I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere og legge fram
forslag om en tilskuddsordning for ettermontering av partikkelfiltre
på dieseldrevne kjøretøy, og en innlemming av biler med ettermonterte
partikkelfiltre i ordningen med miljødifferensiert årsavgift."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir
Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at representantforslaget er oversendt finansminister Kristin
Halvorsen til uttalelse. Svarbrev av 15. februar 2008 følger som
vedlegg til denne innstillingen. Svar fra Finansdepartementet datert
25. februar 2008 på spørsmål fra saksordfører Linda C. Hofstad Helleland
er også vedlagt innstillingen.
Komiteen peker på at dette forslaget
innebærer en lavere årsavgift og støtteordninger for ettermontering
av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy. Komiteen er
svært opptatt av at miljøperspektivet tas i betraktning ved utformingen av
skatte- og avgiftspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at miljøperspektivet bl.a. har resultert i en omlegging
av engangsavgiften i 2007 og miljødifferensiering av årsavgiften
i 2008. Det er særlig dieselkjøretøy uten partikkelfilter som gir
store lokale utslipp. Det er grunnen til at dieselkjøretøy uten
partikkelfilter nå har høyere årsavgift enn andre kjøretøy.
Flertallet vil peke på at et
ettermontert filter reduserer partikkelutslippet med en mindre prosentandel
enn et fabrikkmontert filter. Samtidig vil utslippene fra eldre
biler uten fabrikkmontert filter være høyere i utgangspunktet, slik at
reduksjonen likevel kan bli stor. Dette taler for å stimulere til
ettermontering av partikkelfilter. På den annen side er flertallet klar
over at en ordning med lavere årsavgift og en eventuell støtteordning
for ettermontering av partikkelfilter er administrativt krevende. Flertallet vil imidlertid
bemerke at slike nasjonale godkjenningsordninger i dag finnes i
Tyskland og Nederland.
Flertallet vil videre peke på
den usikkerhet som er knyttet til effekten på NO2-utslipp
som følge av montering av partikkelfilter på dieselkjøretøy. Nye
analyser fra miljødepartementet i Storbritannia tyder på at montering
av filter faktisk kan gi økt NO2-utslipp.
Denne usikkerheten, samt de store utfordringene knyttet
til kontroll og registrering, tilsier etter flertallets mening
at de foreslåtte ordningene ikke bør innføres før disse problemene
eventuelt er løst.
Flertallet vil uansett peke på
at spørsmålene som reises i forslaget er av budsjettmessig karakter,
og at slike spørsmål normalt behandles i de årlige statsbudsjettene.
På denne bakgrunn vil flertallet gå
inn for at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er viktig at norske leverandører og forbrukere får riktige incentiver slik
at de velger miljøvennlig produksjon og konsum i dagens marked.
Både avgifter og tilskuddsordninger kan fungere som en korreksjon av
markedsprisen og dermed bidra til riktigere ressursbruk i samfunnet.
Det er også nødvendig å vurdere denne typen tiltak innenfor det
norske bilavgiftssystemet. For å redusere lokale utslipp fra den
eksisterende bilpark og skape et bedre lokalmiljø er det nødvendig
å vurdere ulike tiltak. Både med hensyn til økt livskvalitet og
mindre helseplager bør man se på ulike incentiver for å motivere
mennesker til miljøvennlige valg. Ettermontering av partikkelfilter
har vært foreslått som et viktig miljøtiltak.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at forslaget fra Kristelig Folkeparti om å innføre en tilskuddsordning
for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy,
er å betrakte som et meget konstruktivt forslag som nettopp er ment
å stimulere miljøvennlig adferd. De administrative utfordringene
som finansministeren påpeker i sitt svar til saksordfører, vil ikke
være vanskeligere å løse enn på mange andre områder innenfor dagens
avgiftssystem.
Disse medlemmer vil peke på at
informasjon som kan være viktig for saken, er blitt kjent i forbindelse
med saksbehandlingen. Informasjonen går i hovedsak ut på usikkerhet
rundt omfanget av utslipp fra dieselbiler med montert partikkelfilter.
Ifølge Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) vil den mest helseskadelige delen
av NOX-utslippet, primært NO2, være større
med partikkel filter enn uten. De støtter seg på en analyse og rapport
fra miljødepartementet i Storbritannia (DEFRA) der det signaliseres
at partikkelfilter kan gi økt utslipp av NO2 fra dieselbiler.
Disse medlemmer kan ikke se bort
fra at det finnes andre analyser som har motsatt konklusjon angående
partikkelfilter og helseskadelig utslipp. Videre er CO2-forurensning lavere for dieselbiler
enn for bensinbiler. Informasjonen som er blitt kjent, viser at disse
medlemmer har behov for ytterligere faktagrunnlag før man behandler
saken videre og vurderer det konkrete forslaget.
For disse medlemmer er det avgjørende
at tiltakene som Stortinget velger å gjennomføre, bidrar til å stimulere
til sikrere og mer miljøvennlige biler. I dag er det ikke opplagt
hvilke miljøutslipp fra bildrivstoff som har høyest miljø- og helseskade
i sum. For å unngå at man bidrar til et system som skaper ytterligere
forvirring rundt avgiftssystemet og lønnsomheten av å velge miljøvennlige
alternativ, må all tilgjengelig informasjon gjennomgås. Disse
medlemmer mener derfor alle tilgjengelig fakta må vurderes
slik at vi har et riktig grunnlag å basere oss på når vi skal konkludere
i denne saken. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake senest
i statsbudsjettet for 2009 med en utredning av utslipp fra bensin-
og dieselkjøretøy, og hvilke effekter ettermontering av partikkelfilter
i dieselbiler har, knyttet til reduksjon av utslipp av lokal forurensning
og eventuelle skadelige helseeffekter fra økt NO2."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake senest i
statsbudsjettet for 2009 med en utredning av utslipp fra bensin-
og dieselkjøretøy, og hvilke effekter ettermontering av partikkelfilter
i dieselbiler har, knyttet til reduksjon av utslipp av lokal forurensning
og eventuelle skadelige helseeffekter fra økt NO2.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:45 (2007-2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Line Henriette Holten Hjemdal og Jan Sahl om lavere årsavgift og støtteordning for ettermontering av partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Dokument nr. 8:45 (2007-2008)
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Line Henriette
Holten Hjemdal og Jan Sahl. I dokumentet bes Regjeringen vurdere
å legge frem forslag til en tilskuddsordning for ettermontering av
partikkelfiltre på dieseldrevne kjøretøy, og en innlemming av biler
med ettermonterte partikkelfiltre i ordningen med miljødifferensiert årsavgift.
Dokumentet er oversendt Finansministeren for uttalelse.
I Soria Moria-erklæringen uttalte regjeringspartiene
at de ønsket en omlegging av bilavgiftene for å stimulere til sikrere
og mer miljøvennlige biler. Dette er fulgt opp i senere budsjetter.
Med virkning fra 1. januar 2007 ble engangsavgiften lagt om, ved
at CO2-utslipp erstattet slagvolum som
avgiftskomponent. Hensikten med endringene var å motivere til kjøp
av biler med lave utslipp. I budsjettet for 2008 ble så årsavgiften miljødifferensiert.
Dette skjedd ved at dieselkjøretøy uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk
en årsavgift som er 430 kroner høyere enn andre kjøretøy. I St.prp.
nr. 1 (2006-2007) Skatte-, avgifts- og tollvedtak er det vist til
at det særlig er dieselkjøretøy uten partikkelfilter som gir store
lokale utslipp, og at det derfor er viktig å justere avgiftssatsene
slik at dieselkjøretøy uten partikkelfilter får høyere årsavgift
enn andre kjøretøy. Samtidig ble vrakpanten midlertidig økt til
5 000 kroner for de eldste og mest forurensende kjøretøyene. Dette
var ment som et målrettet tiltak for å få ned utslippene av partikler
og NOX fra kjøretøy på kort sikt.
Som det fremgår av budsjettomtalen, ble det
vurdert å likestille dieselkjøretøy med ettermonterte partikkelfilter
med kjøretøy med fabrikkmontert partikkelfilter. Fra omtalen siteres:
"Et fabrikkmontert partikkelfilter reduserer partikkelutslippet
med om lag 90 pst. Ved ettermontering av partikkelfiltre reduseres partikkelutslippet
med i størrelsesorden 30-50 pst., ifølge opplysninger fra Vegdirektoratet.
Det faktiske partikkelutslippet kan ikke måles ved f.eks. EU-kontroll,
men krever en mer omfattende avgasstest. Dersom den reduserte avgiftssatsen
også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte partikkelfiltre,
måtte det etableres rutiner for kontroll av at partikkelfilter faktisk
er montert og har tilstrekkelig virkningsgrad. De administrative
kostnadene ved slik kontroll kan etter departementets vurdering
ikke forsvares, og den reduserte avgiftssatsen foreslås derfor ikke
å omfatte ettermontering av partikkelfilter."
Departementet viser til at toll- og avgiftsmyndighetenes
fastsettelse og utskrivning av årsavgift, baserer seg på data om
kjøretøy og eier som er registrert i motorvognregisteret. Dette
innebærer at toll- og avgiftsmyndighetene er avhengig av at opplysninger
om partikkelfilter blir registrert i motorvognregisteret. Det fremgår i
dag av motorvognregisteret hvilke kjøretøy som er utstyrt med fabrikkmontert
partikkelfilter. Ettermonteringer noteres derimot ikke. Det er Vegdirektoratet
som er ansvarlig for motorvognregisteret.
I toll- og avgiftsmyndighetenes systemer er
det ikke noe til hinder for å likestille fabrikkmonterte og ettermonterte
partikkelfilter, så sant også ettermontering legges inn i motorvognregisteret. Toll-
og avgiftdirektoratet har fått opplyst fra Vegdirektoratet at det
er problematisk å likestille fabrikkmonterte og ettermonterte partikkelfilter i
så måte. Bakgrunnen for dette er dels knyttet til registreringstekniske
forhold, og dels at utslippsmengdene/garantiene er forskjellige.
Vegdirektoratet har også vist til at usikkerheten knyttet til målingene
av utslippene til ettermonterte partikkelfiltre er vesentlig større
enn ved de fabrikkmonterte. Rent teknisk vil det i følge Vegdirektoratet
være mulig å registrere opplysninger om ettermontering av partikkelfilter. Dette
vil imidlertid gi store systemtekniske utfordringer, og vil kreve
at motorvognregisteret endres. Vegdirektoratet har også bemerket
at en slik ordning forutsetter at kravene til partikkelfilter defineres
nærmere, og at kravene må verifiseres i en godkjenningsordning.
I følge Vegdirektoratet finnes det slike nasjonale godkjenningsordninger
i Tyskland og Nederland. En tilsvarende ordning må i tilfelle antagelig
også etableres her.
Hensynene som er pekt på over tilsier at det
ikke nå er grunnlag for å endre statsbudsjettet for 2008 på dette
punktet.
Spørsmålet om støtteordning for ettermontering av
partikkelfilter vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet
for 2009.
Jeg viser til brev av 7. februar fra saksordfører
i Finanskomiteen angående Dokument nr. 8:45 (2007-2008). I brevet
stilles det to spørsmål:
"1. Hva vil provenyvirkningen
være av å innlemme også biler med ettermonterte partikkelfiltre
i ordningen med miljødifferensiert årsavgift på linje med biler
med fabrikkmonterte filtre?
2. Hva vil provenyvirkningen være av et
engangstilskudd på henholdsvis 1.000 kroner, 2.000 kroner og 5.000
kroner til ettermontering av partikkelfilter i dieselmotorer?"
Årsavgiften er basert på maskinell utkjøring
av innbetalingskrav for alle avgiftpliktige kjøretøy som er registrert
pr. 1. januar. Den maskinelle utkjøringen forutsetter at de opplysningene
som avgiften beregnes etter, ligger inne i motorvognregisteret (AUTOSYS).
Dieselkjøretøy med ettermontert partikkelfilter lar seg ikke identifisere i
motorvognregisteret. Det vil derfor komplisere avgiftsinnkrevingen
betydelig å også la disse kjøretøyene få redusert årsavgift.
Det faktiske partikkelutslippet kan ikke måles ved
f.eks. EU-kontroll, men krever en mer omfattende avgasstest. Dersom
den reduserte avgiftssatsen også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte
partikkelfiltre, måtte det etableres rutiner for kontroll av at
partikkelfilter faktisk er montert og har tilstrekkelig virkningsgrad.
Opplysninger fra Vegdirektoratet tilsier at det kan være mulig å
registrere opplysninger om ettermontering av partikkelfilter. Dette
vil imidlertid gi stor systemtekniske utfordringer, og vil kreve at
motorvognregisteret endres. Jf. mitt brev om Dok. 8:45 til Stortinget
av 15. februar.
Ordningen med lavere årsavgift for kjøretøy med
fabrikkmonterte partikkelfilter, stimulerer til at kjøpere av nye
dieselbiler velger modeller med partikkelfilter. Hvor mange som
hadde valgt å ettermontere partikkelfilter, hvis slik ettermontering
ga lavere årsavgift, er mer usikkert. For de som vurderer å ettermontere
et partikkelfilter, må kostnaden for dette settes opp mot årlige
besparelser i årsavgiften, som i 2008 utgjør 430 kroner. Ifølge
Dok. nr. 8:45 (2007-2008) ligger kostnaden for å ettermontere et
partikkelfilter på om lag 10 000 kroner, når dette utføres på et
godkjent verksted. Svært få vil finne det økonomisk lønnsomt å ettermontere
filter som følge av at de gis årsavgiftssats som er 430 kroner lavere.
Selv om ettermontering av partikkelfilter ikke vil være lønnsomt,
kan det imidlertid ikke utelukkes at enkeltpersoner – som følge
av økt fokus på miljø – likevel vil ønske å ettermontere partikkelfilter.
Som det fremgår av diskusjonen over, er det
ikke grunn til å tro at det blir særlig omfang på ettermonteringen
selv om kjøretøy med ettermontert partikkelfilter gis samme årsavgiftssats
som nye kjøretøy med fabrikkmontert filter. De administrative kostnader
knyttet til å innføre en slik ordning vil derimot kunne bli omfattende.
Dette fordi det må etableres egne systemer for innrapportering og
kontroll av om filter er montert. Dessuten må det etableres en eller
annen form for godkjenningsordning av partikkelfiltre.
Det er usikkert hvor mange bileiere som faktisk ville
velge å montere et partikkelfilter, selv om de skulle fått dekket
hele eller deler av kostnaden. Hvis den enkelte bileier ikke tjener
noe økonomisk på å ha en bil med partikkelfilter, er det lite trolig
at det blir noe omfang på ettermonteringen. Med en kostnad for ettermontering
av partikkelfilter på rundt 10 000 kroner, er det ikke grunn til
å tro at de støttenivåene som er skissert i spørsmålet (1 000 kroner,
2 000 kroner og 5 000 kroner) vil utløse et særlig omfang av ettermonteringer
av filter. En slik støtte alene vil sannsynligvis gi liten miljøgevinst
og liten provenyeffekt for staten.
Oslo, i finanskomiteen, den 10. april 2008
Reidar Sandal |
Linda C. Hofstad Helleland |
leder |
ordfører |