Landbruks- og matdepartementets utgiftsbudsjett
for 2006 var på 13,9 mrd. kroner. Inntektene ble samlet budsjettert
med 892 mill. kroner.
Landbruks- og matdepartementet har ansvar for sju
virksomheter, blant dem fire forvaltningsorganer med særskilte fullmakter.
Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev
uten merknader. Mattilsynet har fått revisjonsbrev med merknader.
Revisjonen har vist at departementet mangler
en systematisk og dokumentert vurdering av risiko og vesentlighet
som grunnlag for styring og oppfølging av underliggende virksomheter.
Landbruks- og matdepartementet ba i tildelingsbrevene
for 2006 samtlige underliggende virksomheter om å foreta en risiko-
og vesentlighetsvurdering. Hensikten var blant annet å understreke
virksomhetenes selvstendige ansvar for å implementere risikostyring
som ledd i sin internkontroll, og å igangsette en prosess hvor formålet
er at styringsdialogen mellom departementet og den enkelte virksomhet
i større grad skal ta utgangspunkt i systematiske risikovurderinger.
Departementet bekrefter at det har vært ulikt nivå og kvalitet på
innspillene.
Departementet har opplyst at Mattilsynet og
Institutt for skog og landskap ikke hadde utarbeidet skriftlige
risikovurderinger for 2006. Veterinærinstituttet har i brev til
Riksrevisjonen opplyst at de ikke har utarbeidet risikovurderinger
slik tildelingsbrevet krever.
Ifølge departementet utarbeider alle virksomhetene
årlige virksomhetsplaner. I tillegg utarbeider virksomhetene flerårige
strategiplaner og overordnede strategier.
Revisjonen har vist at Veterinærinstituttet
ikke har planer med ett- og flerårig perspektiv.
Alle underliggende virksomheter fikk frist til 15. mars
2007 med levering av årsrapport. Senere er det gitt utsettelse til
Veterinærinstituttet og Mattilsynet med nye frister ultimo april
2007.
Departementet viser til at det tidligere ble
satt felles frist i rundskriv fra Finansdepartementet, men at dette
ble endret til "så snart den foreligger" for 2006. Det er disse
føringene departementet har lagt til grunn.
Departementets arbeid med egen risiko- og vesentlighetsvurdering
ble startet opp senhøsten 2006 ved dannelsen av en intern nettverksgruppe.
Gruppen vil i løpet av første halvår 2007 fullføre en samlet risikoanalyse
på departementets område.
Mattilsynet har fått avsluttende revisjonsbrev med
merknader. Grunnlaget for merknadene er:
Revisjonen av regnskapet for 2006 viser at det
er brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Samme forhold
ble også avdekket for 2004- og 2005-regnskapet. Mattilsynet har
beklaget forholdene og har igangsatt flere tiltak for å rette opp
påpekte mangler. De fleste forholdene som Riksrevisjonen har påpekt,
er fulgt opp eller vil bli fulgt opp i 2007.
Mattilsynet har manuelle løsninger for innsendelse
av fakturagrunnlag fra distriktskontorene ved innkreving av gebyrer
for gebyrpliktige oppgaver. Revisjonen av regnskapet for 2005 avdekket
manglende dokumentasjon for utført kontroll av inntekter. Mattilsynets
nasjonale senter for regnskap, avgifter og lønn har i 2006 gjennomført
dokumenterte kontroller på stikkprøvebasis for å etterse at mottatte
fakturagrunnlag knyttet til gebyrpliktige oppgaver faktisk er utfakturert.
Det er imidlertid ikke etablert noen kontroll på at samtlige fakturagrunnlag
blir sendt inn fra distriktskontorene. Avstemmingsrutinen som er
etablert, er således begrenset til kun å foreta fullstendighetskontroll
av mottatte fakturagrunnlag.
Revisjonen av regnskapet for 2006 har avdekket flere
forhold som kan knyttes til svakheter i internkontrollen. Den interne
kontrollen skal forhindre styringssvikt, feil og mangler. Resultatet
av revisjonen synliggjør at Mattilsynets ledelse i liten grad har
gjennomført kontroller for oppfølging/sikring av at rutiner etterleves.
Landbruks- og matdepartementet forvalter statens
interesser i ett heleid aksjeselskap, tre deleide aksjeselskaper
og ett statsforetak. Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen hadde merknader til Veterinærinstituttets
regnskap for 2005. Bakgrunnen for denne konklusjonen var
manglende etterlevelse
av regelverket for offentlige anskaffelser
kjøp av konsulenttjenester i strid med
tjenestemannsloven § 3
manglende avstemminger av kontoer i regnskapet
Revisjonen har også i 2006 påvist brudd på anskaffelsesregelverket.
Veterinærinstituttet har igangsatt flere tiltak for å rette opp
påpekte mangler knyttet til anskaffelsesvirksomheten og har som
målsetting at alle nødvendige anbudsprosedyrer skal være igangsatt
innen 1. mai 2007.
Riksrevisjonen anmerket i 2005 manglende avstemming
mellom Prøvejournalsystemet og Agresso. Departementet opplyste at
det ville bli etablert manuelle kontrollrutiner for avstemming mellom
Prøvejournalsystemet og Agresso inntil nye løsninger er innført.
Revisjonen av regnskapet for 2006 viser at det ikke er gjennomført
noen avstemmingskontroller verken manuelle eller andre, mellom Prøvejournalsystemet og
Agresso. Veterinærinstituttet har opplyst at de har etablert en
elektronisk løsning med nye kontrollrutiner gjeldende fra 1. januar
2007.
Forholdene vil bli fulgt opp.
Revisjonen av regnskapene for 2006 for Mattilsynet
og Veterinærinstituttet viser at det har vært en positiv utvikling
i kvaliteten på regnskapsarbeidet. Riksrevisjonen er kritisk til
at det i likhet med i 2005 også i 2006 er foretatt anskaffelser både
i Mattilsynet og Veterinærinstituttet i strid med regelverket for
offentlige anskaffelser. Riksrevisjonen forutsetter at Landbruks-
og matdepartementet følger opp sine egne intensjoner om å ha et
særskilt fokus på anskaffelsesvirksomheten i de underliggende virksomheter
generelt og Mattilsynet og Veterinærinstituttet spesielt, og at dette
fører til forbedringer på området. Riksrevisjonen har merket seg
at departementet vil påse at arbeidet med risikostyring og internkontroll
blir prioritert og da spesielt i Mattilsynet hvor Riksrevisjonen
har avdekket flere forhold knyttet til svakheter i internkontrollen.
Riksrevisjonen har videre merket seg at Landbruks-
og matdepartementets oppfølging av virksomhetenes implementering
av risikostyring er og vil være en sentral del av styringsdialogen mellom
departementet og virksomhetene framover.
Riksrevisjonen har også merket seg at departementet
vil be Veterinærinstituttet å vurdere Riksrevisjonens anførsler
om at deres planer kun inneholder budsjettall og mangler verbal forankring
til stortingsproposisjon og tildelingsbrev. En slik forankring er
av vesentlig betydning for å kunne påse at Stortingets vedtak og forutsetning
blir fulgt opp av departement og underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen tar til etterretning at departementet,
på tross av at årsrapporten fra noen av virksomhetene ikke forelå
før primo mai, mener at de hadde tilstrekkelig med tid til å behandle
dem før vårens styringsmøte.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen for 2006 for Landbruks- og matdepartementet har
avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten merknader. Mattilsynet
har fått revisjonsbrev med merknader. Riksrevisjonen har ingen merknader
til statsrådens forvaltning i heleide statlige aksjeselskap.
Komiteen har merket seg at revisjonen
av regnskapene for 2006 for Mattilsynet og Veterinærinstituttet
viser en positiv utvikling i kvaliteten på regnskapsarbeidet.
Komiteen vil vise til at Riksrevisjonen
er kritisk til at det i 2006, i likhet med i 2005, er foretatt anskaffelser
både i Mattilsynet og Veterinærinstituttet i strid med regelverket
for offentlige anskaffelser.
Komiteen forutsetter at departementet
og Mattilsynet gir høy prioritet til oppfølgingen av påviste brudd
på regelverk for offentlige anskaffelser, mangelfull kontroll av
at alle fastsatte krav blir utfakturert og mangelfull internkontroll og
oppfølging av rutiner.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens merknader
til Veterinærinstituttets regnskap for 2005 i stor grad er fulgt
opp med unntak for etterlevelse av anskaffelsesreglementet der det også
i 2006 er påvist brudd.
Komiteen forutsetter at Landbruks-
og matdepartementet følger opp sine egne intensjoner om et særlig
fokus på å etterleve regelverket for offentlige anskaffelser.
Komiteen viser til at revisjonen
har påvist at Landbruks- og matdepartementet har manglet en systematisk
og dokumentert vurdering av risiko og vesentlighet som grunnlag
for styring og oppfølging av underliggende virksomheter. Komiteen har
merket seg at departementets arbeid med egen risiko- og vesentlighetsvurdering
ble startet opp senhøsten 2006 ved dannelsen av en intern nettverksgruppe
og at en samlet risikovurdering på departementets område skulle
fullføres første halvår i 2007. Komiteen viser til
at Landbruks- og matdepartementet understreker at oppfølging av
risikostyring er og vil være en sentral del av styringsdialogen
mellom departementet og virksomhetene framover. Komiteen mener
departementets oppfølging av risikostyring er viktig og vil be om
å bli informert om arbeidet på en egnet måte.