Den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter
fra 2005 til 2006 anslås nå til om lag 7,1 mrd. kroner,
tilsvarende 3,1 pst. Veksten i samlede inntekter i 2006 anslås å bli
0,8 mrd. kroner høyere enn anslått i fjor høst.
Skatteanslaget for kommunesektoren i 2006 er
oppjustert med 800 mill. kroner.
Anslaget for prisveksten for kommunal tjenesteyting (deflatoren)
er oppjustert med 0,2 prosentpoeng til 3 pst. Isolert sett bidrar
høyere prisvekst til å redusere realveksten i
kommunesektorens inntekter med knapt 500 mill. kroner fra 2005 til
2006.
Forslagene som fremmes i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett,
innebærer blant annet økte øremerkede
bevilgninger til kommunene med om lag 700 mill. kroner. Dette er
i hovedsak knyttet til flere barnehageplasser i 2005 og en kapasitetsvekst
i barnehageplasser i 2006 på linje med veksten i 2005,
dvs. 13 500 nye heldagsplasser og 10 500 nye barn
i barnehage.
Med dette anslaget på inntektsvekst
i 2006 må det kunne påregnes fortsatt aktivitetsvekst
i kommunesektoren. Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi
har oppjustert sitt anslag på merutgifter i 2006 knyttet
til den demografiske utviklingen med om lag 1/2 mrd. kroner.
Dette innebærer at kommunesektoren må bruke noe
mer av inntektsveksten til å opprettholde dekningsgradene
i det kommunale tjenestetilbudet enn tidligere anslått.
Tabell 1 viser anslag på kommunesektorens
frie inntekter i 2005 og 2006.
Tabell 1 Frie inntekter
for kommunene og fylkeskommunene1) i 2005 og 2006. Millioner kroner
2)og endring i prosent.
| Kommunene | Fylkeskommunene | Kommuneforvaltningen
i alt |
| 2005 3 | 2006 | Endr. i pst. | 2005 3 | 2006 | Endr. i pst. | 2005 3 | 2006 | Endr. i pst. |
Skatter i alt | 90 276 | 95 412 | 5,7 | 17 628 | 18 567 | 5,3 | 107 904 | 113 979 | 5,6 |
Herav skatt på inntekt
og formue | 85 065 | 90 070 | 5,9 | 17 628 | 18 567 | 5,3 | 102 693 | 108 637 | 5,8 |
Rammeoverføringer (ekskl.
selskapsskatt) | 32 754 | 35 618 | 8,7 | 12 256 | 13 169 | 7,5 | 45 010 | 48 787 | 8,4 |
Selskapsskatt | 5 486 | 5 041 | -8,1 | - | - | - | 5 486 | 5 041 | -8,1 |
Sum frie inntekter | 128 517 | 136 072 | 5,9 | 29 884 | 31 736 | 6,2 | 158 400 | 167 808 | 5,9 |
1 Oslo er delt i en
kommunedel og en fylkeskommunedel
2 Nominelle priser.
Prisveksten på kommunal tjenesteyting for 2006 (deflator)
er anslått til 3 prosent.
3 Korrigert for oppgaveendringer,
innlemming av øremerkede tilskudd mv.
Samtidig med Kommuneproposisjonen legger Finansdepartementet
fram St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2006. De viktigste forslagene som berører
kommunesektoren er gjengitt i Kommuneproposisjonen og gjelder følgende:
– 10 års
fastrente i Husbanken
– Husbankens kompetansetilskudd
– Tilskudd til opplæring
innenfor kriminalomsorgen
– Tilskudd til opplæring
for språklige minoriteter i grunnopplæringen
– Tilskudd til digitale læremidler
i videregående opplæring
– Barnehager
– Tilskudd til turnustjenesten
– Helsetjeneste i kommunene/refusjon
fysioterapi
– Helsetjeneste i fengsel
– Partnerskap for folkehelse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til de endringer i det økonomiske
opplegget for kommunesektoren som framkommer av Kommuneproposisjonen
og i revidert statsbudsjett (St.prp. nr. 66 (2005-2006)). Flertallet er
tilfreds med at kommunesektorens skatteinntekter øker mer
enn kostnadsveksten.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er tilfreds med at Regjeringen
arbeider for å nå målet om full barnehagedekning
i 2007. I 2005 ble det bygd hele 13 500 heltidsplasser
i barnehagene, som gav plass til 10 500 flere barn i barnehagene.
Det forventes en tilsvarende høy utbyggingstakt også i 2006.
Dette innebærer en utbyggingstakt på 2 300
flere plasser både i 2005 og 2006 enn det som ble anslått
i saldert budsjett for disse årene.
Dette flertallet viser videre
til at Regjeringen ønsker å stimulere til økt
bruk av digitale læremidler i videregående opplæring,
og at det derfor blir foreslått å bevilge 50 millioner
kroner til utvikling og bruk av digitale verktøy i inneværende år.
Bevilgningen skal fremme økt etterspørsel og god
utvikling av digitale læremidler, og inngå som
et ledd i arbeidet med å innføre gratis læremidler
i videregående opplæring. Fylkeskommunene vil
få anledning til å søke om midler til dette.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen til barnehagesektoren med til sammen 694 mill. kroner
i 2006 som følge av høyere utbygging av barnehageplasser
enn tidligere antatt, og for å stimulere til fortsatt høy
utbyggingstakt i sektoren for å nå målet
om full barnehagedekning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre hadde forventet større endringer i
revidert nasjonalbudsjett enn det Regjeringen kom med, fordi Regjeringen
overtok et budsjett de selv ikke hadde vært med på å utforme
fra starten. Disse medlemmer hadde forventet at en
ny regjering hadde visjoner og ideer om hvordan de ønsket
at landet skulle utvikle seg, men disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen ikke ser ut til å ha noen andre visjoner
enn å styre landet inntil de blir erstattet av noen med
større fremtidsvyer. Disse medlemmer viser
videre til sine respektive partiers merknader i innstillingen om
Revidert nasjonalbudsjett for 2006, Innst. S. nr. 205 (2005-2006),
angående de ulike temaene som er berørt i dette
kapittelet.