Regjeringen ønsker å styrke
den lokale velferden. Det vil si økt innsats for helse,
omsorg, skoler, barnehager og kultur. For å oppnå likeverdige
tjenester over hele landet kreves en sterk offentlig sektor basert
på fellesløsninger og et levende folkestyre. Regjeringens ansvar
er å sikre samsvar mellom oppgaver og økonomiske
rammer, og legge til rette for at kommunene får det nødvendige
handlingsrommet. Kommunene må på sin side ta sin
del av jobben, og levere tjenester av høy kvalitet. For
at de skal lykkes, forutsettes:
– serviceorienterte
kommuner med fokus på fornyelse og effektivisering
– gode kommunale arbeidsplasser
der medarbeiderinvolvering står sentralt
– styrking av kommunenes samfunnsutviklerrolle
– at kommunene opptrer slik at
de oppnår tillit både som tjenesteprodusent, samfunnsutvikler
og demokratisk arena.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet,
Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser
til Regjeringens framlegg om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2007.
Komiteen mener det må være
samsvar mellom de midler som stilles til disposisjon og de oppgaver
det er forventet at kommunesektoren skal utføre.
Komiteen vil også påpeke
at det er viktig med fortsatt fornyings- og omstillingsarbeid i
kommunesektoren, slik at en størst mulig del av ressursene
går til bedring av tjenestetilbudet. Det er kommunene og
fylkeskommunene selv som har primæransvaret for dette.
Komiteen vil understreke betydningen
av at kommunesektoren settes i stand til å møte
framtidens utfordringer. Økt eldreandel i befolkningen
betyr at behovet for omsorg og hjelp til å klare hverdagene
- enten det er hjemme eller på en institusjon - øker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har som
utgangspunkt en tro på et levende folkestyre og en bærekraftig
utvikling basert på fellesskapsløsninger. En av
hovedoppgavene er å styrke det offentlige tilbudet på de
sentrale velferdsoppgavene - helse, omsorg og utdanning, inkludert
arbeidet med å avskaffe fattigdom i Norge. Kommunene er
nærmest til å tilrettelegge de gode løsningene
for den enkelte, og til å gjøre de gode prioriteringene
av fellesskapets midler. For å klare dette må kommunene
ha handlingsrom og virkemidler, og det må legges til rette
for et enda bedre samarbeid mellom aktørene i offentlig
sektor, slik at ressursene utnyttes best mulig.
Flertallet legger vekt på å styrke
den lokale velferden. For å oppnå likeverdige
tjenester over hele landet, kreves en sterk offentlig sektor basert
på fellesløsninger, gode lokalsamfunn og et levende
folkestyre.
Flertallet vil understreke behovet
for en kraftig satsing på kommunal sektor.
Flertallet vil understreke at
kommunene er den viktigste leverandøren av grunnleggende
velferdstjenester i samfunnsfellesskapet. Disse tjenestene blir finansierte
gjennom skatteinntekter, rammetilskudd, øremerkede tilskudd
og brukerbetaling.
Flertallet registrerer at Regjeringen
i tillegg til økt tjenestetilbud som følge av
sterk inntektsvekst, også forventer at det er mulighet
for ytterligere bedring av tjenestetilbudet gjennom fornyings- og
effektiviseringstiltak i kommunesektoren.
Flertallet er i likhet med Regjeringen
opptatt av kvalitet i tjenestene. Vi har stor tillit til at kommunene vil
bruke pengene fornuftig, og finne fram til gode løsninger
på lokale omstillingsbehov uten detaljstyring. Vi ønsker
en sterk offentlig sektor som kan gi innbyggerne gode velferdstjenester
og medbestemmelse, uavhengig av geografi og lokale inntekter. Et
godt samspill med arbeidstakerne og deres organisasjoner er avgjørende
for dette arbeidet.
Flertallet mener at kommunene
skal ha en sentral rolle i samfunnsutviklingen. Flertallet vil
overføre mer ansvar fra staten til kommunal sektor, og
vil gi kommunene frihet til å ta ansvar for en større
del av den offentlig finansierte velferden. Flertallet vil
derfor erstatte statlig øremerking av midler med inntekter kommunene
fritt kan disponere. Veksten i kommunenes inntekter skal i hovedsak
være fritt disponible inntekter, slik at kommunene kan
vektlegge egne innbyggeres ønsker og behov.
Flertallet mener kommunene har
gode muligheter til å skape målrettede og effektive
løsninger for folk ved å se sine mange oppgaver
og tjenesteområder i sammenheng. Når offentlige
tjenester samordnes, skal ansvaret for tjenestene i størst
mulig grad plasseres i kommunene.
Flertallet viser til at Kommunenes
Sentralforbund (KS) og Regjeringen er enige om at konsultasjonsordningen
skal utvikles og gjøres mer forpliktende. Utviklingsarbeidet
skal gjennomføres i løpet av 2006, slik at arbeidet
med kommuneopplegget i statsbudsjettet for 2008 kan skje innenfor
rammene av en mer forpliktende konsultasjonsordning. Det legges
opp til at de mest sentrale elementene i videreutviklingen av ordningen
skal være å arbeide videre med bilaterale samarbeidsavtaler
og kostnadsberegninger av reformer i kommunesektoren.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er fornøyd med at Regjeringen viderefører den
velferdspolitiske snuoperasjonen som er varslet i Soria Moria-erklæringen
og som har gitt kommunesektoren et historisk økonomisk
løft inneværende år.
Dette flertallet er enig med
Regjeringen i at kommunesektoren i all hovedsak skal finansieres
gjennom frie inntekter. Etter at regjeringen Stoltenberg II overtok,
er de frie inntektene økt med til sammen om lag 8 mrd.
kroner i 2006 og 2007. Forslaget til vekst i frie inntekter for
2007 på mellom 2 til 2,5 mrd. kroner, legger forholdene
til rette for en bedre skole og en bedre eldreomsorg. I tillegg
kommer en vekst i andre satsinger på mellom 2 og 2,5 mrd.
kroner, slik at den samlede inntektsveksten for kommunene blir på mellom
4 og 5 mrd. kroner. Dette flertallet vil imidlertid
understreke at Regjeringen her bidrar til at kommunene får
det nødvendige handlingsrommet, men at kommunene må ta
sin del av jobben og levere tjenester av høy kvalitet.
Dette flertallet vil understreke
at selv om den finansielle situasjonen i kommunesektoren er betydelig forbedret,
er det fortsatt behov for en langsiktig opptrappingsplan for kommuneøkonomien. Dette
flertallet viser til at det er bred enighet om at netto
driftsresultat i kommunesektoren over tid bør ligge på 3
pst. Det er vesentlig at det må være samsvar mellom
oppgaver og ressurser for på sikt å opprettholde
balansen i økonomien. Dette flertallet forutsetter at Regjeringen følger
opp dette.
Dette flertallet er bekymret
over det store vedlikeholdsetterslepet i kommunal eiendom og bygningsmasse.
Det vil være behov både for langsiktig satsing på vedlikehold
av kommunal bygningsmasse, samtidig som det er behov for ekstraordinær
satsing for å hente inn vedlikeholdsetterslepet. Dette
flertallet ber Regjeringen ha fokus på dette, og
i samarbeid med kommunesektoren bidra til at bygningsvedlikehold
prioriteres høyere.
Dette flertallet er fornøyd
med at Regjeringen vil bidra ved å støtte fornyingsprosjekter,
blant annet satsingen "Smilende kommuner". Gjennom arbeidet med
"Smilende kommuner" er målet å skape kommuner
som er til for innbyggerne, som er serviceorienterte og effektive,
har tjenester av god kvalitet og ikke minst er gode arbeidsplasser. Dette
flertallet registrerer at Regjeringen har innledet et samarbeid
med KS og arbeidstakerorganisasjonene om konkrete prosjekter for å utvikle
dette.
Dette flertallet vil påpeke
at et av de viktigste tiltakene er å styrke økonomien
i norske kommuner. I 2006 får kommunene økt sine
samlede inntekter med 7,1 mrd. kroner og i 2007 4 til 5 mrd. kroner
mer. Dette betyr også mer penger til eldreomsorgen. Samtidig
vet vi at mer penger til kommunene alene ikke er nok. Demografiske
beregninger viser at vi står overfor en sterk vekst i tallet
på de eldste eldre. De neste årene kommer en betydelig økning
av antall nordmenn over 85 og 90 år.
Dette flertallet vil understreke
at Soria Moria-erklæringens mål om å få på plass
10 000 flere årsverk i pleie- og omsorgstjenesten
i løpet av en femårsperiode, må realiseres.
Dette vil innebære en betydelig styrking av kvalitet og
tilbud i eldreomsorgen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
Bondevik II i sitt budsjettforslag for 2006 la opp til en realvekst
i kommunesektorens inntekter på 2,9 mrd. kroner, 1,9 mrd.
kroner av inntektsveksten var i frie inntekter. På grunn
av nye anslagsendringer i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006)
på 1,2 mrd. kroner ble de frie inntektene til primærkommunene økt med
ytterligere 236,25 mill. kroner. Fylkeskommunenes frie inntekter
ble økt med 63,75 mill. kroner.
Disse medlemmer er fornøyd
med at Regjeringen følger opp den gode økonomiske
utviklingen i kommuneøkonomien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at den helhetlige økonomiske politikken, som ble ført
under regjeringen Bondevik II, og i hovedsak i samarbeid med Fremskrittspartiet,
har ført til vekst og optimisme i kommunene. Det er gledelig å se
at netto driftsresultat i kommunesektoren har gått fra 2,2
pst. i 2004 til 3,9 pst. i 2005. Disse medlemmer vil
fremheve at foreløpige regnskapstall fra april 2006 viste
at kommunesektoren i 2005 fikk en realinntektsvekst på 5,8
mrd. kroner. Disse tallene viser at god kommuneøkonomi
er avhengig av mer enn størrelsen på de statlige
overføringene. Økte skatteinntekter som følge
av bedre rammebetingelser for næringslivet er også svært
viktig for kommunene. Disse medlemmer vil fremheve
at den helhetlige politikken som ble ført i forrige stortingsperiode
innebar en kombinasjon av økte overføringer til
kommunene sammen med en økonomisk politikk som skapte vekst
og optimisme.
Disse medlemmer viser til rapport
fra Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi
(april 2006). Utvalgets hovedinntrykk er at den økonomiske
balansen er styrket og barnehagetilbudet er bygd ut samtidig som
tjenestetilbudet på andre sentrale velferdsområder
er opprettholdt. Disse medlemmer er spesielt fornøyd
med at utvalget fremhever at forbedringen av driftsresultatet de
to siste årene først og fremst har sammenheng
med at inntektsveksten har vært høyere enn i de
foregående årene. Videre vises det til at antall årstimer
pr. elev i grunnskolen har økt. Innen pleie og omsorg viser
foreløpige tall en økning på mellom 500
til 2 100 årsverk fra 2004-2005, og barnehagedekningen økte
til 76 pst. i 2005.
Disse medlemmer vil uttrykke
skepsis til Regjeringens manglende tiltak for effektivisering og
modernisering i kommunesektoren. Disse medlemmer vil
påpeke at en effektivisering på 1 pst. i kommunesektoren
vil frigjøre om lag 2,4 mrd. kroner, som kan benyttes til
enda bedre tjenester. Disse medlemmer vil fremheve
at selv om kommunesektoren nå har et godt fundament, så står
en overfor store utfordringer i fremtiden. Disse medlemmer viser
til at høyere levealder og lavere fødselstall
fører til at antall eldre øker i forhold til antall
personer i yrkesaktiv alder. Det forventes at det er behov for dobbelt
så mange arbeidstimer i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten
i 2060 som i 2000. Disse medlemmer vil påpeke
at omstilling og fornyelse er helt nødvendige betingelser for å trygge
velferden for nåværende og kommende generasjoner. Disse
medlemmer mener at virkemidler, som konkurranse, fritt brukervalg
og ulike former for offentlig og privat samarbeid, ikke bør
utelukkes av ideologiske grunner. Disse medlemmer mener
det er viktigere å fokusere på målet
om å trygge velferden for alle innbyggere enn å ensidig
være opptatt av å forhindre bruk av ulike virkemidler.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i kommuneproposisjonen ikke kommer med noen nye grep
eller tiltak når det gjelder inntektssystem, forpliktende
flerårig opptrappingsplan for overføringer til kommunene
eller når det gjelder konsultasjonsordningen mellom stat
og kommune slik det varsles i Soria Moria-erklæringen. Disse
medlemmer mener at det er skapt forventninger i kommunene
som så langt ikke kan sies å være innfridd.
Disse medlemmer mener at lokal
selvbestemmelse sikrer nærhet til beslutningene, medbestemmelse
for innbyggerne og levende demokrati.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at rammefinansiering
gjennom skatteinntekter og rammetilskudd bør være
hovedprinsippet for finansiering av kommunesektoren. Dette må understøttes
av mindre detaljert statlig regelverkstyring. Etter disse
medlemmers oppfatning gir rammestyring gode forutsetninger
for å nå nasjonale mål, likeverdig fordeling
av tjenestetilbud i ulike deler av landet, og nasjonaløkonomisk
styring av kommunesektoren.
Disse medlemmer slutter seg til
at kommunesektoren må få bedre rammevilkår
og økt handlingsrom. Bare slik stimuleres det til nytenking
og omstilling i kommunesektoren. Et vitalt lokaldemokrati er en verdi
i seg selv, og det lokale demokratiet må gis vide rammer.
Dette kan skje samtidig som innbyggernes rettssikkerhet ivaretas.
Kommunene har nærhet til innbyggerne og kan derfor best
ivareta ansvaret for viktige velferdsgoder. Det lokale selvstyret
gir både effektiv utnyttelse av ressursene og tjenester
best tilpasset innbyggernes behov. I tillegg til økte rammer
er det viktig at det foregår en nedbygging av lover og
regler, forenkling, reduksjon og samordning av statens rapporterings-
og tilsynskrav.
Disse medlemmer understreker
at disse endringene er et vilkår for et vitalt, robust
og bærekraftig lokaldemokrati. Disse medlemmer vil
derfor arbeide for at staten styrer gjennom rammer slik at kommunenes
handlefrihet øker og lokaldemokratiet styrkes.
Disse medlemmer mener videre
at lokale folkevalgte får økt handlingsrom og
gode rammevilkår, vil stimulere til nytenking, omstilling
og utvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
at kommunen skal arbeide for større valgfrihet innenfor skole,
omsorg og andre områder. Ordninger hvor "pengene følger
brukeren" kan bidra til å skape valgfrihet. Slike ordninger
bør gi innbyggerne mulighet til å velge på tvers
av kommune- og fylkesgrenser. Ordningen må likevel i størst
mulig grad utformes lokalt, fordi det skaper større mangfold,
og tar hensyn til lokalsamfunnets ønsker og behov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at disse medlemmer har et annet kommunalpolitisk
utgangspunkt enn de andre partiene, og at kjernen i disse
medlemmers kommunepolitikk er å øke enkeltmenneskets
handlefrihet gjennom å begrense offentlige inngrep og restriksjoner. Det
offentlige skal derfor ikke ta på seg oppgaver som enkeltpersoner,
bedrifter eller private kan løse like godt eller bedre. Disse
medlemmer vil fremheve at kommunenes og lokaldemokratiets
rolle er å sikre enkeltmennesket valgfrihet og mulighet
til å i størst mulig grad påvirke beslutninger
som angår dem selv. Samtidig ser disse medlemmer at
det på grunn av blant annet stordriftsfordeler er hensiktsmessig
at en del klart avgrensede offentlige oppgaver løses og finansieres
av staten.
Disse medlemmer mener at kommunene
bør ha den nødvendige friheten til å legge
til rette for vekst og velstandsøkning, og tar avstand
fra de delene av Regjeringens politikk som går ut på å hindre
utvikling og økonomisk vekst. Disse medlemmer viser
til at økonomisk vekst i løpet av de siste 200 årene
gjør at mennesker som lever i dag, har en høyere
levestandard enn noen generasjoner før oss. I løpet
av 1990-tallet ble 3 milliarder mennesker integrert inn i den globale
verdensøkonomien, og andelen av verdens befolkning som
lever for under 1 US-dollar om dagen er halvert siden 1981. Disse
medlemmer påpeker at økonomisk vekst og
velstandsøkning er en pågående prosess Norge
også tar del i, og at denne prosessen øker enkeltmenneskets
muligheter og handlefrihet.
Disse medlemmer viser til at
Kommunenes Sentralforbund (KS) har regnet ut at Regjeringens løfter
til kommunene i Soria Moria-erklæringen koster minst 20
mrd. kroner å gjennomføre, og påpeker
at Regjeringen i Kommuneproposisjonen for 2007 ikke er i nærheten
av å bevilge nok penger til at valgløftene kan
innfries.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i Kommuneproposisjonen
blant annet fremmes løfter om å styrke pleie- og
omsorgstjenesten med 2 000 årsverk, oppjustering av
vedlikeholdet slik at bygningskapitalen kan bevares, og dekning
av ekstrakostnader knyttet til gjennomføringen av NAV-reformen.
Bare disse tre løftene alene koster flere milliarder å innfri,
og det ser ikke ut til at Regjeringen i Kommuneproposisjonen tar
høyde for at demografiske endringer vil øke kostnadsnivået
betraktelig. Disse medlemmer er av den oppfatning
at økningen på 2 til 2,5 mrd. i frie midler i
2007 er for svakt i forhold til nivået på Regjeringens
løfter.
Disse medlemmer mener at dagens
inntektssystem gjør at kommuner som legger til rette for
næringsliv og nettoinnflytting bare får beholde
en liten del av merinntektene de greier å generere, og disse
medlemmer er bekymret for at dette ikke gir kommunene sterke
nok incentiver til å føre en politikk lokalt som
er til beste for kommunenes innbyggere og for landet sett under
ett. Disse medlemmer har sett fordelene av konkurranse
innen en rekke andre områder, og ser et stort potensial
hvis kommunene på samme måte konkurrerer om å tiltrekke
næringsliv og dyktige samfunnsborgere. Disse medlemmer ser
at dagens system medfører en for stor omfordeling til enkelte kommuner
på bekostning av andre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at beslutninger skal fattes så nær landets innbyggere
som mulig. Dette innebærer en betydelig desentralisering
av makt der innbyggerne får større påvirkningsmulighet
over sin egen tilværelse enn i dag. Kommunene skal ikke
bare administrere statlige ordninger, men ha reell innflytelse over
politikken på områder som angår kommunens
innbyggere utover grunnleggende velferdstjenester som det er et
nasjonalt ansvar å ivareta.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre synes fylkesmannens rolle overfor kommunene
er problematisk, særlig i areal- og plansaker. Disse
medlemmer påpeker at selv enstemmige kommunestyrevedtak
har blitt overprøvd, ikke fordi vedtakene har vært
i strid med statlige regler og retningslinjer, men fordi en saksbehandler
hos fylkesmannen har en annen skjønnsmessig vurdering enn lokalpolitikerne. Disse
medlemmer viser til at det er et viktig prinsipp i et demokrati
at politikernes rolle er å ta beslutninger, og at byråkratiets
rolle er å gjennomføre disse beslutningene. Disse
medlemmer peker på at plan- og arealsaker er av
stor lokalpolitisk interesse, og at lokaldemokratiet vingeklippes
når fagutdannede byråkrater avgjør slike
saker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å gjeninnføre
lokalpolitikernes reelle selvråderett, og overlate lovlighetskontroll
av kommunale planvedtak til en forvaltningsdomstol. Skjønnsutøvelse
bør helt og holdent overlates til kommunepolitikerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er skuffet over at Kommuneproposisjonen
ikke nevner utfordringsrett - et velegnet virkemiddel for konkurranseutsetting
i kommunal sektor. Disse medlemmer viser til at kommunene
fortsatt har mulighet til å innføre utfordringsrett
lokalt, og ønsker at Regjeringen utarbeider klare planer
for veiledning til de kommuner som ønsker å sette
i gang slike tiltak.
Disse medlemmer mener ikke at
konkurranseutsetting er privatiseringsverktøy, men et virkemiddel for å optimalisere
tilbudet til kommunenes innbyggere. For disse medlemmer er
det likegyldig om et privat eller et offentlig selskap vinner en
anbudsrunde, fordi det avgjørende er kvaliteten på og
omfanget av tjenestene til brukerne.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
en informasjonskampanje overfor kommunene som forteller om mulighetene
knyttet til utfordringsrett."
Disse medlemmer mener at krav
om effektivisering må kunne stilles til kommunesektoren
på samme måte som til det private næringsliv.
Det bør ikke være slik at kommunesektoren skal
kunne drive sin virksomhet skjermet fra krav om effektiv og rasjonell
drift, og sektoren bør heller ikke være skjermet
fra ordinær konkurranse fra det private næringsliv.
I mange kommuner er det ideologisk motstand mot å konkurranseutsette
kommunale tjenester, men det bør ikke være til
hinder for at Stortinget stiller krav til at den kommunale tjenesteproduksjonen
skal foregå på en mest mulig effektiv måte.
Disse medlemmer mener det er
uakseptabelt at ideologisk begrunnet skjerming av kommunal tjenesteproduksjon
skal føre til dyrere og dårligere kommunal service,
og at det generelle skatte- og avgiftsnivået skal økes
som en følge av denne ideologiske forankringen. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av konkurranseutsetting
for å møte morgendagens krav fra innbyggerne.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, registrerer
at Regjeringen som en oppfølging av Borge-utvalget har
besluttet å foreta en egen gjennomgang av inntektssystemet.
I den sammenheng vil også selskapsskatten som kommunal
skatt bli vurdert. Flertallet viser videre til at Regjeringen
legger opp til å fremme forslag til endringer i inntektssystemet
for kommunene i Kommuneproposisjonen for 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Borge-utvalgets faglige utredning av inntektssystemet for kommunene
og fylkeskommunene og til at NOU 2005:18 Fordeling, forenkling,
forbedring har vært på bred, offentlig høring. Disse medlemmer registrerer
at Regjeringen ikke legger frem forslag til endringer i inntektssystemet
i kommuneproposisjonen for 2007, men i stedet har besluttet å foreta
en egen gjennomgang av inntektssystemet. Disse medlemmer viser
til at det ikke legges opp til å fremme forslag til endringer
for kommunene før i Kommuneproposisjonen for 2009. Disse
medlemmer viser til at det faglige grunnlaget for å begynne arbeidet
med et nytt og rettferdig inntektssystem var klart i 2005. Det var
gitt tydelige politiske signaler fra alle politiske partier om at
det ikke var ønskelig å gjennomføre Borge-utvalgets
innstilling. Disse medlemmer er derfor forundret
over at Regjeringen ikke nedsatte et politisk utvalg umiddelbart,
men isteden valgte å trenere et arbeid som haster for kommunesektoren. Disse
medlemmer er spesielt bekymret for vekstkommunenes situasjon.
For mange av disse kommunene, som stadig får flere innbyggere,
er det spesielt viktig at arbeidet med å innføre
et rettferdig inntektssystem ikke treneres. Disse medlemmer viser
til at dersom Regjeringen hadde satt ned et politisk utvalg umiddelbart,
kunne et nytt inntektssystem vært gjennomført
allerede i 2008.
Disse medlemmer er kjent med
at Regjeringen vil nedsette et utvalg som kun består av
representanter for regjeringspartiene. Dette vil ikke være
et bredt sammensatt og demokratisk utvalg, og disse medlemmer mener
derfor at det regjeringsnedsatte utvalget må bestå av
representanter fra alle partier. I tillegg mener disse medlemmer at
Kommunenes Sentralforbund bør være representert.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette
et bredt politisk og partssammensatt utvalg for å utarbeide
et nytt og rettferdig inntektssystem for kommunesektoren."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at dagens ordninger overfor kommunene på mange områder
er ineffektive og uhensiktsmessige, og at de gir incentiver til
suboptimale lokale løsninger. Disse medlemmer tror
ikke dette skyldes en bevisst politikk fra de andre politiske partienes
side, men at man altfor lenge har lappet på et utdatert system
fremfor å erstatte det med noe nytt og bedre.
Disse medlemmer mener at dagens
inntektssystem er unødvendig komplisert, og viser til at
bare noen ganske få vet hvordan inntektsutjevningen, innbyggertilskuddet,
regionaltilskuddet, nordnorgetilskuddet, momskompensasjonsordningen
og fordelingen av selskapsskatten egentlig fungerer.
Disse medlemmer ser at kommunene
pålegges oppgaver fra staten, uten at staten nødvendigvis
følger opp med de nødvendige bevilgningene. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker å overføre
finansieringsansvaret for primæroppgavene skole, helse
og omsorg til staten gjennom en differensiert stykkprisfinansiering.
Dette har til hensikt å gi en jevnere standard på de
grunnleggende velferdstjenestene landet over, uavhengig av kommunenes
ulike politiske prioriteringer. Et slikt statlig finansiert stykkprissystem vil
også skjerme tjenester mot tilfeldige svingninger i kommunenes økonomi,
slik vi blant annet er vitne til ved fallende skatteinntekter. Disse
medlemmer viser til at stykkprissystemet ikke fratar kommunene rollen
som formelt og reelt ansvarlig for at det tilbys et godt og tilstrekkelig
tjenestetilbud, og at den praktiske forskjellen for kommuneadministrasjonen
i de kommuner som i dag har skilt ut sine tjenesteoppgaver som selvstendige
enheter, vil være minimal utover økt forutsigbarhet.
Disse medlemmer viser til at
Statistisk sentralbyrå (SSB) i analysen "Inntektselastisiteter
for kommunale tjenester" (2006) dokumenterer at nasjonalt prioriterte
velferdstjenester som utdanning, pleie og omsorg, sosialhjelp og
barnevern prioriteres forholdsvis lavt når kommunene får
ekstra frie inntekter. Disse medlemmer deler derfor
ikke Regjeringens syn om at økte generelle overføringer
automatisk vil føre til styrking av de sektorene man ønsker å styrke, men
at mye av pengene isteden vil gå til større administrasjon
og ikke-lovpålagte oppgaver. Disse medlemmer peker
på at dette problemet ikke hadde eksistert i et system
med stykkprisfinansiering, og disse medlemmer ønsker
derfor i større grad enn Regjeringen å øremerke
penger som overføres til kommunene inntil man har fått
innført stykkprisfinansiering.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle
dagens rammefinansieringssystem og erstatte dette med et nytt system for
direkte statlig stykkprisfinansiering av grunnleggende velferdstjenester
som helse, omsorg, grunnskole, videregående utdanning samt
sosiale tjenester."
Disse medlemmer viser til at
kommunene i dag bare har kontroll over kostnadssiden i sine budsjetter, og
at dette bidrar til å redusere kommunepolitikerne til rene
administratorer. I dagens finansieringsmodell er faktisk kommunene
prisgitt Stortingets behandling av statsbudsjettet i forhold til
hvilke inntekter som skal komme kommunen til gode i det kommende året.
Dette opplever disse medlemmer som en dårlig
og lite demokratisk ordning, som i stor grad ødelegger
for et levende lokaldemokrati. Disse medlemmer ønsker å gi
kommunene mulighet til å justere egne inntekter, men ser
at dette forutsetter radikale endringer i dagens system. Disse
medlemmer peker på at dette ikke er mulig å gjennomføre
innenfor dagens inntektssystem før stykkprisfinansiering
av primære velferdstjenester er innført.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser videre
til at Regjeringen i Ot.prp. nr. 77 (2005-2006) foreslår
endringer i lov om eiendomsskatt. Dagens regler om avgrensning til
"områder utbygd på byvis" og "verk og bruk" foreslås
videreført kombinert med en alternativ adgang til å skrive
ut eiendomsskatt i hele kommunen. Kommunene vil med dette forslaget
få økt handlingsrom i utformingen av en eventuell
eiendomsskatt. Forslaget vil kunne minske avgrensningsproblemene
ved utskriving av eiendomsskatt, og gi mulighet til skattemessig likebehandling
av eiendom innenfor kommunen. For øvrig videreføres
i all hovedsak gjeldende regler. Det frivillige unntaket for jord-
og skogbrukseiendom gjøres imidlertid obligatorisk. Unntaket
omfatter bare næringsdelen av slik eiendom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre går imot Regjeringens forslag
i Ot.prp. nr. 77 (2005-2006) om å endre begrensningen i eiendomsskatteloven. Disse
medlemmer mener den foreslåtte endringen vil gi økt
skattebyrde for en rekke eiendomsbesittere, og innebære
en merbelastning for mange hytteeiere uten at man påviselig
får noe mer igjen av det offentlige for en slik økt
skattelegging. Disse medlemmer vil samtidig understreke
at hytteeiere sjelden har stemmerett ved lokalvalg i de kommunene
der de har hytter.
Disse medlemmer støtter
heller ikke Regjeringen forslag om at dagens frivillige fritak for
jord- og skogbrukseiendom gjøres om til et obligatorisk
fritak.
Disse medlemmer mener at eiendomsskatt
er en uheldig dobbeltbeskatning, og disse medlemmer går
derfor sterkt mot forslaget om å utvide denne skatten til
også å gjelde hus og hytter som ligger i områder som
ikke er "utbygd på byvis".
Disse medlemmer vil derfor stemme
mot lovendringen som vil gjøre det mulig å utvide
det geografiske området for eiendomsskatt. Disse
medlemmer viser ellers til sine respektive partiers merknader i
Innst. O. nr. 65 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet arbeider
for at eiendomsskatteloven avvikles, slik at det i fremtiden ikke
gis mulighet for kommuner til å utskrive denne usosiale
og urettferdige skatten. Disse medlemmer vil i den
forbindelse vise til Fremskrittspartiets forslag i Innst. O. nr.
65 (2005-2006) om å avvikle eiendomsskatten fra og med
2007.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil innledningsvis gi sin tilslutning til at
eiendomsskatten skal være en frivillig kommunal skatt. Disse
medlemmer viser til at spørsmålet om virkeområde
til eiendomsskatteloven har vært vurdert i ulike sammenhenger
og at særlig spørsmålet om hva som inngår
i områder "utbygd på byvis" har gitt vanskelige
avgrensninger. Disse medlemmer vil peke på at
det også lokalt må være et visst samsvar
mellom de skatter/avgifter som innbetales og de tjenester
av teknisk karakter som kommunen yter. I mange kommuner kan det
være betydelige forskjeller mellom tjenester i tettbygde
kontra grisgrendte strøk. Disse medlemmer savner
en nærmere vurdering av dette i det fremsatte lovforslaget
og vil understreke at dette er forhold som har betydning for om
eiendomsskatten fremstår som rimelig for befolkningen.
Inntil slik vurdering foreligger, vil disse
medlemmer avvente de fremsatte forslag fra Regjeringen. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen vil fremme ytterligere
endringer i loven på et senere tidspunkt og vil be om at
en vurdering av eiendomsskatt kontra tjenestenivå legges
frem i en slik sammenheng. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer nå avvise Regjeringens forslag i Ot.prp.
nr. 77 (2005-2006).
Disse medlemmer gir sin tilslutning
til at dagens frivillige fritak for jord- og skogbrukseiendom gjøres
obligatorisk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, registrerer at Regjeringen arbeider med en forvaltningsreform
knyttet til regionnivået. Flertallet imøteser
Regjeringens framlegg til Stortinget inneværende år. Flertallet vil
understreke behovet for reell desentralisering av makt, og at regionene
gis en oppgaveportefølje innenfor sentrale samfunnsområder
som bidrar til økt legitimitet, styrket demokratisk kontroll
og mulighet for reelle politiske prioriteringer på regionalt
nivå.
Komiteens medlem fra Venstre forutsetter at
Regjeringen vil foreslå å flytte styringen av
sykehusene til det regionale nivået.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Norge er et lite land med
4,5 millioner innbyggere, og at fylkeskommunene er et unødvendig
og fordyrende forvaltningsnivå. Disse medlemmer registrerer
at stadig flere ser at dagens fylkeskommuner ikke lenger har noe
eksistensgrunnlag, men er skuffet over at Regjeringen ønsker å gi
dette nivået nye oppgaver gjennom en forvaltningsreform
fremfor å fjerne det helt. Det mest fornuftige hadde etter disse
medlemmers mening vært å legge ned fylkene,
fordele oppgavene mellom kommunene og staten, og derved redusere
unødvendig byråkrati og ressursbruk.
Disse medlemmer peker på at
forvaltningsreformen kan bli dyr for landet hvis vi ender opp med
et utall små byråkratiske regioner, og en rekke
ordførere rundt omkring i landet er bekymret for at regionene skal
gis et eksistensgrunnlag på bekostning av lokaldemokratiet
og kommunenes handlefrihet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og fremme forslag om å etablere en ny forvaltningsstruktur
med bare to folkevalgte nivåer, stat og kommune."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen har momskompensasjonsordningen
for kommunene til fortsatt vurdering, og vil komme tilbake til Stortinget med
dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener det er behov for en grundig
vurdering av denne ordningen av flere grunner, også det betydelige
administrative merarbeidet ordningen påfører sektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at momskompensasjonsordningen
var ment å gi private og kommunale tjenestetilbydere like
rammevilkår, og at dette skulle gjøre det lettere
for kommunene å konkurranseutsette egnede tjenesteområder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at ordningen i dag belønner kommuner som kjøper
mindre tjenester eksternt enn gjennomsnittet, fordi kompensasjon
gis etter sjablong, og ikke etter hvor mye merverdiavgift som faktisk
er betalt. Disse medlemmer mener dette er svært
uheldig, og ønsker en nøytral ordning som gir
private og kommunale tjenestetilbydere like rammevilkår. Disse medlemmer vil
samtidig påpeke at dagens ordning er dyr og ressurskrevende,
og viser til at mange kommuner har egne ansatte som utelukkende
jobber med maksimering av kommunens inntekter ut ifra momskompensasjonsordningen.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
konsekvensene av å la kommunale virksomheter omfattes av
det ordinære merverdiavgiftsregelverket som gjelder for
private virksomheter, og legge frem forslag om å erstatte dagens
momskompensasjonsordning med en bedre og mer effektiv løsning."