Fylkeslandbruksstyrene er statlige styrer oppnevnt av
fylkestingene. De har en klar lokalpolitisk forankring og består
av folkevalgte medlemmer. Sammensetningen av fylkeslandbruksstyrene
gjenspeiler velgernes sammensetning av fylkestingene gjennom fylkesvalgene.
Fylkeslandbruksstyrene behandler kommunale arealsaker
og har anledning til å overprøve kommunale vedtak
etter jordloven. Det er fylkesmannen som forbereder og innstiller
i sakene til fylkeslandbruksstyret.
I brev av 21. februar 2006 fra Landbruks-
og matdepartementet og Miljøverndepartementet er Statens landbruksforvaltning
(SLF) gitt anledning til å fremme innsigelse mot kommunale
arealplaner etter plan- og bygningsloven i saker der fylkesmannen
har innstilt på bruk av innsigelse og fylkeslandbruksstyret
vedtar noe annet. Dermed er fylkeslandbruksstyrenes lokalpolitiske
skjønn i denne type saker redusert fra besluttende myndighet
til høringsinstans. Fylkesmannen, som i utgangspunktet
var saksforberedende og innstillende myndighet, har i realiteten
fått vetorett.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle
ordningen med at Statens landbruksforvaltning har anledning til å fremme
innsigelse mot kommunale arealplaner etter plan- og bygningsloven
i saker der fylkesmannen har innstilt på bruk av innsigelse,
og fylkeslandbruksstyret ikke fremmer innsigelse."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg,
Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, og fra Senterpartiet,
lederen Lars Peder Brekk, viser til at det er et nasjonalt mål
at det årlige tapet av de mest verdifulle jordressursene
skal halveres innen år 2010. Stortinget sluttet seg til
målet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2004-2005)
for Landbruks- og matdepartementet, fremmet av regjeringen Bondevik
II. Flertallet er enig i dette målet.
Flertallet er kjent med at det
er gjennom plan-/reguleringssaker de største inngrepene
i dyrket mark skjer. De fleste innsigelsessaker på landbruksområdet har
sin bakgrunn i denne problematikken. Innsigelsesmuligheten er det
eneste grep myndighetene har tilgjengelig for å verne dyrket
mark i sammenheng med plansaker. Utbyggingspresset mot våre
produktive arealer er stort, og det er nødvendig å styrke
jordvernet.
Flertallet viser til at Regjeringen
har styrket innsigelsesretten gjennom å gi SLF innsigelsesmyndighet i
saker etter plan- og bygningsloven der fylkesmannen har innstilt
på bruk av innsigelse, men hvor fylkeslandbruksstyret ikke
følger opp anbefalingen. Bakgrunnen for dette var at rapportering
fra kommunene viser at nedbyggingen av dyrket jord fortsetter.
Flertallet er kjent med at Landbruks-
og matdepartementet har satt ned et jordvernutvalg som skal vurdere
eksisterende virkemidler og foreslå nye tiltak for å sikre
jordvernet, og viser for øvrig til brev fra Landbruks-
og matdepartementet av 16. april d.å. (vedlagt).
Flertallet tilrår at
Dokument nr. 8:49 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene
Bent Høie, Ivar Kristiansen, Kari Lise Holmberg og Torbjørn
Hansen om å fjerne Statens landbruksforvaltnings mulighet
til å fremme innsigelse i saker som er avgjort i fylkeslandbruksstyrene
- ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind
Korsberg, og fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk
Nørve, mener at forslagsstillerne tar opp en viktig
problemstilling i forslaget. Forslaget viser til at den innsigelsesrett
som Statens landbruksforvaltning er blitt gitt i forhold til vedtak
som er fattet i fylkeslandbruksstyret, i realiteten er en statlig
overstyring av det lokalpolitiske skjønnet som blir fattet
i arealsaker. Disse medlemmer er enig i dette og
finner det lite heldig at staten gjennom Statens landbruksforvaltning skal
overprøve vedtak som er fattet av lokalt valgte medlemmer
av fylkeslandbruksstyrene. Fylkeslandbruksstyrene består
av lokalt valgte medlemmer som er oppnevnt av fylkestingene. Mange
av medlemmene av fylkeslandbruksstyrene er ofte selv også medlemmer av
fylkestinget. På denne måten vil den rådende
oppfatningen lokalt fremkomme i fylkeslandbruksstyrenes behandling
av saker som krever lokal kunnskap som er viktig i saker hvor det
utøves skjønn. Disse medlemmer vil
vise til at Statens landbruksforvaltning ikke på samme
måte har lokal kunnskap eller forankring. Disse
medlemmer er også av den oppfatning at det sendes
feil signaler til lokalbefolkningen, til lokalt folkevalgte og til
kommunene når statlige organer overstyrer vedtak som er
forankret i flere lokale folkevalgte organer. Dette kan i verste
fall bidra til at folk ikke lenger ønsker å engasjere
seg i lokalt og fylkespolitisk arbeid.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle
ordningen med at Statens landbruksforvaltning har anledning til å fremme
innsigelse mot kommunale arealplaner etter plan- og bygningsloven
i saker der fylkesmannen har innstilt på bruk av innsigelse,
og fylkeslandbruksstyret ikke fremmer innsigelse.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Ingebrigt S. Sørfonn, og frå Venstre, Leif Helge
Kongshaug, syner til at dyrka mark vert nedbygd i eit urovekkjande
høgt tempo. Tal frå Statistisk sentralbyrå tyder
på at det er ein auke i slik nedbygging på over
10 pst. frå 2005 til 2006. Desse medlemene meiner
at det er behov for at eit reint jordbruksfagleg organ bør
kunne vurdera om lokale arealplanar er i grunnleggjande konflikt
med nasjonale jordbrukspolitiske mål. Nedbygging av dyrka
mark er ofte i praksis irreversible avgjerder. Å opna for
at eit politisk fleirtal i landbruksstyret i ein periode fattar
vedtak som eit anna fleirtal i påfølgjande periodar
er imot, men som ikkje kan omgjerast, er ikkje nødvendigvis
meir demokratisk enn å la Statens landbruksforvaltning
ha rett til å lyfta saka til endeleg avgjerd hos Miljøverndepartementet. Desse
medlemene syner vidare til at då regionalmeldinga
vart handsama i Stortinget nyleg, vart det ikkje fremja noko framlegg
om å ta denne retten ifrå Statens landbruksforvaltning. Desse
medlemene går difor imot framlegget frå Høgre
i denne saka.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen
med at Statens landbruksforvaltning har anledning til å fremme
innsigelse mot kommunale arealplaner etter plan- og bygningsloven
i saker der fylkesmannen har innstilt på bruk av innsigelse,
og fylkeslandbruksstyret ikke fremmer innsigelse.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:49 (2006-2007) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Bent Høie, Ivar Kristiansen, Kari
Lise Holmberg og Torbjørn Hansen om å fjerne Statens
landbruksforvaltnings mulighet til å fremme innsigelse
i saker som er avgjort i fylkeslandbruksstyrene - bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra Stortingets næringskomité datert 29.mars
2007 der jeg blir bedt om å gi en vurdering av forslaget
i Dok.nr. 8:49 (2006-2007) fra stortingsrepresentantene Bent Høie,
Ivar Kristiansen, Kari lise Holmberg og Torbjørn Hansen
om å fjerne Statens landbruksforvalmings mulighet til å fremme
innsigelse i saker som er avgjort i fylkeslandbruksstyrene.
Bare 3 % av arealet i Norge
er dyrka jord og de siste 50 årene har den årlige
omdisponering av jordressursene vært betydelig. I hele
landet foregår det nedbygging av de knappe jordressursene
i raskt tempo. Dyrka og dyrkbar jord må vike for veier,
boliger, næringsareal og andre formål.
Det er satt som nasjonalt mål at det årlige
tapet av de mest verdifulle jordressursene skal halveres innen år 2010.
Stortinget sluttet seg til målet i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr l (2004-2005) for Landbruks- og matdepartement fremmet
av Bondevik II-regjeringen. I Soria Moria erklæringen slås
det fast at norsk matjord er en begrenset ikke-fornybar ressurs som
det er et nasjonalt ansvar å ta vare på for våre
etterkommere. Vern av jordressursene er på lang sikt et spørsmål
om matvaresikkerhet.
Jeg mener det har vært nødvendig
både å opprettholde delingsforbudet i jordloven
og styrke innsigelsesretten gjennom å gi også Statens
landbruksforvaltning innsigelsesmyndighet under visse forutsetninger. Ut
fra Rundskriv T-5/95 Retningslinjer for bruk av innsigelse
i plansaker etter plan- og bygningsloven er det opp til det enkelte
fagdepartement å avgjøre hvem som skal ha innsigelsesmyndighet
på eget område. Det er trolig behov for å styrke
jordvernpolitikken ytterligere dersom vi skal klare å ta
vare på landets dyrka arealer og nå målet
om halvering av nedbyggingen innen 2010. Jeg har derfor nylig satt
ned et jordvernutvalg som skal vurdere eksisterende virkemidler
og foreslå nye tiltak for å sikre jordvernet.
Jeg finner det derfor ikke tilrådelig å gå inn
for de endringer forslagsstillerne fremmer forslag om.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. juni 2007
Lars Peder Brekk
leder |
Hans Frode Kielland Asmyhr
ordfører |