Eksportfinans ASA (Eksportfinans) er en sentral tilbyder
av konkurransedyktig finansiering til norsk eksportindustri. Fram
til sommeren 2008 gjorde selskapets høye kredittverdighet det mulig
å få lån til gunstige betingelser i internasjonale kapitalmarkeder.
Utviklingen i kapitalmarkedene høsten 2008 har gjort det stadig vanskeligere
å få langsiktige lån. Virksomheten til Eksportfinans forutsetter
at selskapet har tilgang til innlån med lang løpetid. Som følge
av situasjonen i kapitalmarkedene har kundene innen eksportfinansiering
siden slutten av september 2008 blitt gitt lånetilsagn med forbehold
om tilgang til langsiktig finansiering. Manglende tilgang til lange
lån i det internasjonale markedet gjorde at styret i Eksportfinans
forberedte at kundene måtte bli varslet om at det ville bli innført
utlånsstopp innen kort tid. Ettersom det i dag er svært vanskelig
å få eksportfinansiering fra andre kilder enn Eksportfinans er selskapets
betydning som tilbyder av eksportfinansiering viktigere enn noen
sinne.
For å sikre at norske bedrifter fortsatt vil
få tilbud om finansiering av eksportkontrakter som kvalifiserer
for statlig støttede lån fra Eksportfinans, fremmer Regjeringen
forslag om at staten skal tilby Eksportfinans markedsmessige lån
på bestemte vilkår.
For nærmere orientering om Eksportfinans ASA,
CIRR-lån, 108-ordningen, forslaget om statlige lån til Eksportfinans
ASA, EØS-avtalens forbud mot statsstøtte, økonomiske og administrative
konsekvenser og endret målkategoriplassering for Eksportfinans ASA,
vises det til proposisjonen.
Forslaget om statlige lån til Eksportfinans
innebærer at selskapet skal kunne gis lån fra statskassen i 2009
og 2010. Rammen for lånene settes med utgangspunkt i Eksportfinans
behov for CIRR-kvalifiserte lån. Behovet er for 2009 anslått til
ca. 30 mrd. kroner. Løpetiden på lånene er inntil fem år med en
markedsmessig rente i tråd med avtale inngått mellom Nærings- og
handelsdepartementet og Eksportfinans ASA. Lån fra statskassen budsjetteres
under (nytt) kap. 2428, mens avdrag/tilbakebetaling blir ført i statsregnskapet
under (nytt) kap. 5328. Lån og avdrag bruttoføres, dvs. at beløpene
utgifts- og inntektsføres hver gang selskapet tar opp eller tilbakebetaler
et lån. Rentene som Eksportfinans skal betale på lånene, inntektsføres
under (nytt) kap. 5628. Størrelsen på eventuelle renteinntekter
er svært usikker. Det er derfor ikke foreslått noen inntektsbevilgning.
I forslaget til budsjettvedtak er det lagt til grunn en antakelse
om at Eksportfinans i 2009 utelukkende vil ta opp statlige lån med
lengre løpetid enn ett år. Det vil da ikke være aktuelt å foreslå
noen inntektsbevilgning for avdrag som følge av låneordningen i statsbudsjettet
for 2009.
For 2009 foreslås følgende bevilgning:
Det foreslås en bevilgning på 30 mrd. kroner som
skal dekke utbetaling av nye lån og refinansiering av lån som forfaller
til betaling i løpet av 2009. Bevilgningsanslaget er beheftet med
usikkerhet, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med endring av budsjettet våren eller høsten 2009.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Ingunn Gjerstad,
fra Kristeleg Folkeparti, Aud Kvalbein, fra Senterpartiet, Per Olaf
Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim tar omtalen i proposisjonen
til orientering, og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av å få fortgang
i arbeidet med konkrete tiltak som trygger arbeidsplasser og verdiskapingen
fremover. En er inne i en svært utfordrende situasjon for norsk
økonomi. Både Statistisk sentralbyrå og NHO spår negativ vekst i
fastlandsøkonomien i 2009, som i tilfelle blir første gang på 20
år. Disse medlemmer har lenge ment at Regjeringen
burde handle raskere og ta nye grep for å hindre at krisen her hjemme
forsterker seg. Disse medlemmer viser til at flere
opposisjonspartier inviterte Regjeringen til "kriseforlik" og dialog
om prioritering av virkemidler allerede tidlig i november. Det er
også påpekt overfor Regjeringen at de kunne satt i gang tiltak i
forbindelse med den ordinære budsjettbehandlingen. Disse
medlemmer er redd for at levedyktige bedrifter og lønnsomme
investeringer har blitt rammet unødig hardt av en regjering som
har sett alvoret altfor sent.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i lengre tid har vært bekymring
rundt situasjonen for Eksportkreditt, og flere partier har ved flere
anledninger tatt situasjonen opp med Regjeringen. Disse medlemmer er
av den oppfatning at Regjeringen også på dette området har utvist
manglende evne til raskt å oppfatte situasjonens alvor, og til å
iverksette nødvendige tiltak. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen 27. november 2008 markedsførte tiltak til Eksportfinans
på følgende måte:
"Regjeringen sikrer arbeidsplasser i eksportbedrifter."
Disse medlemmer frykter
tvert imot at Regjeringens sene inntreden er en fare for norske arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til at Høyres stortingsrepresentant Torbjørn Hansen
30. oktober 2008 stilte nærings- og handelsminister Sylvia Brustad
følgende spørsmål: "Hvordan vurderer Regjeringen situasjonen i Eksportfinans
og Kommunekreditt, og hva vil Regjeringen gjøre for å sikre at disse
to institusjonene fungerer hensiktmessig i en tid med krevende forhold
i finansmarkedet?" Av svaret av 6. november 2008 fremgikk det ikke
at Regjeringen hadde mottatt bekymringsmeldinger fra Eksportfinans,
blant annet om at aktiviteten stod i fare for å stoppe opp. Disse
medlemmer mener dette er informasjon som var av betydning for
Stortingets muligheter til å vurdere om de riktige tiltak var iverksatt.
Av svaret fremgikk det videre:
"Regjeringen la 12. oktober fram en tiltakspakke rettet
mot banknæringen og forholdene i finansmarkedene. Tilsvarende er
det internasjonalt under gjennomføring omfattende tiltak for å sikre funksjonaliteten
av finansmarkedene. Når disse tiltakene har fått virke vil dette
også bedre innlånsforholdene i de markedene hvor Eksportfinans vil
låne."
Disse medlemmer mener dette tyder
på at nærings- og handelsministeren så sent som 6. november ikke
var innforstått med at bankpakken ikke løste problemene til eksportindustrien og
Eksportfinans.
Disse medlemmer vil vise til
at det fremgår av brev av 28. oktober 2008 fra Eksportfinans til Regjeringen,
med henvisning til møte 12. august 2008:
"Vi har ikke mottatt noen konkret tilbakemelding
om eventuell videre prosess etter vårt møte."
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at Nærings- og handelsdepartementet ikke har hatt en tilstrekkelig
dialog med Eksportfinans, og at departementet ikke har handlet med
den nødvendige aktpågivenhet og hurtighet som hensynet til norske
arbeidsplasser krever.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen motvillig har kommet med såkalte krisepakker, til
bl.a. finansnæringen, og eksportindustrien. Disse medlemmer mener
det er riktig å komme med tiltak, men at tiltakene burde vært flere
og bedre koordinert, og viser til Fremskrittspartiets alternative
forslag til statsbudsjett for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
hvor disse medlemmer fremmet forslag for å møte finanskrisen.
Disse medlemmer foreslo bl.a. betydelige større økonomiske rammer
for økte investeringer og store skatte- og avgiftslettelser. Disse
medlemmer synes det er et skritt i riktig retning at Eksportfinans
får anledning til gi norsk næringsliv finansieringsmuligheter i
en ekstremt vanskelig situasjon, men er i tvil om Regjeringens forslag
er tilstrekkelig store. Disse medlemmer håper Regjeringen
i fremtiden er mer lydhør over for næringslivet, økonomer og disse
medlemmers forslag mht. å forbedre rammebetingelser til næringsliv
og folk flest.
Disse medlemmer viser til at
norsk fiskerinæring eksporterer for nær 40 mrd. kroner pr. år. Disse
medlemmer er oppmerksom på at fiskerinæringen står foran
store utfordringer de kommende årene pga. den globale finanskrisen. Disse
medlemmer viser til skriftlig spørsmål nr. 200 fra stortingsrepresentant
Øyvind Korsberg til fiskeri- og kystministeren om fiskerinæringens
problemer som følge av finanskrisen. Svaret fra statsråden viser
til Regjeringens tiltakspakke overfor bankene som skulle være løsningen
på utfordringen for fiskerinæringen. Disse medlemmer viser
videre til replikkveksling mellom Korsberg og fiskeri- og kystministeren 27. november
2008, under behandlingen av statsbudsjettet for 2009, om situasjonen
for fiskerinæringen, der statsråden viser til at de tiltak Regjeringen
har kommet med ivaretar næringens behov. Onsdag 10. desember 2008
i avisa Fiskeribladet Fiskaren innrømmer imidlertid statsråd Helga
Pedersen at fiskerinæringen er rammet av finanskrisen og at det
skal komme en tiltakspakke i januar/februar for å hjelpe næringen.
Disse medlemmer synes det er
uheldig at statsråd Helga Pedersen ikke skjønte alvoret tidligere
når det gjaldt situasjonen for fiskerinæringen, og disse
medlemmer oppfordrer nå Regjeringen til å ha en tett dialog
med næringen for å finne en løsning på de økonomiske utfordringene
som fiskerinæringen står overfor. Disse medlemmer forventer
at løsningen for fiskerinæringen kommer på plass snarest, og før den
såkalte pakken som er varslet i januar/februar.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Inntekter | |
2428 | (nytt) | Eksportfinans ASA | |
| 90 | Lån, bevilges med
| 30 000 000 000 |
Oslo, i finanskomiteen, den 16. desember 2008
Reidar Sandal |
Rolf Terje Klungland |
leder |
ordfører |