspektiv har
relativ utvikling i matprisene i Norge i forhold til nabolandene betydning.
I perioden august 2001 til og med mars 2005 har matvareprisene i
Norge steget 5,4 prosentpoeng mer enn i Danmark og 6,4 prosentpoeng
mer enn i Sverige. Økningen har vært sterkere
i Norge på de fleste varegruppene, med unntak av bl.a.
frukt. Endringer i kronekursen har redusert de økonomiske
insentivene for grensehandel.
Ifølge SSBs forbruksundersøkelse
for 2001-2003 var andelen utgifter som gikk til mat i en gjennomsnittshusholdning
10,3 pst. (11,5 pst. inkl. alkoholfrie drikkevarer). Etter en lengre
periode med stadig synkende andel, viste undersøkelsen
for 2001-2003 en økning på 0,2 prosentpoeng.
Den norske næringsmiddelindustrien
blir i økende grad utsatt for internasjonal konkurranse
gjennom import. Spesielt utsatt er bearbeidede landbruksprodukter
som omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon (RÅK).
Verdien av RÅK-importen har økt jevnt de siste årene
fra 2,6 mrd. kroner i 1995 til 4,9 mrd. kroner i 2004. Omsetningstall
fra varehandelen viser videre en jevnt økende markedsandel
for bearbeidede landbruksvarer. Verdien av produksjonen av RÅK-varer
i norsk næringsmiddelindustri er nå årlig anslått
til 13,7 mrd. kroner (ekskl. øl og mineralvann).
For norsk næringsmiddelindustri er
det en utfordring å beholde/øke sin markedsandel
innenfor dette voksende markedet. Dette vil også være
svært viktig for underleverandørene til RÅK-industrien,
både primærprodusenter og foredlingsindustri.
Om lag 13 pst. av norsk melkeproduksjon går til RÅK-industrien.
Det er beregnet at denne RÅK-industrien gir avsetning fra 5 300 årsverk
i primærjordbruket og 2 000 årsverk i foredlingsindustrien
i landbruket.
For mange RÅK-bedrifter er innenlands
eller utenlands lokalisering en løpende vurdering. For å opprettholde
en konkurransedyktig næringsmiddelindustri må det
gjennom prisutviklingen innenlands og målrettede virkemidler
legges til rette for å sikre industrien konkurransedyktige
rammevilkår.
Landbruks- og matdepartementet la i januar 2005 frem
en ny strategi for næringsutvikling "Landbruk mer enn landbruk".
Strategien omfatter områdene mat, tre, bioenergi og reiseliv
og opplevelsesproduksjon. Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon
skal videreutvikles slik at det blir ett av flere virkemidler for å gjennomføre
denne nye strategien.
Når det gjelder markedsadgang, fastslås
det at de høyeste bundne tollsatsene skal reduseres mest
gjennom en lagdelt formel. For sensitive produkter gis det muligheter
til lavere tollreduksjoner, men det skal gis kvoteøkninger
for alle slike produkter. Prinsippet om vesentlig forbedring av
markedsadgangen vil gjelde for alle produkter, inkludert de sensitive.
Det skal forhandles videre om den spesielle sikkerhetsmekanismen
for jordbruksprodukter.
For internstøtte legges det opp til
en reduksjon i summen av all handelsvridende støtte. Landene
med den høyeste støtten skal redusere mest. Hvor
stor den samlede reduksjonen blir, skal det forhandles om. Man er imidlertid
enige om at den samlede støtten skal reduseres med 20 pst.
det første året avtalen gjelder for. I tillegg
skal det etableres forpliktelser for hver av støttetypene
som inngår i total handelsvridende støtte.
Rammeverket inneholder også en enighet
om å avskaffe alle former for eksportsubsidier på landbruksvarer.
Det er en målsetting å komme
fram til tallfestede forpliktelser innen WTOs neste ministerkonferanse
som finner sted i Hong Kong i desember 2005. For Norge er samarbeidet
i G10-gruppen svært viktig. G10 har utarbeidet felles posisjoner
på de fleste områdene innenfor rammeverket som
gjelder landbruk.
Landbrukspolitikken er ikke er en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri på flere
områder. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften
til i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt
både på hjemmemarkedet og eksportmarkedet. Utformingen
av EUs landbrukspolitikk har også betydning for graden
av sammenfall i interesser mellom EU og Norge i internasjonale prosesser
som WTO-forhandlingene.
I forbindelse med midtveisevalueringen av Agenda 2000
(Mid Term Review) ble det i juni 2003 vedtatt nye, større
endringer i EUs landbrukspolitikk. Reformen ble innført
fra 2005 og det ble introdusert en ny produksjonsuavhengig støtte
per bruk.
Grunnlagsmaterialet fra Budsjettnemnda for jordbruket
(BFJ) dokumenterer en svakere inntektsutvikling enn i materialet
som lå til grunn for avtalen i 2004. Reviderte arbeidsforbrukstall
fra Statistisk sentralbyrå har i år gitt grunnlag
for lavere prognosert økning i arbeidsproduktiviteten enn
lagt til grunn de siste årene. Arbeidsproduktiviteten øker
likevel sterkere enn foregående tiår. Høyere
gjeldsvolum understreker betydningen av en politikk som bidrar til
lav rente. Videre dokumenterer grunnlagsmaterialet betydningen av
at råvaremarkedene er i balanse. Overproduksjonssituasjonen
som igjen har oppstått i flere sektorer, gir både store
samfunnsøkonomiske tap og store foretaksøkonomiske
tap for de næringsdrivende.
Jordbruket skal fortsatt være i stand
til å produsere fellesgodene samfunnet etterspør.
Det er hovedbegrunnelsen for overføringsnivået.
Regjeringen mener effektivisering må kombineres med ny
næringsutvikling for at målet om levende og aktive
bygdesamfunn skal kunne realiseres framover.
Budsjettnemndas materiale viser at arealbruken
er stabil, eller svakt synkende, etter en periode med økning,
særlig i eng og beitearealer. Produksjonsvolumene er stabile
eller svakt økende, og det er en viss reduksjon i kostnadsvolumene,
ekskl. renter. Etter revisjon av arbeidsforbruksserien etter 2000,
viser BFJs tall fortsatt at antall årsverk reduseres prosentvis
noe mer enn tidligere. Fortsatte strukturelle forbedringer er nødvendig
for å redusere småskalaulempene og legge til rette
for konkurransedyktige råvarepriser som, sammen med andre
målrettede virkemidler, legger grunnlag for en konkurransedyktig
næringsmiddelindustri. Forbedringer i kostnadsutviklingen
i omsetningsorganisasjonene og i de videre omsetningsledd har også stor
betydning både for industriens konkurransekraft og for
utbetalingsprisene til råvareprodusentene.
Skatt er ikke forhandlingsgjenstand i jordbruksoppgjøret.
Innføringen av jordbruksfradraget i 2000, og gradvis utvidelse
til 2003, har imidlertid vært lagt til grunn for to jordbruksavtaler,
som en betydelig del av rammene. Utnyttingsgraden av fradraget har
vært stabil de siste årene og det ligger et betydelig
inntektspotensial i å øke utnyttingsgraden av
fradraget.
Som grunnlag for rammen har avtalepartene lagt
til grunn prognoser og vurderinger som vist i tabell 6.2 under.
Tabell 6.2 Oppbygging av økonomisk
ramme.
| Grunnlag 2005 | Volum % | Pris, % e.l. % p.a. | Sum endring
Mill. kr |
1. Driftskostnader | 12 900 | -0,5 pst. | 2,1 pst. | 205 |
2. Kapitalslit og leasing | 5 700 | 1,8 pst. | 1,8 pst. | 207 |
3. Realrentekostnader | 29 000 | | -0,4 pst. | -116 |
4 Arbeid | 9 350 | -4,2 pst. | 3,25 pst. | -100 |
A. SUM endring,
teknisk framskriving | | | | 200 |
B. Nivåheving | | | | 250 |
C. SUM ramme A + B | | | | 450 |
Utslaget av rammen utgjør vel 7 000
kroner pr. årsverk på årsbasis. Det tilsvarer
en inntektsvekst på om lag 5 pst. pr. årsverk.
Forbedret markedsbalanse vil kunne gi ytterligere inntektsvekst
i en del produksjoner.
I tillegg disponeres 13,9 mill. kroner av ledige
midler. Videre utgjør forskjellen mellom styringspris (3,77 kr/1)
og målpris (3,79 kr/1) i inneværende
avtale for melk, en varig inntektseffekt på knapt 31 mill.
kroner, med virkning fra 1. juli 2005. Totalt fordeles
dermed 495 mill. kroner.
Avtalepartene har lagt vekt på at næringsmiddelindustriens
konkurranseevne ikke skal svekkes som følge av avtalen.
Bevilgningen til prisnedskriving til RÅK-industrien skal
ta hensyn til svingninger i volumer, internasjonale råvarepriser
og valutakurser. Med grunnlag i økte verdensmarkedspriser
har partene lagt til grunn at bevilgningen til prisnedskriving (post 70.12) økes
med 6 mill. kroner. Bevilgningen gir rom for en viss utvidelse av
vareomfanget, tar hensyn til økte målpriser og
tilpasning av satser innenfor ordningen.
Matkorntilskuddet legges fra 2006 om til et
fast tilskudd pr. kg innenfor den fastsatte bevilgning. Dette vil øke
forutsigbarheten for industrien. Statens landbruksforvaltning skal
følge opp med prisovervåking i hele verdikjeden.
Det har vært overskudd av norsk matkorn
to år på rad og sektoren møter i økende
grad markedsoverskudd som en problemstilling. Regjeringen mener
prisforskjellen mellom matkorn og fôrkorn bør
reduseres over noen år. Målprisene på matkorn
reduseres med 7 øre pr. kg og fôrkorn med 2 øre
pr. kg.
En ny WTO-avtale vil, slik de ulike forslag
nå ligger, kunne få stor betydning for utformingen
av landbrukspolitikken framover. Det vil kunne gjelde både
tilskuddsordningene i nivå og innretning og markedsordningene.
Regjeringen mener gradvise tilpasninger i tide vil være
et viktig bidrag til at det norske landbruket i fremtiden skal kunne
oppfylle sine samfunnsoppgaver. AMS (gul støtte) iht. WTO-avtalen
vil øke med i underkant av 200 mill. kroner som følge
av endringene i målpriser og tilskudd. Avvikling av målpris
og markedsregulering for kylling vil imidlertid redusere Norges
AMS med om lag 800 mill. kroner. Blå støtte endres
minimalt.
Fra og med 2005 er de regionale miljøprogram
godkjent og etablert i alle fylker. I avtalen er rammen for regionale
miljøprogram satt til 340 mill. kroner.
Det er stor aktivitet lokalt og SMIL-ordningen
er meget viktig for å løse lokalt prioriterte
tiltak. Rammen for kommunale midler forutsettes utvidet fra 115
mill. kroner til 130 mill. kroner for 2006.
Innvilgningsrammen til LUF opprettholdes på om lag
samme nivå i 2006. Av hensyn til kapitalsituasjonen i fondet
er bevilgningen økt med 105 mill. kroner. I tillegg tilføres
fondet 10,5 mill. kroner av ledige midler. Det settes av midler
til et prosjekt for næringsutvikling i forbindelse med
setring og etableres en ordning med risikolån.
Det er de siste årene gjennomført
flere tiltak for å øke handlingsrommet for produsentene.
Disse tiltakene vil ha effekt i flere år framover. Maksimal
kumelkkvote for andre foretak enn samdrifter økes fra 375 000
til 400 000 liter. Tilsvarende økes maksimal geitmelkkvote
fra 187 500 til 200 000 liter. Avstandsgrensen
for samdrifter i melkeproduksjonen økes fra 12 til 17 km.
Fordelingsprofilen er basert på prinsippene
fra Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1999-2000) og Sem-erklæringen.
Det er noe mindre kanalisering av midler mot bruk der produksjonen
har stor betydning for inntekt og sysselsetting enn det som har
vært tilfellet de siste årene. Den geografiske
differensieringen opprettholdes. Det vil være viktig å ha
oppmerksomhet på utviklingen i den distriktsvise produksjonsfordeling og
arealbruk framover, spesielt utviklingen på Vestlandet
og i fjell- og dalbygdene.
Partene understreker i sluttprotokollen markedsreguleringssystemenes
betydning i gjennomføringen av landbrukspolitikken, bl.a.
for å bidra til stabile priser og markedstilgang for større
og mindre produsenter over hele landet. Etter en helhetsvurdering,
bl.a. med grunnlag i begrensede reguleringsmuligheter, økende vertikal
integrering, lavt antall produsenter, kort produksjonssyklus m.v.
tas fjørfekjøtt ut av reguleringssystemet når
det gjelder avsetningstiltak. Fellesfinansierte faglige tiltak opprettholdes.
Priors rolle som markedsregulator avvikles. Målprisen erstattes
med en referansepris som grunnlag for den videre administrering
av tollvernet. Endringen gjennomføres fra 1. januar
2007 for å gi aktørene tilstrekkelig tid til gjennomføringen.
Markedsreguleringen for egg opprettholdes.
Storfekjøttproduksjonen prioriteres
innenfor rammen for å bidra til at norsk produksjon over
tid i økende grad skal kunne dekke etterspørselen,
slik flertallet i næringskomiteen bemerket ved behandlingen
av fjorårets avtale. Det er også viktig mhp. bruk
av grasarealene, kulturlandskap og beiting.
Satsingen på økologisk jordbruk
videreføres innenfor et samlet bevilgningsnivå på om
lag 126 mill. kroner. Omlagt areal er nå knapt 4 pst. av
totalarealet, men resultatrapporteringen viser at utviklingen på markedssiden
fortsatt ikke er tilfredsstillende.
Avtalepartene er enige om at det nedsettes en arbeidsgruppe
som får i oppgave å vurdere alle sider ved en
samordning av KSL og Godt Norsk. Det vurderes samtidig om kvalitetssystemene
skal ses i sammenheng med kompetansehevende tiltak og kompetansekrav.
Mandat og sammensetning av arbeidsgruppa avklares nærmere
mellom avtalepartene.
Ved etablering av samdrift er det i dag krav
om sammenhengende melkeleveranse i 24 måneder før
etablering. Det er ønskelig å øke fleksibiliteten
i kvoteordningen. Partene er derfor enige om å åpne
for at foretak som har hatt sammenhengende leveranse i 24 måneder, kan
en ha et opphold i melkeproduksjonen på inntil 12 måneder
før etablering av samdrift.
I utredningen fra den partssammensatte arbeidsgruppen
om aktivitetskrav for medlemmer av samdrifter i melkeproduksjonen
heter det at: "Ut fra en samlet vurdering av de hensyn som lå til
grunn for aktivitetskravet, manglende kontrollerbarhet og senere
endringer i forutsetningen, anbefaler arbeidsgruppa ikke at et aktivitetskrav
reetableres." Partene sluttet seg til denne konklusjonen.
Budsjettnemnda for jordbrukets sekretariat har
beregnet utslaget av avtalen på referansebrukene, som er
basert på NILFs driftsgranskinger:
Tabell 6.6 Beregnet isolert
utslag på referansebrukene av pris- og tilskuddsendringer.
Kroner pr. årsverk.
| | Før
oppgjør 2005 ekskl. skatt | Før
oppgjør 2005 Inkl. skatt1 | Årsutslag
av avtalen2 |
1 | Melk og storfeslakt, 16 årskyr | 155 900 | 169 900 | 9 100 |
2 | Korn, 294 dekar korn | 154 200 | 189 000 | 4 400 |
3 | Sau, 110 vinterfôra
sauer | 81 900 | 97 400 | 5 300 |
4 | Melkeproduksjon geit, 78 årsgeiter | 165 700 | 182 200 | 6 900 |
5 | Svin og korn | 100 800 | 116 300 | 1 100 |
6 | Egg og korn | 184 700 | 202 100 | 4 600 |
7 | Poteter og korn | 207 100 | 224 500 | 9 700 |
8 | Storfeslakt/ammeku | 71 400 | 89 600 | 15 200 |
9 | Frukt/bær
og sau/geit | 146 800 | 163 400 | 5 500 |
10 | Melk og storfe, <15 årskyr
(12 årskyr) | 132 800 | 148 100 | 7 400 |
11 | Melk og storfe, >15 årskyr
(20 årskyr) | 171 500 | 184 400 | 10 200 |
12 | 40 største
melkebruk (28 årskyr) | 183 300 | 194 700 | 11 400 |
13 | Melk og storfe, 20 årskyr Østlandet
flatbygder | 149 000 | 161 700 | 9 800 |
14 | Melk og storfe, 15 årskyr Østlandet
andre | 140 200 | 154 000 | 7 400 |
15 | Melk og storfe, 25 årskyr
Jæren | 184 300 | 196 900 | 11 600 |
16 | Melk og storfe, 15 årskyr
Agder/Rogaland | 131 600 | 146 900 | 10 100 |
17 | Melk og storfe, 15 årskyr
Vestlandet | 143 600 | 159 100 | 9 300 |
18 | Melk og storfe, 16 årskyr
Trøndelag | 168 600 | 182 300 | 8 500 |
19 | Melk og storfe,
15 årskyr Nord-Norge | 177 200 | 190 800 | 9 100 |
20 | Korn. < 400 dekar
korn (224 daa) Østlandet | 87 300 | 121 900 | 2 900 |
21 | Korn. > 400
dekar korn (512 daa) Østlandet | 230 200 | 259 900 | 3 400 |
22 | Korn og korn/svin,
264 daa + 16 avlssvin | 155 500 | 180 200 | 2 000 |
23 | Sau. 88 vinterfôra
sauer | 49 900 | 62 700 | 5 600 |
24 | Sau. 122 vinterfôra
sauer | 113 400 | 130 700 | 5 800 |
25 | 25 største sauebruk.
171 vinterfôra sauer | 120 600 | 136 700 | 5 500 |
1) Inkl. inntektsverdien før skatt
av jordbruksfradraget, beregnet av Budsjettnemnda for jordbruket.
2) Bare bruttoutslag av foreslåtte
pris- og tilskuddsendringer, ikke prognose på utviklingen
fra året før.