Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om utfasing
av ineffektive lyskilder, enten i form av lovforbud mot glødepærer
eller innføring av strenge generelle energikrav for lyskilder.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av lovforbud mot salg av husholdningsapparater som bruker strøm
også når de er slått av."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Ketil Solvik-Olsen og Hanne Dyveke Søttar, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande,
og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til St.meld.
nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk som omtaler viktige tiltak
for energieffektivisering.
Komiteen er videre kjent med
at FNs miljøprogram viser til energieffektivisering i bygg som et viktig
klimatiltak. Også IPCC fremhever energieffektivisering som et viktig
klimatiltak de neste 20–30 årene.
Komiteen er oppmerksom på potensialet
som ligger i energisparing i bygg, energieffektiv belysning og lavt
energiforbruk for elektriske apparater i stand-by-modus, og støtter
intensjonen til forslagsstillerne. Det er nødvendig med gode og
effektive tiltak også innen disse feltene for å nå Regjeringens
mål om 30 TWh ny fornybar energiproduksjon og energieffektivisering
innen 2016. Komiteen er kjent med at energieffektivisering
vil bli et tema i den kommende energimeldingen.
Komiteen viser til vedlagte svarbrev
av 26. mai 2008 til komiteen fra Olje- og energidepartementet, der
statsråden blant annet omtaler departementets pågående arbeid på
området.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke at Norge har et stort uutnyttet
potensial for energisparing og energifrigjøring i husholdninger
og næringsbygg. Energibruk er hovedårsaken til utslipp av klimagasser
i atmosfæren. I arbeidet med å redusere Norges utslipp av klimagasser, vil
det i årene som kommer være nødvendig å frigjøre store mengder energi
fra husholdninger og næringsbygg og ta den i bruk til erstatning
for fossil energi blant annet i transportsektoren. Dette krever
iverksetting av mange store og små tiltak.
Disse medlemmer merker seg at
statsråden i sitt svarbrev til komiteen lener seg på EU i det videre
arbeidet med energieffektivisering og energifrigjøring i Norge. Disse
medlemmer deler statsrådens positive syn på EUs pågående arbeid
og målsettinger for energieffektivisering, men stiller seg spørrende
til statsrådens vurdering av mulighetene til å innføre egne nasjonale standarder
og energikrav. Nasjonale standarder vil ifølge statsråden i spesielle
tilfeller kunne komme i konflikt med EØS-reglementet.
Disse medlemmer ønsker å påpeke
at et mye brukt argument for å stå utenfor EU, som statsrådens eget
parti for øvrig ofte har brukt, er muligheten til å gå foran og
føre en selvstendig politikk blant annet innenfor energi- og miljøfeltet.
Når sentrale EU-land som Italia, Tyskland, Nederland, Irland og
Belgia alle har vedtatt eller uttrykt ønske om å innføre et forbud mot
glødepærer, synes det rart at ikke Norge skal kunne gjøre det samme.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det derfor er svært skuffende at Regjeringen
ikke benytter denne muligheten til å vedta en offensiv politikk
for energifrigjøring gjennom utfasing av ineffektive lyskilder og stand-by-apparater.
Dette medlem tar opp forslag
fremsatt i Dokument nr. 8:84 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til en ny rapport
utarbeidet av Point Carbon på oppdrag fra EBL, som tar for seg konsekvensene
av EUs fornybar-direktiv for Norge. Med samme beregningsgrunnlag
som EU har lagt til grunn, ligger Norge i dag på ca. 62 pst. fornybar
andel i sin energiforsyning. Dersom Norge skal følge EUs metode
for beregning av økningen i Norge, så vil Norge få et krav om å
øke fornybar-andelen med ca. 14 prosentpoeng opp til ca. 76 pst.
Dette vil medføre et stort behov for å konvertere energibruken i
Norge fra fossile til fornybare energikilder. Energieffektivisering
og energifrigjøring vil være et svært viktig tiltak for å konvertere
energibruk og realisere fornybar-andelen.
Komiteen viser til
avtalen om klimameldingen, der det blant annet vektlegges en satsing
på energieffektive bygg gjennom ENOVA, hyppigere revidering av energikravene
i teknisk forskrift og lavenergiprogrammet, i tillegg til at det
vurderes krav om passiv husstandard for alle nybygg innen 2020.
Dette er blant annet fulgt opp gjennom den økte satsingen på ENOVA,
senest gjennom statsbudsjettet for 2008, og senere revidert nasjonalbudsjett. Komiteen er
kjent med fokuset på energieffektivitet i ENOVAs programmer for
informasjon, energibruk i bolig, bygg og anlegg, og energibruk i
industri.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at arbeidet
for et mer effektivt energisystem må intensiveres på alle områder
– både innen produksjon, distribusjon og på forbrukssiden. Disse medlemmer mener
dette må være utgangspunktet når man gjennom den forestående energimeldingen
skal ta stilling til veien videre i dette arbeidet. Disse
medlemmer forventer en full gjennomgang av potensialet for
energieffektivisering i alle sektorer, med utgangspunkt å få på
plass ambisiøse mål for energisparing og konkrete handlingsplaner
til å følge målene opp.
Disse medlemmer mener Regjeringens
arbeid for å legge til rette for at den enkelte skal kunne redusere
strømbruken, hittil har vært for passivt. Regjeringen har ikke vist
den nødvendige viljen til å utløse det store potensialet for energisparing. Dette
medlem viser til at Regjeringen blant annet har innført
en ordning for støtte til elektrisitetsparing i husholdningene som
kun støtter de dyreste løsningene. Dette innebærer at vi får mindre
energisparing igjen for innsatsen.
Disse medlemmer savner også tiltak
slik som toveis kommunikasjon. Toveis kommunikasjon er et tiltak
som bidrar til å gjøre den enkelte mer bevisst på egen strømbruk,
samtidig som det vil ha en viktig funksjon i forhold til å få markedet til
å fungere mer effektivt.
Disse medlemmer viser også til
avtalen St.meld. nr. 34 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 145 (2007–2008),
hvor det heter at det skal arbeides videre med en ordning med tilbud
om energisjekk av boligbygg for å bidra til å realisere enkle og
effektive sparetiltak innen 2009. Disse medlemmer imøteser
at en slik ordning blir lagt fram i samsvar med den angitte tidsplanen.
Komiteen er opptatt
av at effektive lyskilder, kostnadseffektive armaturer og styringssystemer gir
et stort sparepotensial i lys og belysning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, støtter en utfasing
av ineffektive lyskilder, men er samtidig kjent med at EØS-avtalen
kan legge begrensninger på hvilke utfasingsscenarier som er tilgjengelige. Flertallet støtter
Regjeringens klare signaler om å bruke handlingsrommet innenfor
EØS for å sikre et mest mulig offensivt løp for utfasing.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at Regjeringens
politikk for energisparing og energifrigjøring er preget av mye
retorikk og lav gjennomføringsevne. 13. mai 2007 gikk Senterpartiets
Ola Borten Moe og Sosialistisk Venstrepartis Heidi Sørensen ut i
Dagbladet med forslag om å forby vanlige lyspærer innen 2012. Dette
skulle være ett av flere tiltak i klimameldingen. Statssekretær
Guri Størvold (fra Senterpartiet) i Olje- og energidepartementet
uttalte 15. mars 2008 til VG at Regjeringen vil stille strenge krav
til energieffektivitet for lyspærer, noe som i praksis skulle innebære
en utfasing av glødepæren i løpet av få år. Regjeringspartienes handlemåte
i denne saken viser med all tydelighet at veien fra ord til handling
er svært lang.
Disse medlemmer viser til at
en utfasing av glødepærer vil medføre behov for å legge bedre til
rette for innsamling og retur av kvikksølvholdige sparepærer og
lysstoffrør. Alle forhandlere er gjennom avfallsforskriften forpliktet
til å ta imot EE-avfall vederlagsfritt, begrenset til tilsvarende
produkter som forhandleren omsetter eller tidligere har omsatt.
Forhandlere er også forpliktet til å informere om at EE-avfall ikke skal
kastes sammen med annet avfall, og at det tas imot vederlagsfritt.
Dette skal det informeres om gjennom oppslag i alle butikklokaler,
fremvisnings- og utstillingslokaler, på midlertidige utsalgssteder
og i alt salgs- og informasjonsmateriell som publiseres i tilknytning
til salgsvirksomheten, både i elektroniske og papirbaserte medier.
Det er lett å konstatere at forhandlernes praktisering av forpliktelsene
i avfallsforskriften pr. i dag ikke god nok.
I forbindelse med en eventuell innføring av
energikrav for lyskilder eller forbud mot glødepærer, mener disse
medlemmer det er nødvendig å styrke kontrollen med forhandlernes
oppfølging av avfallsforskriften. For å øke innsamlingsprosenten
av sparepærer, bør det også vurderes å innføre en panteordning for
kvikksølvholdige sparepærer og lysstoffrør.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere innføring
av en panteordning for kvikksølvholdige sparepærer og lysstoffrør."
Komiteen påpeker at
energisparing fra apparater som trekker strøm i stand-by-modus gjøres dels
gjennom informasjonsvirksomhet – med det formål at slike apparater
slås helt av – og dels gjennom strenge krav til energiforbruk i
stand-by-modus. Komiteen viser til ENOVAs svartjeneste
og holdningskampanjer.
Komiteen støtter Regjeringens
arbeid opp mot EU-systemet for å sikre at man får en europeisk standard
med strenge krav til energibruk i stand-by-modus, eventuelt krav
om at apparater ikke bruker strøm når de er avslått. Komiteen støtter også
tiltak som gjør det mulig for forbrukerne å velge produkter med
et lavt stand-by-forbruk.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen vurdere innføring
av en panteordning for kvikksølvholdige sparepærer og lysstoffrør.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om utfasing
av ineffektive lyskilder, enten i form av lovforbud mot glødepærer
eller innføring av strenge generelle energikrav for lyskilder.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring
av lovforbud mot salg av husholdningsapparater som bruker strøm
også når de er slått av.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:84 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Line Henriette Holten Hjemdal, Bjørg
Tørresdal og Ingebrigt S. Sørfonn om tiltak for energisparing i
husholdninger og næringsbygg – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 24. april 2008 fra Stortingets energi-
og miljøkomité vedrørende representantforslag 8:84 (2007-2008) fra
representantene Line Henriette Holten Hjemdal, Bjørg Tørresdal og
Ingebrigt S. Sørfonn om tiltak for energisparing i husholdninger
og næringsbygg.
Energieffektivisering er et viktig område som også
står høyt på dagsorden i departementet. Den mest miljøvennlige kilowattimen
er den som ikke blir brukt. Det er et stort potensial for energieffektivisering
i blant annet husholdninger, bygg og på transportområdet. Arbeidet
med energieffektivisering handler blant annet om forskning, utvikling
av nye produkter, informasjon til brukere, holdnings- og adferdsendring
og utvikling av lov- og regelverk. Vi jobber med alle disse områdene.
Energieffektiv belysning og lavt energiforbruk for
elektriske apparater i standbymodus er områder hvor det er potensial
for energisparing, derfor er dette områder vi har fokus på.
Energiforbrukende produkter er internasjonale handelsvarer
med sterk konkurranse. Det pågår omfattende prosesser internasjonalt
som leder mot stadig strengere krav til energieffektivitet og miljøvennlig
utforming av produkter. På europeisk nivå har dette stor fokus.
EU har en rekke direktiver om merking av energiforbrukende utstyr.
Det er også direktiver som setter standardkrav til elektriske apparater.
Når det gjelder fastsettelse av standarder er det gode grunner til å
være koordinert med utviklingen i andre land. Ved innføring av internasjonale
standarder vil leverandørindustrien tilpasse seg. Dette gir den rimeligste
overgangen til de nye teknologiene og god tilgang på produkter.
I de senere årene har Norge gjennomført en rekke direktiver som
har som formål å fremme energieffektivisering. Belysning og standbyforbruk
er nå prioriterte områder for EU. Norge jobber aktivt opp mot EU
for å få høyere standarder når det gjelder energibruk. I spesielle
tilfeller kan Norge, hvis vi innfører nasjonale standarder som går
lenger enn EU, kunne bli møtt med at dette er i strid med bestemmelsene
om fri bevegelighet for varer i henhold til EØS-avtalen.
Regjeringen har et omfattende arbeid for å fremme
energieffektivisering ut over de kravene som settes i EU-direktivene.
Regjeringens viktigste redskap er Enova SF. Enova arbeider for at energieffektive
og miljøriktige løsninger skal være tilgjengelige, og tas i bruk,
både av private og offentlige aktører. Alle Enovas programmer vil
kunne bidra til en langsiktig utvikling av markedet både for energieffektivisering
og fornybar energi. Programmene for informasjon, energibruk i bolig,
bygg og anlegg, og energibruk i industri har en sterk fokus på energieffektivitet.
I stor grad må Enova aktivt oppsøke aktuelle prosjekter både i kommuner,
industri og bygg. Den oppsøkende arbeidsformen bidrar i seg selv
til markedsutvikling.
Enovas svartjeneste, og målrettede holdningskampanjer
rettet mot barn og unge er viktig for å nå ut til et bredere publikum.
Det nylig lanserte merket Enova anbefaler,
skal gjøre det lettere å velge produkter med god energikvalitet.
I dag omfatter merket lavenergivinduer, men i fremtiden vil merket
kunne brukes for å anbefale de mest energieffektive produktene innenfor flere
kategorier.
Enova arbeider målrettet for økt bruk av energieffektiv
belysning. En kartlegging av utfordringene knyttet til utfasing
av glødepæren er en del av dette arbeidet.
Etter rammedirektivet om energimerking (92/75/EØF)
skal husholdningsapparater utstyres med et merke som gir opplysninger
om apparatets forbruk av energi, på en skala fra A-G. Formålet med
merkeordningen er at forbrukerne skal få større kjennskap til hvitevarers
energibruk, og dermed kunne etterspørre de mest energieffektive
husholdningsapparatene. Hvitevarer som er omfattet av energimerkeordningen
er kjøle- og fryseapparater, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner, tørketromler, kombinerte
vask-/tørkemaskiner, lyskilder og stekeovner.
Erfaringene man har gjort seg i forbindelse
med energimerkedirektivene er svært positive. Merkeordningen har
bidratt til å fremme mer energieffektive hvitevarer på det europeiske markedet,
og apparater som er merket med lav energieffektivitet er sjelden
å se i dag. Merkeordningen har åpenbart bidratt til økt bevissthet
om husholdningsapparaters energibruk.
Norge har også gjennomført direktiver som setter
krav til enkelte produkters energieffektivitet. I medhold av produktkontrolloven
er det fastsatt forskrifter som setter krav til energieffektivitet for
kjøleskap, frysere og kombinasjoner av slike og strømbegrensere
for lysstoffrør.
EUs rammedirektiv om eco-design (2005/32/EF)
har som formål å sikre fri flyt av miljøvennlige og energieffektive
energiforbrukende produkter innen EU/EØS. Det vil dermed kun være
de energiforbrukende produktene som tilfredsstiller visse minimumskrav,
blant annet til energieffektivitet, som skal kunne omsettes i EU.
Eco-designdirektivet ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens
vedtak den 28. september 2007. Det arbeides nå med den konkrete
gjennomføringen av direktivet i norsk rett.
Rammedirektivet skal følges opp med gjennomføringsdirektiv
for utvalgte produktgrupper, herunder belysningsprodukter og elektriske
apparaters standbyforbruk. Andre produktgrupper som vil omfattes
av eco-designdirektivet er blant annet varmtvannsberedere, sentralvarmesystemer,
tv-apparater og vaskemaskiner. I gjennomføringsdirektivene vil det
bli fastsatt krav til blant annet produktenes energibruk, produksjon av
avfall, vannforbruk og levetid.
Reguleringen som følger av eco-designdirektivet
vil sikre en innfasing av mer miljøvennlige produkter i hele det
europeiske markedet. Dette vil være en dynamisk regulering der det
fastsettes krav til en produktgruppe, eksempelvis belysning, og
ikke til en type teknologi (glødepæren). På denne måte vil man kunne
sette høyere krav til energieffektivitet etter hvert som utviklingen
går mot bedre og mer energieffektive produkter.
Norge deltar i EUs arbeid med utforming av gjennomføringsdirektiver
for ulike produktgrupper. EU arbeider nå med direktiver med konkrete krav
til energieffektivitet for belysningsprodukter og for produkter
med standbyfunksjon. Vi kan vente oss direktiver med konkrete krav
til energieffektivitet for belysning og standbyforbruk i løpet av
de nærmeste årene.
I Norge bruker husholdninger årlig om lag 10
% av det totale energiforbruket til belysning. Sparepotensialet
for denne energibruken er betydelig. Innenfor belysning finnes det
i dag flere ulike teknologier, blant annet LED-pærer (lysemitterende
dioder), lysrør, halogenpærer, sparepærer og glødepærer. Energibruk,
levetid, pris, lyskvalitet og tilgjengelighet på markedet er forskjellig
for de ulike belysningsteknologiene. Potensialet for energisparing
ved en overgang til mer energisparende lyskilder vil variere avhengig
av hvilke belysningsteknologier som overtar for glødepæren.
Lysdioder er i dag antatt å være fremtidens lyskilde.
Teknologien er svært energieffektiv og produktene har lang levetid,
men utviklingen har ikke kommet langt nok til at lysdioder er et
fullgodt alternativ for alminnelig belysning. Teknologien er foreløpig
svært kostbar. Sparepærer er energieffektive og har lang levetid,
men har til nå ikke gitt like god lyskvalitet som en glødepære eller
en halogenpære. Sparepærer og lysrør inneholder miljøgiften kvikksølv.
Til tross for dagens obligatoriske returordning for lyskilder som
inneholder miljøgifter, blir bare halvparten av alle omsatte sparepærer
og lysrør returnert til gjenvinning etter bruk. Ett viktig punkt
i en strategi for utfasing av glødepærer er dermed å få på plass
gode returordninger.
I arbeidet med gjennomføringsdirektivet under eco-designdirektivet
vurderes ulike utfasingsscenarier for glødelampen. Vi deltar aktivt
i de fora hvor dette diskuteres. Dersom utfasingen skal bli vellykket
må det gjøres grundige vurderinger av de miljømessige, markedsmessige og
energimessige konsekvenser.
Glødepærer skal fases ut. Vi må vurdere utfasingsscenarioer
ut fra norske forhold. For å oppnå en energisparende effekt raskt,
er det nødvendig med et offensivt løp for utfasing av de minst energieffektive
pærene i Norge. EØS-avtalen legger i utgangspunktet noen begrensninger
på hva vi ensidig kan gjøre i Norge, men vårt utgangspunkt er at
vi skal jobbe for å utnytte handlingsrommet. En konkret utfasingsbane
vil vi komme tilbake til.
For standbyforbruk er forbruksmønsteret av stor betydning
og det kan fjernes helt dersom alle apparater blir slått helt av
når de ikke er i bruk. Ved å bruke en universalskinne, kan man for
eksempel enkelt slå av flere enheter tilknyttet pc samtidig. Informasjon
vil være et viktig virkemiddel her.
Antallet elektriske apparater med standbyforbruk
har i de siste årene økt betydelig. Det samlede standbyforbruket
i Norge er dermed ikke ubetydelig, selv om elektrisitetsforbruket
per produkt er begrenset. Med fortsatt vekst i omsetningen av elektriske
apparater, er standbyforbruk et av de områdene hvor elektrisitetsforbruket
forventes å øke mest i de kommende årene. Det er derfor nødvendig
med en gjennomtenkt og god regulering av dette energiforbruket.
En reduksjon i energiforbruket fra apparater med standbyfunksjon
vil kreve en målrettet innsats, ikke minst på europeisk nivå. Vi jobber
aktivt opp mot EU-systemet for å sikre at man får en europeisk standard
med strenge krav til energibruk i standbymodus, eventuelt krav om
at apparater ikke bruker strøm når de er avslått.
Som eget tiltak i Norge vil vi vurdere merking
av produkter, slik at forbrukerne enklere kan velge produkter med
lavt standbyforbruk.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 5. juni 2008
Gunnar Kvassheim |
Erling Sande |
leder |
ordfører |