Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Bent Høie, Elisabeth Aspaker og Ine Marie Eriksen Søreide om modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen igangsette en omfattende modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet i samsvar med dette forslaget.

II

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge frem konkrete forslag til reformer i statens bygge- og eiendomsvirksomhet."

I representantforslaget vises det til at i de siste årene har utfordringene knyttet til overskridelser på statlige byggeprosjekter økt, og det er fortsatt et stort etterslep i behovet for vedlikehold og rehabilitering.

Forslagsstillerne foreslår å implementere endringene i statens bygge- og eiendomsvirksomhet gradvis fra og med 1. januar 2008 og med full virkning fra 1. januar 2009. Forslagsstillerne foreslår at Regjeringen arbeider videre med en konkretisering av de ulike forslagene for å kunne fremlegge dette for Stortinget fortløpende i 2008.

I dokumentet redegjøres det nærmere for hovedinnretningen på denne reformen av statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Forslagsstillerne foreslår prinsipielle endringer i statens bygge- og eiendomsvirksomhet som vil berøre Statsbygg på nærmere bestemte områder. Disse er beskrevet i representantforslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til forslaget fra representantene Jan Tore Sanner, Bent Høie, Elisabeth Aspaker og Ine Marie Eriksen Søreide om modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Komiteen viser til at det i all hovedsak er regjeringen Bondevik IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) fra Moderniseringsdepartementet som representantene tar opp igjen i sitt forslag. Komiteen har merket seg at regjeringen Stoltenberg II i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) viste til nevnte forslag og at Regjeringen ville vurdere eventuelle endringer av statens bygge- og eiendomsvirksomhet nærmere, og at man ville komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.

Komiteen viser til vedlagte brev av 28. desember 2007 til komiteen fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet v/statsråden.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil bemerke at regjeringen Stoltenberg II vurderer fornyingstiltak innenfor statens bygge- og eiendomsvirksomhet på selvstendig grunnlag, men at man like fullt har til vurdering flere av de forhold representantene tar opp i sitt forslag.

Flertallet er tilfreds med at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når det gjelder eventuelle endringer innenfor statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Komiteenes medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen har bebudet at den skal komme med forslag til endringer av statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Disse medlemmer forventer at Regjeringen legger fram en vurdering av regjeringen Bondevik IIs forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006), og disse medlemmer vil ta stilling til endringene når Regjeringen legger fram en helhetlig sak om fornyingstiltak innenfor statens eiendomsvirksomhet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil på denne bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:18 (2007-2008) vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at regjeringen Stoltenberg II i løpet av 2 år ikke har gjort noen endringer med hensyn til modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet. Det betyr at også på dette området fører manglende politisk vilje til omstilling og effektivisering av offentlig sektor til at helt nødvendige oppgaver blir forsømt. Flere viktige byggeprosjekter er blitt utsatt, og det er store vedlikeholdsproblemer på offentlige bygg. Med bakgrunn i svaret fra Regjeringen i vedlagte brev av 28. desember 2007 er det heller ikke noen grunn til å tro at man fremover vil følge opp forslagene til reformer som ble utredet og fremmet av den forrige regjeringen.

Disse medlemmer viser til Dokument nr. 8:18(2007-2008) og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen igangsette en omfattende modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet i samsvar med forslaget i Dokument nr. 8:18 (2007-2008)."

"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge frem konk­rete forslag til reformer i statens bygge- og eiendomsvirksomhet."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen igangsette en omfattende modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet i samsvar med forslaget i Dokument nr. 8:18 (2007-2008).

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge frem konk­rete forslag til reformer i statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:18 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Bent Høie, Elisabeth Aspaker og Ine Marie Eriksen Søreide om modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet - vedlegges protokollen.

Vedlegg

Brev fra Fornyings- og administrasjonsdepartementetv/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen,datert 28. desember 2007

Dokument 8:18 (2007-2008)Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sanner, Høie,Aspaker og Eriksen Søreide om modernisering av statensbygge- og eiendomsvirksomhet

Det vises til brev fra Kommunal- og forvaltningskomiteen datert 15. november 2007, vedlagt Dokument nr. 8:18 (2007-2008) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Bent Høie, Elisabeth Aspaker og Ine Marie Eriksen Søreide om modernisering av statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Representantene viser til et interdepartementalt utredningsutvalg nedsatt av regjeringen Bondevik II. Med bakgrunn i utredningsutvalgets anbefalinger presenterte regjeringen Bondevik II sine forslag i St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Moderniseringsdepartementet. Det er i all hovedsak regjeringen Bondevik II sine forslag representantene Sanner, Høie, Aspaker og Eriksen Søreide tar opp igjen i sitt forslag.

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet 2006, ble det vist til nevnte forslag fra regjeringen Bondevik II, at denne regjeringen ville vurdere eventuelle endringer av statens bygge- og eiendomsvirksomhet nærmere, og at man ville komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.

Denne regjeringen vurderer fornyingstiltak innenfor statens bygge- og eiendomsvirksomhet på selvstendig grunnlag. like fullt er det slik at regjeringen har til vurdering flere av de forhold representantene Sanner, Høie, Aspaker og Eriksen Søreide tar opp i sitt forslag. Statens bygge- og eiendomvirksomhet utgjør et omfattende sakskompleks. Det arbeides i første omgang med å innlemme fengselseiendommene i den statlige husleieordningen.

Når det gjelder begrepet kulturhistoriske eiendommer, så er ikke det et entydig begrep. De fleste bygg i statlig eie har kulturhistoriske kvaliteter. Regjeringen mener derfor dette er et lite egnet utgangspunkt for en diskusjon om hvilke statlige organer som skal forvalte hvilke kulturhistoriske eiendommer.

I det pågående prosjektet Statens kulturhistoriske eiendommer er prinsippet at alle departementer skal gjennomgå eiendommer som er i sektorens bruk, med sikte på å kartlegge kulturhistoriske kvaliteter. Det gjelder både eiendommer i fredningsklasse og eiendommer som man mener bør gis en annen form for bevaring. Departementene skal sikre at disse eiendommene går inn i sektorens landsverneplan, som i sin tur oversendes Riksantikvaren for formell behandling. Det vises i den sammenheng til kgl. res. om Overordna føresegner om forvaltning av statlege kulturhistoriske eigedomar. Denne trådte i kraft 1. oktober 2006.

Staten har flere store eiendomsforvaltere. Eksempelvis forvalter Forsvarsbygg mer enn 4 mill. kvm. bygningsmasse. Statsbygg forvalter om lag 2,3 mill. kvm, universitetene om lag 1,7 mill. kvm og Kriminalomsorgen i størrelsesorden 300 000 kvm. I tillegg kommer enkelte mindre forvaltere som også er en del av staten.

En fellesnevner for alle disse er at forvaltning, drift og vedlikehold skjer i en kombinasjon av egenproduserte og innkjøpte tjenester. Graden av egenproduksjon varierer. For Statsbygg sin del er det slik at om lag 70% av utgiftene forbundet med forvaltning, drift og vedlikehold er relatert til tjenester som Statsbygg kjøper i markedet. Dette innebærer at en stor del av tjenestene på dette området konkurranseutsettes gjennom innhenting av tilbud fra private leverandører. Statsbygg har valgt å ha eget driftspersonell som følger opp eiendommene i det daglige. Dette gjelder bl.a. overvåkning av tekniske anlegg. Driftspersonalet har tilhold på eiendommene og kjenner derfor bygningsmassen svært godt Driftspersonalet utgjør også et viktig bindeledd mot leietakerne. Service på tekniske anlegg, vedlikeholdsarbeider m.m. kjøpes imidlertid som tjenester fra private. Også blant private eiendomsselskaper finner en eksempler på tilsvarende organisering.

Regjeringen vil ikke anbefale at det etableres driftsselskaper (i form av egne aksjeselskaper) som skal drifte statens egne eiendommer.

Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når det gjelder disse og eventuelle andre endringer innenfor statens bygge- og eiendomsvirksomhet.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 28. februar 2008

Tore Hagebakken

Inger Løite

leder

ordfører