I dokumentet fremmes følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen
forlenge "Kompetanse for utvikling" - strategi for kompetanseutvikling
i grunnopplæringen - med tre år fra strategiperiodens
utløp i 2008. Strategien løper til 2011, med samme
eller høyere ressursinnsats fra Regjeringen som i dag.
Stortinget ber Regjeringen sørge
for at strategien følges, og bes om å utvikle
retningslinjer for å bistå skoleeierne med kartlegging
av læreres kompetanse. Denne kartleggingen skal legge grunnlaget
for handlingsplanen for kompetanseutvikling blant lærerne.
Kompetanseutviklingen som skal finne sted, bør være
fagspesifikk og relevant for de fagene lærerne skal undervise i,
og den må omfatte også yrkesfaglærerne.
Stortinget ber Regjeringen arbeide for
at kommunene kan trekke næringslivet og offentlige institusjoner
mer aktivt inn i undervisningen. Herunder bes Regjeringen vurdere å innføre stillinger
i skolen etter modell av professor II i høyere utdanning.
Stortinget ber Regjeringen heve opptakskravene i
norsk og matematikk til allmennlærerutdanningen, samtidig
som allmennlærerutdanningen spesialiseres mot klassetrinn.
Stortinget ber Regjeringen etablere en
ordning med ettergivelse av 20 000 kroner av studielånet ved
fullført lærerutdanning.
Stortinget ber Regjeringen bidra økonomisk
til etablering av bonus- og arbeidstidsordninger som tilbys til
realfaglærere fra fylte 55 år som ønsker å fortsette
i skolen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra
Høyre, Gunnar Gundersen og lederen Ine Marie Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og Johanne Skjølberg,
fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser
til representantforslaget om styrket lærerkompetanse og
rekruttering av nye lærere, samt til kunnskapsministerens svarbrev
datert 14. desember 2007. Komiteen viser
til at spørsmålene om styrket lærerkompetanse
og rekruttering av nye lærere har vært omtalt
og behandlet ved flere anledninger i Stortinget den senere tid,
bl.a. i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:81 (2005-2006)
og Dokument nr. 8:68 (2006-2007) - i tillegg til behandlingen av
St.meld. nr. 16 (2006-2007) og statsbudsjettene for 2007 og 2008.
Komiteen viser innledningsvis
til sine generelle merknader i forbindelse med ovennevnte saker,
og vil ytterligere understreke hvor viktig læreren er for
elevenes læringsutbytte. Etter komiteens syn
er læreren den viktigste enkeltfaktor i norsk skole.
Komiteen viser til at en stadig
større andel av lærerne i skolen er over 50 år.
Tall fra Kommunenes Sentralforbund (KS) viser at aldersfordelingen
blant lærerne er skjev. I grunnskolen er det 22 130
faglærte lærere over 50 år, og 6 067 over
60 år. I videregående skole er det 11 688
faglærte lærere over 50 år, og 3 443
over 60 år. Det betyr at om lag halvparten av lærerne
i videregående skole er over 50 år. Dette støttes
av tall fra NIFU STEP som viser at 49,6 pst. av lærerne
i den videregående skolen er 50 år eller eldre.
Svært mange av disse lærerne vil i de nærmeste årene
gå av med pensjon, og skolen vil dermed miste verdifull
kompetanse. Dette er også i stor grad lærere med
stor faglig fordypning, og ofte større enn de lærerne
som kommer inn i skolen nå. Komiteen vil
understreke at situasjonen er mest prekær for realfagene,
men også språkfagene opplever store utfordringer
på dette feltet.
Komiteen vil peke på at
den skjeve alderssammensetningen av lærerkorpset virker
i kombinasjon med andre faktorer som bidrar til å gjøre situasjonen
meget alvorlig. For det første er det en markert nedgang
i antallet søkere til allmennlærerutdanningene
fra 2006 til 2007. Tall fra Samordna opptak viser en nedgang på 17
pst. i dette tidsrommet. Statens lånekasse for utdanning
har historisk blitt brukt som et virkemiddel for å oppmuntre
til for eksempel lange utdanninger og til at nyutdannede tar seg
jobb i bestemte deler av landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
representantforslaget og de tiltak som foreslås der. Bakgrunnen
for forslagene er behovet for styrket lærerkompetanse og
flere lærere i skolen. Disse medlemmer viser
til at regjeringspartiene, i forbindelse med behandlingen av Innst.
S. nr. 15 (2006-2007) om Dokument nr. 8:81 (2005-2006) og senest
ved behandlingen av statsbudsjettet for 2008, har stemt mot forslag
fra en samlet opposisjon om rekrutteringsplaner for å dekke
det økende behovet for flere lærere.
Frafallet på allmennlærerutdanningene
er meget høyt. NIFU STEP ("Gjennomføring og frafall blant
allmennlærerstudenter" av Terje Næss og Nils Vibe
(Arbeidsnotat 23/2006)) beregner det til å være
gjennomsnittlig 27 pst., og utdanningsinstitusjonene har i liten
grad oversikt over hvorfor studentene faller fra og om det er de sterkeste
eller svakeste studentene som slutter. Det er store variasjoner
i frafallet, og ifølge NOKUTs evaluering av allmennlærerutdanningene
fra 2006 varierer frafallet mellom 11 og 51 pst.
For å beholde viktig realfagskompetanse
i skolen ønsker disse medlemmer at det etableres
en ordning med seniortiltak for realfagslærere fra det året
de fyller 55 år. Et mulig tiltak er å tilby en
bonusordning slik at disse lærerne får en økonomisk
stimulans til å fortsette å undervise. Dermed
beholdes deres kompetanse i skolen. Et annet tiltak er å gjøre
om undervisningsplikten for realfaglærere over 55 år
som av ulike grunner ønsker å undervise mindre,
slik at de bruker mindre arbeidstid på undervisning og mer
arbeidstid på å veilede yngre realfaglærere og å utvikle
fagene og de pedagogiske metodene. På den måten
legges det til rette for å beholde mange kvalifiserte realfaglærere
i skolen, selv om de ikke ønsker å undervise like
mye som før.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er et sterkt press i arbeidsmarkedet. En av konsekvensene
av et slikt press, hvor etterspørselen etter arbeidskraft
og kompetanse er høyere enn tilbudet, er at det skapes
rekrutteringsutfordringer innenfor en rekke fagfelt. Disse
medlemmer viser til at det i flere saker de siste årene
har vært fremmet forslag om rekrutteringsplaner og konkrete
tiltak for å bedre rekrutteringen til flere yrker.
Disse medlemmer vil peke på at
en ofte vil oppleve at en ved å gi særlige incitament
for rekruttering til bestemte yrker samtidig må erkjenne
at det kan skape rekrutteringsvanskeligheter i andre deler av arbeidsmarkedet. Disse medlemmer vil
derfor på generelt grunnlag hevde at det ikke er en optimal
løsning å arbeide frem stadig nye tiltak for rekruttering
til spesielle yrker, fordi det bare bidrar til å løse
et kortsiktig problem så lenge tilgangen på arbeidskraft
er lavere enn etterspørselen.
Disse medlemmer erkjenner likevel
at det er nødvendig å vurdere egne rekrutteringstiltak
innenfor visse sektorer, og viser til at Fremskrittspartiet har
vært en aktiv medspiller i forhold til å bedre
rekrutteringen til bl.a. læreryrket, sykepleieryrket og
til forskningen, selv om en samtidig erkjenner den generelle
utfordringen i dagens arbeidsmarked.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at NOKUTs evaluering konkluderer med at det var riktig å innføre
opptakskrav i matematikk og norsk til allmennlærerutdanningen,
og mener det er rom for å skjerpe disse kravene. Opptakskravene
ble innført av regjeringen Bondevik II i 2004 til sterke
protester fra Sosialistisk Venstreparti i Stortinget. Evalueringen
finner også en sammenheng mellom inntakskrav og andelen
som fullfører allmennlærerutdanningen:
"NIFU STEP har funnet en sammenheng mellom karakterkrav
og andelen som har fullført utdanningen. Det viser seg å være
bedre gjennomstrømming ved institusjoner med reelle karakterkrav.
I institusjoner med karakterkrav fullførte 52 prosent av
studentene innen fem år, mot 47 prosent ved institusjoner
der alle kvalifiserte søkere fikk opptak."
Disse medlemmer vil videre peke
på viktigheten av en mer spesialisert allmennlærerutdanning,
som spesialiserer utdanningen inn mot klassetrinn. Det er stor forskjell
på å undervise på de forskjellige trinnene. Disse
medlemmer ser også med bekymring på forslaget
om å la førskolelærere undervise helt
opp til 7. trinn.
Disse medlemmer fremmer forslag
1, 2, 3 og 6 i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer også følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen heve opptakskravene
i norsk og matematikk til allmennlærerutdanningen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre fremmer samtidig følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen spesialisere allmennlærerutdanningen
mot alderstrinn."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2008, der det ble
foreslått å bevilge 30 mill. kroner som en statlig
andel til seniortiltak for eldre realfagslærere.
Disse medlemmer mener det er
viktig å oppmuntre flere til å søke og
til å fullføre lærerutdanning, og ønsker
derfor å stimulere til dette ved å etablere en
ordning for ettergivelse av 20 000 kroner av studielånet
ved fullført lærerutdanning.
Disse medlemmer fremmer dokumentets forslag
5 om ettergivelse av studielån.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre tidligere har fremmet konkrete forslag knyttet til
styrket lærerkompetanse og bedre lærerrekruttering
gjennom blant annet Dokument nr. 8:81 (2005-2006) og Dokument nr.
8:68 (2006-2007). Dette medlem vil understreke at flertallet,
hovedsakelig bestående av de nåværende
regjeringspartiene, ikke har vært villig til å støtte
disse forslagene. Når det gjelder allmennlærerutdanningen,
vil dette medlem vise til Venstres forslag om å snarest
iverksette en femårig allmennlærerutdanning, jf.
Dokument nr. 8:36 (2007-2008). I dette representantforslaget er
Venstres syn på allmennlærerutdanningen nærmere
utdypet, og det tas blant annet til orde for strengere opptakskrav,
mer praksis og mer faglig fordypning i utdanningen.
Dette medlem viser til Venstres
alternative statsbudsjett der det ble foreslått 175 mill.
kroner til rekrutteringstiltak for lærere, bl.a. seniortiltak.
Komiteen deler forslagsstillernes
engasjement for styrket lærerkompetanse, og er enige i
at et kompetanseløft for lærerne er en forutsetning
for Kunnskapsløftet. Komiteen viser til
at regjeringen Bondevik II fra og med 2005 foreslo å bevilge
375 mill. kroner årlig til kommuner og fylkeskommuner til
kompetanseheving i grunnopplæring 2005-2008, og at dette
har blitt videreført av regjeringen Stoltenberg II.
Selv om perioden for strategien "Kompetanse for
utvikling" utløper i 2008, er det etter komiteens mening
viktig å fortsette satsingen på kompetanseheving
av lærerne. Komiteen merker seg at kunnskapsministeren
i brev til Stortinget datert 14. desember 2007 er positiv
til å videreføre satsingen på kompetanseutvikling av
lærere, og at spørsmålet om hvordan staten skal
legge til rette for dette er et tema som vil bli drøftet
i den varslede stortingsmeldingen om kvalitet i grunnopplæringen.
Komiteen vil understreke at fylker
og kommuner - i kraft av å være skoleeiere - har
et betydelig ansvar for kompetanseutvikling av lærere,
jf. formuleringene i strategien for kompetanseutvikling, og mener
det er viktig at skoleeierne følger opp dette ansvaret. Komiteen er
samtidig positiv til at staten bistår skoleeierne i dette, f.eks.
ved å utvikle retningslinjer slik at skoleeierne kan kartlegge
lærernes kompetanse på en bedre måte
enn i dag.
Komiteen vil understreke behovet
for fortsatt utvikling av systematiske ordninger for kompetanseheving
i form av etter- og videreutdanning for lærere og skoleledere
i grunn- og videregående skole også etter at strategiperioden utløper
inneværende år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen ved flere tilfeller har uttrykt vilje til
fortsatt statlig medfinansiering til dette, og vil i den forbindelse
vise til uttalelse fra daværende kunnskapsminister i forbindelse
med Stortingets behandling av Dokument nr. 8:81 (2006-2007) at:
"En systematisk ordning for å ivareta lærernes behov
for kompetanseutvikling, både faglig og pedagogisk, er
verdifull for å utvikle kvaliteten i opplæringen.
Strategien for kompetanseutvikling i forbindelse med Kunnskapsløftet
er under løpende evaluering. Når strategiperioden utløper
i 2008, vil det være naturlig, med utgangspunkt i evalueringen, å vurdere
hvordan statlig nivå videre kan bidra til kompetanseutvikling
på en systematisk måte."
Komiteen viser til
at det er et stort behov for å styrke systematikken i etter-
og videreutdanningen for lærere. Problemstillingen er todelt:
norske lærere trenger mer jevnlig kompetanseheving, og
den må være mer relevant. Det er svært
viktig at også yrkesfaglærerne får kompetanseheving.
Undersøkelser viser at lærerne tar relativt mye
etter- og videreutdanning, men ikke i de fagene de underviser i.
Derfor er det behov for tydeligere retningslinjer for å kartlegge
lærernes kompetanse i den enkelte kommune og fylkeskommune.
Dette skoleeieransvaret er nedfelt i strategien "Kompetanse for utvikling"
2005-2008 - en avtale om kompetanseheving for lærere inngått
mellom det daværende Utdannings- og forskningsdepartementet,
Utdanningsforbundet, Kommunenes Sentralforbund, Norsk Lektorlag,
Skolenes landsforbund og Norsk Skolelederforbund i forbindelse med
innføringen av Kunnskapsløftet.
Men for å få den
nødvendige systematikken i og volumet på dette
arbeidet mener komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre at det både er
nødvendig å tydeliggjøre retningslinjene
og forlenge strategien i tre år til 2011, med samme eller
sterkere ressursinnsats i forhold til dagens statlige andel på 375
mill. kroner pr. år.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å forlenge strategiperioden, men mener at dette ikke
er tilstrekkelig. Disse medlemmer ønsker
et større krafttak - med sterkere ressursinnsats - for å styrke
systematikken i etter- og videreutdanningen for lærere.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser i denne forbindelse til Dokument nr. 8:47
(2007-2008) om et lærerløft for lærere
i grunn- og videregående skole, som nå er til
behandling i Stortinget. I dette representantforslaget tas det til
orde for en mer omfattende kompetansehevingsreform for lærere
enn i Dokument nr. 8:6 (2007-2008).
Komiteen mener at
det er av avgjørende betydning at skolene samarbeider med
lokalsamfunn generelt og med nærings- og arbeidsliv spesielt. Den
lokale skoleeier har et særskilt ansvar for å legge
til rette for et godt samarbeid mellom den enkelte skole og aktører
utenfor skolen. Samtidig er det åpenbart at man fra statlig
hold kan være med på å legge til rette
for økt grad av denne typen samarbeid. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne i denne forbindelse mener at det bør
vurderes å innføre stillinger etter modell av
professor II i høyere utdanning, for på denne måten å styrke
båndene mellom skole og arbeidsliv.
Komiteen mener det vil være
en styrke for undervisningssektoren å trekke veksler på den
kompetanse som næringsliv og offentlig virksomhet besitter.
Entreprenørskap som en pedagogisk plattform er her et av
flere virkemidler for et samarbeid mellom skolen og arbeidslivet.
Komiteen mener det er viktig
at det blir lagt til rette for at elevene skal få delta
i elevbedrifter, oppsøke læringsarenaer utenfor
skoleporten og få entreprenørskap inn som en del
av grunnopplæringen i skolen.
Komiteen viser til at en god
skole er avhengig av å ta inn impulser utenfra. Derfor
er samarbeid mellom skolen og både næringsliv
og offentlige institusjoner viktig. Komiteen mener
at det finnes mange måter å styrke dette samarbeidet på,
og trekke offentlige institusjoner og næringsliv mer aktivt
inn i undervisningen. Komiteen vil her peke på både
Ungt Entreprenørskap og NHO-prosjektet "Næringsliv
i skolen". I tillegg mener komiteen det er viktig å finne
samarbeidsformer mellom bedrifter og skolen som gjør at
fagkompetansen i bedriftene kan brukes aktivt i skolen. Blant annet
bør det vurderes å åpne for en ordning
med stillinger i skolen etter modell av professor II i høyere
utdanning, der for eksempel ingeniører som jobber i bedrifter kan
jobbe 20 pst. i undervisningsstillinger i skolen.
Komiteen viser til at Kunnskapsdepartementet, i
samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet, har utarbeidet en strategiplan for entreprenørskap
i utdanningen: "Se mulighetene og gjør noe med dem!" -
Strategi for entreprenørskap i utdanningen (2004-2008).
Utdanningsdirektoratet har ansvaret for oppfølgingen og
operasjonaliseringen av planen som ble revidert i 2006. Målgruppen
for strategiplanen er de ansvarlige for opplæringen på alle
nivåer i utdanningsløpet, fra grunnopplæringen
til høyere utdanning og ulike aktører som støtter
opp om entreprenørskap i sektoren.
Komiteen viser til at Entreprenørskapsopplæring
allerede er styrket i forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet
i 2006. I Læreplanens generelle del, Prinsipper og rammer
for opplæring, og i Læreplaner for fag nevnes
flere områder som fremmes av entreprenørskapsarbeidet.
Det gjelder blant annet sosial og kulturell kompetanse, samarbeid
med lokalsamfunnet og elevmedvirkning. I de nye læreplanene
som ble innført med Kunnskapsløftet, er entreprenørskap
nedfelt i flere planer for grunnskolen og i gjennomgående fag.
Eksempler er: samfunnsfag, kunst og håndverk, mat og helse,
naturbruk, elektrofag og service og samferdsel. Komiteen viser
til at det fra og med inneværende skoleår er etablert
faget entreprenørskap og bedriftsutvikling innen utdanningsprogram
for studiespesialisering for samfunnsfag og bedriftsutvikling. Innenfor
de nevnte fagområdene nevnes entreprenørskap spesielt,
men andre fagområder nevner begreper som innebærer
entreprenørskap. Innovasjon, endringskompetanse og partnerskap
er eksempler på slike begreper. Entreprenørskapsopplæring forutsetter
samarbeid mellom skole og lokalt nærings- og samfunnsliv.
Over Kunnskapsdepartementets budsjett er det bevilget 800 000 kroner årlig
til organisasjonen Ungt entreprenørskap som har bidratt
til å legge til rette for slikt samarbeid; over Nærings-
og handelsdepartementets budsjett 10 mill. kroner og over Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett 6 mill. kroner til denne organisasjonen.
Gjennom Ungt entreprenørskap har 40 000 elever
og studenter vært med i elev-, ungdoms- og studentbedrifter.
Komiteen er videre kjent med
at det i Kunnskapsdepartementets Realfagsstrategi "Et felles løft
for realfagene" er igangsatt et system med ordninger for utveksling
av realfagsutdannet personale fra arbeidslivet (jf. tiltak 28 i
tiltaksplanen som er knyttet til strategien) som skal bidra til å styrke
profesjonskompetansen i utdanningen. Det satses her på igangsettelse
av pilotprosjekter med en lektor II og professor II-ordning, hvor
ansatte med realfagsbakgrunn underviser for eksempel 20 pst. i utdanningsinstitusjonen. Komiteen viser
til at Kunnskapsdepartementet vil vurdere liknende ordninger for
personale med bakgrunn fra næringslivet som kan bidra i
entreprenørskapsopplæringen i grunnopplæringen.
Komiteen vil slå fast
at norsk skole står overfor en betydelig utfordring de
kommende årene i forbindelse med den nært forestående
lærermangelen, og viser bl.a. til diskusjonen knyttet til denne
problemstillingen i Innst. S. nr. 239 (2006-2007). I innstillingen
heter det blant annet følgende:
"Komiteen ser det som en helt sentral oppgave å bidra
til fokus på tilstrekkelig rekruttering av kompetente lærerkrefter
til norsk skole på alle nivåer. Rekruttering til
norsk skole er en kompleks utfordring som påvirkes av svært
mange variabler. Komiteen mener at lærerens status i samfunnet
er helt sentral i dette bildet og at denne statusen må styrkes.
Læreren er elevenes og skolens viktigste ressurs.
Komiteen
noterer seg at departementet ikke mener at det er et behov for spesielle
tiltak utover de tiltak man jobber med i departementet, og at man derfor
vil "prioritere å videreføre allerede igangsatte
prosesser". Departementet støtter seg blant annet på en
framskriving av lærersituasjonen av Statistisk sentralbyrå (SSB)
fra 2005 som i henhold til departementet ikke gir noen grunn til
uro for at vi møter mangel på lærere
i årene som kommer. Komiteen merker seg imidlertid at departementet
vil følge nøye med på utviklingen og
at det vil gi SSB i oppdrag å oppdatere modellene for framskriving."
Komiteen mener at det er behov
for et bredt spekter av tiltak for å stimulere til økt
rekruttering av lærere. Komiteen merker
seg blant annet at forslagsstillerne tar til orde for å etablere
en ordning med ettergivelse av 20 000 kroner av studielånet
ved fullført lærerutdanning.
Komiteens flertall�
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil understreke at det
er nødvendig med en bred tilnærming til rekrutteringsproblematikken,
og at det er behov for å sette tiltakene inn i en systematisk
og omfattende sammenheng. Etter flertallets mening
er imidlertid ikke en ordning med delvis ettergivelse av studielånet
ved fullført lærerutdanning det mest treffsikre
tiltaket i en slik sammenheng, og flertallet stiller
spørsmål ved om et slikt tiltak vil øke
statusen til læreryrket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, merker seg videre at forslagsstillerne
tar til orde for å heve opptakskravene til allmennlærerutdanningen,
samt større grad av spesialisering, og legger til grunn
at dette er spørsmål som vil drøftes
nøye i forbindelse med saken om en forbedret allmennlærerutdanning
som kunnskapsministeren har varslet vil komme.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
forslag om å innføre nasjonale rekrutteringsplaner
slik dette fremkommer av Innst. S. nr. 239 (2006-2007).
Komiteens medlem fra Venstre mener man
må satse ressurser på å endre og utvide lærerutdanningen
for på denne måten å tiltrekke flere
studenter. Det er også mulig å tenke seg en ordning
med pedagogiske kvalifiseringsstipend slik at potensielle lærere
- dvs. personer som allerede har en faglig utdannelse med høyere
grad og som ønsker å arbeide i skolen, men mangler praktisk
pedagogisk utdanning - kan motta stipend for å ta slik
utdanning. Dette medlem viser for øvrig
til Venstres merknader og forslag i Innst. S. nr. 239 (2006-2007).
Komiteen merker seg
at representantforslaget i særlig grad peker på at
den skjeve aldersfordelingen blant lærere vil slå uheldig
ut for realfagene. Forslagsstillerne oppgir tall fra KS som viser
at over halvparten av lærerne i videregående skole
er over 50 år, og at om lag 1 500 lærere
med realfagsutdanning vil forsvinne ut av den videregående
skolen de nærmeste årene. Komiteen deler
forslagsstillernes bekymring i denne forbindelse, og mener at det er
behov for konkrete tiltak for å stimulere til at flere
realfaglærere blir værende lenger i skolen. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne tar til orde for at det etableres bonus-
og arbeidstidsordninger av ulik art for realfaglærere som ønsker å fortsette
i skolen etter fylte 55 år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser i
denne forbindelse til Innst. S. nr. 239 (2006-2007), jf. Dokument
nr. 8:68 (2006-2007) om å innføre nasjonale rekrutteringsplaner
for lærere i grunn- og videregående skole, og
vil understreke at seniortiltak var ett av flere særskilte
satsingsområder fremhevet i dette representantforslaget. Disse
medlemmer er svært positiv til at det etableres
bonus- og arbeidstidsordninger av ulik art for at eldre lærere -
både innenfor realfag og andre fag det er behov for - skal
stå lengst mulig i arbeid.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen forlenge "Kompetanse
for utvikling" - strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen
- med tre år fra strategiperiodens utløp i 2008.
Strategien løper til 2011, med samme eller høyere
ressursinnsats fra Regjeringen som i dag.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at strategien for kompetanseutvikling i grunnopplæringen følges,
og bes om å utvikle retningslinjer for å bistå skoleeierne
med kartlegging av læreres kompetanse. Denne kartleggingen
skal legge grunnlaget for handlingsplanen for kompetanseutvikling
blant lærerne. Kompetanseutviklingen som skal finne sted,
bør være fagspesifikk og relevant for de fagene
lærerne skal undervise i, og den må omfatte også yrkesfaglærerne.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen arbeide for at kommunene
kan trekke næringslivet og offentlige institusjoner mer
aktivt inn i undervisningen. Herunder bes Regjeringen vurdere å innføre stillinger
i skolen etter modell av professor II i høyere utdanning.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen bidra økonomisk
til etablering av bonus- og arbeidstidsordninger som tilbys til
realfaglærere fra fylte 55 år som ønsker å fortsette
i skolen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen heve opptakskravene i
norsk og matematikk til allmennlærerutdanningen.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen spesialisere allmennlærerutdanningen
mot alderstrinn.
Forslag fra Høyre:
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning med
ettergivelse av 20 000 kroner av studielånet ved
fullført lærerutdanning.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:6 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Ine Marie Eriksen Søreide, Gunnar Gundersen, Kari Lise Holmberg og Erna Solberg om styrket lærerkompetanse og rekruttering av nye lærere - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. februar 2008
Ine Marie Eriksen Søreide |
Odd Einar Dørum |
leder |
ordfører |