Det økonomiske opplegget for 2007 innebærer
fortsatt sterk realvekst i kommunesektorens inntekter. I 2007 legger
Regjeringen opp til realvekst i kommunesektorens samlede inntekter
på mellom 4 og 5 mrd. kroner.
Av veksten i samlede inntekter vil mellom 2
og 2 1/2 mrd. kroner komme som frie inntekter. På grunn
av fortsatt sterk vekst i antallet 16-18-åringer, vil fylkeskommunene
få en noe sterkere relativ vekst i de frie inntektene enn
kommunene. I 2006 er de frie inntektene økt med 5,7 mill.
kroner. Veksten i frie inntekter i 2007 kommer i tillegg til det
inntektsløftet kommunesektoren har fått i år.
Dette innebærer at de frie inntektene samlet sett vil øke
med om lag 8 mrd. kroner i løpet av 2006 og 2007.
Regjeringen vil gjennomføre en flerårig
opptrappingsplan for å rette opp den økonomiske
ubalansen i kommunesektoren.
Kommunesektoren har brukt deler av inntektsveksten
de to siste årene til å rette opp den finansielle
ubalansen. Utfordringen nå blir å opprettholde
den finansielle balansen i kommunesektoren. Med det vedtatte økonomiske
opplegget for 2006 og ytterligere inntektsvekst i 2007 vil kommunesektoren
ha rammebetingelser for å oppnå bedret tjenesteyting.
Kommunesektoren må sørge for
at inntektsveksten benyttes til å gi innbyggerne et bedre
tjenestetilbud. Kommunesektoren har de senere årene gjennomført omfattende
omstillings- og effektiviseringsprosesser. Det er viktig med fortsatt
fornyings- og omstillingstiltak i kommunesektoren, slik at en størst
mulig del av tilgjengelige ressurser går til bedring av
tjenestetilbudet. Regjeringen legger til grunn at det er et effektiviseringspotensial
i kommunesektoren. Dersom kommunesektoren effektiviserer virksomheten
med 1/4 prosent, tilsvarer dette et beløp på om
lag 600 mill. kroner som kan brukes til en ytterligere styrking
av tjenestetilbudet.
Innenfor veksten i de samlede inntektene vil
det ligge midler til barnehagesektoren, opptrappingsplanen for psykiatri
og tiltak innenfor skolen. Det vil bli lagt fram konkrete bevilgningsforslag
knyttet til disse formålene i statsbudsjettet for 2007.
Forslaget til vekst i frie inntekter legger
forholdene til rette for 2 000 nye årsverk i pleie-
og omsorgssektoren i 2007.
De kommunale og fylkeskommunale skattørene
vil på vanlig måte fastsettes ved behandlingen
av statsbudsjettet til høsten. Det legges opp til at skattøren
fastsettes slik at det blir om lag lik prosentvis vekst i skatteinntektene
og rammetilskuddene.
Regjeringen har besluttet å foreta
en egen gjennomgang av inntektssystemet. Regjeringen vil i den sammenheng
vurdere selskapsskatten som kommunal skatt. Regjeringen legger derfor
opp til å fremme forslag til endringer i inntektssystemet
for kommunene i kommuneproposisjonen for 2009. Når det
gjelder fylkeskommunene, legger Regjeringen opp til å se
utvalgets forslag til endringer i inntektssystemet i sammenheng
med forvaltningsreformen.
Inntil spørsmålet om kommunal
selskapsskatt er avklart, foreslås det at nåværende
ordning med å tilføre Kommunene selskapsskatt
som rammeoverføring, videreføres. Det foreslås
at selskapsskatten videreføres på om lag samme
reelle nivå i 2007 som i 2006, tilsvarende drøyt
5 mrd. kroner. Dette svarer til at satsen for selskapsskatt reduseres
fra 4,25 pst. i 2006 til 3,5 pst. i 2007.
Det må være samsvar mellom
kommunesektorens oppgaver og tilgjengelige ressurser. Når
nye oppgaver legges til kommunene eller det vedtas nye regler som påfører
kommunene økte utgifter, skal det gis kompensasjon for
merutgiftene ved at inntektsrammene for kommunesektoren økes
tilsvarende. Tilsvarende skal inntektsrammene reduseres dersom kommunene
avlastes for oppgaver, eller nytt regelverk medfører innsparinger
for kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Regjeringen legger fram et økonomisk opplegg for kommunesektoren
som tar høyde for de utfordringer kommunal sektor står
overfor. Regjeringen følger opp Soria Moria-erklæringen
hvor en har gitt uttrykk for betydelige ambisjoner når
det gjelder å gi befolkningen et bedre tjenestetilbud innen
blant annet skole og eldreomsorg i løpet av denne stortingsperioden.
For å oppnå dette er det nødvendig med
fortsatt sterk økning i de frie inntektene. Regjeringen
legger opp til en samlet økning i kommunesektorens inntekter
på mellom 4 og 5 mrd. kroner, hvor 2 til 2,5 mrd. kroner
kommer som vekst i frie inntekter. I statsbudsjettet for 2006 ble
de frie inntektene økt med 5,7 mrd. kroner. Veksten i frie
inntekter i 2007 kommer i tillegg til det inntektsløftet
kommunesektoren har fått i år. Dette innebærer
at de frie inntektene samlet sett vil øke med om lag 8
mrd. kroner i løpet av 2006 og 2007. Flertallet er
fornøyd med dette, og vil påpeke viktigheten av
at kommuneøkonomien styrkes ytterligere i årene
framover.
Flertallet er enig med Regjeringen
i at det kommunale tjenestetilbudet ennå ikke er godt nok.
Omfanget og kvaliteten på kommunale tjenester må heves. Det
krever at kommuneøkonomien styrkes. Veksten i frie inntekter
i 2006 og 2007 legger forholdene til rette for bedre kommunale tjenester.
Kommunesektoren må nå sørge for at inntektsveksten
benyttes til å gi innbyggerne et bedre tjenestetilbud.
Flertallet er enig med Regjeringen
i at arbeidet med effektivisering og fornying fortsetter i kommunene.
Effektiviseringsgevinster bør brukes til å bedre tjenestetilbudet
til innbyggerne.
Flertallet viser videre til at
det i satsingen på kommunesektoren for 2007 legges opp
til at veksten i frie inntekter skal være på mellom
2 til 2,5 mrd. kroner. Komiteen viser til at Teknisk
beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi
(TBU) anslår merkostnaden knyttet til demografisk utvikling
til å være på om lag 1,4 mrd. kroner.
Dette innebærer at det er handlingsrom til styrking av
velferdstilbudet.
Flertallet viser videre til at
det i tillegg til veksten i frie inntekter også legges
opp til andre satsinger overfor kommunesektoren på mellom
2 til 2,5 mrd. kroner. Størsteparten av disse midlene er
knyttet til gjennomføringen av barnehagereformen, opptrappingsplanen for
psykiatri og tiltak innenfor skolen. Dette vil bidra til et bedret
tjenestetilbud.
Flertallet registrerer med tilfredshet
at Kommunenes Sentralforbund er enig i at Regjeringens opplegg gir
rom for bedre tilbud i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at veksten i frie
inntekter må utgjøre minst 2 1/2
mrd. kroner av den totale veksten i de samlede inntekter til kommunesektoren.
Slik vil den positive økonomiske veksten som har vært
i kommunesektoren i perioden fra 2004 til og med 2006, videreføres.
Disse medlemmer viser til at
det legges opp til en vekst i frie inntekter på mellom
2 og 2,5 mrd. kroner og videre at disse midlene skal kunne dekke
både utgiftene til flere skoleelever og flere eldre, satsing
på 2000 nye årsverk og kommunenes utgifter med
oppstart av NAV-reformen. Disse medlemmer kan vanskelig se
at det kan være stor nok økning i de frie midlene
til at det gir rom for hele 2000 nye årsverk i tillegg
til de årsverk som ligger i befolkningsutviklingen, og
mener at det økonomiske handlingsrommet for kommunene blir
lite når så stor del av de frie midlene er bundet
opp med så store føringer. Videre gir ikke veksten
i de frie inntektene rom for både å utvide tjenestetilbudet
og å øke vedlikehold i kommunal sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil videre
påpeke utfordringene med sterkt økende elevtall
i den videregående skolen. Dette vil kreve økte
midler til fylkeskommunene. Lønnsoppgjøret for
kommunal sektor er beregnet til 3,92 pst.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
skriver i proposisjonen at det i forslaget til statsbudsjett for
2007 vil bli lagt opp til at det blir om lag lik prosentvis vekst
i skatteinntektene og rammetilskuddet. Disse medlemmer viser
til at Regjeringens endringer i kommuneopplegget for 2006 førte
til at andelen av kommunens inntekter som kommer som skatteinntekter,
ble redusert. Disse medlemmer mener derfor at kommunens
andel av skatteøret må økes, slik at
opplegget for 2007 innebærer at en når målsettingen
om at halvparten av kommunens inntekter kommer som skatteinntekter.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2007 styrke kommunesektoren gjennom mer frie økonomiske
midler, blant annet ved å øke kommunens andel av
skatteøret."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre legger til
grunn at dette er økonomiske rammer som gjør kommunene
i stand til å videreføre det nivået på kommunale
tjenester som er bygget opp til nå når en tar
hensyn til den demografiske utviklingen. Disse medlemmer er
enige med Regjeringen i at selv om kommunesektoren de siste årene
har gjennomført omstillings- og effektiviseringsprosesser,
så er det fortsatt et effektiviseringspotensial i kommunesektoren. Med
det økonomiske opplegget Regjeringen foreslår
er det midler som frigjøres gjennom effektivisering av offentlig
sektor som vil kunne brukes til kvalitetshevinger i pleie og omsorg
og skolen. Kommunesektoren har et stort underdekket behov for vedlikehold
av bygninger og anlegg. Disse medlemmer vil vise
til brevet fra kommunal- og regionalministeren av 22. mai 2006 til komiteen,
der hun skriver at et høyere nivå på vedlikehold
av den kommunale bygningsmassen er en del av kommunesektorens løpende
oppgaver, og en økt satsing på dette vil på kort
sikt medføre en svekkelse av netto driftsresultat, men
vil være lønnsomt for kommunene på lengre
sikt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å styrke
kommunenes økonomi, og mener Regjeringens tilbud til kommunene
med en økning på mellom 4 og 5 mrd. kroner i samlede
inntekter for 2007, er for svakt. Disse medlemmer ønsker å tilføre
rundt 1 mrd. kroner mer til kommunene i 2007 enn det Regjeringen
legger opp til. Dette for å minske gapet mellom finansiering
og oppgaver, samt å ta høyde for demografiske
endringer i befolkningen. For å sikre at inntektsveksten
anvendes til grunnleggende velferdstjenester bør deler
av veksten øremerkes grunnleggende velferdstjenester.
Disse medlemmer påpeker
at Regjeringen har kommet med dyre løfter på vegne
av kommunene, og at Kommunenes Sentralforbund har kommet frem til en
prislapp på 20 mrd. kroner for løftene som ble
gitt i Soria Moria-erklæringen. Disse medlemmer hadde
derfor forventet signaler om flere milliarder i Kommuneproposisjonen
enn det Regjeringen har kommet med, og viser til at det i proposisjonen
fremmes nye løfter i milliardklassen. Disse medlemmer vil særlig
peke på tre løfter som til sammen koster milliarder å innfri:
tusener av nye årsverk innen pleie og omsorg, oppjustering
av vedlikehold slik at bygningskapital bevares, og dekning av ekstrakostnader
knyttet til NAV-reformen. Disse medlemmer vil samtidig påpeke
at demografiske endringer i befolkningen gir et økt kostnadsnivå i
perioden, særlig når det gjelder de eldre og de
aller yngste, og at dette til sammen med flere oppgaver gjør
at Regjeringens forslag for 2007 i beste fall innebærer
en nullvekst for kommunene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"I
Veksten i kommunesektorenes samlede
inntekter skal være på mellom 5 og 6 mrd. kroner
for 2007.
II
En større andel av veksten
i kommunenes samlede inntekter skal øremerkes grunnleggende
velferdstjenester."
Disse medlemmer viser til at
Kommunenes Sentralforbund har dokumentert et vedlikeholdsetterslep
på 40 mrd. kroner for kommunal sektor, og dette er bakgrunnen
for at disse medlemmer ønsker å foreslå at
kommunene bruker noe av økningen i frie midler til vedlikehold.
Ekstra midler til å dekke vedlikeholdsetterslepet bør
følges opp med tiltak for å hindre at slike vedlikeholdsetterslep
oppstår i fremtiden.
Disse medlemmer vil understreke
at det er et stort effektiviseringspotensial innen kommunal sektor. Disse
medlemmer ønsker å øke bevilgningene
for å løse problemene på kort sikt, samtidig
som disse medlemmer ønsker å gjennomføre
reformer som på sikt reduserer behovet for stadig høyere
skatter og avgifter.
Disse medlemmer fremhever at
kommunenes økonomi er avhengig av verdiskaping, og ønsker
et system som gir kommunene sterkere incentiver til å legge
til rette for verdiskaping og økonomisk vekst. Disse
medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets
kommende alternative statsbudsjett for 2007.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil i sine alternative forslag til statsbudsjett for
2007 foreslå et opplegg for kommunesektoren som innebærer
et samlet økonomisk opplegg og handlefrihet for kommunesektoren
på om lag det som foreslås i proposisjonen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil i sitt alternative forslag til statsbudsjett
for 2007 foreslå et opplegg for kommunesektoren som innebærer
et samlet økonomisk opplegg og handlefrihet for kommunesektoren,
som er minst på det nivå som foreslås
i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, registrerer
videre at Regjeringen i påvente av en totalvurdering av
kommunenes andel av selskapsskatten, holder denne på samme
reelle nivå i 2007 som i 2006. Flertallet støtter
dette synet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Regjeringen foreslår å redusere satsen for
selskapsskatten fra 4,25 pst. i 2006 til 3,5 pst. i 2007. Det innebærer
at Regjeringen foreslår å inndra 1,3 mrd. kroner
som er den samlede tilleggsgevinsten for de næringsflinke
kommunene i 2007. Samtidig varsler Regjeringen at de vil vurdere
selskapsskatten som en kommunal skatt i forbindelse med den varslede gjennomgangen
av inntektssystemet.
Disse medlemmer viser til at
bakgrunnen for at regjeringen Bondevik II i samarbeid med Fremskrittspartiet
innførte systemet med kommunal selskapsskatt, var at det
skulle lønne seg for lokalpolitikerne å skape næringsvennlige
ja-kommuner. Flere kommuner arbeider aktivt og målrettet
for å tiltrekke seg arbeidsplasser og bedrifter. I mange
tilfeller dreier dette seg om lokaliseringer der det er steder utenfor
Norge som er konkurrentene. Disse medlemmer mener
at disse kommunene må belønnes gjennom inntektssystemet. Hvis
det bare er utgiftsfaktorer som er avgjørende for kommunenes
inntekter, så vil kommunene på sikt bli mindre
flinke til å legge til rette for verdiskaping. Dermed blir
de samlede ressursene vi har i samfunnet for å skape velferd,
mindre. Forslaget fra Regjeringen innebærer også at
spillereglene endres midt i kampen og innebærer at kommunene
har enda mer uforutsigbare rammebetingelser.
På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2007 legge til grunn at satsen for den kommunale andelen av selskapsskatten
holdes på 4,25 pst."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag til endring vil få store konsekvenser
for mange kommuner, og tabellen i vedlegg 1 i innstillingen viser forskjellen
mellom Regjeringens forslag og forslaget fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vedrørende
disse kommunene. Tabellene er hentet fra proposisjonen og svar til
komiteen fra kommunal- og regionalministeren av 22. mai
2006.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at tabellen i vedlegg 1 ikke gir et reelt bilde
av kommunesektorens skatteinntekter, men viser fordeling kun av
den kommunale andelen av selskapsskatten. Denne skatten utgjør
5-6 pst. av kommunenes samlede skatteinntekter. Flertallet vil
ta skarp avstand fra gyldigheten i en slik framstilling, uten at
det framgår hvordan de totale inntektene er fordelt mellom
kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at tabellen
i vedlegg 1 som viser Regjeringens forslag til fordeling av selskapsskatten,
er hentet fra proposisjonen (tabell 1.8). Tabellen som viser opposisjonens
forslag til fordeling av en høyere andel selskapsskatt,
er beregnet av departementet. Disse to tabellene er derfor fullt
ut sammenliknbare og gir et korrekt bilde av fordelingen av selskapsskatten
etter de to alternative prosentsatsene. Verken Regjeringen eller opposisjonen
har mulighet til å på dette tidspunktet å presentere
en oversikt over fordelingen av kommunenes samlede inntekter. Regjeringspartienes
kritikk av gyldigheten av den vedlagte tabellen må derfor
rettes til Regjeringen.