3. Endringer i det økonomiske opplegget for 2006

3.1 Sammendrag

Den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter fra 2005 til 2006 anslås nå til om lag 7,1 mrd. kroner, tilsvarende 3,1 pst. Veksten i samlede inntekter i 2006 anslås å bli 0,8 mrd. kroner høyere enn anslått i fjor høst.

Skatteanslaget for kommunesektoren i 2006 er oppjustert med 800 mill. kroner.

Anslaget for prisveksten for kommunal tjenesteyting (deflatoren) er oppjustert med 0,2 prosentpoeng til 3 pst. Isolert sett bidrar høyere prisvekst til å redusere realveksten i kommunesektorens inntekter med knapt 500 mill. kroner fra 2005 til 2006.

Forslagene som fremmes i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, innebærer blant annet økte øremerkede bevilgninger til kommunene med om lag 700 mill. kroner. Dette er i hovedsak knyttet til flere barnehageplasser i 2005 og en kapasitetsvekst i barnehageplasser i 2006 på linje med veksten i 2005, dvs. 13 500 nye heldagsplasser og 10 500 nye barn i barnehage.

Med dette anslaget på inntektsvekst i 2006 må det kunne påregnes fortsatt aktivitetsvekst i kommunesektoren. Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi har oppjustert sitt anslag på merutgifter i 2006 knyttet til den demografiske utviklingen med om lag 1/2 mrd. kroner. Dette innebærer at kommunesektoren må bruke noe mer av inntektsveksten til å opprettholde dekningsgradene i det kommunale tjenestetilbudet enn tidligere anslått.

Tabell 1 viser anslag på kommunesektorens frie inntekter i 2005 og 2006.

Tabell 1 Frie inntekter for kommunene og fylkeskommunene1) i 2005 og 2006. Millioner kroner 2)og endring i prosent.

Kommunene

Fylkeskommunene

Kommuneforvaltningen i alt

2005 3

2006

Endr. i pst.

2005 3

2006

Endr. i pst.

2005 3

2006

Endr. i pst.

Skatter i alt

90 276

95 412

5,7

17 628

18 567

5,3

107 904

113 979

5,6

Herav skatt på inntekt og formue

85 065

90 070

5,9

17 628

18 567

5,3

102 693

108 637

5,8

Rammeoverføringer (ekskl. selskapsskatt)

32 754

35 618

8,7

12 256

13 169

7,5

45 010

48 787

8,4

Selskapsskatt

5 486

5 041

-8,1

-

-

-

5 486

5 041

-8,1

Sum frie inntekter

128 517

136 072

5,9

29 884

31 736

6,2

158 400

167 808

5,9

1 Oslo er delt i en kommunedel og en fylkeskommunedel

2 Nominelle priser. Prisveksten på kommunal tjenesteyting for 2006 (deflator) er anslått til 3 prosent.

3 Korrigert for oppgaveendringer, innlemming av øremerkede tilskudd mv.

Samtidig med Kommuneproposisjonen legger Finansdepartementet fram St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006. De viktigste forslagene som berører kommunesektoren er gjengitt i Kommuneproposisjonen og gjelder følgende:

  • – 10 års fastrente i Husbanken

  • – Husbankens kompetansetilskudd

  • – Tilskudd til opplæring innenfor kriminalomsorgen

  • – Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter i grunnopplæringen

  • – Tilskudd til digitale læremidler i videregående opplæring

  • – Barnehager

  • – Tilskudd til turnustjenesten

  • – Helsetjeneste i kommunene/refusjon fysioterapi

  • – Helsetjeneste i fengsel

  • – Partnerskap for folkehelse.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til de endringer i det økonomiske opplegget for kommunesektoren som framkommer av Kommuneproposisjonen og i revidert statsbudsjett (St.prp. nr. 66 (2005-2006)). Flertallet er tilfreds med at kommunesektorens skatteinntekter øker mer enn kostnadsveksten.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er tilfreds med at Regjeringen arbeider for å nå målet om full barnehagedekning i 2007. I 2005 ble det bygd hele 13 500 heltidsplasser i barnehagene, som gav plass til 10 500 flere barn i barnehagene. Det forventes en tilsvarende høy utbyggingstakt også i 2006. Dette innebærer en utbyggingstakt på 2 300 flere plasser både i 2005 og 2006 enn det som ble anslått i saldert budsjett for disse årene.

Dette flertallet viser videre til at Regjeringen ønsker å stimulere til økt bruk av digitale læremidler i videregående opplæring, og at det derfor blir foreslått å bevilge 50 millioner kroner til utvikling og bruk av digitale verktøy i inneværende år. Bevilgningen skal fremme økt etterspørsel og god utvikling av digitale læremidler, og inngå som et ledd i arbeidet med å innføre gratis læremidler i videregående opplæring. Fylkeskommunene vil få anledning til å søke om midler til dette.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til barnehagesektoren med til sammen 694 mill. kroner i 2006 som følge av høyere utbygging av barnehageplasser enn tidligere antatt, og for å stimulere til fortsatt høy utbyggingstakt i sektoren for å nå målet om full barnehagedekning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre hadde forventet større endringer i revidert nasjonalbudsjett enn det Regjeringen kom med, fordi Regjeringen overtok et budsjett de selv ikke hadde vært med på å utforme fra starten. Disse medlemmer hadde forventet at en ny regjering hadde visjoner og ideer om hvordan de ønsket at landet skulle utvikle seg, men disse medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke ser ut til å ha noen andre visjoner enn å styre landet inntil de blir erstattet av noen med større fremtidsvyer. Disse medlemmer viser videre til sine respektive partiers merknader i innstillingen om Revidert nasjonalbudsjett for 2006, Innst. S. nr. 205 (2005-2006), angående de ulike temaene som er berørt i dette kapittelet.