Beskatningen av mobiltelefon og Internett betalt av arbeidsgiver er ifølge forslagsstillerne et hinder for et moderne, fremtidsrettet og fleksibelt arbeidsliv, da økt tilgjengelighet og bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester gjør arbeidsoppgavene enklere og mer effektive.
Innføringen av skjerpet beskatning av arbeidsgiverbetalt mobil og Internett medfører ifølge forslagsstillerne åpenbart mange uheldige problemer som Regjeringen ikke drøftet i sin saksutredning til Stortinget. Forslagsstillerne innser at det i mange tilfeller vil by på definisjonsproblemer dersom man skal skille mellom tilfeller der mobil/Internett er hovedsakelig jobbrelatert, og tilfeller der det hovedsakelig er i arbeidstakers interesse å disponere slike kommunikasjonsmidler. For å unngå disse definisjonsproblemene foreslår derfor forslagsstillerne at arbeidsgiverbetalt mobiltelefon og Internett i sin helhet blir fritatt for beskatning.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter og retningslinjer for bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester (mobiltelefon, Internett) betalt av arbeidsgiver, som innebærer at skatteplikten bortfaller i sin helhet.
II
Nye forskrifter og retningslinjer blir gitt tilbakevirkende kraft for hele 2006 og legges frem for Stortinget til orientering, senest i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2006."
Det vises til dokumentet for en nærmere redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf
Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og
Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at dokumentet 6. april ble sendt til finansminister Kristin
Halvorsen til uttalelse. Svaret fra finansministeren 21. april 2006
er vedlagt innstillingen.
Komiteen vil understreke
at en viktig målsetting med skattereformen er i større
grad å likebehandle skattleggingen av personer uavhengig
av hvordan inntekten er opptjent. Stortinget har gitt bred tilslutning
til at dette prinsippet også skal gjelde naturalytelser.
Av dette følger at arbeidsgiverbetalte
kommunikasjonstjenester inngår som skattegrunnlag når
arbeidstaker disponerer slike tjenester utenfor ordinær
arbeidssituasjon.
Komiteen merker
seg for øvrig at Regjeringen vil se på beløpsgrensene
dersom man blir forelagt dokumentasjon på at grensene slår
urimelig ut (statssekretær Sandum - Aftenposten 3. mars
2006).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at det er et viktig prinsipp at all lønn beskattes
likt. Gratis elektroniske kommunikasjonstjenester er et påslag
i lønnen på linje med for eksempel firmabil. Flertallet påpeker at en endring
i utformingen av beskatningen vil ha provenyvirkninger. Flertallet mener at det derfor er naturlig å vurdere
eventuelle endringer i forbindelse med de årlige budsjettene.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
"Dokument nr. 8:51 (2005-2006) -
forslag fra stortingsrepresentantene Gjermund Hagesæter
og Ulf Leirstein om at skatteplikten for arbeidsgiverbetalte kommunikasjonstjenester
(mobiltelefon og Internett) bortfaller - avvises."
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at en streng praktisering av prinsippet om at arbeidsgiverbetalte
kommunikasjonstjenester skal inngå i skattegrunnlaget når
arbeidstaker disponerer slike tjenester utenfor ordinær
arbeidssituasjon, gjør at også de arbeidstakere
som er pålagt å være tilgjengelig, for
eksempel på mobiltelefon, utenfor ordinær arbeidstid
dermed i utgangspunktet vil få et inntektspåslag
i tråd med den vedtatte sjablonregelen (4 000 kroner for
en tjeneste, og 6 000 kroner for to eller flere tjenester).
Disse medlemmer har
merket seg at det har vært stilt spørsmål
ved rimeligheten i dette, bl.a. fra beredskapsmiljøer.
Disse medlemmer vil
be Regjeringen vurdere om skatteplikt bør inntre når
arbeidstaker selv betaler alle privatsamtaler med arbeidsgivers
telefon. I slike tilfeller kan det synes som rimelig at skatteplikten begrenses
til den fordel arbeidsgivers dekning av faste utgifter utgjør.
Disse medlemmer ser
behov for en gjennomgang av erfaringene med skatteplikt for arbeidsgiverbetalte
kommunikasjonstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen evaluere
regelverket for beskatning av arbeidsgiverbetalte elektroniske kommunikasjonstjenester
og eventuelt justere regelverket for å unngå urimelige
utslag, senest i forbindelse med fremleggelsen av forslag til statsbudsjettet
for 2007."
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til problemstillingene som er
belyst i dette dokumentet. Disse medlemmer mener
den nye skjerpede skatteplikten på arbeidsgiverbetalte kommunikasjonsmidler
(mobiltelefon og Internett) er uheldig og derfor bør fjernes
snarest mulig. Disse medlemmer viser
også til omtale i Innstilling S. nr. 205 (2005-2006), kapittel
17.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utforme
nye forskrifter og retningslinjer for bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester
(mobiltelefon og Internett) betalt av arbeidsgiver, som innebærer
at skatteplikten bortfaller i sin helhet.
Nye forskrifter og retningslinjer
blir gitt tilbakevirkende kraft for hele 2006 og legges frem for
Stortinget til orientering, senest i forbindelse med fremleggelsen av
Revidert nasjonalbudsjett for 2006."
Disse medlemmer vil
subsidiært støtte forslaget fra komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen evaluere regelverket
for beskatning av arbeidsgiverbetalte elektroniske kommunikasjonstjenester
og eventuelt justere regelverket for å unngå urimelige
utslag, senest i forbindelse med fremleggelsen av forslag til statsbudsjettet
for 2007.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter
og retningslinjer for bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester
(mobiltelefon og Internett) betalt av arbeidsgiver, som innebærer
at skatteplikten bortfaller i sin helhet.
Nye forskrifter og retningslinjer blir gitt
tilbakevirkende kraft for hele 2006 og legges frem for Stortinget til
orientering, senest i forbindelse med fremleggelsen av Revidert
nasjonalbudsjett for 2006.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:51 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Gjermund Hagesæter og Ulf Leirstein om at skatteplikten for arbeidsgiverbetalte kommunikasjonstjenester (mobiltelefon og Internett) bortfaller - avvises.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Gjermund Hagesæter og Ulf Leirstein om at Regjeringen utformer
nye forskrifter og retningslinjer for bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester
betalt av arbeidsgiver, som innebærer at skatteplikten
bortfaller i sin helhet fra og med inntektsåret 2006, og
at dette fremlegges for Stortinget til orientering senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2006.
Innledningsvis vil jeg presisere at jeg legger
til grunn at representantene ikke ønsker at Regjeringen
skal regulere bruken av slike tjenester, slik det fremgår
av forslaget, men at skattereglene ønskes utformet slik
at den private fordel som oppnås ved å disponere
slike tjenester skal gjøres skattefri.
Forslagsstillerne mener at beskatning av den
private fordel ved å disponere arbeidsgiverfinansierte
elektroniske kommunikasjonstjenester utenfor ordinær arbeidssituasjon
er et hinder for et moderne, fremtidsrettet og fleksibelt arbeidsliv.
De hevder videre at innstrammingene som de nye reglene medfører
mange uheldige problemer som ikke er drøftet i Regjeringens saksutredning
til Stortinget.
Et mål med skattereformen har vært å sikre
større grad av skattemessig likebehandling av personer
på samme inntektsnivå, uavhengig av hvordan inntekten er
opptjent. Det var bred enighet om dette prinsippet i Stortinget
da skattereformen ble behandlet. Endringene i reglene for beskatning
av den private fordel av arbeidsgiverfinansierte elektroniske kommunikasjonstjenester
er fullt ut i samsvar med dette prinsippet og i tråd med
Skaugeutvalgets anbefaling om å gjennomføre vesentlige
innstramminger i regelverket for skattlegging av naturalytelser.
Forslaget til endringer i reglene om beskatning av elektroniske
kommunikasjonstjenester fikk da også tilslutning av et
enstemmig Storting ved budsjettbehandlingen i fjor høst.
Forslagsstillerne mener at det er uheldig at
reglene ikke skiller mellom tilfeller hvor det faktisk er i arbeidsgivers
interesse at arbeidstakeren er tilgjengelig på telefon
eller over Internett, og tilfeller hvor telefon og Internett-tilgang
hovedsakelig er i arbeidstakers egen interesse. De bemerker imidlertid
at et slikt skille vil være vanskelig å praktisere,
og at arbeidsgiverfinansiert mobiltelefon og Internett derfor bør
være skattefritt for å unngå slike problemer.
Jeg kan ikke se at et slikt skille bør
være avgjørende for beskatningen. Det er utvilsomt
slik at mobiltelefoni mv. i mange tilfeller er helt nødvendige
arbeidsredskap, på lik linje med eksempelvis biler. Dette
er imidlertid ikke til hinder for at tjenestene samtidig kan representere
en privat fordel for den ansatte. Det er eksempelvis svært
usannsynlig at en ansatt som har arbeidsgiverbetalt Internett-tilgang
hjemme, ikke også bruker den til private formål.
Om utplasseringen skyldes at den ansatte har hjemmekontor eller
lignende vil ikke redusere denne fordelen. Tilsvarende gjelder for telefoni,
enten det gjelder fasttelefon eller mobiltelefon. Det er denne private
fordelen som er gjenstand for beskatning, på tilsvarende
måte som for firmabiler.
Forslagsstillerne viser videre til at det har
kommet reaksjoner fra interesseorganisasjoner som mener at endringene
vil kunne medføre at ansatte legger igjen mobiltelefonen
på jobb for å unngå fordelsbeskatning, med
den følge at samfunnsnyttige oppgaver står i fare. Det
er antakelig bl.a. dette det siktes til når de hevder at
endringene har medført "uheldige problemer" som ikke er
drøftet i saksutredningen.
Til det vil jeg bemerke at beredskapshensyn
er en problemstilling som i utgangspunktet ikke er relevant for
utformingen av skattereglene, jf. at det er den private fordelen
av tjenesten som er grunnlaget for skatteplikten uavhengig av årsaken
til tildelingen. Dersom arbeidsgiverfinansiert telefon mv. er ment
som kompensasjon for at den ansatte skal være tilgjengelig,
vil det følgelig ikke være noe argument for skattefritak. Det
vil være en parallell til vakttillegg mv., som er fullt ut
skattepliktig. Arbeidsgivers eventuelle behov for å kunne
nå de ansatte utenfor arbeidstiden er for øvrig
et forhold som bør reguleres, og eventuelt kompenseres, gjennom
arbeidsavtalen. Det bør ikke være slik at viktige
beredskapsløsninger baseres på "velvillighet"
fra de ansatte, som motytelse for at de mottar en skattemessig gunstig
behandlet naturalytelse.
På denne bakgrunn vil jeg fraråde
det foreliggende forslag.
Oslo, i finanskomiteen, den 7. juni 2006
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
leder |
Hans Olav Syversen
ordfører |