Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen utrede et nasjonalt marked
for grønne sertifikater, og legge dette frem for Stortinget på en
egnet måte i løpet av høsten 2008."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore
Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet,
Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen og Ingrid Skårmo, fra Høyre, Peter
Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre,
lederen Gunnar Kvassheim, viser til Dokument nr. 8:132 (2007–2008),
hvor en ber Regjeringen utrede et nasjonalt marked for grønne sertifikater,
og legge dette frem for Stortinget på en egnet måte i løpet av høsten
2008.
Komiteen viser til at det i klimaforliket
mellom regjeringspartiene og øvrige partier utenom Fremskrittspartiet
er bred enighet om å gjenoppta drøftingene med Sverige for å utvikle
et felles marked for grønne sertifikater. Statsråden uttaler i brev
til komiteen datert 28. august 2008, vedlagt, at de nå har på plass
en forståelse med Sverige om utviklingen av et felles marked for
el-sertifikater. Dette arbeidet er berammet å være ferdigstilt innen
1. oktober 2009.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er viktig å øke produksjonen av ny fornybar energi. Produksjon
av fornybar energi til eget bruk og til fremtidig eksport er blant
de viktigste virkemidlene Norge kan bidra med i arbeidet med viktige
klimautslipp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker på at Regjeringens viktigste redskap i arbeidet med å øke produksjonen
av fornybar energi er Enova.
Flertallet viser til avtale mellom
departementet og Enova fra 2008, om forvaltning av midlene i Energifondet.
Enova skal gjennom sin virkemiddelbruk utløse prosjekter som gir
ny miljøvennlig energiproduksjon og energisparing tilsvarende 18
TWh/år innen utgangen av 2011. Basisåret er 2001. Innen utgangen
av 2010 skal de bidra til minimum 4 TWh/år økt tilgang på vannbåren
varme basert på nye fornybare energikilder, spillvarme og varmepumper,
og minimum 3 TWh/år skal være økt produksjon av vindkraft.
Flertallet vil påpeke at Regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2009 vil gi Enova til sammen 1 426
mill. kroner til energiformål. Dette vil være et vesentlig bidrag
til å nå målet gjennom å øke investeringer og produksjon innen fornybar energi.
På bakgrunn av dette og de pågående samtalene med Sverige med mål
om å etablere et norsk/svensk sertifikatmarked, mener flertallet derfor
at det på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig å utrede et eget
nasjonalt marked for grønne sertifikater.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter forslaget
om å utrede et nasjonalt marked for grønne sertifikater. Det er
viktig å få på plass gode rammevilkår for investering i fornybar
energi. Dagens regjering sviktet i forhandlingene med Sverige om
felles grønt sertifikatmarked, og har i ettertid brutt løftene om
å levere alternative systemer som er bedre enn Sveriges ordning.
Resultatet er 3 år med tapt satsing på energisektoren, til tross
for at bransjen har et betydelig antall gode energiprosjekter som kunne
blitt realisert. Disse medlemmer konstaterer at ingen
kraftprosjekter har blitt fremskyndet de siste årene, men en rekke
prosjekter er utsatt eller avviklet.
Disse medlemmer viser til at
det i klimaforliket var enighet om at dersom man ikke lyktes med
å komme frem til et resultat om grønne sertifikater innen 1. juli
2008, vil Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag
til omlegging av ordningen for fornybar elektrisitet. Ordningen
må innrettes slik at den over tid legger til rette for økt utbygging
av ny fornybar energi i Norge i samme størrelsesorden som en ordning
med grønne sertifikater ville gitt. Samtidig må ordningen innrettes
slik at den gir mest mulig ny kraftproduksjon igjen for den offentlige
støtten. Disse medlemmer kan ikke se at dette punktet
i klimaforliket er innfridd av Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil understreke at et robust sertifikatsystem
må bestå av flere land enn Norge, for å unngå et snevert marked
med potensial for store prisvariasjoner i et kort tidsperspektiv.
Et slikt marked vil ikke ha nødvendig tillit, og vil i så fall bare
videreføre den usikkerhet og investeringsvegring som i dag eksisterer.
Men under forutsetning av at man i løpet av få år får et multinasjonalt
sertifikatmarked på plass, så vil et nasjonalt grønt sertifikatmarked
være et fornuftig skritt på veien, ved at energibransjen får erfaringer
med markedstypen. I tillegg kan man håpe at investeringer iverksettes
raskere ved at aktørene stoler på at man nå har valgt en kurs.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at rød-grønne
politikere i debatten om et grønt sertifikatmarked med Sverige hevder
at Norge nå må vente på avklaring med hensyn til Sveriges forpliktelser
til EUs fornybardirektiv.
Disse medlemmer er svært kritisk
til hvordan dagens regjering til stadighet fremstiller seg selv som
ledende og historisk gode, og at det er alle andre som må få klarhet
i sine prioriteringer og lignende. Denne selvtilfredsheten er en
stor trussel mot norsk energibransje, fordi Norge gang på gang vil
komme på etterskudd når virkeligheten innhenter oss.
Disse medlemmer mener EUs fornybardirektiv
svært sannsynlig også må implementeres i Norge, og således må også
Norge avklare sine forpliktelser, ikke bare Sverige. Disse
medlemmer viser til de enorme satsinger som pågår innen
fornybar energi i våre naboland, i EU, i USA og andre steder. Med
sine enorme hjemmemarkeder, kapitaltilgang og valg av offensive virkemidler
står disse landenes energiselskap etter hvert langt bedre rustet
til å få suksess på det globale leverandørmarked.
Disse medlemmer mener det er
behov for å styrke rammevilkårene for ny fornybar energi i Norge. Disse
medlemmer viser til at dagens regjering da den tiltrådte
høsten 2005, uttalte at den hadde som visjon at "Norge skal være
en miljøvennlig energinasjon og være verdensledende innenfor utviklingen
av miljøvennlig energi". I dag, tre år senere, kan vi konstatere
at det er langt mellom visjon og virkelighet. I stedet for at Norge
er verdensledende innen utviklingen av miljøvennlig energi, har
vi en av Europas dårligste støtteordninger for ny fornybar energiproduksjon.
Disse medlemmer har merket seg
at da Regjeringen vraket et felles norsk/svensk marked for grønne
sertifikater, og i stedet presenterte sin nasjonale støtteordning
gjennom Enova, ble 9 av 10 planlagte vindkraftprosjektert lagt bort.
Disse medlemmer merket seg Regjeringens selvtilfredshet
og store ord da den høsten 2006 presenterte sin nasjonale støtteordning
gjennom Enova, som skulle være et alternativ til grønne sertifikater. Disse
medlemmer viser til at daværende olje- og energiminister
Odd Roger Enoksen uttalte at det var
"en langsiktig satsing som savner sidestykke i Norges
bestrebelser på å fremme miljøvennlige energiløsninger."
Kun om lag ett år senere måtte imidlertid Enoksens
etterfølger som olje- og energiminister i den samme regjeringen,
Åslaug Haga, konstatere at hun
"blir urolig når jeg registrerer at de store investeringene
innenfor fornybar energi skjer utenfor Norge. Det kan vanskelig
forstås på en annen måte enn at de ordningene vi har i Norge er
for dårlige."
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen igjen uttrykker selvtilfredshet med egen politikk,
men konstaterer samtidig at norske aktører ikke er like imponert.
Disse medlemmer merket seg at
en av Norges fremste investorer innen ny fornybar energi, Fred.
Olsen, på Statnetts høstkonferanse 2008 uttalte at Enova ikke bør
ha ansvar for å fremme grønn energi. Disse medlemmer merket
seg at Fred. Olsen var sterkt kritisk til Regjeringens arbeid for
å legge om til en mer miljøvennlig energiproduksjon i Norge, og
uttalte på konferansen blant annet følgende:
"Man vet alle hva som skjer når myndighetene lager
en enhet som skal sitte og dele ut penger. Det tar for lang tid,
og ender med at lite blir gjort. Det ser man på den realiserte delen
av Enovas resultater i løpet av disse årene."
"Jeg synes ikke Enova burde ha noen ting å gjøre med
grønn energi i det hele tatt", utdypet Fred. Olsen overfor Teknisk
Ukeblad.
Disse medlemmer merket seg videre
at han sa at:
"det eneste som vil få fart på produksjon av grønn
kraft i Norge på kort tid er grønne sertifikater. Jeg har vanskelig
for å forstå hva det er myndighetene egentlig vil når de ennå ikke
har klart å realisere et felles marked med Sverige."
Disse medlemmer har videre merket
seg at norske aktører ikke bare uttrykker kritikk mot Regjeringen,
men også velger å satse på å utvikle fornybar energi utenfor Norge,
særlig i Sverige og Storbritannia, på grunn av for dårlige rammebetingelser
i Norge.
Disse medlemmer viser til at
Dagens Næringsliv 12. november 2008 kunne melde at statens eget
kraftselskap, Statkraft, vil investere 5 mrd. kroner i en vindkraftpark
i Storbritannia. Samme måned ble det kjent at Fred. Olsen Renewables
bygger vindkraftpark i Skottland istedenfor i Norge. I mai 2007
ble det kjent at Hammerfest Energi flytter sitt planlagte tidevannskraftverk
fra Norge til Skottland, og i august samme år varslet Fred. Olsen
Renewables at de flytter sin planlagte bølgekraftpark fra Karmøy
til Storbritannia. Disse medlemmer viser videre til
at Statkraft og Svenska Cellulosa Aktiebolaget i september 2007
etablerte et felles selskap for fornybar energi i Sverige.
Disse medlemmer viser til at
det de siste årene med hyppige mellomrom har blitt vedtatt en rekke
svært ulike former for støtteordninger for elektrisitetsproduksjon
fra nye fornybare energikilder, slik som investeringsstøtte, grønne sertifikater
og feed-in tariff, samtidig som også de skattemessige rammebetingelsene
i statsbudsjettet for 2008 ble betydelig forverret, en endring som
igjen ble delvis reversert i revidert nasjonalbudsjett for samme
budsjettår. Stadige endringer i rammebetingelser for ny fornybar energi
har skapt svært dårlig forutsigbarhet for aktørene. Det er derfor
etter disse medlemmers syn viktig å finne en overgangsordning frem
til et norsk/svensk felles marked for grønne sertifikater som så
langt som mulig er kompatibelt med denne, samtidig som det tilfredsstiller ESAs
krav i forhold til statsstøtteregelverket i EU.
Disse medlemmer mener derfor
at et nasjonalt sertifikatmarked bør utredes og vurderes som en
overgangsordning frem til en forhandlingsløsning om et felles norsk/svensk
sertifikatmarked er på plass.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen utrede et nasjonalt marked
for grønne sertifikater, og legge dette frem for Stortinget på en
egnet måte i løpet av våren 2009."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen utrede et nasjonalt marked
for grønne sertifikater, og legge dette frem for Stortinget på en
egnet måte i løpet av våren 2009.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:132 (2007–2008) – om representantforslag
fra stortingsrepresentantene Elisabeth Aspaker, Elisabeth Røbekk
Nørve, Øyvind Halleraker og Ivar Kristiansen om å be Regjeringen
utrede et nasjonalt marked for grønne sertifikater – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 13. juni 2008 fra Stortingets energi-
og miljøkomité om representantforslag 8:132 (2007-2008) fra representantene
Elisabeth Aspaker, Elisabeth Røbekk Nørve, Øyvind Halleraker og
Ivar Kristiansen om å be Regjeringen utrede et nasjonalt marked
for grønne sertifikater som en overgangsordning.
I klimaforliket hadde vi en bred enighet mellom regjeringspartiene
og øvrige partier på Stortinget, utenom Fremskrittspartiet, om å
gjenoppta drøftingene med Sverige for å utvikle et felles marked
for grønne sertifikater. Det ble lagt opp til at regjeringen skulle
komme tilbake til Stortinget med et forslag til omlegging av ordningen for
fornybar elektrisitet dersom det ikke lykkes å komme frem til et
resultat om grønne sertifikat innen 1. juli 2008. Vi har nå på plass
en forståelse med Sverige om utvikling av et felles marked for elsertifikater.
Jeg vil i den forbindelse vise til mitt brev til blant annet Høyres stortingsgruppe
av 27. juni, hvor jeg orienterer om forståelsen.
Det framgår av klimaforliket at fram til grønt sertifikatmarked
er på plass vil investeringsstøtten til fornybar kraft innenfor
dagens notifiserte ordning styrkes gjennom å åpne for høyere støttenivå
for å utløse nye prosjekter. Investeringsstøtten som forvaltes av
Enova SF vil dermed fungere som overgangsordning.
På denne bakgrunn ser jeg ikke nå behov for
å utrede et nasjonalt marked for grønne sertifikater.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 20. november 2008
Gunnar Kvassheim |
Erling Sande |
leder |
ordfører |