Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen
Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond Lode, og fra
Venstre, Trine Skei Grande, viser til behandlingen av St.meld.
nr. 30 (2006-2007) Kringkasting i en digital fremtid, der statens
styringsverktøy for NRK as ble gjennomgått. NRK-plakaten
var ett av de styringsverktøyene som da ble vedtatt satt
ut i livet.
Komiteen legger til grunn at
NRK i utgangspunktet skal være en frittstående
institusjon med redaksjonell frihet basert på de tradisjoner norske
medier i dag arbeider etter. Komiteen viser i denne
sammenheng også til behandlingen av Ot.prp. nr. 19 (2007-2008)
Om lov om redaksjonell fridom i media.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at den offentlige
finansieringen av NRK, og det statlige eierskapet, tilsier at staten
som eier har et legitimt grunnlag for å utforme et overordnet
oppdrag for NRKs virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at så lenge NRK er finansiert med en anakronistisk direkteskatt
(som rammer minstepensjonister, fattige, enkeltpersonshusholdninger
og andre svake grupper urimelig sterkt) og er statlig eiet, har
staten et legitimt grunnlag for å utforme et overordnet
oppdrag for NRKs virksomhet.
Disse medlemmer vil vise til
Dokument nr. 8:11 (2006-2007) representantforslag fra stortingsrepresentantene
Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen om omorganisering av Norsk
rikskringkasting (NRK), og avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
Disse medlemmer mener at NRKs
særstilling er et resultat av en foreldet tankegang. At
man i et moderne samfunn, hvor det er en rik og fortsatt voksende
flora av medieinnhold tilgjengelig for de fleste, er en lisensfinansiert
statskanal en anakronisme. Disse medlemmer er sterke
tilhengere av fri og virksom konkurranse, også innen massemedier
og ser derfor ingen grunn til å opprettholde NRKs særstilling.
Lisensfinansieringen som pålegges alle husstander som eier TV-apparat
bør innstilles, da den rammer usosialt og urettferdig.
I dag er det slik at selv de som ikke ser på NRKs programtilbud
skattelegges rått.
Disse medlemmer viser til at
det i dag finnes i hvert fall fire ulike distribusjonsformer for
TV og radio. Det analoge bakkenettet for TV er det eldste og har
i dag en synkende markedsandel (under 30 pst.), mens kabelnett og
parabolantenner har delt det meste av resten av TV-markedet. I tillegg
har bredbånd en liten, men sterkt voksende markedsandel.
Stortingsflertallet har, mot Fremskrittspartiets stemmer, vedtatt
at det skal bygges et digitalt bakkenett som erstatning for det
analoge. Dette nettet er nå i gang med å bli åpnet.
Disse medlemmer har vært
kritiske til det digitale bakkenettet, både på basis
av økonomi og spørsmålet om det er et
riktig valg av teknologi. Disse medlemmer har også vært
kritisk til kostnadene for forbrukeren når det gjelder
mottakerbokser og abonnementsordninger. Det er også grunn
til å stille spørsmål om eierstrukturen (NRK,
TV2 og Telenor) for NTV/RiksTV bidrar til forbrukernes
beste. Dette kan synes lite heldig ut fra et konkurransehensyn.
Selv om disse medlemmer ønsker
stor frihet i eteren, vil disse medlemmer selvfølgelig også at
de nødvendige sikkerhetsmessige hensyn må tas.
Dette innebærer selvfølgelig at de landsdekkende
kringkastingsselskapene må underlegges spesielle bestemmelser
for at myndighetene skal kunne formidle nødvendig informasjon
i krisesituasjoner (f.eks. krig, naturkatastrofer mv.). Dette forhold
må sikres ved egne avtaler med selskapene.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittpartiets utdypende merknader vedrørende NRK
i Innst. S. nr. 24 (2007-2008).
Komiteen viser for øvrig
til de enkelte partienes utdypende merknader vedrørende
NRK i Innst. S. nr. 24 (2007-2008).
Komiteen viser til
at land med allmennkringkastere alle på forskjellige måter
har nedfelt oppdrag for disse. Komiteen har merket seg
at det gjennomgående er snakk om overordnede, generelt
utformede, retningslinjer.
Komiteen har merket
seg at saken har vært ute til en bredt anlagt høring
og at det hersker bred enighet om at en NRK-plakat kan være
et egnet verktøy for å gi NRK føringer
i forhold til institusjonens samfunnsmessige oppdrag. Komiteen har
også merket seg høringsinstansenes vektlegging
av grensedragningen mot de krav som må stilles i forhold
til NRKs redaksjonelle frihet og deres stilling som selvstendig
medievirksomhet.
Komiteen legger betydelig
vekt på at NRK-plakaten må være utformet
i overordnede termer. Komiteen mener plakatens detaljeringsnivå må avveies
mot hva som kan være akseptabelt i forhold til kravet om
redaksjonell frihet.
Komiteen slutter seg til meldingens
redaksjonelle grep der plakaten er utformet ut fra fem nærmere
definerte "pilarer".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er en selvfølge at målet for NRKs redaksjonelle
virksomhet må være å understøtte
og styrke demokratiet. Disse medlemmer mener det
er viktig å anerkjenne at Norge er et pluralistisk, vestlig
demokrati, og enhver allmennkringkaster som nyter godt av offentlig
finansiering, offentlige privilegier, konsesjoner, offentlig eierskap
eller andre fordeler bør understøtte og styrke
demokratiet.
Samtidig mener disse medlemmer at
det er naivt å tro at redaksjonelt innhold kan være
fullstendig objektiv og upartisk. Moderne medievitenskap har til
gangs slått fast journalistikkens selvbedrag om at mediene
kan være objektive og hevet over de til enhver tid pågående
debatter og brytninger mellom samfunnssyn. Derfor er det spesielt
viktig at NRK innser at de i langt større grad må slippe
til divergerende syn i samfunnsdebatten, og i forutsetningene som
blir lagt for det innholdsmessige. Det må bli slutt på at
NRK skal "oppdra" samfunnet i tråd med et politisk korrekt
syn.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil i denne forbindelse understreke viktigheten
av allmennkringkasteren som leverandør av objektiv informasjon.
NRK skal, som allmennkringkaster, være en motvekt i en tid
der flere typer medier kan oppfattes å ha en egen agenda
som partisk påvirker.
Komiteen mener at
all den tid NRK er offentlig eiet og er finansiert av fellesskapet,
er det en selvfølge at NRKs tilbud skal være tilgjengelige for
flest mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at pilaren i seg selv er godt utformet, men i sine utdypende beskrivelser
gjør Regjeringen klart at det slett ikke er norsk språk, identitet
og kultur som skal styrkes. Disse medlemmer ser at
det er helt tydelig at Regjeringen vil bruke NRK på en
sterkt instrumentelt måte, med henblikk på å omskape
Norge til et multikulturelt samfunn, som ikke lenger er norsk.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen forutsetter en lang rekke andre instrumentelle krav,
slik som nynorskandel og særkvoter for ulike befolkningsgrupper.
Det forutsettes i svært liten grad at faktisk norsk språk,
identitet og kultur styrkes. Disse medlemmer går
inn for punktet, men vil ta avstand fra den "politisk korrekte"
vridning som gjøres i den utfyllende beskrivelsen fra Regjeringen.
NRK må ikke brukes for å fremme de til enhver
tid politisk korrekte holdninger, eller for markedsføre
"fortreffeligheten" ved et multikulturelt samfunn.
Disse medlemmer mener NRK skal
legge vekt på Norges grunnlov, norsk og vestlig tradisjon
og kulturarv med basis i det kristne livssyn.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Pilar 3 punkt b: NRK skal bidra til å styrke
norsk språk, identitet og kultur. En stor andel av tilbudet
skal ha norsk forankring og speile norsk virkelighet. NRK skal ha
et tilbud for minoriteter."
"Pilar 3 punkt c: NRK skal formidle kunnskap om
og speile mangfoldet i det norske samfunnet. NRK skal skape arenaer
for debatt og informasjon."
"Pilar 3 punkt d: NRKs tilbud skal i hovedsak bestå av
norskspråklig innhold. Begge de offisielle målformene
kan benyttes."
"Pilar 3 punkt g: NRK skal formidle og produsere
norsk musikk og drama. NRK skal formidle norsk film og stimulere
det norske filmmiljøet."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke det spesielle ansvaret NRK som
allmennkringkaster har for norsk språk, identitet og kultur. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse bl.a. til merknaden fra Kristelig Folkeparti
og Venstre i Innst. S. nr. 24 (2007-2008):
"Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti og
Venstre viser til at minst 25 pst. av verbalinnslaga til NRK skal
vere på nynorsk. Desse medlemene meiner at dette også må gjelde barne-
og ungdomsprogram. NRK skal medvirke til å styrke norsk
språk, identitet og kultur, difor er det viktig at barn
får høyre begge målformer, også i
program som er retta inn mot barn og unge. I dag blir det sendt
svært lite nynorsk i barne- og ungdomsprogram på NRK.
Desse medlemene meiner at innsatsen med å få meir nynorsk
i program retta mot barn og unge i NRK må aukast."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til disse partienes merknad i Innst. S. nr. 24 (2007-2008):
"Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at 25 pst.
av verbalinnslagene i NRK skal være på nynorsk.
NRK skal medvirke til å styrke norsk språk, identitet
og kultur. Derfor er det viktig at barn får høre
begge målformer, også i program som er rettet
inn mot barn og unge."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
meldingen der det i forslaget til NRK-plakat heter at "NRK skal
gjenspeile Norges religiøse arv og mangfoldet av livssyn
i det norske samfunnet".
Disse medlemmer mener pilar 3
punkt i bør endres og fremmer følgende forslag:
"Pilar 3 punkt i: NRK skal gjenspeile Norges kristne
og humanistiske kulturarv og mangfoldet av livssyn i det norske
samfunnet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at når Regjeringen foreslår en slik pilar smaker
det av elitisme og en sterkt "ovenfra-og-ned"-holdning til folk
flest. Den gjennomgående holdningen fra Regjeringen er
at NRK skal stå fritt til å oppdra folket i hva
som er godt og høyverdig. Disse medlemmer mener at
en slik holdning burde være passé for flere tiår siden.
Disse medlemmer vil påpeke
at det som er høy kvalitet for én, slett ikke
trenger å være det for en annen. Av den grunn
bør det legges opp til at NRK skal gi et variert tilbud
i tråd med seernes/lytternes/lesernes ønsker.
For disse medlemmer er det helt grunnleggende at
siden tilbudet finansieres av en tilleggsskatt (lisensen) så bør
det som leveres gjenspeile forbrukernes interesser. NRKs oppgave
skal ikke være å "lede og oppdra", men å dekke
folks ønsker.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Pilar 4: NRK skal gi et tilbud i tråd
med forbrukernes ønsker."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det i et moderne samfunn kan vanskelig sees å være
behov for at det offentlige skal engasjere seg i medievirksomheten.
Det offentlige bør derfor selge seg ut av mediekonsern som
NRK. Dette kan for eksempel gjøres ved at man splitter
opp NRK i flere aksjeselskap, og selger virksomheten til private
interessenter. En oppsplitting vil forhindre at et marked som blir dominert
av en sterk statlig aktør, blir erstattet av et marked
dominert av en sterk privat aktør.
Disse medlemmer viser til at
NRK i mange år hadde monopol på kringkasting av
TV og radio. Monopolet var begrunnet med at kun et lisensfinansiert
monopol ville kunne gi riksdekkende allmennkringkasting av god kvalitet,
og på like vilkår. Dette monopolet har gradvis
blitt brutt opp som følge av teknologiske muligheter og
et sterkt ønske i befolkningen om større valgfrihet i
programtilbudet. En flora av lokale og nasjonale radiostasjoner,
sammen med flere riksdekkende kommersielle TV-kanaler, har vist
seg levedyktige. Ved konsesjonstildelinger har det ofte blitt stilt
krav til innhold, og i noen slike tilfeller har kravene i realiteten
medført nye allmennkringkastingskanaler. Den store økningen
i radio- og fjernsynstilbudet har gitt forbrukerne en stor frihet
til å velge. Utviklingen viser også at frihet
i eteren stimulerer mangfold og kvalitet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at myndighetene legger til rette for god konkurranse mellom
leverandørene av kringkastingstjenester til forbrukerne. Disse
medlemmer mener videre at konkurransen innen radio- og fjernsynsbransjen
hemmes av at markedet i stor grad domineres av det tidligere statsmonopolet.
Dette skyldes i særlig grad de investeringer fellesskapet
har gjort i denne virksomheten og den finansieringsordning man har
for NRKs virksomhet. Med en inntektsside som i stor grad er skjermet fra
svingninger, og en særstilling i forhold til det politiske
miljø, har NRK flere store konkurransefortrinn fremfor
sine rent kommersielle konkurrenter. Dette syn underbygges av den kraftige
ekspansjon man har sett av NRK de siste årene, herunder
ekspansjon innen både TV, radio (særlig DAB) og
Internett.
Disse medlemmer mener at en fri
og uavhengig presse er en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten
og rettsstaten. For å sikre konkurranse og mangfold i mediene
vil disse medlemmer arbeide for størst mulig
grad av etableringsfrihet i medienæringen.
Disse medlemmer ønsker å redusere
og på sikt fjerne lisensavgiften NRK innkrever. Så lenge
NRK-lisensen eksisterer, må hele NRKs tilbud gjøres
tilgjengelig for alle, uten at det medfører ytterligere
utgifter for forbrukeren. Alternativt må de som ikke mottar
disse kanalene, få reduksjon i kringkastingsavgiften -
slik Fremskrittpartiet har tatt til orde for en rekke ganger i Stortinget.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til Dokument nr. 8:11 (2006-2007) representantforslag fra stortingsrepresentantene
Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen om omorganisering av Norsk
rikskringkasting (NRK), og avvikling av ordningen med fjernsynslisens..
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Pilar 5: NRK oppsplittes og selges i deler,
på en slik måte at virksom konkurranse oppnås
og kulturpolitiske mål ivaretas."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis
avvikling av ordningen med fjernsynslisens."
Komiteens medlem fra Venstre viser
i denne forbindelse til Innst. S. nr. 24 (2007-2008) hvor Venstres
syn på dagens lisensfinansiering av NRK er utdypet. Dette
medlem vil understreke at det er viktig å opprettholde
dagens ordning med NRK som allmennkringkaster, men at ordningen
med lisensfinansiering er foreldet og gammeldags, og tilpasset en
helt annen medievirkelighet enn den vi har i dag. Videre mener dette
medlem at dagens ordning med lisensavgift er grunnleggende
usosial, blant annet fordi den ikke tar hensyn til inntekten i den
enkelte husstand. Dette medlem legger til grunn at disse
momentene veier svært tungt i den fortløpende
evalueringen av kringkastingsavgiften.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
mer teknologisk oppdatert og sosial måte å finansiere
en allmennkringkaster på enn dagens lisens."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at disse partiene i Innst. S. nr. 24 (2007-2008) sa at:
"Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener en allmennkringkastingsplakat
er en god måte å ivareta ulike hensyn knyttet
til styringen av NRK på. Dette flertallet støtter
at allmennkringkastingsplakaten for NRK må være
overordnet og prinsipiell, og ikke for detaljert. Dette flertallet
er opptatt av å bevare den redaksjonelle friheten i NRK,
og ikke gripe inn i NRKs redaksjonelle valg, herunder hvilke programmer
NRK velger å sende."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil fremholde sitt syn fra Innst. S. nr. 24 (2007-2008)
om at NRK - som skal være en reklamefri sone - benytter
en betydelig andel skjermtid til å reklamere for egne nettsider
som bl.a. inneholder reklame og finansieres med reklameinntekter.
Den "reklamefrie sonen" blir dermed noe uklar og reiser en viktig problemstilling
vedrørende hvorvidt NRK som helhet kan ansees som reklamefritt
eller ikke. Videre skaper dette et dilemma for andre aktører og
nettportaler - som ikke finansieres via lisensavgiften og som konkurrerer
med NRK om de samme reklameinntektene. Disse medlemmer forutsetter
at dette er en problemstilling Regjeringen vil fortsette å følge
nøye i tiden som kommer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener videre at stortingsmeldingen
ikke diskuterer spørsmålet om NRK og pengespill
på en tilfredsstillende måte, noe disse
medlemmer finner svært overraskende. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til følgende
merknader fra Innst. S. nr. 24 (2007-2008):
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre vil videre påpeke at det oppfattes som noe underlig
at en allmennkringkaster skal oppfattes som drivkraft i forbindelse
med utviklingen av statlige pengespill, og vil be om at man i arbeidet
med en kringkastingsplakat som skal tydeliggjøre NRKs samfunnsoppdrag,
også drøfter dette spørsmålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser i
denne forbindelse til følgende merknad fra Innst. S. nr.
24 (2007-2008):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser i denne forbindelse til den
senere tids debatt vedr. pengespillet Keno, og vil understreke at
det ikke bør være en allmenkringkasters rolle å fremme statlige
pengespill. Disse medlemmer er svært skeptiske til at potensielt
avhengighetsskapende pengespill kringkastes daglig av en allmennkringkaster.
En allmennkringkaster skal etter disse medlemmers mening ikke være
en aktør i spillpolitikken."
Komiteen har merket
seg at enkelte av høringsinstansene har reist spørsmål
om NRK-plakatens formelle status. Komiteen slutter
seg til Regjeringens understrekning av at plakaten er ment som et
politisk styringsinstrument og et utgangspunkt for fremtidige diskusjoner
på politisk nivå, om hvilke krav som skal stilles
til allmennkringkastingstilbudet til NRK. Komiteen har
merket seg at dette innebærer at plakaten kan gjøres
til gjenstand for politisk diskusjon og eventuelt derpå følgende
korreksjon. Komiteen har også merket seg
Medietilsynets rolle i forhold til allmenkringkastingsvilkårene
i NRKs vedtekter.