Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at næringsliv og lokalsamfunn i første rekke ber om mer ressurser
til vei, utdanning, forskning og reiseliv for å kunne skape vekstkraftige
lokalsamfunn. Disse medlemmer vil derfor prioritere
disse områdene i forslaget til revidert nasjonalbudsjett, kombinert
med en økonomisk politikk som sikrer bunnplanken for eksisterende næringsliv. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere bevilgningen til regional
utvikling med 150 mill. kroner, og øke bevilgningen til veier med
et betydelig høyere beløp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling
og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling, nedsettes med | 150 000 000 |
| | fra kr 1 231 850 000
til kr 1 081 850 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at strategier i fylkesplanen og fylkeplanens handlingsprogram
skal være avgjørende for hvilke prosjekter som blir støttet. Dette
medlem mener det er viktig at initiativ er lokalt forankret
og at entusiasmen bygges nedenfra.
Dette medlem viser til Venstres
alternative budsjettforslag for 2008 som foreslår en nominell videreføring
av bevilgningen for 2007. Årsvirkningen av dette er en reduksjon
på 45 mill. kroner på kap. 551 post 60. Halvårsvirkningen er en
reduksjon på 22,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling
og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling, nedsettes med | 22 500 000 |
| | fra kr 1 231 850 000
til kr 1 209 350 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at næringsliv og lokalsamfunn i første rekke ber om mer ressurser
til vei, utdanning, forskning og reiseliv for å kunne skape vekstkraftige
lokalsamfunn. Disse medlemmer vil derfor prioritere
disse områdene i forslaget til revidert nasjonalbudsjett, kombinert
med en økonomisk politikk som sikrer bunnplanken for eksisterende næringsliv. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere bevilgningen til regional
utvikling med 150 mill. kroner, og øke bevilgningen til veier med
et betydelig høyere beløp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
552 | | Nasjonalt samarbeid
for regional utvikling | |
| 72 | Nasjonale tiltak
for regional utvikling, kan overføres, nedsettes med | 150 000 000 |
| | fra kr 384 500 000
til kr 234 500 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre mener Regjeringen
bidrar til å fragmentere ansvarsforholdene og oppgavefordelingen
ved at flere statlige aktører prioriterer stedsutvikling som programpost,
men med svært lite penger. Dette medlem mener regional
utvikling primært skal ligge til kommuner og fylkene. Dette
medlem viser til Venstres alternative budsjett for 2008, hvor
det kuttes i satsing på småsamfunn og stedsutvikling med 45 mill.
kroner på kap. 552 post 72. Halvårsvikningen er en reduksjon på
22,5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
552 | | Nasjonalt samarbeid
for regional utvikling | |
| 72 | Nasjonale tiltak
for regional utvikling, kan overføres,
nedsettes med | 22 500 000 |
| | fra kr 384 500 000
til kr 362 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er galt å pålegge kommunene å bruke flere hundre millioner kroner
på epler til elevene fremfor å bedre læringsinnholdet i skolen.
Flere undersøkelser har dokumentert at det er nødvendig med et større
læringstrykk i den norske skolen, og i en slik situasjon er det
uforståelig for disse medlemmer at Regjeringen tvinger
norske kommuner til å bruke betydelige ressurser på en slik ordning.
Det er dessverre et faktum at dagens regjering ikke evner å prioritere
skolens viktigste oppgave, nemlig et godt undervisningstilbud. Regjeringen
velger heller å bruke store økonomiske midler på en ordning som
ikke har noen dokumentert effekt. Disse medlemmer vil
prioritere å bruke ressursene på Kunnskapsløftet, på flere lærere,
bedre skolemateriell, mer leksehjelp og andre kvalitative tiltak for
å bedre læringsinnholdet for elevene. Disse medlemmer stemte
derfor mot Regjeringens forslag om å lovfeste kommunenes plikt til
å tilby frukt og grønt til elevene. Disse medlemmer mener
det er en viktig oppgave for skolene å gi god og riktig informasjon
om kosthold, samt å legge forholdene til rette for at elever kan
innta et godt måltid i løpet av skoledagen. Men disse medlemmer mener
det fortsatt skal være foreldrenes og elevenes ansvar å sørge for
maten som spises på skolen.
Disse medlemmer foreslår derfor
å kutte hele bevilgningen på 90,8 mill. kroner til frukt og grønt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 36 500 000 |
| | fra kr 37 215 812 000
til kr 37 179 312 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringen vil øke timetallet på
småskoletrinnet med 5 uketimer. Dette medlem mener
dette er feil prioritering og mener det er viktigere at ressursene
brukes på å sikre at allerede eksisterende timer gir bedre læring
og på flere lærere. Dette medlem er imot å innføre
en heldagsskole, og vil derfor sette ned bevilgningen med det beløpet
som er satt av til dette formålet. Samtidig vil dette medlem omprioritere
200 mill. kroner til å ansette 400 flere lærere i skolen, og foreslår
derfor en samlet reduksjon av bevilgningen til kap. 571 post 60
med 70 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 70 000 000 |
| | fra kr 37 215 812 000
til kr 37 145 812 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringen vil øke timetallet på småskoletrinnet, 1.–4.
trinn, med fem timer à 60 minutter i uken f.o.m. høsten 2008. Dette
medlem mener at en omfattende utvidelse av antall undervisningstimer
ikke er løsningen på utfordringene i skolen. Etter dette
medlems mening gir det liten mening i å utvide skoledagen
all den tid vi reelt sett kommer til å mangle en stor andel lærere
i tiden som kommer.
Dette medlem registrerer videre
at det er kommet mange tilbakemeldinger i tiden etter at ordningen
med gratis frukt og grønt for ungdomstrinnet ble innført i budsjettet
for 2007. Flere skoler rapporterer om et stort merarbeid knyttet
til ordningen for både lærere og renholdere, og store mengder frukt
og grønnsaker kastes. Mange setter også spørsmålstegn ved bruken
av ressurser på denne ordningen sammenliknet med den øvrige ressursbruken
i skolen. Dette medlem mener at man heller burde
prioritere å sikre gode og tilstrekkelig mange lærere, enn å innføre
en frukt- og grøntordning på nåværende tidspunkt.
Dette medlem går imot å prioritere
en timetallsutvidelse på barnetrinnet og frukt- og grøntordningen
for ungdomstrinnet på nåværende tidspunkt. Dette vil gi en samlet
innsparing på 360,8 mill. kroner (fordelt på ulike poster) som i sin
helhet omdisponeres for å styrke lærerrekrutteringen og lærerkompetansen,
samt universitets- og høyskolesektoren.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 356 600 000 |
| | fra kr 37 215 812 000
til kr 36 859 212 000" | |
Skredutsatte områder i Storfjorden skal overvåkes.
Staten finansierer 10 mill. kroner av utgiftene knyttet til dette
over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i 2008. I den sammenheng
foreslås det å øke Kommunal- og regionaldepartementets budsjett
med 7,5 mill. kroner. For å finansiere deler av dette foreslås det
en reduksjon i bevilgningene over Landbruks- og matdepartementets,
Miljøverndepartementets, Justis- og politidepartementets, Nærings-
og handelsdepartementets og Olje- og energidepartementets budsjetter
på til sammen 2,5 mill. kroner, jf. nærmere omtale under departementene.
Bevilgningen foreslås økt med 7,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og
viser til sitt omfattende og helhetlige forslag i Dokument nr. 8:83
(2006–2007) med i alt 19 konkrete tiltak for en skinnende eldreomsorg
som er varm, verdig og valgfri. Disse medlemmer mener
at det er et akutt behov for å bedre kvaliteten og omfanget på eldreomsorgstjenestene
i landet, og viser i den sammenheng til det enorme overskudd i statsøkonomien
som er nevnt i revidert. Disse medlemmer vil derfor
foreslå at eldreomsorgen i annet halvår styrkes med 1,6 mrd. kroner
i form av øremerkede midler. Det er imidlertid viktig for disse
medlemmer å understreke at øremerking ikke er noen optimal
løsning, men det beste alternativet frem til det blir mulig å innføre
differensiert stykkprisfinansiering av grunnleggende velferdstjenester.
For å sikre at disse midlene går til en forbedret eldreomsorg, vil disse
medlemmer foreslå at midlene øremerkes til å øke bemanningen
innen pleie og omsorgssektoren. Det bør særlig skje ved at det knyttes
krav om å bedre legedekningen i sykehjemmene, da dekningen de fleste
steder er for lav. Disse medlemmer viser videre til
den store arbeidskraftreserven i eldreomsorgen som ligger i lave
stillingsbrøker for mange ansatte, både i hjemmehjelpstjenesten
og institusjonsomsorgen, som gjerne vil og kan arbeide mer. Ved å
øke stillingsbrøkene, og dermed redusere omfanget av ufrivillig
deltid, vil tilbudet og kvaliteten i eldreomsorgen bedres.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
1 600 mill. kroner, tilsvarende en økning på 1 600 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 65 | (NY) Styrking av eldreomsorgen
(øremerket), bevilges med | 1 600 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Regjeringens påstand om at skolen nyter godt av økte overføringer
til kommunesektoren ikke er dokumentert. Disse medlemmer mener
primært at grunnopplæring skal finansieres gjennom et stykkprisfinansieringssystem
hvor pengene følger eleven til den skolen eleven velger å gå på.
Inntil et slikt system er på plass, mener disse medlemmer at det
er nødvendig å øremerke deler av bevilgningene til kommunene til
satsning på grunnopplæring og bedre kvalitet i opplæringen.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
600 mill. kroner, tilsvarende en økning på 600 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 66 | (NY) Styrking av grunnopplæring
(øremerket), bevilges med | 600 000 000" |
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble det foreslått
at staten ikke lenger skulle ha ansvar for drift av ferjesambandet
Svolvær–Skutvik. Det ble forutsatt at Nordland fylkeskommune skulle
kompenseres med 10 mill. kroner over innbyggertilskuddet for merutgifter
som fylkeskommunen ville få i denne forbindelse. Bevilgningen på
kap. 1320, post 72 Kjøp av riksveiferjetjenester over Samferdselsdepartementets
budsjett ble nedjustert med tilsvarende beløp.
Ved behandlingen av statsbudsjettet gikk Stortinget
inn for at et driftsopplegg for sambandet Svolvær–Skutvik skulle
videreføres. I tråd med Regjeringens forslag ble det imidlertid
overført 10 mill. kroner fra Samferdselsdepartementets til Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett.
På bakgrunn av Stortingets vedtak om å videreføre
et driftsopplegg for sambandet Svolvær–Skutvik, foreslås det å tilbakeføre
10 mill. kroner fra Kommunal- og regionaldepartementets til Samferdselsdepartementets
budsjett. Bevilgningen på kap. 572 post 60 foreslås redusert med
10 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 1320 post 72 Kjøp
av riksvegferjetjenester.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at fylkeskommunane må setjast betre i stand til å sikre eit
godt kollektivtilbod. Fleirtalet vil derfor auke
rammeoverføringa til fylkeskommunane kap. 572 post 60 med 100 mill.
kroner i forhold til forslaget frå Regjeringa. Med dette blir delar
av den veksten som er varsla for neste år, forskotert, jf. Kommuneproposisjonen
2009 (St.prp. nr. 57 (2007–2008)).
Fleirtalet fremmar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 90 000 000 |
| | fra kr 14 028 862 000
til kr 14 118 862 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
forslag og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 14 028 862 000
til kr 14 018 862 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre samlet sett styrker kollektivsatsingen med 175 mill.
kroner. Disse medlemmer satser 125 mill. kroner for
å kompensere for høyere bensin- og dieselpriser, fordelt på 100
mill. kroner til belønningsordningen for kollektivtrafikk og 25
mill. kroner som direkte tilskudd. I tillegg øker Høyre satsingen
på jernbane med 50 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
næringsliv og lokalsamfunn i første rekke ber om mer ressurser til
vei, utdanning, forskning og reiseliv for å kunne skape vekstkraftige
lokalsamfunn. Disse medlemmer mener fylkeskommunene
er i stand til å effektivisere sin drift, og foreslår å redusere
bevilgningen til fylkeskommunene med 125 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, nedsettes
med | 135 000 000 |
| | fra kr 14 028 862 000
til kr 13 893 862 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
enig i påpekningen av behovet for å styrke kollektivtransporten,
og mener at den beste måten å gjøre dette på er å styrke belønningsordningen
for kollektivtrafikk, jf. forslag under kap. 1330 post 60 under
Samferdselsdepartementets område.
Komiteens medlem fra Venstre ser
det som positivt at regjeringspartiene prioriterer å rette opp noe
av Regjeringens manglende vilje til nødvendig kollektivtrafikksatsing
i Revidert nasjonalbudsjett 2008, men viser til at regjeringspartiene
i utgangspunktet forskutterer eller binder opp bruk av frie midler
som fylkeskommunene er lovet fra neste år. Dersom det hadde vært
en reell vilje til stede for å gjøre et varig løft for kollektivtrafikken,
burde regjeringspartiene støttet dette medlems forslag
til 100 mill. kroner ekstra til incentivordningen for kollektivtransport
i byene, kap. 1330 post 60, og 100 mill. kroner til en egen kompensasjonsordning for
høye drivstoffpriser, kap. 1330 post 61, begge over Samferdselsdepartementets
budsjett.
Dette medlem utfordrer Regjeringen
og regjeringspartiene til å være med på en slik satsing og oppfølging
av klimaforliket når det gjelder statsbudsjettet for 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre støtter i og for seg ulike tiltak som kan gjøre
det lettere både for menn og kvinner å delta i lokalpolitikken,
ikke minst gjelder det tiltak som gjør at kommunestyrene kan være
mer mangfoldige og avspeile kommunens innbyggere på en noenlunde
representativ måte. Disse medlemmer mener imidlertid
at det er de ulike kommuner som best vet hvordan ulike ordninger kan
tilrettelegges for sine egne folkevalgte, og ser ikke behovet for
å bevilge statlige midler til ordninger som for eksempel "utstillingsvindu
for kvinner i lokalpolitikken".
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64,
nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 887 000 000
til kr 877 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen prioriterer å bruke penger til kommuner som etablerer
ulike prøveordninger, som barnevakt, hushjelp, kurs mv., for å lette
rekrutteringen av kvinnelige lokalpolitikere. Disse medlemmer mener
dette er tiltak som de enkelte kommunestyrer selv må diskutere og
prioritere. Disse medlemmer vil derfor foreslå å redusere
bevilgningen til dette formålet med 4,3 mill. kroner. Disse
medlemmer mener at det viktigste virkemiddelet for å rekruttere
flinke folk til lokalpolitikken er å gjøre arbeidet meningsfullt
og spennende, og at tidsbruken oppleves som fornuftig og forenelig
med den enkeltes øvrige forpliktelser. Disse medlemmer mener videre
at utmåling av støtte til kommunene må basere seg på mest mulig
oppdaterte tall. Disse medlemmer vil derfor redusere
støtten bevilget under Skjønnstilskuddet til de kommuner som påvirkes
av nye oppdaterte tall når det gjelder befolkningsnedgang, med 50
mill. kroner. Reduksjonen kan dermed skje uten nedgang i tjenestetilbudet
lokalt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd,
kan nyttes under kap. 571 post 64,
nedsettes med | 54 300 000 |
| | fra kr 887 000 000
til kr 832 700 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslag fra Fremskrittspartiet om innføring av setebeltepåbud
i buss og sikker og forsvarlig skolebusstransport Dokument nr. 8:28
(2007-2008), hvor det pekes på at behovet for å sikre barn og ungdom
i skolebuss er meget stort. Disse medlemmer viser til
den tilslutning Stortinget ga til sikring av skolebarn og mener
midler til dette må stilles til rådighet umiddelbart fremfor å vente
på ytterligere rapporter. Disse medlemmer foreslår
derfor 20 mill. kroner til fremskynding av sitteplasser til alle
barn i skolebusser, over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
20 mill. kroner, tilsvarende en økning på 20 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 67 | (Ny) Sitteplasser til alle barn
i skolebusser, bevilges med | 20 000 000" |
Fra 1. september 2007 ble det innført månedlige vedtak
om bostøtte, mot tidligere tertiale vedtak. Månedlige vedtak innebærer
at nye bostøttemottakere kommer raskere inn i ordningen, mens mottakere
som ikke lenger er berettiget til støtte faller raskere ut av ordningen.
Mange kommuner hadde inngått såkalte transportavtaler med Husbanken.
Transportavtaler innebærer at bostøtten, av ulike årsaker, utbetales
(transporteres) direkte til kommunen og ikke til mottaker. Årsaken
til dette er at kommunene forskutterte bostøtten til mottakere som
var berettiget til støtte med inntil 3 måneder. Kommunene fikk refundert
forskuttert beløp av Husbanken i etterkant. Etter omlegging til
månedlige vedtak får ikke kommunene lenger refundert evt. forskuttert
beløp for mottakerne som faller ut av ordningen. Etterslep av bostøtteutbetalinger
som følge av allerede inngåtte transportavtaler vil fases ut over
flere år. Omfang av etterslepet er beregnet til totalt om lag 111
mill. kroner, hvorav 33 mill. kroner i 2008. For at kommunene ikke
skal lide et utilsiktet tap som følge av omleggingen, foreslås det
at kommunene får refundert de forskutterte midlene i henhold til
avtaler som var inngått før 1. september 2007.
På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på
kap. 580, post 70 Bostøtte økes med 33 mill. kroner, fra 2 437,4
mill. kroner til 2 470,4 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at alle skal
ha rett til egen bolig. Det store flertallet i befolkningen vil
være i stand til å skaffe seg bolig selv, men en del vanskeligstilte
har problemer med å bo og å komme seg inn på boligmarkedet. Barnvernsbarn
på vei ut av institusjon har problemer med å skaffe seg bolig, og
det samme har rusmisbrukere. Særlig for de som har hatt problemer
i en tidlig fase av livet, vil det være avgjørende å ha en egen
bolig under mest mulig stabile forhold. Mange rusmisbrukere har
etter opphold på avrusningsinstitusjon eller soning problemer med
å skaffe seg bolig i rusfrie miljøer. Uten fast adresse er det svært
vanskelig å skaffe seg arbeid og komme seg videre i livet. For å
bli rehabilitert og komme seg ut av ulike typer rusmisbruk, er derfor
egen bolig av stor betydning. Det er et stort behov for flere boliger
til vanskeligstilte både i byer og distrikter i dag, og mange står
i kø for å få bolig. Boligmarkedet har fortsatt en høy inngangspris.
Kommunene har få utleieboliger og det bygges i svært liten grad
sosialboliger – til tross for disse behovene har flere kommuner
valgt å selge unna sosialboliger.
Det er på dette grunnlag behov for å prioritere flere
midler til bostøtte og boliger for vanskeligstilte. Disse
medlemmer foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner til
økt bostøtte for vanskeligstilte.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener bolig
er et av fundamentene i velferdspolitikken. I fattigdomspolitikken
fremstår boligtiltak som et av de viktigste virkemidlene for å hjelpe
folk ut av fattigdom. For at boligtiltak skal nå flere av dem som
har behov for det, er det nødvendig med en gjennomgripende modernisering
av boligtiltakene, og da særlig ordningene for bostøtte. Disse
medlemmer viser til at regjeringen Bondevik II hvert år
gjennomførte betydelige forbedringer i ordningen. I en situasjon
der man siden 2005 har dratt inn 160 mrd. kroner mer i skatteinntekter
bør det derfor være rom for å prioritere at en forbedring av bostøtteordningene
også skal fortsette. Bostøtten er et av de mest målrettede virkemidlene
for å sikre at husstander med svak økonomi skal kunne skaffe seg
en passende og nøktern bolig. Disse medlemmer viser
for øvrig til representantforslag fremmet av Bent Høie og Martin
Engeset om å modernisere og forbedre bostøtteordningen. Disse
medlemmer mener bostøtten må forbedres og foreslår derfor
å øke bevilgningen med 50 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at bostøtte er et målrettet virkemiddel
i arbeidet mot innenlandsk fattigdom, og peker på at forbedringer
av bostøtteregelverket var en viktig del av handlingsplanen mot
fattigdom som regjeringen Bondevik II la fram og gjennomførte, og
som sittende Regjering har valgt å videreføre og forsterke. Det
er fortsatt betydelig rom for forbedringer av bostøtteregelverket,
både gjennom å utvide personkretsen for ordningen og tilpasse den
bedre til eksisterende brukergruppers reelle behov. Dette understrekes sterkt
ikke minst i en nylig fremlagt rapport fra Norsk Institutt for By-
og regionforskning, som anbefaler en betydelig oppjustering av bostøtten. Dette
medlem har merket seg at kommunalministeren har sagt at
dette vil bli lagt til grunn for arbeidet med statsbudsjettet 2009. Dette
medlem vil i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 legge inn
50 mill. kroner til forbedringer av bostøtten, et beløp som kan
anvendes til ta bort funksjonskrav til boligen for personer som
har offentlig inntektssikring som eneste inntekt. Samtidig understreker dette
medlem at selv om dette vil være en positiv forbedring av regelverket,
er det behov for en mer gjennomgående endring av bostøtteregelverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive
merknader overfor og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre Husbankens retningslinjer
for bostøtte fra og med 1. juli 2008 slik at funksjonskravet for
boliger i bostøtteordningen for husstander med mottaker av attførings-
eller rehabiliteringspenger, yrkesskadeerstatning, grunn- eller
hjelpestønad, tidsbegrenset uførepensjon eller person som har sosial
stønad som eneste inntekt fjernes."
"Stortinget ber Regjeringen drøfte og legge
fram forslag om forbedringer i bostøtteregelverket som sikrer at
dette blir et bedre og mer målrettet tiltak mot fattigdom, i forbindelse
med statsbudsjettet for 2009."
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
580 | | Bostøtte | |
| 70 | Bostøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med | 83 000 000 |
| | fra kr 2 437 400 000
til kr 2 520 400 000" | |
Regjeringen ønsker å øke innsatsen i arbeidet med
å forebygge og bekjempe bostedsløshet. En av utfordringene er å
skaffe gode boligløsninger. For å stimulere kommunene til større
aktivitet i bostedsløshetsarbeidet, foreslås det at Husbanken i
særlige tilfeller og etter gitte kriterier skal kunne fravike kravet
om gjennomsnitt tilskuddsutmåling på 20 pst. Tilskuddsutmålingen skal
ikke overstige 40 pst. Dette skal kun gjelde for et mindre antall
boliger for særlig vanskeligstilte, f. eks. bostedsløse, rusmisbrukere
mv., og skal ikke være en generell heving av satsene. Tiltaket skal
gjennomføres innenfor gjeldende ramme på posten.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det stadige fokus på elevenes læremiljø, herunder de fysiske
rammer undervisningen drives under. Disse medlemmer mener
forbedringstakten er for lav i forhold til behovet og mener primært
at staten i større grad bør bidra i den direkte finansieringen av
opprusting av kommunale skolebygg. Disse medlemmer viser
til at 414 kommuner har søkt om rentekompensasjonsordning fra 2002
til våren 2007. Samtlige fylkeskommuner har søkt om rentekompensasjon.
Til sammen er 1 420 prosjekter fordelt på 1 130 skoler. Ordningen
har vært populær, og den viser tydelig at det er viktig å ha et
fortsatt fokus på det behovet for rehabilitering og bygging av nye
skolebygg som finnes i kommunene/fylkeskommunene. Disse medlemmer mener
på den bakgrunn at rentekompensasjonsordningen bør forsterkes, heller
enn å avvikles, slik Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2008. Disse
medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 15 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 15
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
582 | | Rentekompensasjon
for skoleanlegg og kirkebygg | |
| 60 | Rentekompensasjon
- skoleanlegg, kan overføres, forhøyes
med | 15 000 000 |
| | fra kr 828 400 000
til kr 843 400 000 | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at etterslepet på vedlikehold på kommunale
bygg er i milliardklassen. Dette medlem mener det
er vanskelig å forstå at Regjeringen ikke vil satse videre på de
svært vellykkede rentefrie utlånsordningene til oppussing av kirkebygg
og skolebygg. Dette medlem foreslår derfor å videreføre
rentekompensasjonsordningen for skolebygg med 500 mill. kroner og
rentekompensasjonsordningen for kirkebygg med 250 mill. kroner.
Til rentesubsidier som følge av økt investeringsramme
på kap. 582 post 60 foreslår dette medlem å bevilge
ekstra 15,2 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
582 | | Rentekompensasjon
for skoleanlegg og kirkebygg | |
| 60 | Rentekompensasjon
- skoleanlegg, kan overføres, forhøyes
med | 15 200 000 |
| | fra kr 828 400 000
til kr 843 600 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det som helt uforståelig at Regjeringen ikke viderefører satsingen
på å pusse opp forfalne kirkebygg og at de har foreslått å avvikle
rentekompensasjonsordningen. Disse medlemmer viser
til merknad under kap. 582 post 60, og mener at rentekompensasjonsordningen
også bør utvides for kirkebygg. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 3 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
582 | | Rentekompensasjon
for skoleanlegg og kirkebygg | |
| 61 | Rentekompensasjon
- kirkebygg, kan overføres, forhøyes
med | 3 000 000 |
| | fra kr 74 100 000
til kr 77 100 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknaden under kap. 582 post 60, og
foreslår å øke bevilgningen under kap. 582 post 61 med 6 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
582 | | Rentekompensasjon
for skoleanlegg og kirkebygg | |
| 61 | Rentekompensasjon
- kirkebygg, kan overføres, forhøyes
med | 6 000 000 |
| | fra kr 74 100 000
til kr 80 100 000" | |
På posten bevilges bl.a. utgifter knyttet til
ordningen med sentral godkjenning av foretak med ansvarsrett. Økt
aktivitet som følge av at flere foretak har kommet inn i ordningen
og økt oppfølgning av foretak som er inne i ordningen, har ført
til økt bevilgningsbehov på posten. Ordningen er selvfinansierende.
Økningen i driftsutgifter skal dekkes inn av høyere gebyrinntekter, jf.
omtale under kap. 3587 post 4 Gebyrer.
Bevilgningen på kap. 587 post 1 Driftsutgifter foreslås
økt med 4,5 mill. kroner, fra 39,8 mill. kroner til 44,3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Gebyrer dekker alle utgiftene til drift av ordningen
med sentral godkjenning av foretak med ansvar for oppgaver i byggevirksomheten.
Det skal kompenseres for eventuell merutgift gjennom tiltak på inntektssiden,
jf. omtale under kap. 587 post 1 Driftsutgifter.
På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på
kap. 3587, post 4 Gebyrer økes med 4,5 mill. kroner, fra 15,8 mill.
kroner til 20,3 mill. kroner, jf. 587 post 1 Driftsutgifter.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Posten omfatter lån til utleieformål som er
gitt med rente- og avdragsfrihet i perioden 1987–1994, og eldre
særvilkårslån som har en rentesats på ett prosentpoeng under gjeldende
rente. På posten legges det også til inntekter i form av forsinkelsesrenter.
Saldert budsjett for 2008 er 17 mill. kroner. På bakgrunn av endrede
anslag for avvikling av disse lånene foreslås det at bevilgningen
økes med 2 mill. kroner, fra 17 mill. kroner til 19 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Posten viser Husbankens brutto finansieringsbehov
i forbindelse med utlånsvirksomheten, dvs. utbetalinger av lån og
rentestøtte. I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble det vedtatt en bevilgning
på 11 012 mill. kroner. Husbanken hadde i 2007 et mindreforbruk
på lånerammen på om lag 2 mrd. kroner som følge av et svært godt
finansmarked i 2007. Mindreforbruket i 2007 fører til lavere utbetalinger
i 2008. Posten foreslås på denne bakgrunn redusert med 389 mill.
kroner, fra 11 012 mill. kroner til 10 623 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Styret i Kommunalbanken AS har anmodet eierne
om en styrking av bankens egenkapital med 200 mill. kroner i 2008.
Kommunalbanken skal bidra til konkurranse i markedet
for utlån til kommunesektoren, og på den måten bidra til lavest
mulige finansieringskostnader i kommunal sektor. Samtidig skal banken
gi avkastning til eierne av innskutt kapital. Banken eies av staten
med 80 pst. og KLP Forsikring med 20 pst.
Kommunalbanken har hatt sterk vekst i utlån
til kommunesektoren de senere årene. Årsaken er dels økt etterspørsel
etter lån, dels at banken har økt sin markedsandel. Den sterke utlånsveksten har
ført til en reduksjon i bankens kjernekapitaldekning. Per 31. mars
2008 er bankens kjernekapitaldekning anslått til 5,8 pst. Styret
i Kommunalbanken har hatt som målsetning at kjernekapitaldekningen
bør ligge på minst 6 pst. Dette har vært i tråd med Kredittilsynet
anbefalte minstenivå for kjernekapitaldekning under det forrige
kapitaldekningsreglementet (Basel I).
Fra 2007 har det nye kapitaldekningsreglementet (Basel
II) med endrede forventninger til minimum kapitalisering gradvis
blitt innført for norske finansinstitusjoner. En kjernekapitaldekning på
6 pst. er i henhold til dette ikke lenger tilfredsstillende for
en institusjon av Kommunalbanken størrelse og kompleksitet.
Dersom Kommunalbanken skal kunne tilby lån framover,
dvs. ha fortsatt utlånsvekst, er banken avhengig av styrking av
egenkapitalen. Uten styrking av egenkapitalen vil konkurransen i
utlånsmarkedet for kommunesektoren kunne bli svekket på kort sikt.
Det er grunn til å forvente fortsatt høy låneetterspørsel fra kommunesektoren.
På denne bakgrunn foreslår Regjeringen at staten
bidrar til en styrking av bankens egenkapital med 160 mill. kroner.
Det foreslås en bevilgning på kap. 2427 post 90 på 132,5 mill. kroner.
Samtidig foreslås det at staten avstår fra utbytte fra Kommunalbanken
i 2008 på 27,5 mill. kroner, jf. forslag under kap. 5616 post 85
Aksjeutbytte.
Det er en forutsetning for forslaget om kapitaløkning
at KLP Forsikring bidrar i tråd med sin eierandel, dvs. med 40 mill.
kroner. Samlet vil egenkapitalen da bli styrket med 200 mill. kroner i
2008.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
økt konkurranse når det gjelder lån til kommunal sektor, og foretrekker
andre virkemidler enn å subsidiere én enkeltaktør gjennom tilførsel
av kapital som gjør det mulig å underby konkurrentene. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen også styrket Kommunalbankens
egenkapital i Revidert nasjonalbudsjett for 2007, og at disse
medlemmer gikk imot dette. Disse medlemmer mener
at det ikke er noen selvfølge at Kommunalbanken skal tilføres ekstra
kapital som følge av endrede krav til kjernekapitaldekning, og mener
tvert imot at dette tilsier at dagens utlånsvekst i Kommunalbanken
ikke kan fortsette. Disse medlemmer vil derfor gå
imot Regjeringens forslag om å bevilge 90,0 mill. kroner til styrket
egenkapital i Kommunalbanken under kap. 2427 post 90, og vil også
gå imot at aksjeutbyttet fra Kommunalbanken reduseres fra 27,5 mill.
kroner til null under kap. 5616 post 85.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 90 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en bevilgning på 42,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2427 | | Kommunalbanken | |
| 90 | (NY) Aksjekapital, bevilges
med | 42 500 000" |
Det vises til omtale under kap. 2427, post 90
Aksjekapital. Det foreslås at staten avstår fra utbytte i 2008 på
27,5 mill. kroner. Posten foreslås redusert med 27,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag om å redusere posten til kroner 0 i 2008,
og viser til disse medlemmers merknader til kap.
2427 post 90.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2006–2007) fikk
Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å bevilge inntil
250 mill. kroner i 2007 som forskudd på rammetilskudd for 2008 til
kommunene. Regnskapet for 2007 viser at det ble utbetalt 53,316
mill. kroner i forskudd på rammetilskudd til kommuner. Utbetalte
forskudd i 2007 skal tilbakeføres til staten i 2008. Det foreslås
en bevilgning på 53,316 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte
i henhold til prinsippet om bruttobudsjettering. Som følge av reduserte
anslag for ordinære avdrag foreslås det at bevilgningen på kap.
5312, post 90 Avdrag reduseres med 225 mill. kroner, fra 9 369 mill.
kroner til 9 144 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Posten omfatter mottatte renter fra Husbankens lånekunder
og rentestøtte. I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble det vedtatt en bevilgning
på 4 758 mill. kroner. Bevilgningen på posten foreslås redusert med
45 mill. kroner, fra 4 758 mill. kroner til 4 713 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at det var stor oppslutning blant landets
lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet mellom regjeringen Bondevik
II og KS-prosjektet "Fremtidens kommunestruktur". Et flertall av
deltakerne mente at det var behov for endringer i kommunestrukturen
og mange kommuner var inne i positive prosesser for å finne frem
til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet opp etter
regjeringsskiftet. Kommuner som mener dagens struktur er et problem
for å løse de oppgavene de har ovenfor sine innbyggere, opplever
at det ikke er noen drahjelp fra sentrale myndigheter for å sette denne
problemstillingen på dagsorden. Tvert imot har Regjeringen fjernet
de stimuleringsmidlene som tidligere kunne brukes for å få til positive
og frivillige prosesser. For igjen å få satt fokus på de utfordringene
dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner til frivillig sammenslåing
vil dissemedlemmer foreslå å avsette
150 mill. kroner på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett
i tilsagnsfullmakt til dette formålet. Pengene skal kunne gis til
kommuner som frivillig slår seg sammen. De skal brukes til infrastrukturtiltak
som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.
Det kan for eksempel være veier og broer som fører til at kommunene
knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging eller etablering av servicekontorer
som sikrer nærhet til de viktige kommunale tjenestene.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Tilsagnsfullmakt
Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2008
gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen
med inntil 150 mill. kroner. Midlene skal benyttes til infrastrukturtiltak
som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing."