Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at det kan etableres OPS (offentlig, privat samarbeid) -prosjekter knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle medføre behov for endringer i lovverket, legges dette frem for Stortinget til behandling i løpet av høstsesjonen 2006-2007."
Forslagsstillerne framholder at ferdigstilte planer om sykehusinvesteringer ikke er blitt gjennomført som en følge av statlig overtagelse av sykehusene i 2002. Sykehusene i Molde og Østfold nevnes som to eksempler på at manglende finansiering har medført at investeringer ikke er blitt realisert. Det understrekes spesielt at det haster med en avgjørelse om et nytt Østfold sykehus.
Det framholdes at det som følge av framtidige behov er ytret ønske om investeringer i prosjekter rundt om i hele landet. Forslagsstillerne mener det er viktig å legge til rette for investeringer innen sykehussektoren for å sikre landets innbyggere et godt og velfungerende helsevesen i fremtiden.
OPS (offentlig, privat samarbeid)-finansiering vil etter forslagsstillernes syn kunne være med på å finansiere prosjekter innenfor sykehussektoren langt raskere enn hva man kan forvente med dagens investeringshastighet over statsbudsjettene.
Det pekes på at pensjonskasser og livselskap i lys av pensjonsreformen vil få økt behov for langsiktige plasseringer med lav risiko for å møte framtidige krav om pensjonsutbetalinger, og at det i dag er få slike plasseringsalternativer i markedet. Forslagsstillerne mener at utleggelse av "sykehuslån" i form av obligasjoner vil kunne dekke denne økte etterspørselen, og at helseforetakene vil framstå som noen av de beste kredittene i obligasjonsmarkedet.
Forslagsstillerne framholder at det ikke vil bli økt press i økonomien ved OPS-finansiering av sykehusinvesteringer, da dette er midler som allerede er i omløp i markedet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet,
Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen,
viser til at det er igangsatt offentlig, privat samarbeid - OPS-prosjekter
- i flere sektorer i Norge - bl.a. innenfor undervisning, samferdsel
og helse- og omsorgssektoren.
Det finnes forskjellige OPS-modeller med ulik
grad av privat finansiering. Felles er at en privat aktør
får ansvar for drift og vedlikehold av bygg/infrastruktur, bygging
av nytt og eventuelt også drift av tjeneste som utføres
på nevnte områder.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, vil påpeke at OPS-prosjekter basert på privat
finansiering gjennom private lån normalt vil være
dyrere enn offentlig finansiering som vil ha lavere rente. OPS-prosjekter
vil føre til mindre fleksibilitet da den offentlige myndighet ikke
kan si opp leieavtalen uten å hefte økonomisk
for den. Mindre fleksibilitet vil etter dette flertallets oppfatning
føre til lavere effektivitet og dermed høyere kostnad. Dette
flertallet viser også til at en privat utbygger
skal ha en fortjeneste av investeringen, som det offentlige ikke
trenger å ta hensyn til. En privat aktør kan også gå konkurs,
og dermed vil ikke den offentlige myndighet kunne kreve den resterende
del av ytelsen som for eksempel manglende ferdigstillelse og manglende
oppfølging av drift og vedlikehold.
Omstillingene og utviklingen i helsesektoren
går meget raskt. Dette flertallet mener
at OPS-prosjektene med sine lange kontrakter vil gi redusert fleksibilitet,
dårligere tilpasning til endrede forutsetninger og behov
for gjentatte reforhandlinger.
Investeringene i sykehussektoren har aldri vært
høyere enn nå, etter at helsereformen ble innført
i 2001. Dette flertallet mener det er viktig at også framtidige
investeringer må være et offentlig ansvar, og
at ingen sykehusprosjekter kan "snike" i køen og dermed binde
opp fremtidige driftsbudsjetter.
Dette flertallet mener at de økte
ulempene som ligger i dyrere finansiering; svekket budsjettstyring, kompliserte
kontrakter, økt kostnad forbundet med privat fortjeneste
og med tilsyn og kontroll, at utbygger kan gå konkurs og
den lange varigheten i kontraktene, ikke veier opp de eventuelle
positive sidene ved en slik finansiering.
Dette flertallet foreslår
at forslaget i dokumentet ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik,
og fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli,
mener det skal være et offentlig ansvar å sørge for
bygging av sykehus, men at offentlig, privat samarbeid om utbygging
kan være hensiktsmessig også på dette
området. Disse medlemmer peker på at
en privat leverandør i et OPS-prosjekt har et helhetsansvar for
kostnadene, både for drift og investeringer. En slik modell
innebærer at det offentlige til en viss grad er skjermet
for eventuelle kostnadsoverskridelser, og at det gis insentiv til
bedre kostnadskontroll i prosjektet. Det vises til en rapport om
OPS-prosjekter utarbeidet av KPMG på oppdrag fra Nærings-
og handelsdepartementet fra mars 2003, der det fremgår
at det er bygget 64 sykehus i Storbritannia med en kostnadsbesparelse på 4-8
prosent i forhold til ren offentlig utbygging. Disse midlene kan
frigjøres til bedre pasientbehandling. På bakgrunn
av dette kan disse medlemmer ikke se at det er holdepunkter
for å hevde at OPS-prosjekt blir dyrere en ren offentlig
utbygging. Det er heller ikke nødvendigvis slik at OPS-prosjekter
gir større kostnader knyttet til nødvendige omstillinger
enn offentlige prosjekter, men det er avgjørende at prosjektet
utformes slik at behov for endringer kan fanges opp.
Komiteens medlemmer fra Høyre forutsetter
at hensiktsmessigheten av OPS-prosjekter ved sykehusutbygging vurderes
konkret og i en total prioriteringsmessig sammenheng. På disse
premissene kan forslaget støttes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den statlige overtagelsen av sykehusene i 2002 medførte
at ferdigstilte planer om investeringer måtte legges på is.
Dette har selvsagt ført til at flere prosjekter er blitt
forkastet eller utsatt på ubestemt tid, i all hovedsak
på grunn av manglende finansieringsmuligheter. Disse
medlemmer viser til at det i dag er to store prosjekter
som mottar den største delen av investeringsmidlene fra
statlig side, Nye Ahus i Akershus og St. Olavs hospital i Trondheim.
Disse medlemmer har merket seg
at det er ytret ønske om investeringer rundt om i hele
landet som en følge av fremtidige behov i sykehussektoren.
Det er også etter disse medlemmers syn viktig å legge
til rette for investeringer innen sykehussektoren, nettopp for å sikre
landets innbyggere et godt og velfungerende helsevesen i fremtiden.
OPS (offentlig, privat samarbeid)-finansiering
vil etter disse medlemmers syn kunne være
med på å finansiere prosjekter innenfor sykehussektoren
og få prosessene til å gå langt fortere
enn hva man kan forvente med dagens investeringshastighet over statsbudsjetter. Disse
medlemmer viser til at pensjonskasser og livselskap i lys
av pensjonsreformen vil få økt behov for langsiktige
plasseringer med lav risiko for å møte fremtidige
krav om pensjonsutbetalinger. Det er i dag få slike plasseringsalternativer
i markedet. Utleggelse av "sykehuslån" (i form av obligasjoner)
vil kunne dekke denne økte etterspørselen. Helseforetakene
vil etter disse medlemmers syn fremstå som noen
av de beste kredittene i obligasjonsmarkedet.
Disse medlemmer viser videre
til at det ikke vil bli økt press i økonomien
ved OPS-finansiering av sykehusinvesteringer, da dette er midler
som allerede er i omløp i markedet.
Disse medlemmer mener det kan
være aktuelt å se på både mellomfinansiering
og langsiktig finansiering ved hjelp av slike obligasjonslån,
da dette vil være med på å bidra til
en raskere realisering av gode prosjekter.
Disse medlemmer viser videre
til at det i Helse Øst tidligere har vært vurdert
OPS-løsning knyttet til utbygging av sykehuset i Kongsvinger.
Det viste seg imidlertid at dette ikke var en OPS-løsning,
men en privat finansieringsløsning av nytt sykehusbygg
hvor det heller ikke var tanken at dette skulle overføres
til sykehuset. I denne forbindelse ble det undersøkt om
det var noe til hinder i helselovgivningen for OPS-løsning innenfor
spesialisthelsetjenesten. Etter det disse medlemmer får
opplyst fra Helse Øst, viste denne undersøkelsen
at det ikke ble avdekket noe slikt hinder.
Disse medlemmer viser videre
til at det ved Ullevål HF og Stavanger HF er realisert
parkeringshus som er OPS-prosjekter. Innretningen på disse
er forskjellig, men viser nettopp variasjoner innenfor OPS-prosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at det kan etableres OPS (offentlig, privat samarbeid)
-prosjekter knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette
skulle medføre behov for endringer i lovverket, legges
dette frem for Stortinget til behandling i løpet av høsten
2007."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er ikke prinsipielt motstandere av OPS innenfor
helsesektoren, men er av den oppfatning at dette er en modell som
egner seg bedre til for eksempel bygging av omsorgsboliger og bo-
og behandlingssenter (slik som i for eksempel Drammen og Ullensaker)
samt bygg knyttet til sykehus som for eksempel pasienthotell (Stavanger)
og parkeringsanlegg (Stavanger og Ullevål) enn rene sykehusutbygginger.
Dette fordi det er byggeprosjekter av mindre omfang – og
som det derfor er lettere å ha kostandskontroll over enn
ved utbygging av sykehus, som erfaringsmessig er kompliserte og
kostnadskrevende byggeprosjekter. Disse medlemmer mener
at framtidige investeringer i utbygging av offentlige sykehus skal
være et offentlig ansvar med en framdrift i utbygging basert
på de til enhver tid gjeldende bevilgningsrammer fastsatt
av Stortinget.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at det kan etableres OPS (offentlig, privat samarbeid) -prosjekter
knyttet til fremtidige sykehusutbygginger. Dersom dette skulle medføre
behov for endringer i lovverket, legges dette frem for Stortinget
til behandling i løpet av høsten 2007.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:110 (2005-2006) - forslag fra
stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Jon Jæger Gåsvatn,
Vigdis Giltun og Jan-Henrik Fredriksen om etablering av OPS (offentlig,
privat samarbeid) -prosjekter knyttet til fremtidige sykehusutbygginger
- bifalles ikke.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 22. februar 2007
Harald T. Nesvik
leder |
Jorodd Asphjell
ordfører |