Det vises i proposisjonen til at Nasjonalt folkehelseinstitutt
i desember 2005 har gjennomført forhandlinger med legemiddelfirmaet
Wyeth Lederle om produksjon og levering av vaksine mot pneumo-kokkinfeksjoner.
Det er inngått avtale med forbehold om Stortingets samtykke.
Det foreslås bevilget 58 mill. kroner
over kap. 710 post 21 for å inkludere pneumokokkvaksinen
i barnevaksinasjonsprogrammet fra 1. juli 2006.
Barnevaksinasjonsprogrammet er hjemlet i smittevernloven
og forskrift om kommunenes helsefremmende og forebyggende arbeid
i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Kommunehelsetjenesten har
plikt til å tilby befolkningen dette programmet.
Som bakgrunn for forslaget framholdes det at
pneumokokker er en type bakterier som forårsaker lungebetennelse,
blodforgiftning, hjernehinnebetennelse og mellomørebetennelse.
I Norge oppstår 60-80 tilfeller årlig av alvorlig
pneumokokkinfeksjon hos barn under to år, hvorav anslagsvis
fire tilfeller vil ha dødelig utgang. Med vaksine vil antall
dødsfall trolig reduseres med om lag 95 prosent for de
bakterietypene vaksinen virker mot. Vaksinen beskytter ikke mot
alle varianter av pneumokokkbakterier, slik at den samlede effekten trolig
vil være om lag 70 prosent.
Det er verken her i landet eller internasjonalt
meldt om alvorlige bivirkninger av vaksinen.
Det vises til at pneumokokkvaksinen er innført
eller planlagt innført i vaksinasjonsprogram i USA, Frankrike, Østerrike,
Nederland, Tyskland og Storbritannia.
Det foreslås å tilby pneumokokkvaksinering
av alle barn født fra og med 1. januar 2006. På grunn
av tid til produksjon, levering og distribusjon vil tidligste innføringstidspunkt
være 1. juli 2006.
Det foreslås at vaksinen tilbys gratis
til kommunene og til foreldrene, og at utgiften dekkes over Folkehelseinstituttets
budsjett. Engangsutgifter vil utgjøre 20 mill. kroner i
henholdsvis 2006 og 2007 for å bygge opp et rullerende
lager, samt utgifter til nødvendig informasjons- og veiledningsmateriell
mv. Administrative utgifter vil beløpe seg til 2 mill.
kroner årlig. For å dekke dette foreslås å sette
opp bevilgningen over kap. 710 post 21 med 58 mill. kroner, og utvide
bestillingsfullmakten med 60 mill. kroner fra 100 til 160 mill. kroner.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Knut Gravråk, Sonja Mandt-Bartholsen,
Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, frå Framstegspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, frå Høgre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, frå Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, frå Kristeleg Folkeparti, Laila
Dåvøy, frå Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og frå Venstre, Gunvald Ludvigsen, stør
forslaget i St.prp. nr. 39 (2005-2006) om å innføre
pneumokokkvaksine for barn og er samd i at kommunehelsetenesta skal
ha plikt til å innlemme dette i det eksisterande vaksinasjonsprogrammet.
At denne vaksinen blir gitt gratis til kommunane, meiner komiteen er
eit godt tiltak for å sikre at alle barn kan få denne
vaksinen.
Komiteen er samd i at utgiftene
til pneumokokkvaksina vert tatt over kap. 710 post 21.
Komiteen har notert at Regjeringa
sitt framlegg vil omfatte alle barn fødde frå og
med 1. januar 2006. Dette inneber at årskulla
fødde i 2004 og 2005, som ennå ikkje er fylt to år,
ikkje vil bli omfatta av tilbodet om gratis pneumokokkvaksine. Dersom
foreldra til desse barna ynskjer denne vaksinen, må dei
dekke utgiftene sjølve.
Komiteen sine medlemer frå Høgre, Kristeleg
Folkeparti og Venstre ber Regjeringa vurdere å utvide
tilbodet til barn fødde i 2004 og 2005 i samband med handsaminga
av Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Desse medlemene gjer følgjande
framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa vurdere å utvide
tilbodet om gratis pneumokokkvaksine til barn fødde i 2004
og 2005 i samband med framlegget til Revidert nasjonalbudsjett for
2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at innføringen av pneumokokkvaksine får tilbakevirkende
kraft, slik at barn opp til fylte 2 år per. 1. juli
2006 får tilbud om gratis vaksinering. Dette vil ha en
kostnadsramme på opp til 75 mill. kroner.
Ifølge tall fra Folkehelseinstituttet
rapporteres det minst like mange tilfeller av alvorlig systemisk
pneumokokksykdom hos barn i alderen 12-24 måneder som hos
barn under ett år. Derimot synes alvorlig systemisk pneumokokksykdom å avta
for gruppen barn over 24 måneder. Disse medlemmer mener
derfor at vaksinasjonstilbudet må gjelde for barn opp til
24 måneder.
Disse medlemmer ber også Regjeringen
om å følge opp den sterke anbefalingen fra Folkehelseinstituttet
om aktivt å tilby gratis vaksinasjon av KVP-7 til barn
i alderen fra 2 år og frem til skolealder som har sykdommer
som gjør at de er i en risikogruppe,
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvide
tilbudet om pneumokokkvaksine slik at alle barn under 2 år
per 1. juli 2006 blir tilbudt gratis pneumokokkvaksinasjon.
Forslag til finansiering fremmes
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2006."
"Stortinget ber Regjeringen å følge
opp den sterke anbefalingen fra Folkehelseinstituttet om aktivt å tilby gratis
pneumokokkvaksine til barn i alderen fra 2 år og frem til
skolealder som har sykdommer som gjør at de er i en risikogruppe,
i den perioden det tar å innarbeide full dekning av vaksinasjonsprogrammet."
De regionale helseforetakene har i brev av 21. desember
2005 informert om at de i sine budsjetter for 2006 vil legge til
grunn en økning i de samlede pensjonskostnadene på om
lag 1 mrd. kroner i forhold til 2005.
Det framholdes i proposisjonen at de regionale
helseforetakene i utgangspunktet har ansvar for å innpasse pensjonskostnader
innenfor sine budsjett på linje med andre kostnader, men
at helseforetakene på den annen side i 2006 står
overfor store utfordringer for å komme i økonomisk
balanse. Det påpekes at et krav om økonomisk balanse
inklusive økte pensjonskostnader vil medføre at
omstillingsutfordringene i 2006 nær fordobles fra noe over
1 mrd. kroner til noe over 2 mrd. kroner. Det uttales at dette ikke
anses tilrådelig. I foretaksmøtene i de fem regionale
helseforetakene som nylig er avholdt, er det meddelt at regionens
andel av økte pensjonskostnader i 2006 på om lag
1 mrd. kroner ikke omfattes av balansekravet for 2006. Regjeringen
vil komme tilbake til saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2006.
Komiteen viser til opplysningane
om at innskjerpa økonomiske parameter vil gi auke i dei
samla pensjonskostnadene for helseføretaka på om
lag 1 mrd. kroner i høve til 2005. Komiteen viser
vidare til opplysningar om at helseføretaka har store utfordringar
med å kome i økonomisk balanse, vurdert til noko
over 1 mrd. kroner knytt til omstilling.
Komiteen er samd i at det ikkje
er tilrådeleg å inkludere dei auka pensjonskostnadane
i balansekravet for 2006.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre, finn det lite tilfredsstillande at slike opplysningar,
som har direkte innverknad på helseføretaka sine
krav om økonomisk balanse i 2006, nærast vert
"bortgøymd" i ei sak som i det alt vesentlege handlar om
pneumokokkvaksine.
Komiteen sine medlemer frå Høgre, Kristeleg
Folkeparti og Venstre ber difor helse- og omsorgministeren
kome attende til Stortinget så snart råd er med
ei heilskapleg framstilling om helseføretaka sin økonomiske
situasjon – medrekna utfordringane knytte til skeivfordeling
av grunnfinansieringa mellom dei ulike helseføretaka og
inndekning av auka pensjonskostnader – sett i høve
til krava om økonomisk balanse i 2006.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet kan vise til
at Regjeringen vil komme tilbake med en omtale av den økonomiske
situasjonen ved sykehusene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at Regjeringens forslag om at de økte pensjonskostnadene
ikke skal tas med i kravet vedrørende at sykehusene skal
gå i økonomisk balanse innen utgangen av inneværende år,
ikke løser denne ekstra utfordringen på lengre
sikt. Når en ser dette i sammenheng med de store utfordringene
knyttet til å få på plass en åpningsbalanse,
stor opparbeidd gjeld, store behov for investeringer i sykehusbygg
og utstyr og det gjeldende balansekravet, så sier det seg
selv at utfordringene står i kø for de regionale
foretakene.
Disse medlemmer har merket seg
at det allerede nå kommer illevarslende signaler om innsparingstiltak som
vil kunne medføre lengre ventelister for behandling, behandlingstilbud
kan bli kuttet ut eller sterkt redusert ved enkelte sykehus og oppsigelser
planlegges. Disse medlemmer er av den oppfatning
at disse stadig negative oppslag er med på å skape
en usikkerhet i deler av befolkningen om hvorvidt en får den
beste behandling eller ikke, dersom sykdommen skulle ramme en selv
eller ens pårørende. Denne usikkerheten er det
viktig at tas bort, og dette gjøres bare ved at en tar
mer på alvor de signaler som kommer fra sykehusene om at
nå vil innsparingene kunne gå på bekostning
av pasientbehandlingen.
På denne bakgrunn forventer disse
medlemmer at Regjeringen i forbindelse med fremleggelsen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2006 foretar en helhetlig gjennomgang
av den økonomiske situasjonen ved helseforetakene og fremmer
forslag om en økning i bevilgningene til disse som er i
den størrelsesorden som behovet tilsier. Disse medlemmer forventer også at
Regjeringen nå kommer med en avklaring vedrørende
sykehusenes åpningsbalanse slik at foretakene nå,
en gang for alle, vet hva de har å forholde seg til når det
gjelder avskrivingsregime og verdifastsettelse.
Disse medlemmer vil også vise
til at Fremskrittspartiets medlemmer Nesvik, Giltun, Fredriksen og
Sortevik har fremmet et eget Dokument 8-forslag om å rette
opp skjevfordelingene som er skjedd hva gjelder bevilgninger til
de regionale helseforetakene. Disse medlemmer er
av den oppfatning at denne skjevfordelingen ikke kan fortsette,
og ser frem til at dette forslaget nå kommer til behandling.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringa vurdere å utvide
tilbodet om gratis pneumokokkvaksine til barn fødde i 2004
og 2005 i samband med framlegget til Revidert nasjonalbudsjett for
2006.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utvide tilbudet om
pneumokokkvaksine slik at alle barn under 2 år per 1. juli 2006
blir tilbudt gratis pneumokokkvaksinasjon.
Forslag til finansiering fremmes i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen å følge
opp den sterke anbefalingen fra Folkehelseinstituttet om aktivt å tilby gratis
pneumokokkvaksine til barn i alderen fra 2 år og frem til
skolealder som har sykdommer som gjør at de er i en risikogruppe,
i den perioden det tar å innarbeide full dekning av vaksinasjonsprogrammet.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
710 |
|
Nasjonalt folkehelseinstitutt |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter forhøyes med
fra kr 172 763 000 til 230 763 000 |
58 000 000 |
II
Bestillingsfullmakt
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2006 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme inklusiv merverdiavgift |
710 |
|
Nasjonalt folkehelseinstitutt |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
160 mill. kroner |
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 4. april 2006
Harald T. Nesvik
leder |
Gunvald Ludvigsen
ordfører |