1.1 Sammendrag

Også i fremtiden vil fiskeri være en helt sentral næringsvei langs kysten. En hovedutfordring er å sikre at utviklingen i fiskerinæringen på best mulig vis balanseres i forhold til samfunnsutviklingen for øvrig, hvor man må ta tilbørlig hensyn til de kystsamfunnene som er mest avhengig av næringen.

Forvaltning av bestandene har betydning for hvilken verdi fiskeressursene i fremtiden vil ha for både fiskerne og samfunnet. Den vedvarende teknologiske utviklingen i fiskeriene innebærer at de begrensede fiskeressursene høstes stadig mer effektivt. Denne utviklingen medfører strukturelle endringer i fiskeflåten og resten av fiskerinæringen. Dette betyr at strukturpolitikken for fiskeflåten er et nødvendig virkemiddel og må ses på som en viktig del av forvaltningen av fiskeressursene.

Gjennom store deler av etterkrigstiden har det vært bred tverrpolitisk enighet om at fangstkapasiteten i fiskeflåten må tilpasses ressursgrunnlaget. Kapasitetstilpasning i fiskeflåten bidrar til en bærekraftig utnyttelse av de marine ressursene. En økonomisk bærekraftig fiskeflåte legger grunnlaget for langsiktige arbeidsplasser, investeringer i flåten og levende kystsamfunn. I Norge har vi en lang historie med ulike strukturtiltak i fiskeflåten. Som strukturvirkemiddel nyttes nå dels en kondemneringsordning og dels strukturkvoteordninger for ulike fartøygrupper.

De senere årene har noen av virkemidlene for å redusere overkapasiteten blitt endret, og nye strukturtiltak er innført. Disse endringene har ikke hatt den samme brede politiske oppslutning som tidligere. Strukturordningene har videre blitt koblet til en prinsipiell debatt om eier- og disposisjonsretten over fiskeressursene, og dernest til en debatt om underliggende, langsiktige konsekvenser som det samlede reguleringssystemet anføres å ha i forhold til denne eier- og disposisjonsretten. Disse forhold er en del av bakgrunnen for meldingen.

Det er viktig at strukturordningene vurderes og diskuteres i forhold til ordningenes to primære formål: For det første skal de bidra til at fiskeflåten er i stand til å henge med i den kontinuerlige produktivitetsutviklingen, på samme måte som andre næringer. For det andre skal ordningene bidra til å tilpasse kapasiteten i flåten bedre til ressursgrunnlaget. Det er antall fartøy i fiskeflåten som er den mest praktiske måten å regulere kapasitet på, til tross for at den totale tekniske fangstkapasiteten bestemmes av flere faktorer enn antall fartøy alene.

Fiskerinæringen er også svært avhengig av de samlede rammebetingelsene som settes. Blant de viktigste er ressursfordeling og kvotegrunnlag, reguleringsformen for det enkelte fiskeri og mulighetene for individuell tilpasning innenfor kvotegrunnlaget. Få næringsgrener lever med større usikkerhet enn fiskeriene. Det er derfor viktig at de rammebetingelsene myndighetene fastsetter, er forutsigbare og stabile.

Regjeringen ønsker å legge grunnlaget for en fremtidig politikk som har bred oppslutning, i fiskerinæringen og i samfunnet for øvrig. For å få til dette har det for Regjeringen vært avgjørende å foreta en helhetlig gjennomgang av strukturpolitikken for fiskeflåten. Dette var bakgrunnen for at Regjeringen stanset bruken av strukturkvoteordningen fra den 20. oktober 2005, og satte ned et utvalg som skulle vurdere hvordan de etablerte strukturtiltakene virker i forhold til Regjeringens mål om å sikre fiskeressursene som felles eiendom, sikre en fiskeflåte som bidrar til aktivitet langs hele kysten og sikre en flåte som er moderne, variert og lønnsom. Utvalget ble bedt om å fremme forslag til hvordan strukturpolitikken kan utformes for å ivareta disse målene. Den 19. august 2006 leverte utvalget sin utredning til Fiskeri- og kystdepartementet i NOU 2006:16 Strukturvirkemidler i fiskeflåten. De tiltak som foreslås i meldingen, gjenspeiler Regjeringens fiskeripolitiske mål og skal legge grunnlaget for en fremtidig strukturpolitikk som sikrer næringen stabile og gode rammevilkår.

1.1.1 Gjeldende strukturordninger

Strukturvirkemidlene omfatter i dag:

  • – kondemneringsordningen for fartøy i kystflåten med hjemmelslengde for kvotetildeling under 15 meter

  • – strukturkvoteordningen for fartøy i kystflåten med hjemmelslengde for kvotetildeling over 15 meter

  • – strukturkvoteordningen for fartøy i havfiskeflåten.

Regjeringen foreslår at kvotefordelingen mellom fartøyene innad i gruppen skal ligge fast, uavhengig både av gruppekvotens størrelse og individuelle utskiftinger av fartøy.

Kondemneringsordningen fungerer slik at det etter søknad utbetales et kondemneringstilskudd fra Strukturfondet. Fondet finansieres dels gjennom statlige bevilgninger og dels av næringen gjennom en egen strukturavgift på førstehåndsomsetningen av fisk. Fartøy som mottar kondemneringstilskudd må tas ut av fisket, og samtlige fisketillatelser knyttet til fartøyet må oppgis. Kvotene som var knyttet til dette fartøyet, fordeles deretter på de gjenværende fartøy i den reguleringsgruppen som det uttatte fartøyet tilhørte. Kondemneringsordningen ble innført fra 1. juli 2003, og var forutsatt å skulle virke i fem år.

Strukturkvoteordningene både for kystflåten og havfiskeflåten innebærer at dersom eieren oppgir alle deltakeradganger/konsesjoner for et fartøy og kondemnerer fartøyet, vil rederiet kunne få tildelt forhøyet kvote for et gjenværende fartøy som har adgang til å delta i samme fiskeri(er). I kystflåten tilsvarer kvoteforhøyelsen 80 pst. av kvoten for det uttatte fartøyet. Avkortingen på 20 pst. går tilbake til reguleringsgruppen og bidrar til å styrke kvotegrunnlaget for samtlige fartøy i gruppen. I havfiskeflåten varierer detaljene og begrensningene i ordningen noe fra gruppe til gruppe, selv om hovedvilkåret for tildeling av strukturkvote er det samme også her.

Det fartøyet som tas ut av fiske og det fartøyet som skal tildeles strukturkvote, må tilhøre samme reguleringsgruppe.

Strukturkvoteordningen for kystflåten ble innført høsten 2003, med kvotemessig virkning fra 2004. Dette var en helt ny ordning i kystflåten. Strukturkvoteordningen for havfiskeflåten ble innført i mars 2005, og erstattet de daværende enhetskvoteordningene fra 2000, 2001 og 2002 for ulike grupper i havfiskeflåten. Enhetskvoteordningen inneholdt en forhåndsfastsatt tidsbegrensning ved at forhøyet kvote - enhetskvote - bare kunne tildeles i inntil 13 eller 18 år. I strukturkvoteordningen er det ikke en tilsvarende forhåndsfastsatt tidsbegrensning.

1.1.2 Strukturutvalgets forslag - avgrensning av meldingen

Strukturutvalget er i hovedsak delt i tre fraksjoner, som fremmer en rekke forslag som i større eller mindre grad er knyttet til utformingen av strukturordningene for fiskeflåten. For en nærmere redegjørelse for strukturutvalgets forslag vises det til NOU 2006:16 Strukturvirkemidler i fiskeflåten. En tabellarisk oversikt over de ulike fraksjonenes forslag er tatt inn i NOU 2006:16 tabell 8.1. Regjeringen vil i meldingen konsentrere seg om de prinsipielle hovedspørsmålene som er nærmest knyttet til selve struktursaken. De øvrige forslagene som ligger i innstillingen, vil bli vurdert og eventuelt fulgt opp i ulike prosesser.

1.1.3 Regjeringens forslag

Stortingsmeldingen er fokusert på følgende problemstillinger:

For det første: behovet for strukturordninger i fremtiden. Regjeringens konklusjon er at det er behov for å videreføre strukturordninger.

For det andre: hva slags strukturvirkemidler som skal benyttes. Regjeringens konklusjon er:

  • 1. at kondemneringsordningen for de minste fartøyene i kystflåten skal videreføres innenfor rammen av den opprinnelige tidsbegrensningen til 1. juli 2008, og at hele den femårige perioden som ordningen da har virket i, bør evalueres under ett,

  • 2. at strukturkvoteordningen skal videreføres for de gruppene som nå har strukturkvoteordning,

  • 3. at også fartøy i kystfiskeflåten med hjemmelslengde mellom 11 (13) og 15 meter bør få tilbud om å nytte strukturkvoteordningen, men med et lavere kvotetak, og

  • 4. at kvotetaket senkes for kystfiskeflåten.

For det tredje: spørsmålet om strukturkvotene skal være underlagt en forhåndsfastsatt tidsbegrensning for tildelingsperioden. Regjeringens konklusjon er at det bør innføres en forhåndsfastsatt tidsbegrensning på 20 år.

For det fjerde: spørsmålet om en forhåndsfastsatt tidsbegrensning skal gjøres gjeldende for allerede tildelte strukturkvoter. Regjeringens konklusjon er:

  • 1. at en forhåndsfastsatt tidsbegrensning i strukturkvoteordningen bør gjøres gjeldende også for strukturkvoter som ble tildelt i henhold til 2003/2005-reglene,

  • 2. at den forhåndsfastsatte tidsbegrensningen regnes fra og med kvoteåret 2008, men

  • 3. at den forhåndsfastsatte tidsbegrensningen blir 25 år for disse.

For det femte: ressursrentens rolle i fiskeriene. Regjeringens konklusjon er at det ikke innføres en ressursavgift.

Regjeringen mener at dette er de overordnede politiske spørsmålene som må avklares. Innenfor disse rammene må de konkrete ordningene utformes i tråd med behovet og tilpasses den enkelte fartøygruppe. Regjeringen vil regelmessig vurdere og ta stilling til valg av strukturvirkemiddel og hvilke grupper som til enhver tid skal få tilbud om hvilket strukturvirkemiddel. Videre vil det måtte vurderes hvilke begrensninger som skal ligge i strukturordningene for den enkelte fartøygruppe, og hvilken grad av strukturering som er ønskelig.

Strukturordningene virker innenfor rammen av en etablert fordeling av ressursene mellom ulike fartøygrupper, og innad i den enkelte fartøygruppe. Det innebærer at strukturordningene ikke påvirker fordelingsnøklene mellom gruppene, og at strukturgevinsten forblir i den enkelte reguleringsgruppe. Regjeringen mener at fortsatt stabilitet omkring disse fordelingsspørsmålene betyr mye for fiskerinæringens videre utvikling, og at en stabil fordeling mellom fartøygruppene også er også en grunnleggende forutsetning for at strukturtiltakene i de ulike gruppene skal få den tilsiktede effekt.

Strukturkvoteordningene, både for havfiskeflåten og kystfiskeflåten, inneholder kvotetak som begrenser kvotekonsentrasjonen på fartøynivå. Kvotetaket i strukturkvoteordningen begrenser derimot ikke like effektivt kvotekonsentrasjonen på eiernivå, ettersom en eier kan ha flere fartøy.

For havfiskeflåten er det gitt forskrifter om eierkonsentrasjon. Når det gjelder kystflåten, er det derimot ikke fastsatt slike regler om begrensninger i eierkonsentrasjon. Regjeringen vil arbeide videre med dette spørsmålet. Det vil i den forbindelse også bli sett nærmere på hvorvidt det er behov for regler som begrenser muligheten for at samme eier har fartøy både i havfiskeflåten og i kystflåten.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Gunn Berit Gjerde, er opptatt av at fiskeri- og kystpolitikken skal bidra til en langsiktig og bærekraftig forvaltning av fiskebestandene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringens strukturmelding er en del av en helhetlig fiskeripolitikk som skal gi grunnlag for bosetting og sysselsetting langs hele kysten.

Flertallet vil peke på at fiskeressursene ikke skal privatiseres. Ingen skal kunne eie en fast andel av den til enhver tid fastsatte kvoten. Adgangen til fisket reguleres av deltakerloven. Gjennom lovverk og reguleringer skal fellesskapet sikres kontroll med fiskeressursene og en rettferdig fordeling av dem.

Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre konstaterer at kvotane i dei ulike lukka gruppene har ein eigar som med få unntak er privat. Fiskeressursane tilhøyrer det norske folket, men disposisjonsretten innan gruppene er privateigd. Det prinsippet vert vidareført gjennom handsaminga av denne meldinga. Tilgangen til fisket vert regulert gjennom deltakarlova, og omsettinga m.a. gjennom råfisklova. Desse medlemene støttar det.

Komiteen viser i den forbindelse til at Regjeringen har startet arbeidet med en havressurslov, der eierskapet til fiskeressursene skal behandles.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er enig i prinsippet om at strukturkvotene skal ha tidsbegrenset varighet.

Flertallet viser til at Regjeringen foreslår:

  • – at kondemneringsordningen for de minste fartøyene i kystflåten skal videreføres innenfor rammen av den opprinnelige tidsbegrensningen til 1. juli 2008, og at hele den femårige perioden som ordningen da har virket i, bør evalueres under ett.

  • – at en justert strukturkvoteordning skal videreføres for de gruppene som nå har strukturkvoteordning,

  • – at også fartøy i kystfiskeflåten med hjemmelslengde mellom 11 (13) og 15 meter bør få tilbud om å nytte strukturkvoteordningen, men med et lavere kvotetak

  • – at kvotetaket senkes for kystfiskeflåten.

Flertallet er enig i dette.

Flertallet mener at strukturkvoteperioden bør være 20 år.

Flertallet er videre enig i Regjeringens forslag om at tidsbegrensningen skal gjøres gjeldende for allerede tildelte strukturkvoter.

Flertallet viser til at Regjeringen foreslår:

  • – at en forhåndsfastsatt tidsbegrensning i strukturkvoteordningen bør gjøres gjeldende for strukturkvoter som ble tildelt i henhold til 2003-/2005-reglene

  • – at den forhåndsfastsatte tidsbegrensningen regnes fra og med kvoteåret 2008

  • – at den forhåndsfastsatte tidsbegrensningen blir 25 år for disse.

Flertallet er enig i dette.

Komiteen understreker nødvendigheten av en variert og lønnsom fiskeflåte som kan levere fersk fisk til hjemmemarkedet og de store markedene ute i Europa og verden for øvrig, og som kan sikre industrien tilgang på råstoff gjennom hele året. Eierskapet til fiskeflåten er derfor viktig. Lokalt forankrede selskaper og eierskap har stor betydning for bosetting, sysselsetting og for foredlingsindustrien.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber Regjeringen vurdere strengere eierskapsbegrensninger innenfor de ulike flåtegruppene for å hindre at eierskapet til store deler av fiskeflåten konsentreres på få hender. I havfiskeflåten er det i dag slike eierskapsbegrensninger, men ikke i kystflåten.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ber også Regjeringen se nærmere på regler som kan begrense adgangen for samme eier til å eie fartøy både i havfiskeflåten og i kystflåten. Sammen med aktive fiskere bør regioner, kommuner og bedrifter, etter dette flertallets mening, fortsatt kunne ha eierandeler i fiskefartøy med kvoterettigheter innen rammen av dagens deltakerlov.

Komiteen er bekymret for rekrutteringen til fiskeflåten og har merket seg at gjennomsnittsalderen for aktive fiskere er høy. Samtidig merker fiskerinæringen økt konkurranse om arbeidskraften fra andre næringer. Dette understreker behovet for å øke lønnsomheten og lønnsevnen i fiskeriene, samtidig som rekrutteringsarbeidet må styrkes. Komiteen mener derfor at det innen rammen av strukturpolitikken må skapes rom for nyrekruttering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at Regjeringen varsler at den vil prioritere arbeidet med rekruttering i fiskeflåten høyt. I sitt svarbrev til komiteen av 9. mai 2007 (vedlagt) varsler statsråden at dette arbeidet har fokus på tre hovedproblemstillinger, som det skal arbeides med parallelt. Den ene problemstillingen er skolesystemets betydning for rekruttering av mannskap til fiskeflåten. Her er den sentrale utfordringen å finne hvordan skoleverket kan bidra til rekruttering til marine næringer, både gjennom kompetanse og motivasjon for et yrkesvalg som mannskap i fiskeflåten. Regjeringen varsler at de vil behandle spørsmålet om organisering av skolekvotene og spørsmålet om etablering av lærlingekvoter i denne forbindelse, noe flertallet støtter.

Den andre problemstillingen flertallet vil vise til, er konkurransen om arbeidskraften som fiskerinæringen har med andre næringer. Flertallet ber om en analyse om og i hvilken grad rammebetingelsene påvirker konkurransen.

Den tredje problemstillingen, som flertallet er enig i at det settes fokus på, gjelder mulighetene for etablering som fartøyeier. I denne forbindelse er det viktig å vurdere rekrutteringskvoter.

Komiteen har merket seg at det nå foreligger en egen utredning om rekrutteringen til fiskeryrket - "Fra ungdom til fisker - fra fisker til fartøyeier". Komiteen ber Regjeringen følge opp utredningen i samarbeid med fiskernes organisasjoner og kommer tilbake til Stortinget med nødvendige tiltak. Komiteen vil også be om at Regjeringen vurderer å innføre et system med suppleringskvoter, hvor en andel av kvoten kan reserveres for rekruttering.

Gjennomgående lønnsomhet i alle deler av verdikjeden - fra fisken tas opp av havet til den selges på markedet - skal, etter komiteens mening, være et hovedelement i fiskeripolitikken. Lønnsomheten i flåten henger nært sammen med i hvilken grad flåten er tilpasset ressursgrunnlaget. Det er en målsetting å bedre både lønnsomheten og lønnsevnen i fiskeflåten. Det vises i den forbindelse til at målet med strukturpolitikken er å sikre fiskeressursene som felles eiendom, sikre en fiskeflåte som bidrar til aktivitet langs hele kysten og samtidig sikre en flåte som er moderne, variert og lønnsom.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at Regjeringen i meldingen varsler at den på grunn av den mindre kystflåtens særlige betydning, innen utgangen av 2009 vil foreta en evaluering av hvordan tiltaket om strukturering mellom 11 og 15 meter har virket, med særlig vekt på konsekvenser for distriktene.

Det legges ikke opp til noen omfordeling mellom fartøygruppene i sammenheng med Regjeringens strukturmelding. Strukturgevinstene forblir dermed i den enkelte fartøygruppen og bidrar til stabilitet og forutsigbarhet for foretatte og fremtidige investeringer. Flertallet er enig i dette.

Komiteen viser til at stabile politiske rammevilkår er avgjørende for næringsutøvere som skal foreta investeringer i båter og økt kvotegrunnlag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, konstaterer at regjeringen Bondevik II la om strukturkvoteordningen for kystfiskeflåten i 2003, og havfiskeflåten i 2005, med den følge at de mest kapitalsterke aktørene i næringen fikk anledning til å kjøpe evigvarende kvoter. Slik ble tidsbegrensede kvoter gjort evigvarende. Dette skapte stor uro i næringen, og i mange fiskeriavhengige samfunn langs kysten. Endringene som ble gjort i 2005, ble gjennomført uten at regjeringen Bondevik II fant grunn til å konsultere Stortinget. Flertallet beklager at regjeringen Bondevik II brøt med den fiskeripolitikk som ble ført av skiftende regjeringer siden strukturordningene ble innført. Flertallet er glad for at Regjeringen nå tar de nødvendige grep for å tilbakeføre eierskapet til fiskeressursene til fellesskapet.

Flertallet er opptatt av å bidra til forutsigbarhet, langsiktighet og stabile rammevilkår for fiskerinæringen. Flertallet vil derfor beklage at de øvrige partiene fortsatt fastholder at evigvarende kvoter skal beholdes, og derfor ikke har kunnet slutte seg til Regjeringens forslag, som innebærer en fornuftig videreutvikling av den strukturpolitikken som det var tverrpolitisk enighet om før 2003. Slik flertallet ser det, er det derfor disse partiene som har ansvaret for at det nå ikke ble mulig å forankre strukturpolitikken i et bredt forlik.

Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti konstaterer at ikkje ein einaste fisk vert tilbakeførd til fellesskapet med dei forslaga som Regjeringa har fremma i denne meldinga. Endringane som vart gjorde i einingskvoteordninga for havfiskeflåten i 2005, vart gjort gjennom forskrift i regjeringa Bondevik II. Det var i forståing med eit fleirtal i Stortinget samansett av dåverande regjeringsparti og Framstegspartiet. Endringa hadde såleis støtte i Stortinget og i store delar av næringa.

Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til at strukturordningane virkar innanfor ramma av ei etablert fordeling av ressursane mellom ulike fartygrupper, og innad i den enkelte fartygruppa. Det inneber at strukturordningane ikkje påverkar fordelingsnøklane mellom gruppene, og at strukturgevinsten forblir i den enkelte reguleringsgruppa. Desse medlemene meiner at framleis stabilitet kring desse fordelingsspørsmåla betyr mykje for fiskerinæringa si vidare utvikling, og at ei stabil fordeling mellom fartygruppene er ein grunnleggande føresetnad for at strukturtiltaka i dei ulike gruppene skal få den tilsikta effekt.

Desse medlemene viser til at dagens ressursfordeling mellom dei ulike fartygruppene er eit resultat av den historiske utviklinga av fisket som næringsveg. Ressursfordelinga speglar difor den tilpassinga ulike lokalsamfunn har gjort til ressursane, og utviklinga av ulike fartygrupper som har fylgt denne tilpassinga. Ressursfordelinga er også resultat av den fiskeri- og næringspolitikken som har vert ført dei siste 50 til 100 åra. Den speglar såleis også skiftande politiske val og prioriteringar.

Desse medlemene viser til meldinga der Regjeringa mellom anna skriv:

"Framleis stabilitet omkring desse fordelingsspørsmåla betyr mykje for fiskerinæringa sin vidare utvikling. Omfordeling mellom gruppene vil utelukkande føre til mindre tryggleik om framtidig kvotegrunnlag, og dermed manglande tryggleik for dei investeringar som er naudsynte for å skape framtidas fiskeflåte. Dette gjeld for alle fartygrupper, frå mindre og mellomstore sjarkar, via større kystfartøy og til havfiskeflåten.

Ei stabil fordeling mellom fartygruppene er difor også ein grunnleggande føresetnad for at strukturtiltaka i de ulike gruppene skal få den tilsikta effekt. Strukturering må skje innanfor føreseielege, langsiktige rammer for kvotefordelinga, og strukturgevinsten må tilfalle fartya i den aktuelle gruppa. Berre då vil den enkelte næringsutøvar på forsvarlig vis kunne vurdere sine alternative moglegheiter."

Desse medlemene vil understreke at stabiliteten i ressursfordelinga må liggje fast og støtter Regjeringa i dette spørsmålet.

Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti er kritiske til at Regjeringa har delt ut nye kvotar i allereie lukka fiskeri som for industritrål då Regjeringa erstatta bomtrålrettar med kvote i industritrålgruppa. Slike vedtak er med på å svekke tiltrua til myndigheitene om at gruppa er lukka og incentivet til å investere i strukturkvote vert redusert. Regjeringa må finne andre måtar å kompensere bortfall av rettar på i fiskeri dei ynskjer å fase ut.

Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til at det tidlegare har blitt innført høve til strukturering i fleire flåtegrupper for å sikre betre lønnsemd, og dermed betre rekruttering av ungdom og meir robust busetnad langs kysten vår. Desse medlemene er difor sterkt kritiske til den strukturfrysen som Regjeringa innførte den 20. oktober 2005. Ordningane med høve til strukturering vart stogga i nærare to år med grunngjeving at dei mangla legitimitet i næringa. Tida sidan strukturfrysen i 2005 har vist, m.a. gjennom innspel frå næringa, debatt i media og strukturutvalet sitt arbeid, at ei så å seie samla næring har støtta opp om den politikken førre regjering stod for, og skiftande regjeringar har stått for tidlegare. Ei heil næring har også måtta vente med å gjera naudsynte investeringar og strategiske avgjerder på grunn av at saka har vore uavklart i nesten to år. Dette har svekka ei rekkje reiarlag. Desse medlemene konstaterer at det etter ein snart to års tenkepause i regjeringspartia vert konkludert med at om lag same strukturordningane som vart stoppa i 2005, skal vidareførast. Likevel er det nokre element som blir foreslått svekka i høve til den ordninga som vart stoppa i 2005 som desse medlemene er særs kritiske til, og ikkje vil støtte.

Konsekvensen av å tidfeste lengda på strukturkvotane som Regjeringa foreslår er m.a. at dei reiarlaga som har låg grunnkvote, vil få store svingingar i kvotegrunnlaget når tidsperioden på strukturkvoten er over og kvoten skal fordelast i gruppa. Desse medlemene vil difor oppretthalde standpunktet frå regjeringa Bondevik II om at strukturerte kvotar skal vere tidsuavgrensa. Desse medlemene vil på denne bakgrunn fremje fylgjande forslag:

"Stortinget bed Regjeringa legge til grunnat strukturerte kvotar skal vere tidsuavgrensa."

Regjeringa foreslår å senke kvotetaket i kystflåten mot store delar av næringa si meining. Dei senka kvotetaka vil svekke grunnlaget for lønsemd og kystflåten si evne til å fornye flåten og gjere andre naudsynte investeringar. Dette svekkar kystflåten si evne til i gode tider å ruste seg mot dårlegare tider. Desse medlemene vil på denne bakgrunn fremje følgjande forslag:

"Stortinget bed Regjeringa oppretthalde dei kvotetaka som var gjeldande for kystflåten før strukturfrysen 20. oktober 2005."

Desse medlemene er tilfredse med at Regjeringa vidarefører kondemneringsordninga for flåten under 15 meter innanfor ramma tidsavgrensa til 1. juli 2008 med evaluering etter at femårsperioden er over.

Desse medlemene meiner det er svært uheldig at regjeringspartia vel å gå bort frå den politikken som har vore ført dei siste åra, og som bortimot ei samla næring har slutta seg til når det gjeld overgangen frå ikkje tidfesta strukturkvoter, og over til ei ordning med tidfesting på lengda på allereie strukturerte kvotar. Forslaget frå Regjeringa endrar spelereglane undervegs. Næringsaktørar som i god tru og med klar utsikt til tidsuavgrensing på strukturkvoten har gjort store investeringar, vert førte bak lyset av forslaget frå regjeringspartia om tilbakeverkande kraft på tidlegare vedtak. Næringa må kunne stole på dei rammene som politikarane legg og at ikkje spelereglane vert endra undervegs. Desse medlemene kan ikkje støtte eit forslag som inneber at tidsuavgrensa kvotar vert gjort tidsavgrensa med tilbakeverkande kraft.

Desse medlemene viser i tillegg til St.meld. nr. 20 (2002-2003) Strukturtiltak i kystfiskeflåten, jf. Innst. S. nr. 271 (2002-2003) som vart handsama i førre periode.

Desse medlemene viser til at lønnsemda i norsk fiskerinæring generelt er god. Lønnsemda varierar frå fiskeri til fiskeri, og mellom landsida og flåtesida. Lønnsemda har styrka seg dei siste åra. Sjømatnæringa hadde i 2006 eit rekordår med 35,6 mrd. kroner i eksport. Fiskeria utgjer om lag halvparten av det. Det er innsatsen frå mange små og mellomstore verksemder langs heile kysten som skaper desse inntektene. I mange kystsamfunn er desse verksemdene sentrale for sysselsetting og busetting.

Stabile politiske rammevilkår er avgjerande for næringsutøvarar som skal foreta investeringar i båtar og auka kvotegrunnlag. Store investeringar som over tid skal finansierast og forsvarast økonomisk, må ha lengre horisont enn ein stortingsperiode. Desse medlemene viser til at regjeringa Bondevik II meinte at strukturerte kvotar ikkje skal vere tidsavgrensa. Tidsuavgrensing på strukturkvoten vil for reiarlag med låg grunnkvote også innebere at dei opplever mindre store svingingar den dagen tidsavgrensinga er over. Desse medlemene meiner at framtidig strukturering skal vere tidsuavgrensa.

Desse medlemene har sidan Regjeringa hausten 2005 stogga struktureringa, vore kritiske til at det har teke så lang tid å utgreie og å bestemme seg for kva ein skal meine. Det er no snart to år sidan Regjeringa kunngjorde at dei ville nedsette eit hurtigarbeidande utval som skulle utgreie dette. Strukturutvalet jobba i nesten eitt år, og i tillegg har det teke Regjeringa nesten eit heilt år å få saka gjennom i Stortinget. Det vil seie at nesten halve denne stortingsperioden har gått med til å avgjere denne saka. Desse medlemene meiner då at det er særs uheldig at Regjeringa pressar saka gjennom Stortinget utan å søkje eit breitt forlik som kan stå fast også utover denne stortingsperioden. Desse medlemene har ved fleire høve sagt seg villige til å få til eit breitt forlik. Desse medlemene meiner at hovudansvaret for at det ikkje vert brei støtte til forslaga frå Regjeringa, ligg på Regjeringa og regjeringspartia. Det er norsk fiskerinæring og den norske kystbefolkninga som tapar mest på dette.

Desse medlemene konstaterer at alle partia på Stortinget, inkludert Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slår fast at prinsippet om kjøp og sal av kvotar gjennom såkalla strukturering er eit eigna verkemiddel for å auke lønsemda i flåten. Dette er svært viktig, og sjølv om desse medlemene ynskjer å gå lenger enn dagens regjeringsparti, er det viktig at det er brei semje om hovudretninga.

Desse medlemene viser til at det var brei støtte i næringa for den politikken som vart ført av regjeringa Bondevik II og skiftande regjeringar tidlegare. Det er viktig å ha ein god dialog med næringa for å utforme ein framtidsretta og stabil politikk. Desse medlemene viser til St.meld. nr. 20 (2002-2003) Strukturtiltak for kystfiskeflåten, jf. Innst. S. nr. 271 (2002-2003) som vart handsama i førre periode.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til Regjeringens forslag til endring og omfordeling av fiskekvoter for kystflåten. Forslaget endres fra tidligere praksis hvor strukturkvotene nå foreslås å deles inn mellom hvitfisk sektor og pelagisk sektor. Forslaget kan få stor betydning for driftsstrukturen i den nordnorske fiskeflåten og fordeling av fiskerettighetene. Regjeringens forslag vil kunne medføre konkurransevridning mellom kystflåten i Vest-Norge og den nordnorske kystflåten.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet synes det er uheldig at det foretas store endringer og ny fordeling av kvoter uten at det er konsekvensutredet hva virkningen vil være for kystflåten og for de mange lokalsamfunn som kan bli kraftig berørt ved salg av kvoter. Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen videreføre dagens ordning med kvoter for kystflåten inntil virkningen av struktureringen for kystflåten og fiskeriavhengige lokalsamfunn er konsekvensutredet."

For å stimulere til at kystnæringen skal kunne få økt turistsatsing, verdiskaping og lønnsomhet mener disse medlemmer at regelverket må utformes slik at sjarker og andre fiskebåter får tillatelse til å bruke av sine kvoter til å la turister fiske på sine kvoter. Båter som får tillatelse, må ha retningslinjer og regelverk for sikkerhet slik at båteieren kan tilpasse båten for å tilby denne tjenesten.

Disse medlemmer er kjent med at rekrutteringssituasjonen i fiskeflåten er vanskelig på grunn av et stramt arbeidsmarked, og at Regjeringens politikk så langt har skapt frustrasjon og usikkerhet om rammevilkår for fiskerinæringen. Det er også stor usikkerhet om fremtidige rammevilkår, og fiskerinæringen frykter strukturmeldingen vil medføre at situasjonen vil bli ytterligere forverret for fiskeflåten.

Disse medlemmer er opptatt av å stimulere til tiltak for å rekruttere flere til fiskeryrket og viser til at Fremskrittspartiet i budsjettet for 2007 foreslo å øke fiskerfradraget til 150 000 kroner pr. år. Dessverre fikk ikke forslaget flertall. Fiskeflåten er også i konkurranse med skipsfarten som har en nødvendig nettolønnsordning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til St.meld. nr. 19 (2004-2005) og Innst. S. nr. 192 (2004-2005) der et enstemmig storting gjorde følgende vedtak:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en modell for rekrutteringskvoter for ungdom."

Disse medlemmer registrerer at Stortingets vedtak fremdels ikke er fulgt opp av Regjeringen på tross av at rekrutteringskvoter er et eget punkt i Regjeringens Soria Moria-erklæring. Disse medlemmer mener nå at Regjeringen må følge opp vedtaket fra 2005 og fremme forslag i forbindelse med statsbudsjettet for 2008, og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med 2008- budsjettet opprette rekrutteringskvoter eller andre ordninger som sikrer ungdom en vei inn i fiskerinæringen."

Medlemene i komiteen frå Høgre og Venstre støttar Regjeringa sitt forslag om å utvide høvet til strukturering til også å gjelde gruppa 11-15 meter, men meiner at heile kystflåten mellom 11 og 27 meter må ha høve til å samle kvotegrunnlag som havfiskeflåten.

Medlemen i komiteen frå Kristeleg Folkeparti er ikkje samd i at strukturordningane bør utvidast til å gjelda fartøy i kystfiskeflåta mellom 11 (13) og 15 meter. Denne medlemen syner til at hovudargumentet for struktureringsordningane er å få gjennomført ei naudsynt reduksjon i fangstkapasiteten, slik at det vert betre samsvar mellom denne kapasiteten og fangstgrunnlaget. I dei minste fartøygruppene har det vore ei utfordring dei seinare åra å få fiska opp det faktiske kvotegrunnlaget. Det må difor kunne stillast spørsmål ved om hovudargumentet for strukturering er sterkt til stades for sjarkflåta sitt vedkommande. Det er òg eit nært samspill mellom sjarkflåta og lokal fiskeforedlingsindustri i mange kystsamfunn. Denne industrien kan vanskeleg finna andre leverandørar av fisk dersom sjarkflåta forsvinn. Sjølv om strukturering ikkje medfører at kvoter forsvinn frå regionane, kan det likevel få konsekvensar for dei einskilde kystsamfunna. Denne medlemen meiner difor at ei vidareføring av kondemneringsordningane og forbetra driftsordningar med klårare stengsler mot utilsikta tilpassing og misbruk, er eit betre alternativ enn å innføra strukturering i sjarkflåta.

Denne medlemen syner til at dersom strukturering ikkje vert gjennomført i fartøygruppa 11-15 meter, kan det vera naudsynt å vidareføre driftsordningar her for å gje aktørar betre høve til å styrkja driftsøkonomien. Fleire innspel kan tyda på at driftsordningane ikkje fungerer optimalt, og at det difor kan vera behov for å stramma opp regelverket. Denne medlemen vil difor fremja fylgjande forslag:

"Stortinget ber Regjeringa vidareføre driftsordningar for fiskefartøy under 15 meter, vurdera behovet for endringar i ordningane for å sikra at den vert nytta som føresett, og om naudsynt koma med framlegg til Stortinget om dette."

Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre syner til at Regjeringa ikkje har kome med konkrete framlegg om endringar i eller avvikling av distriktskvoteordninga i Strukturmeldinga. Desse medlemene meiner at all erfaring tyder så langt på at ordninga har vore mislykka. Ordninga er upopulær i næringa, og er med på å svekkja lønsemda til dei som må avgje kvotar under ordninga. Ei rein avvikling av ordninga eller ei omgjering til rekrutteringskvoter for ungdom som vil inn i fiskeriyrket, vil etter desse medlemene si meining vera eit stort framskritt. Desse medlemene vil difor fremja fylgjande framlegg:

"Stortinget ber Regjeringa avvikla distriktskvoteordninga med verknad frå og med 2007."