I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig, og senest innen utgangen av 2007, iverksette en forpliktende nasjonal
rekrutteringsplan for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte
lærere i den videregående skolen.
II
Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig, og senest innen utgangen av 2008, iverksette en forpliktende nasjonal
rekrutteringsplan for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte
lærere i grunnskolen."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon Jæger
Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre,
Gunnar Gundersen og lederen Ine Marie Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Lena Jensen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S.
Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til
representantforslaget om rekrutteringsplaner for lærere
og til Kunnskapsdepartementets svarbrev til komiteen datert 2. mai
2007 om det samme.
Komiteen ser det som en helt
sentral oppgave å bidra til fokus på tilstrekkelig
rekruttering av kompetente lærerkrefter til norsk skole
på alle nivåer. Rekruttering til norsk skole er
en kompleks utfordring som påvirkes av svært mange
variabler. Komiteen mener at lærerens status
i samfunnet er helt sentral i dette bildet og at denne statusen
må styrkes. Læreren er elevenes og skolens viktigste
ressurs.
Komiteen noterer seg at departementet
ikke mener at det er et behov for spesielle tiltak utover de tiltak
man jobber med i departementet, og at man derfor vil "prioritere å videreføre
allerede igangsatte prosesser". Departementet støtter seg
blant annet på en framskriving av lærersituasjonen
av Statistisk sentralbyrå (SSB) fra 2005 som i henhold
til departementet ikke gir noen grunn til uro for at vi møter
mangel på lærere i årene som kommer. Komiteen merker
seg imidlertid at departementet vil følge nøye
med på utviklingen og at det vil gi SSB i oppdrag å oppdatere
modellene for framskriving.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
og undersøkelser de refererer til i dokumentet, har en
annen oppfatning av utfordringen i forhold til framtidig rekrutteringssituasjon
enn departementet. I dokumentet sies det bl.a. at "det er allikevel
klart at det også vil være et betydelig underskudd
(...)" av lærere på visse nivåer. Det vises
til gjennomsnittsalderen for lærere på henholdsvis 49 år
og 45 år i den videregående skolen og grunnskolen.
Aldersfordelingen på lærere har ifølge
forslagsstillerne en sterk konsentrasjon mellom 50 år og
60 år.
Med bakgrunn i den informasjon som dokumentet inneholder,
ber komiteen om at departementet prioriterer nye
framskrivinger fra SSB høyt. Økt timetall er i
St.meld. nr. 16 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 164 (2006-2007),
et sentralt virkemiddel for å utjevne sosiale forskjeller
i skolen. Dette vil kreve ekstra lærerårsverk,
og komiteen ser det som avgjørende at dette behovet
tas med i de nye framskrivingene.
Komiteen vil vise til de spesielle
utfordringene ungdomstrinnet står overfor. Evalueringen
av Reform 97 viste at ungdomstrinnet på mange måter
har vært et trinn med for lite fokus i forhold til sin
egenart. Komiteen mener det er viktig å tilby
elever som kommer til kort i det teoretiske, en mer praktisk skolehverdag. Komiteen mener
at om vi lykkes med det, vil det også kunne forhindre drop-out
i videregående skole. Komiteen vil derfor
understreke viktigheten av å rekruttere lærere
som kan møte ungdomsskolens utfordringer på en
god måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til svarbrevet fra departementet
der kunnskapsministeren sier at lærerutdanningene vurderes
kontinuerlig med tanke på kapasitet, og at det på bakgrunn
av tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) i 2005 ikke er
grunn til uro for at vi skal mangle lærere i årene
som kommer. Flertallet er fornøyd med at
departementet vil følge situasjonen nøye fremover,
da det er mange variabler som påvirker utviklingen. Flertalleter tilfreds med vektleggingen av kvalitet
i grunnopplæringen, og det omfattende utviklingsarbeidet
som gjøres i lærerutdanningene etter NOKUTs evaluering.
Dette arbeidet vil bidra til å heve statusen for lærerutdanningen
og læreryrket, slik at flere sannsynligvis velger denne
utdanningsveien.
Flertalletviser
til at departementet nøye følger opp "Kompetanse
for utvikling" gjennom tett dialog med partene om bruken av midlene.
Departementet vil også ta initiativ til en dialog med Kommunenes
Sentralforbund (KS) om hvordan en kan stimulere til at eldre lærere
står lenger i jobben. Flertalletviser til at det er kommunene og fylkeskommunene
som innehar de viktigste virkemidlene for å rekruttere
og beholde lærere. Det er derfor nødvendig at
disse har økonomi og kompetanse til å kunne tilby
gode lønns- og arbeidsvilkår for denne viktige
yrkesgruppen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer
de forslag som er fremsatt i dokumentet.
Disse medlemmer mener det er
viktig å holde et tydelig fokus på rekruttering
av lærere til både grunnskole og videregående
skole. Disse medlemmer registrerer at departementet
har en avslappet holdning til problematikken med utgangspunkt i
SSBs framskrivinger i 2005, jf. svarbrev til komiteen datert 2. mai 2007.
Den informasjonen forslagsstillerne presenterer gir imidlertid etter disse
medlemmersoppfatning stor grunn
til bekymring. Ferske tall fra Samordna opptak viser en nedgang
på 17 pst. i antallet søkere til allmennlærerutdanningene
fra i fjor til i år. Det betyr at ca. 3 100 studenter
vil begynne på allmennlærerutdanning i høst.
Videre er frafallet fra allmennlærerutdanningen høyere
enn fra andre studier, og gjennomsnittlig faller 27 prosent av studentene
fra. Ifølge tall fra NIFU Step forsvinner hver femte student
i løpet av første studieår. Rapporter
fra utdanningsinstitusjonene kan dessuten tyde på at frafallet
etter praksisperioden er ekstra høyt. Endelig er også aldersfordelingen
blant lærere skjev, og hovedtyngden av dagens lærere
er konsentrert i aldersgruppen 50-60 år.
Disse medlemmer legger vekt på at
skolens utfordringer i rekrutteringssammenheng er stor. Det er dokumentert
at kvaliteten på undervisningen må styrkes i norsk
skole. Mange lærere underviser i dag i fag de ikke har
spesiell kompetanse til å undervise i. Disse medlemmervil poengtere at rekrutteringspolitikken
for norsk skole må bli langt mer målrettet og orientert
om kompetanse enn den framstår i dag. Dette er ikke bare
et spørsmål om antall lærere, men i høyeste grad
snakk om kvalitet og sammensetning av den kompetanse man rekrutterer.
Disse medlemmer vil inkludere
tiltak for å få lærere som ønsker
det, til å stå lenger i læreryrket enn
i dag. Den alderssammensetningen av lærere som dokumentet
presenterer, tyder på at en meget stor andel av lærere
slutter i en alder av 62-65 år. På kort sikt kan
den viktigste kilden til flere lærere bestå i å unngå at
så mange velger å slutte i læreryrket
så tidlig.
Disse medlemmer vil også vise
til at den utvidelsen av skoledagen som det synes å være
politisk flertall for, ytterligere vil forsterke behovet for flere
lærere.
Disse medlemmer mener økt
lærerrekruttering blant annet handler om å gjøre
læreryrket attraktivt. Dagens lærere kan være
de beste til å rekruttere nye dersom de selv trives, har
gode arbeidsforhold og en lønn som står i forhold
til ansvar og oppgaver. Disse medlemmer viser til
NOKUTs evaluering som ga sterk kritikk av allmennlærerutdanningene. Disse medlemmer vil
påpeke viktigheten av å sikre at den videre behandlingen
av evalueringen ikke svekker den statusen lærerutdanningen
er avhengig av å ha. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at lærerutdanningene har en
status som gjør dem egnet til å rekruttere studenter
som skal bli godt egnet for læreryrket. Derfor er det etter disse
medlemmers mening viktig at de tiltak som settes inn for å rette
opp evalueringens innsigelser, må gjøres allment
kjent.
Disse medlemmer vil påpeke
at mangel på lærere også handler om å ha
en god seniorpolitikk for lærerne. Disse medlemmer viser
til at tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel viser at så mange som
tre av fire lærere ønsker å arbeide etter
fylte 60 år, men at det oppleves at det i liten grad legges
til rette for dette. Disse medlemmer mener det er
avgjørende å legge arbeidsforholdene bedre til
rette slik at de som ønsker det, får et insitament
til å arbeide lengst mulig.
Videre vil disse medlemmer vise
til innkomne uttalelser i forbindelse med representantforslaget.
I et brev til komiteen datert 8. mai 2007 støtter
Norsk Lektorlag forslaget og skriver at nasjonale rekrutteringsplaner
"bør ta for seg tiltak for å heve
læreryrkets status, for å rekruttere lærere
fra andre yrkesgrupper, for systematisk og forpliktende kompetanseheving
hos lærerne og for seniortiltak som kan bremse avgangen
av lærere inntil man har rukket å utdanne nye
med minst like høy kompetanse som de som er eldre".
Utdanningsforbundet støtter også representantforslaget
i et brev til komiteen datert 8. mai 2007:
"Utdanningsforbundet mener forslagsstillerne peker på helt
sentrale utfordringer. Lærere og skoleledere er nøkkelpersonell
i utviklingen av kunnskaps- og velferdssamfunnet.
Vi
er enige med forslagstillerne i at en rekrutteringsplan bør
rettes mot videregående opplæring i første omgang,
for så å utvides til å gjelde hele grunnopplæringen.
Utdanningsforbundet
er enige med forslagsstillerne i at rekrutteringsstrategier for
lærere i grunnskolen og i den videregående skolen
uansett må sees i sammenheng, og også ta høyde
for at rekrutteringen blant annet vil kunne påvirkes av
endrede kompetansebestemmelser og inntaksregler til lærerutdanningen.
Vi mener at det er et godt utgangspunkt å bygge videre
på samarbeidsprinsippene i kompetanseutviklingstrategien "Kompetanse
for utvikling".""
I tillegg merker disse medlemmer seg
at Tekna stiller seg bak forslaget i et brev til komiteen datert 24. mai
2007, hvor det fremgår at Tekna "støtter de fire elementene
som foreslås å ligge til grunn for et videre arbeid
med en nasjonal rekrutteringsplan". Tekna påpeker videre
at den demografiske utfordringen er særlig bekymringsfull
blant realfagslærere i skolen, og viser til tall fra KS
som sier at over 60 pst. av realfagslærerne i norsk skole
var over 50 år per 1. desember 2006. Videre påpeker
Tekna blant annet behovet for målrettet etter- og videreutdanning
av realfagslærere, og andre tiltak for å bidra
til ytterligere realfagssatsing i skolen.
Disse medlemmer vil stille spørsmål
ved kunnskapsministerens prioriteringer tilkjennegitt i svarbrevet
til komiteen datert 2. mai 2007, hvor det fremgår
at han vil prioritere "allerede igangsatte prosesser". Disse
medlemmer mener at det ikke er mulig å ignorere
de entydige signalene fra viktige organisasjoner slik disse er gjengitt
ovenfor.
Disse medlemmer har også merket
seg at kunnskapsministeren i forbindelse med en artikkel i Verdens Gang
15. mai 2007 deler Utdanningsforbundets bekymring for lærermangelen. Disse
medlemmer vil understreke at det ikke er tilstrekkelig å dele
en bekymring, men at man også må igangsette tiltak
for å gjøre bekymringen til skamme.
Disse medlemmer viser til brevet
fra Kunnskapsdepartementet 2. mai 2007. Statsråden
formidler til komiteen at det er igangsatt
"et systematisk arbeid for å vurdere de
langsiktige kompetansebehovene i barnehage, skole og opplæring, rådgivning
og voksenopplæring."
Statsråden mener videre at de tiltakene
som er igangsatt er tilstrekkelige, han henviser til St.meld. nr.
16 (2006-2007) og konkluderer med at det ikke er behov for noen
rekrutteringsplan.
Disse medlemmer merker seg at
statsråden mener det ikke er behov for å ta bemanningsutfordringen
i grunnopplæringen så alvorlig at det må igangsettes
en rekrutteringsplan for kvalifiserte lærere, samtidig
som det i St.prp. nr. 67 (2006-2007) (Kom-muneproposisjonen) vurderes
slik at det er behov for en egen tiltaksplan for rekruttering av
førskolelærere før sommeren. Disse
medlemmer vil peke på at statsråden også i
denne sammenheng i større grad har fokus på utfordringer
i barnehagesektoren enn på de tilsvarende utfordringene
i grunnopplæringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil ytterligere understreke at
det er av stor betydning at eventuelle forsøk med, og utredninger
av, heldagsskole må finansieres med friske midler, og ikke
gå på bekostning av tiltak for å styrke
lærernes kompetanseheving mv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er behov for rekruttering innenfor flere fagfelt i Norge,
og er derfor noe skeptiske til at disse utfordringene løses
ved særskilte planer for hver enkelt yrkesgruppe. Imidlertid
viser disse medlemmer til at det vil være
avgjørende for å få tilstrekkelig kompetente
arbeidstakere på generell basis, uavhengig av fagfelt,
at det er kompetente lærere som gir grunnutdanningen. På denne
bakgrunn mener disse medlemmer at rekruttering av
kompetente lærere er et av de viktigste tiltakene for å sikre
kompetanse innenfor øvrige yrkesgrupper, og har derfor
ingen vesentlige betenkeligheter med å støtte
forslagene i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest innen utgangen av 2007, iverksette en forpliktende nasjonal rekrutteringsplan for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i den videregående skolen.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest innen utgangen av 2008, iverksette en forpliktende nasjonal rekrutteringsplan for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunnskolen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:68 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Trine Skei Grande og Lars Sponheim om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående skole - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 1. juni 2007
Ine Marie Eriksen Søreide
leder |
Gunnar Gundersen
ordfører |