Miljøverndepartementets utgiftsbudsjett for 2006
var på 2,7 mrd. kroner. Inntektene ble samlet budsjettert med 0,2
mrd. kroner.
Miljøverndepartementet har koordineringsansvar
overfor andre departementer på miljøområdet og ansvar for seks underliggende virksomheter
og tre fond. Riksrevisjonen har avgitt to revisjonsbrev med merknader
og sju revisjonsbrev uten merknader.
Norsk Polarinstitutt (NP) har fått revisjonsbrev med
merknader som er knyttet til følgende:
Norsk Polarinstitutt forvalter i forbindelse
med sin ekspedisjonsvirksomhet store mengder verdifullt og/eller
lett omsettelig materiell. Dette omfatter blant annet forskningsutstyr
og våpen. Riksrevisjonens kontroll viser at NP ikke har et tilfredsstillende
materiellsystem hvor alt materiell er registrert.
NP har siden 1997 arbeidet med implementering av
nytt elektronisk lagerstyringssystem. Arbeidet har så langt ennå
ikke resultert i at NP har tatt i bruk slikt system. Forholdet er
tatt opp med Miljøverndepartementet som erkjenner at manglene ved
lagerstyringen i NP ikke er fanget opp i etatsstyringssystemet.
Departementet vil for framtiden ha større oppmerksomhet rettet mot interne
administrative forhold i etatsstyringen, og regner blant annet med
at en tydeligere risikostyring vil bidra til dette.
Statens kartverk (Kartverket) har fått revisjonsbrev
med merknader som er knyttet til følgende:
Revisjonen har avdekket mangler ved Kartverkets
etterlevelse av etablerte rutiner for registrering av eiendeler.
Revisjonen kan heller ikke se at Kartverket har utført etterkontroll
av det som er registrert for 2006.
Den interne kontrollen skal forhindre styringssvikt,
feil og mangler slik at Kartverkets verdier, herunder materiell
og utstyr, forvaltes på en forsvarlig måte. Uten en betryggende
registrering og etterkontroll vil risikoen for misligheter være
til stede og muligheten til å spore eventuelt svinn minimal.
Miljøverndepartementet opplyser at det har tatt opp
forholdet i møte med Kartverket, og at Kartverket vil iverksette
tiltak for å sikre at registrering av eiendeler skjer i samsvar
med regelverket.
Gjennom prosjektet Norge digitalt utarbeides
det forpliktende planer (avtaler) mellom Kartverket og de andre
aktørene i Norge digitalt om produksjonen av basiskart for opp til
fire år (geodataplaner). Planene omfatter forpliktelser om bidrag
fra partene for å finansiere de aktuelle kartene. På grunnlag av
disse planene inngår Kartverket avtaler om produksjon av kartdata med
ulike leverandører. Kartverket har opplyst at hovedtyngden av slike
produksjonsavtaler går over flere år, og at omfanget av slike produksjonsavtaler
utgjorde ca. 82 mill. kroner i 2006. Av dette har Kartverket anslått
at 20-30 prosent vil bli utbetalt i senere budsjettår.
Revisjonen av Kartverket avdekket at det ikke
er innhentet fullmakt til å pådra staten forpliktelser utover gitt
bevilgning når leveringstidens lengde innebærer at levering og betaling
vil pådra staten forpliktelser for framtidige budsjetter.
Det er imidlertid gitt bestillingsfullmakt til
å pådra staten forpliktelser utover bevilgning for sjømålingsdata
og kartgrunnlag.
Forholdet er tatt opp med Miljøverndepartementet
som opplyser at de ser at det er liten prinsipiell forskjell mellom
produksjonsavtalene knyttet til Norge digitalt og produksjonsavtalene knyttet
til sjømålingsdata. Det kan derfor være grunn til å behandle disse
avtalene bevilgningsmessig på samme måte.
Departementet viser imidlertid til bevilgningsreglementet
§ 6 annet ledd og Finansdepartementets rundskriv R110 punkt 2.3
a der det blant annet framgår at kjøp av tjenester må gjelde anskaffelser
til den ordinære driften av statlige virksomheter.
Departementet mener at anskaffelsene knyttet
til Norge digitalt bør kunne falle inn under det aktuelle unntaket
fra bevilgningsreglementet. Departementet er likevel i tvil om deres
tolkning er riktig, og opplyser at dersom Riksrevisjonen mener unntaksbestemmelsen
ikke dekker slike anskaffelser, vil det be Stortinget om et samtykke til
at Kartverket kan pådra seg nødvendige utgifter ut over bevilgningen
for vedkommende budsjettår.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen
har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
I forbindelse med revisjonen av 2005-regnskapene
påpekte Riksrevisjonen at Miljøverndepartementet ikke hadde tatt
med resultatindikatorer som Statens kartverk skulle rapportere på.
Revisjonen i 2006 har vist at departementet i tildelingsbrevet for
2006 har tatt med resultatindikatorer i tildelingsbrevet til Kartverket,
men at Kartverkets rapportering på enkelte av disse kunne vært noe
mer utfyllende.
Saken vil bli fulgt opp.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Polarinstituttet ikke
har et tilfredsstillende materiellstyringssystem. Riksrevisjonen
har merket seg at Polarinstituttet nå har gjennomført lagertellinger,
og at beholdningen er oppdatert samtidig som lagerbevegelser registreres
fortløpende.
Riksrevisjonen har videre merket seg at Statens kartverk
vil iverksette tiltak for å ivareta en bedre materiellforvaltning,
og at Miljøverndepartementet gjennom den ordinære etatsstyringen
vil følge opp dette arbeidet.
Riksrevisjonen forutsetter at Miljøverndepartementet
gjennom styringsdialogen vil følge opp materiellforvaltningen i
Polarinstituttet og Kartverket, og understreker betydningen av departementets
ansvar for at underliggende virksomheter som forvalter materiell
av betydelig verdi, har implementert en betryggende materiellforvaltning.
Riksrevisjonen viser til sidene 187 og 204 i St.prp.
nr. 1 (2005-2006) for Miljøverndepartementet, der det framgår at
departementets forslag til vedtak V nr. 2, kun gjelder bestillingsfullmakt
i samband med arbeidet med å etablere moderne elektroniske sjøkart
for norskekysten. Miljøverndepartementet må derfor innhente bestillingsfullmakt
også for de flerårige produksjonsavtalene som ikke er knyttet til sjømålingsdata.
Komiteen har registrert
at det er avgitt syv revisjonsbrev uten merknader og to brev med merknader.
Brevene med merknader gjelder Norsk Polarinstitutt og Statens kartverk.
I begge institusjoner dreier det seg om et ikke tilfredsstillende
system for styring og forvaltning av materiell. Det arbeides begge
steder for å forbedre rutinene når det gjelder materiellstyring,
noe komiteen forutsetter at departementet følger
videre opp.
I Statens kartverk er det et annet forhold som komiteen mener
bør følges opp, nemlig utilstrekkelig rapportering av resultatmål,
noe Riksrevisjonen påpekte i forbindelse med regnskapet for 2005.
Indikatorene for måloppnåelse som fremgår av tildelingsbrevet for
Statens kartverk for 2006 synes i enkelte tilfelle å være mangelfullt
fulgt opp, etter rapportene å dømme.
Komiteen har også merket seg
at det er divergerende oppfatninger mellom departementet og Riksrevisjonen
når det gjelder innhenting av fullmakter når det gjelder å pådra
staten fremtidige økonomiske forpliktelser. Konkret gjelder dette
avtaler omfattet av prosjektet Norge digitalt for produksjon av
basiskart for opptil fire år (geodataplaner).
Omfanget av disse produksjonsavtalene utgjorde 82
mill. kroner i 2006. Kartverket anslår at 20-30 prosent av beløpene
vil bli utbetalt i fremtidige budsjettår. Komiteen gir
sin tilslutning til Riksrevisjonens syn om at departementet må innhente
bestillingsfullmakt også for de flerårige produksjonsavtalene som
ikke er knyttet til sjømålingsdata.