Regjeringen fremmer for første gang en helhetlig
stortingsmelding om internasjonalisering på hele utdanningsområdet.
Internasjonalisering av utdanning er viktig for Norge som kunnskapsnasjon.
Departementets utgangspunkt er at internasjonalisering
berører alle sider ved utdanningstilbudene og hele utdanningsløpet.
Meldingen handler derfor om grunnopplæring, med hovedvekt på videregående
opplæring, fagskoleutdanning og høyere utdanning, inkludert forskerutdanning.
Meldingen tar ikke opp problemstillinger av
betydning for internasjonalisering av forskning som sådan. Departementet
tar sikte på å legge fram en egen melding om forskningspolitikken, der
dette vil bli omtalt. Videre vil internasjonalisering i sammenheng
med barnehager, folkehøyskoler og studieforbund dekkes gjennom andre
prosesser og tiltak, i den grad det er relevant.
Departementet framholder i meldingen at framtidens
verdiskaping forutsetter global konkurransedyktighet. Til dette
trengs relevant utdanning av høy kvalitet, og det trengs samfunnsborgere
og arbeidstakere med internasjonal kunnskap og erfaring. Vår evne
til å tiltrekke oss gode internasjonale samarbeidspartnere innenfor utdanning
og forskning er avgjørende for utviklingen av vårt eget kunnskapssystem
i årene som kommer. En internasjonalt rettet utdanning, basert på
god kvalitet og relevans, skal gjøre Norge til en attraktiv kunnskapsnasjon
og samarbeidspartner.
I en globalisert verden er Norge avhengig av mennesker
med inngående kunnskap om og erfaring fra andre kulturer. Utdanning
er viktig for å fremme flerkulturell dialog og mellommenneskelig
forståelse. Økt mobilitet i utdanning er derfor et gode. Men dette
må ikke bare komme den enkelte elev, student, lærer eller forsker
til gode. Alle, også de som ikke reiser ut, skal få en utdanning
som ruster dem for de utfordringene og mulighetene globaliseringen
representerer.
Departementet understreker at internasjonalisering
av utdanning gir viktige bidrag til arbeidslivet og samfunnet i
form av bedre språkferdigheter, internasjonal orientering og flerkulturell
kompetanse. Muligheten til å foreta sammenligninger på tvers av
nasjonale grenser gir elever, studenter, lærere og utdanningsinstitusjoner
bedre forståelse også for eget kunnskapsnivå og egne evner. Gjennom
å sette en standard og legge an et bredere perspektiv vil internasjonalisering
av utdanning virke kvalitetsfremmende på undervisning, fagutvikling
og institusjonsbygging.
Departementet mener imidlertid at økt internasjonalisering
av utdanning ikke bare kan begrunnes ut fra norske egeninteresser.
Like viktig er den rollen utdanning har for flerkulturell forståelse
og solidaritet. Utdanning for alle (Education For All, EFA), et
av FNs tusenårsmål, er høyt prioritert av Regjeringen. Det samme gjelder
internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid med utviklingsland.
Departementet ser også internasjonalisering av utdanning i sammenheng
med prosesser av utenrikspolitisk betydning.
Departementet mener god fremmedspråkopplæring
spiller en særlig viktig rolle for internasjonalisering. Gode språkkunnskaper
danner grunnlaget for kommunikasjon og deltakelse i et internasjonalt
samfunns- og arbeidsliv. De som studerer i utlandet tilegner seg
verdifull kunnskap om samfunnsforhold, språk og kultur. Dette er
kompetanse som har høy relevans for arbeidslivet og som tilfører
samfunnet viktige internasjonale impulser.
Departementet peker i meldingen på at virkemidlene for internasjonalisering
av utdanning er mange. De største ressursene går til norsk deltakelse
i internasjonale utdannings- og mobilitetsprogrammer, ordningene
for utdanningsstøtte gjennom Statens lånekasse for utdanning samt
andre finansieringsordninger i høyere utdanning. Sentrale organer
har fått økt betydning. Departementet mener særlig Senter for internasjonalisering
av høgre utdanning (SIU) har en viktig oppgave som forvalter av
ulike utdannings- og mobilitetsprogrammer og i å bistå norske utdanningsinstitusjoner
og utdanningsmyndigheter i deres internasjonale engasjement.
Departementet foreslår i meldingen å opprettholde
satsingene for økt internasjonalisering av utdanning ved hjelp av
disse virkemidlene, men med tydeligere prioriteringer. Kvalitet
og relevans skal gis høyere prioritet i utformingen av eksisterende
virkemidler, inkludert finansiering av studier i utlandet. Departementet
vil videre styrke den faglige og institusjonsmessige forankringen
av internasjonalisering hjemme. For det handler også om å være attraktive
for utenlandske studenter og ansatte. Departementet understreker
at utdanningstilbudet skal ha så høy kvalitet og relevans at Norge
blir et attraktivt samarbeidsland internasjonalt.
Departementet viser til at internasjonalisering
på grunnopplæringens område er forankret
i formålsparagrafen og i læreplanverket. Internasjonalisering angår
derfor alle elever, ikke bare de som omfattes av utvekslingsordninger,
klasseturer og andre former for mobilitet.
Departementet understreker at internasjonalisering
av utdanning bidrar til bevisstgjøring og kulturforståelse og gir
elever og studenter bedre forutsetninger i et stadig mer internasjonalt
orientert samfunns- og arbeidsliv. Departementet vil bidra til at
det blir bedre tilgang til informasjon og rådgivning, også omkring
EU-programmer, og til at flere bruker EU-programmer for skole- og
elevsamarbeid og utveksling innenfor grunnopplæringen. Departementet
vil også sørge for at Norge søker aktiv deltakelse i nye internasjonale
samarbeidsprogrammer rettet mot skolen. Senter for internasjonalisering
av høgre utdanning (SIU) skal få utvidet sine oppgaver og bli et service-
og kompetansesenter også for skoler og skolemyndigheter.
Departementet viser til at det arbeides målbevisst
med internasjonalisering ved mange skoler og utdanningsinstitusjoner.
I grunnskole og videregående opplæring er internasjonale perspektiver
viktige i mange av kompetansemålene i læreplanene. Departementet
ser imidlertid behov for å tydeliggjøre perspektivet og å spre god praksis.
Bruk av skoleturer og prosjekter ved de ulike skolene kan til dels
være preget av vilkårlighet, og det er store forskjeller mellom elevgruppene.
Departementet vil få utviklet en plan for internasjonaliseringsarbeidet
i grunnopplæringen. En viktig del av denne vil være spredning av
eksempler på god praksis og ideer til hvordan internasjonalt samarbeid
kan brukes i fagene. Planen vil også omfatte tiltak som kan føre
til økt elevutveksling og hospitering. Veiledere skal utarbeides,
bl.a. om hvordan det kan legges vekt på internasjonale perspektiver
i lokalt læreplanarbeid, og om god og lik praktisering av gratisprinsippet
i opplæringsloven.
Departementet vil vurdere hvordan flere kan
få lærlingplass i utlandet, og videreutvikle samarbeidet med arbeids-
og næringslivet om internasjonalt arbeid i opplæringen. Samarbeidsrådet
for fag- og yrkesopplæring (SRY) skal få styrket sin rolle i arbeidet
med internasjonale spørsmål. Internasjonalt samarbeid omkring fag-
og yrkesopplæringen skal intensiveres.
Departementet vil vurdere hvordan ordningen med
studieopphold for elevgrupper kan åpnes for nye grupper. Departementet
ønsker større geografisk spredning og større innslag av yrkesfaglige
utdanningsprogrammer. Det skal også utarbeides kriterier for kvalitet
og for søknadsbehandling i forbindelse med utveksling og studieopphold
for hele elevgrupper i utlandet. Departementet vurderer også nye
støtteordninger for å stimulere til økt utveksling, eksempelvis
språkstipend.
Når det gjelder fagskolene,
mener departementet at det viktigste bidraget til internasjonalisering synes
å være å utarbeide gode og forutsigbare rammevilkår, blant annet
for godkjenning og innpassing i ulike kvalifikasjonsrammeverk. Økt internasjonalisering
forutsetter bedre internasjonal systemforståelse og kompatibilitet
innenfor de yrkesrettede utdanningene som fagskolene tilhører.
Departementet vil i samarbeid med relevante
aktører utarbeide et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NQF) for
fagskoleutdanningene som er tilpasset det europeiske kvalifikasjonsrammeverket
(EQF). Departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag
til endringer i fagskoleloven i den forbindelse. Departementet vil
vurdere nærmere de anbefalingene som en arbeidsgruppe for fagskolenes
kvalifikasjonsrammeverk la fram i 2008. For øvrig skal statistikkgrunnlaget
på fagskoleutdanningenes område forbedres.
Departementet mener det er nødvendig å rette enda
mer oppmerksomhet mot internasjonalisering av universiteter
og høyskoler. Målet er å videreutvikle Norge som kunnskapsnasjon
i global sammenheng, med vekt på kvalitet, attraktivitet, samarbeid
og relevans for samfunns- og arbeidslivet. Det vises til Kvalitetsreformens vektlegging
av internasjonalisering og til evalueringen av reformen.
Departementet mener det er en positiv utvikling i
høyere utdanning, men at man ikke i tilstrekkelig grad lykkes med
å se internasjonalisering som et kvalitetsverktøy for fagmiljøer
og institusjoner. Internasjonalisering er i for høy grad blitt et
spørsmål om mobilitet for den enkelte student.
Departementet vil derfor vurdere ulike tiltak knyttet
til utvikling av felles studieprogrammer og felles grader og til
samarbeid mellom norske og utenlandske institusjoner. Studentutveksling vil
på den måten i høyere grad bli knyttet til faglig samarbeid og utvikling.
Pilotprosjekter for internasjonalisering ved kortere profesjonsutdanninger
(lærer/sykepleier/ingeniør) vil også bli vurdert. Gjennom identifisering
av beste praksis vil norske institusjoner også oppfordres til gode
tiltak.
I forbindelse med evalueringen i 2009 av finansieringssystemet
for universiteter og høyskoler vil departementet vurdere dagens
uttelling for mobilitet. Departementet vil se om det er behov for
andre og/eller nye virkemidler for å fremme internasjonalisering
i sektoren.
Departementet understreker i meldingen sektorens
eget ansvar for bl.a. å kvalitetssikre inngåtte avtaler med utenlandske
institusjoner, tilrettelegge for økende mobilitet på alle fagområder,
informere og veilede. Det kan også være behov for å intensivere
strategiarbeid og erfaringsoverføring innenfor egen institusjon
og å opprette bredere kontakt med arbeids- og næringsliv om samarbeid
og behovsanalyser.
Departementet vil ta initiativ til å kartlegge
tilretteleggingen for internasjonale studenter i Norge med tanke
på visum og oppholdstillatelse. Kvoteordningen vil bli evaluert,
gjerne i samarbeid med NORAD.
Når det gjelder støtteordninger
for utenlandsstudier, går departementet inn for at kvalitet
i større grad skal legges til grunn. Departementet foreslår en omlegging
av utdanningsstøtteordningen for både grads- og delstudenter, slik
at det blir økonomisk mer attraktivt å studere ved institusjoner
med høy kvalitet i utlandet.
Departementet ser det som et gode for samfunns- og
arbeidslivet at en viss andel studenter tar hele akademiske grader
ved utenlandske institusjoner. Mastergradsstudier er prioritert,
men departementet finner det ikke hensiktsmessig å tallfeste hvor
mange eller hvor stor andel av utenlandsstudentene dette skal gjelde.
Departementet mener det fortsatt bør være en stor grad av frihet
i valg av utdanning.
Departementet vil opprettholde generell støtte
til livsopphold som i dag, men vil åpne for større grad av differensiering
av den delen av støtten til skolepenger som dekkes av stipend. Studier
ved institusjoner av høy kvalitet skal gi høyest stipendandel.
Departementet går inn for at det utvikles lister over
utenlandske institusjoner som holder høy kvalitet. Departementet
foreslår å oppnevne en rådgivende gruppe eller et utvalg som skal
arbeide med kvalitetskriteriene og hvilke institusjoner og studier
som skal med på listen. Arbeidet med en slik kvalitetsliste skal
skje i bredt samarbeid med de relevante organisasjonene og institusjonene
på feltet.
Det forutsettes at disse listene blir vesentlig
utvidet i forhold til listen over institusjoner på dagens tilleggsstipendliste,
og de skal ikke begrenses til engelskspråklige land. Departementet finner
det på denne bakgrunn naturlig at tilleggsstipendlisten avvikles.
Stipendnivået til dekning av skolepenger vil variere for studier ved
ulike institusjoner. Departementet vil vurdere om dagens nivå skal
opprettholdes for studier ved institusjoner som faller utenfor kvalitetslisten.
Departementet ønsker å innføre støtte knyttet
til kvalitetskriterier og/eller institusjonelt samarbeid (avtaler)
også til delstudier i utlandet. Studieavgifter er gjerne mye lavere
ved delstudier enn ved gradsstudier, særlig der det foreligger en avtale
mellom en norsk og en utenlandsk institusjon. Det er likevel departementets
vurdering at også delstudier i utlandet bør følge den samme ordningen
som gradsstudier når det gjelder differensiering av stipendandelen
basert på kvalitetskriterier. Departementet mener at studier gjennom
etablerte utvekslingsavtaler bør gi høyere stipend enn studier utenom
slike avtaler.
Departementet mener det fortsatt ikke skal gis støtte
på generell basis til førsteåret av fireårige bachelorutdanninger
(Freshman Year), når dette året ikke er å anse å være på nivå med
høyere utdanning i Norge. Departementet mener imidlertid at det
bør gjøres unntak når det dreier seg om en institusjon av høy kvalitet.
Departementet foreslår å avvikle dagens ordning med
språklig tilretteleggingssemester. Ordningen med språkstipender
skal vurderes omarbeidet som tilrettelegging for utdanning i ikke-engelskspråklige
land. Departementet vil vurdere behovet for dagens vilkår om at
studier er offentlig godkjent i studielandet. Innføring av stipend
til skolepenger til Ph.d.-utdanning som står på kvalitetslisten,
bør vurderes nærmere. Samarbeid med utenlandske institusjoner om
mer tilrettelegging for norske gradsstudenter utredes og vurderes.
Departementet legger ellers vekt på at det blir gitt god informasjon
om utenlandsstudier og på tiltak som kan føre til at internasjonale
utvekslingsprogrammer blir utnyttet bedre.
Departementet mener en sterkere vektlegging
av kvalitet krever at de kvalitetskriterier for utenlandsk utdanning
som etableres, har tillit både blant studentene, i utdanningssektoren
og i arbeidslivet. Departementet vil i samråd med relevante aktører
arbeide for at det utvikles et godt system for kvalitetsstyring
i stipendtildelingen. Departementet vil legge stor vekt på en grundig vurdering
av den faglige bredden i utvalget av kvalitetsutdanninger, konsekvenser
for enkelte utdanninger og praktisk gjennomførbarhet. Hvordan kvalitetskriteriene
skal forvaltes og hvem som bør få det faglige ansvaret, vil departementet
vurdere nærmere.
Departementet mener at en ordning som skissert vil
være positiv for studentene. Dette vil innebære større trygghet
for at den utenlandske utdanningen som finansieres gjennom Lånekassen,
er av god kvalitet. Det skal imidlertid også i fortsettelsen være
stor grad av valgfrihet. Departementet tar sikte på en omlegging som
fases inn fra studieåret 2011/2012.
De økonomiske konsekvensene av disse og øvrige
forslag vil bli vurdert i forbindelse med de årlige budsjettforslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse Michaelsen, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd
Einar Dørum, viser til meldingen.
Komiteen mener økt internasjonalisering
av utdanning er et gode, og er positiv til at det nå fremmes en
helhetlig stortingsmelding om temaet. Det er viktig at både mobilitet,
institusjonenes rolle i Norge og myndighetenes ansvar sees i sammenheng,
og at det understrekes at internasjonalisering skal angå alle elever
og studenter.
Komiteen deler departementets
syn på at framtidens verdiskaping forutsetter en utdanning av høy
kvalitet der internasjonal kunnskap og erfaring er godt forankret.
Internasjonalisering av utdanning er ikke bare et mål i seg selv,
men et virkemiddel for å fremme økt kvalitet og relevans i utdanningen. Komiteen viser
til at stortingsmeldingen beskriver de kunnskapspolitiske hovedlinjene
og behovene for internasjonalisering i et bredt spekter for alle
delene av utdanningen, fra grunnskole til høyere utdanning og forskning.
Komiteen merker seg at departementet
har tre hovedmålsettninger med meldingen. For det første å gi utformingen
av de eksisterende virkemidlene for internasjonalisering av utdanning økt
relevans og kvalitet, inkludert finansiering av studier i utlandet.
For det andre å styrke den faglige og institusjonsmessige forankringen
av internasjonalisering hjemme og for det tredje å gjøre norske
institusjoner mer attraktive for utenlandske studenter og ansatte.
Komiteen er glad for at det rettes
oppmerksomhet mot de mulighetene et flerkulturelt Norge gir for
det norske utdanningssystemet. Et flerkulturelt samfunn åpner muligheter
og stiller nye krav til internasjonalisering hjemme som kan utvide
perspektivene vi har, og skaffe fornyet kunnskap for å møte framtidas
utfordringer i norsk arbeids- og næringsliv.
Komiteen ser at globaliseringen
innenfor utdanningsområdet har økt kraftig i de seneste årene. På
verdensbasis begynner stadig flere unge på videregående utdanning
og andelen som tar hele eller deler av sin utdanning i utlandet
stiger voldsomt. Ifølge OECD var det i 1975 kun 600 000 som utdannet
seg utenfor sitt hjemland, mens i 2005 var tallet 2,7 millioner.
I en analyse laget for den australske regjering blir det anslått at
dette tallet vil stige til 7,2 millioner i 2025. Komiteen vil
understreke viktigheten av at Norge fører en proaktiv politikk i
forhold til denne utviklingen, både for å sikre norske studenters
muligheter til å kjempe om attraktive utdanningsplasser i utlandet,
men også for å kunne videreutvikle et godt utdanningstilbud i Norge, som
kan tiltrekke seg dyktige forskere, fagfolk, norske og utenlandske
studenter. Komiteen vil understreke viktigheten av
å tiltrekke seg talentfulle internasjonale studenter både i forhold
til å øke kvaliteten på utdanningen samt det å bidra til å gi studenter
og forskere nyttige internasjonale nettverk. Komiteen viser
også til at mange utenlandske studenter velger å bli i sitt vertsland etter
endt utdanning. Gjennom å tilby en kvalitativ god utdanning til
utenlandsstudenter i Norge vil således norsk næringsliv kunne få
høyt utdannet arbeidskraft, som samtidig kan være kulturelle brobyggere
til norske eksportmarkeder.
Komiteen viser til at "kampen
om de beste hodene" er i gang. Flere land har utarbeidet strategier
for hvordan næringslivet skal kunne trekke til seg høyt kompetent
arbeidskraft.
Komiteen vil samtidig påpeke
viktigheten av å opprettholde og videreutvikle kvoteordningen i forhold
til studenter fra utviklingsland og å understreke betydningen av
at disse studentene stimuleres til å returnere til sine respektive
hjemland etter endt utdanning for å motvirke såkalt "brain-drain"
i utviklingsland.
Norge er et lite land med en svært internasjonalt orientert
økonomi. Komiteen vil påpeke at vår velferd er bygget
på fortsatt globalisering og åpen handel med omverdenen. Studenter
som tilegner seg internasjonal erfaring og kompetanse er avgjørende
for om vi lykkes. På samme måte er det en viktig og svært verdifull
kilde til ny kompetanse at utenlandske studenter og forskere trekkes
til Norge.
Komiteen mener at utdanning og
internasjonal erfaring er helt sentrale elementer for at Norge skal
lykkes i den framtidige konkurransen på globalt nivå. Internasjonal
mobilitet har en egenverdi og er helt avgjørende for et lite land
med ambisjoner om å være et ledende kunnskapssamfunn. Utviklingen
går svært raskt i mange land, og det er hard konkurranse om å ha
de beste lærestedene og tiltrekke seg de beste hodene. Ingenting
tyder på at konkurransen kommer til å bli mindre. De fleste rike
land og regioner har i dag høye ambisjoner for sin utdannings- og forskningspolitikk.
Også fattige land satser i dag sterkt på utdanning og forskning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at meldingen inneholder tiltak for å tilrettelegge
for mobilitet for utreisende studenter. Vektleggingen av økt samarbeid
med utenlandske institusjoner er et viktig tiltak. Flertallet vil
også fremheve at Norge, i internasjonal sammenheng, har en god studiefinansiering
for studenter som vil studere utenlands, og at dette også er med
på å fremme mobilitet blant studenter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre så med denne meldingen
fram til en helhetlig og grundig gjennomgang av internasjonalisering
av utdanningen.
Disse medlemmer ser på internasjonalisering av
utdanning som en helt sentral strategisk utfordring for Norge. Vår
politikk må utformes på grunnlag av en klar oppfatning av hva vi
ønsker å oppnå og noen målsettinger på definerte områder. Det er
derfor skuffende å se at Regjeringen velger å skyve på de fleste
valg, og at man med meldingen ikke er kommet lenger enn til at ting
skal "utredes mer" eller "vurderes nærmere". Disse medlemmer finner
mange fine formuleringer i meldingen, men meldingen er skuffende
lite konkret om virkemidler og målsettinger.
Internasjonalisering av utdanning bør ha rammer som
medfører at studentmobiliteten utvikler seg i forkant av norsk økonomisk
utvikling i den globaliserte verden. Disse medlemmer hadde
i denne sammenheng forventet langt mer forpliktende tiltak, for
dette er et punkt som nesten ikke omtales i meldingen.
Disse medlemmer noterer seg at
et samlet studentmiljø, akademia og næringsliv har reagert med skuffelse
på meldingen. Meldingen burde ha foreslått konkrete tiltak og bidratt
til en aktiv debatt om hva og hvor Norge vil i sin internasjonaliseringspolitikk
og hvilke utfordringer vi står overfor. Disse medlemmer mener
at fagre ord og ønsker om at internasjonalisering skal gjennomsyre
hele utdanningssektoren, må følges opp av en diskusjon om virkemidler
og nødvendige kostnader, ressurser, kulturelle barrierer og nasjonale
hindringer, samfunnsmessige konsekvenser og ikke minst utenrikspolitisk
betydning. Disse medlemmer hadde forventet at Regjeringen
presenterte en langt mer offensiv plan for å iverksette prøveprosjekter
og forsøksordninger på områder som klasseutveksling på grunnskolenivå,
yrkesfag og på kortere profesjonsutdanninger og utvekslingsperioder
innen høyere utdanning.
Disse medlemmer er positive til
at det legges frem en melding som legger opp til å se internasjonalisering
av utdanningen i et helhetlig perspektiv, men understreker at også
internasjonal forskning burde vært en del av samme melding, slik
at utdanning og forskning ble sett i sammenheng. Disse medlemmer viser
til at antallet studenter som studerer i utlandet aldri har vært
så lavt på ti år. Disse medlemmer viser også til de
forventninger regjeringspartiene selv skapte i forkant av meldingen,
og den store skuffelsen de berørte parter i sektoren, næringslivet
og det politiske miljø opplever over meldingens mangel på politikk
og nytenking. Disse medlemmer mener meldingen burde
hatt et langt bredere perspektiv enn kun å fokusere på elever/studenter
som reiser til utlandet eller utlendinger som kommer hit for å studere.
De samfunnsøkonomiske gevinstene ved at studenter tar utdanning
i utlandet fokuseres det lite på. Disse medlemmer vil
påpeke at det er utenkelig at Norge skal kunne dimensjonere opp
for all utdanning i Norge. Sammenlignet med kostnaden ved å opprette
studieplasser i Norge er det svært lønnsomt for staten at studenter
studerer i utlandet. Gevinstene ved økt studentmobilitet burde derfor
etter disse medlemmers oppfatning fått en langt sterkere
oppmerksomhet enn en ensidig fokusering på kostnadene. Disse
medlemmer mener det kan være formålstjenlig å ytterligere
spisse utdanningsområder vi er gode på som f.eks. petroleumsrelatert
forskning og utdanning, hvor Norge ligger langt fremme og hvor det
er et stort potensial for salg av "know-how" i fremtiden.
Disse medlemmer viser også til
Regjeringens kutt i basisbevilgningene til UH-sektoren og vil påpeke
at handlingsrommet i forhold til internasjonalisering begrenses
vesentlig gjennom denne politiske prioriteringen.
Disse medlemmer har gjentatte
ganger tatt til orde for en likebehandling av private og offentlige
utdanningsinstitusjoner i forhold til offentlig finansiering. En
global markedsorientering med konkurranse mellom offentlige og private
institusjoner vil også fremtvinge en avklaring i forhold til likebehandling
når det gjelder grunnfinansiering.
Disse medlemmer vil også vise
til at det i takt med utbyggingen av et globalt utdanningsmarked
samtidig er en voksende politisk diskusjon om utdanningsområdet
skal inkluderes innenfor rammene i GATS. Det vil si de internasjonale
forhandlinger under WTO om handel med serviceytelser. Disse
medlemmer vil fremheve at hvis utdanningsområdet blir inkludert,
så vil det føre til mindre nasjonal regulering av utdanningsområdet
og en intensivert internasjonal konkurranse mellom utdanningsinstitusjonene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at disse forhold fremtvinger en avklaring i forhold til om utenlandske
studenter uten begrensninger skal kunne tilbys gratis høyere utdanning
i Norge. Gratisprinsippet må også ses i sammenheng med næringslivets
og UH-sektorens behov for å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at den flate lønnsstrukturen i Norge
medfører at det er nødvendig med en god studiefinansiering. OECD-rapporten "Education
at a Glance 2008" viser at det lønner seg stadig mindre å ta utdanning
i Norge sammenlignet med andre land. Av 30 OECD-land er det bare
i Danmark man får lavere økonomisk uttelling for høyere utdanning.
Dersom man tar høyere utdanning i Norge, så får man i dag rundt 29
pst. mer i lønn enn dem som bare fullfører videregående skole. I
Finnland tjener man rundt en og en halv ganger så mye ved å ta høyere
utdanning, sammenlignet med om man slutter etter videregående skole.
Den nordiske modellen medfører at personer med høyere utdanning
tjener dårligere enn personer med tilsvarende utdanning i andre
land. Når målet er at flere skal ta høyere utdanning i Norge, så
er en god studiefinansiering en forutsetning som andre land ikke er
så avhengig av.
Komiteen viser til
at internasjonalisering i grunnopplæringen er forankret i både formålsparagrafen
og læreplanverket, og at internasjonalisering derfor skal angå alle
elever. Komiteen støtter departementet i at det er
behov for en veiledning i hvordan den internasjonale dimensjonen
i større grad kan bli vektlagt i det lokale læreplanarbeidet.
Komiteen vil understreke viktigheten
av å utnytte de relevante mobilitetsprogrammer og -prosjekter som
eksisterer. Det er behov for bedre informasjon om de mulighetene
som fins både innenfor EU og andre programmer. For bedre å sikre
at mulighetene tas i bruk mener departementet at SIU i større grad
bør være et service- og kompetansesenter for skoler og skolemyndigheter. Komiteen mener
rådgivning og veiledning er viktig for mobilitet og støtter dette.
Komiteen viser også til at fag-
og yrkesopplæringen tradisjonelt har hatt internasjonalisering som
et sentralt tema. EUs Leonardo da Vinci-program gir mange muligheter,
men det er behov for mer oppmerksomhet om hvordan mobilitet kan
styrkes gjennom dette programmet.
Komiteen viser til omtalen av
utdanningsstøtte, og vil spesielt fremheve viktigheten av at ordningen
med støtte til hele elevgrupper på studieopphold i utlandet vurderes
nærmere med hensyn til større geografisk spredning og å inkludere
yrkesfaglige studieretninger i større grad. Det vil også være viktig
å starte et arbeid med å utvikle kvalitetskriterier og kriterier
for søknadsbehandling for individuell utveksling gjennom utvekslingsorganisasjonene.
Komiteen vil fremheve at internasjonalisering på
grunnopplæringsnivå bidrar til å stimulere elevene til å tilegne
seg språkkunnskaper og skaper forståelse for at språkkunnskaper
er av vesentlig betydning. Komiteen vil påpeke at det
er stor forskjell mellom de enkelte skolene når det gjelder internasjonalt
fokus, og at dette arbeidet i stor grad er preget av ildsjelers
initiativ og innsats.
Komiteen merker seg departementets
vurdering av samarbeidsprosjekter og reiseaktiviteter i grunnopplæringen
og støtter behovet for større grad av kvalitetssikring. Komiteen vil
likevel understreke viktigheten av de gevinster internasjonalisering
i grunnopplæringen kan gi for både skolen og den enkelte elev.
Komiteen vil fremheve tiltak
som kan bidra til at flere kan få lærlingeplass i utlandet. Det
er viktig å sikre at læretiden blir vurdert som likeverdig med læretiden
i Norge. Implementeringen av det europeiske kvalifikasjonsrammeverket,
EQF, er viktig i så henseende. Hovedhensikten med EQF er å fjerne
hindringer for mobilitet for elever, lærlinger, studenter og arbeidssøkere,
og komiteen vil understreke viktigheten av å få på
plass et rammeverk i Norge tilpasset EQF raskt.
Komiteen vil også vise til forslaget
om SIU som et service- og kompetansesenter for skoler og skolemyndigheter.
SIU kan yte informasjon, veiledning og assistanse til lærlinger
om mulighetene for læreplass i utlandet.
Komiteen legger til grunn at
skoler ikke "taper" penger på internasjonaliseringstiltak – snarere
tvert om. Videre viser komiteen til komiteens åpne
høring om meldingen 27. februar 2009 hvor det fremkom informasjon
om at forskriften som regulerer godkjenning av utenlandsk grunnskoleutdanning
oppfattes som ullen og lite forutsigbar, og at rådgivere ved skolene
ikke alltid er tilstrekkelig oppdaterte med hensyn til utvekslingsmuligheter
mv. Komiteen mener det er viktig at godkjenningsrutinene
for utenlandsskoleår gjøres bedre og mer forutsigbare, og at man
på egnet måte sikrer at rådgivere har oppdatert kunnskap om utvekslingsmuligheter mv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
som sikrer at godkjenningsrutinene for utenlandsskoleår gjøres bedre
og mer forutsigbare, og at man på egnet måte sikrer at rådgivere har
oppdatert kunnskap om utvekslingsmuligheter."
Disse medlemmer viser videre
til beskrivelsen av situasjonen for internasjonaliseringstiltak
i grunnopplæringen. Den er avhengig av forankring i skolenes læreplaner,
men er i praksis ofte avhengig av ildsjeler og er dermed for personavhengig.
Det mangler dermed ofte helhetlige og konsistente planer for hvordan
internasjonaliseringsarbeidet kan drives. Disse medlemmer kan
ikke se at meldingen angir noen løsninger på disse utfordringene.
Det er bemerkelsesverdig at det ikke foreslås annet enn å forsøke
å forbedre det som allerede er i gang, eller at Regjeringen skal
vurdere tiltak. Disse medlemmer vil påpeke at bekymringsmeldinger
om opplegg som ikke lenger lar seg gjennomføre eller opprettholde
er mange, og at Regjeringen burde ha kommet med konkrete mottiltak.
Disse medlemmer ønsker at støtteordningen fra
Lånekassen bør utvides til også å omfatte Vg1 og Vg3, og at det
også skal bevilges støtte til elever på videregående nivå som ønsker
å ta et semester ute. I dagens system er det bare mulig å få støtte
for et helt år, men de to nevnte endringene vil medføre at flere
elever i den videregående opplæringen får muligheten til å ta del
i internasjonaliseringen. Studenter i høyere utdanning har muligheten
til å studere ett enkelt semester i utlandet, og disse medlemmer mener
at elever i videregående utdanning bør ha den samme muligheten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at støtteordningen
fra Lånekassen utvides til å omfatte Vg1 og Vg3, og at det gis støtte
til elever på videregående nivå som ønsker å studere et semester
ute."
Disse medlemmer finner det underlig
at ikke elevutveksling hvor eleven bor i en vertsfamilie mens han/hun
går på en lokal skole nevnes med et ord i meldingen. Disse
medlemmer vil hevde at dette møtet med en annen kultur og
et annet språk ofte er innfallsporten for mange til en internasjonal
utdanning. Disse medlemmer vil påpeke at det varierer
sterkt fra skole til skole om et slikt utvekslingsår blir godkjent
av norsk skolevesen. Mange elever opplever en frykt for at manglende
godkjenning fører til at de må ta skoleåret på nytt i Norge. Dette
er et vesentlig hinder for elevutveksling som det snarest må ryddes
opp i.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
til hvordan en kan sikre at utdanningen som elever får gjennom elevutveksling,
blir godkjent i Norge."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til omtalen av gratisprinsippet og støtter departementets
vurderinger av hvordan gratisprinsippet skal praktiseres.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at gratisprinsippet
er en utfordring i forhold til internasjonalisering. Rapportene
er mange om at verdifulle initiativ stoppes lokalt pga. gratisprinsippet.
Det er ikke akseptabelt at verdifulle utvekslingsprogrammer stoppes
og at lokale kontakter og initiativ går tapt. I mange tilfeller erstattes
skolenes opplegg med foreldreinitierte og foreldredrevne opplegg
som tilpasses skoleplanen. Da er oppleggene utenfor skolens kontroll
og de vil sjelden inkludere alle. Disse medlemmer vil
understreke at det før gratisprinsippet ble strammet inn, var mye
kreativitet og engasjement rundt det å finne finansieringsløsninger
slik at alle kunne delta. Regjeringen signaliserer ingen vilje til
forpliktende, statlige opplegg som sikrer finansiering av internasjonaliseringstiltak
i grunnopplæringen. Resultatet av Regjeringens politikk er dermed
at internasjonaliseringsarbeidet på grunnskolenivå har stoppet opp. Disse
medlemmer mener at en tilbakevending til større fleksibilitet
i forhold til disse utfordringene er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at grunnlaget og interessen for å studere i utlandet i mange
tilfeller legges mens elevene er i grunnopplæringen. Gratisprinsippet er
et ideelt prinsipp som i mange tilfeller blir et hinder i forhold
til studieturer, samarbeidsprosjekt og utvekslingsopphold. Disse medlemmer mener
dagens rammeoverføringer og misforhold mellom rammer og sentrale
aktørers forventninger til hva rammene skal dekke, gjør at mange
elever fratas muligheten til å delta i slike aktiviteter.
Komiteen vil vise
til de internasjonale skolenes ekstra kostnader i forhold til internasjonal
sertifisering og kontroll, deres betydelige kostnader i forbindelse
med rekruttering av internasjonale lærere samt kostnader for lærernes
pålagte faglige kurs mv. Komiteen viser til at disse
forhold i liten grad gjenspeiles i dagens finansieringssystem for
internasjonale skoler.
Komiteen vil også påpeke at en
del elever ved internasjonale skoler har behov for ekstra norskopplæring
for å kunne fungere i det norske samfunnet i den tiden de går på
skole i Norge, men at skolen ikke tilføres økonomiske ressurser til
slik opplæring. Disse elevene er således de eneste fremmedspråklige
elevene i landet som ikke får tilskudd til norskundervisning.
Komiteen vil understreke at disse
skolene bl.a. er et aktuelt tilbud for norske elever som har gått på
tilsvarende skoler i utlandet, og at de kan være til stor nytte
for elever med planer om videre studier i utlandet.
Internasjonale skoler fikk gjennom behandlingen
av friskoleloven/privatskoleloven (Ot.prp. nr. 37 (2006–2007), Innst.
O. nr. 88 (2006–2007)) en lovfestet rett til godkjenning og statstilskudd
på gitte vilkår. Komiteen viser til at én av begrunnelsene
for å legge til rette for internasjonale skoler i Norge, var hensynet
til næringslivets og universitets- og høyskolesektorens behov for
å kunne rekruttere utenlandsk arbeidskraft. For å sikre kvaliteten
på de internasjonale skolene ble det stilt krav om at de skulle
drive sin virksomhet etter internasjonale læreplaner, f.eks. læreplanene
til International Baccalaureate Organization (IBO), samt at skolene
skulle være sertifisert av den organisasjonen som hadde utarbeidet
planene. Skoler som ikke hadde slik sertifisering skulle få en overgangsperiode
for å bringe forholdene i orden.
Komiteen ber på denne bakgrunn
om at departementet foretar en gjennomgang av systemet for finansiering
av internasjonale skoler som inkluderer både tilskuddsordningen
og ordningen for finansiering gjennom Lånekassen, for å se om dagens
ordninger er formålstjenlige.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av systemet for finansiering av internasjonale skoler som inkluderer
både tilskuddsordningen og ordning for finansiering gjennom Lånekassen,
for å se om dagens ordninger er formålstjenlige."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer videre følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
tilskudd til norskopplæring for fremmedspråklige elever i internasjonale
skoler i Norge."
Disse medlemmer viser til at
de internasjonale skolene i Norge i liten grad er omtalt i meldingen. Disse
medlemmer vil påpeke at IBO-godkjente skoler fremdeles sliter
med uavklarte problemstillinger, til tross for gjentatte henvendelser
til direktorat og departement. En av problemstillingene er at elevene
i det 11. året i IBO-skoler fremdeles befinner seg i "Middle school"
i dette systemet. Problemstillingen er analog til den vi finner
i forhold til "Freshman Year" i det amerikanske systemet siden den
norske skolen avviker fra både det internasjonale og det amerikanske
systemet.
Disse medlemmer viser til at
manglende finansieringsavklaring for det 11. året har ført til en stor
økonomisk ekstra belastning for enkelte skoler, noe som må kompenseres
bl.a. ved "fund raising".
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
at elever på IBO-godkjente skoler mottar skolepenger under hele
grunnopplæringen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremholde viktigheten av at elever på IBO-godkjente
skoler mottar skolepenger under hele grunnopplæringen, og at dette
ikke kan gjøres til en byråkratisk kasteball mellom norske forvaltningsnivåer.
Det må avklares om det er kommunen eller fylket som skal ha ansvaret.
Komiteen viser til
at departementet i samarbeid med relevante aktører vil utarbeide
et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk tilpasset det europeiske kvalifikasjonsrammeverket. Komiteen imøteser
denne utarbeidelsen.
Komiteen vil også understreke
viktigheten av et godt kunnskapsgrunnlag for fagskolene. Karlsen-utvalget
foreslo i sin innstilling å forbedre statistikkgrunnlaget. Denne
kunnskapen vil kunne føre til bedre internasjonaliseringsarbeid på
fagskoleområdet, for eksempel mulighetene for inkludering i støtteordninger
som finnes for andre norske elever og studenter i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er bemerkelsesverdig
at det i lys av Karlsen-utvalgets innstilling (NOU 2008:18) og vektlegging
av internasjonaliseringens betydning også for fagutdanningen ikke iverksettes
noen konkrete tiltak på dette området. Utdanningene er ofte korte,
men de er viktige. Det norske arbeidsmarkedet blir stadig mer internasjonalt.
Dette gjelder også fagarbeideren. Språk, kultur og internasjonal
forståelse vil være en viktig del av kompetansen framover.
Disse medlemmer vil påpeke at
internasjonalisering innenfor fag- og yrkesopplæring er meget viktig
for kvalitetsutvikling og faglig utvikling. Disse medlemmer viser
til at det er de private fagskolene som også her har gått foran i
forhold til institusjonssamarbeid for å gi norsk fagskoleutdanning
innpass i utenlandsk bachelorutdanning. Skal fagskoleutdanningen
være et reelt alternativ til høyere utdanning, må privat og offentlig
drevet fagskoleutdanning likestilles økonomisk og stimuleres og
oppfordres til internasjonalt samarbeid og tilpassing. Disse
medlemmer viser også til at delstudenter under høyere utdanning
får skolepengestøtte for opphold i utlandet, mens de som har et
utenlandsopphold i forbindelse med norsk fagskoleutdanning ikke
får det. Disse medlemmer mener denne skjevheten må
opphøre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
som sikrer at personer som har et utenlandsopphold som ledd i en
norsk NOKUT-godkjent fagskoleutdanning, sikres skolepengestøtte på
lik linje med delstudenter under høyere utdanning."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er generelt bekymret for den stemoderlige behandlingen
fagskolene har fått og får av Regjeringen. Manglende fagskolefinansiering
og de kommende endringer i forbindelse med regionreformen gjør ikke bekymringene
mindre.
Komiteen viser til
at Norge deltar aktivt i flere utviklingsprosesser og samarbeidsavtaler.
Med innføringen av nytt grads- og studiepoengsystem som ledd i Kvalitetsreformen
har det blitt lettere for studenter å kombinere studier i utlandet
med studier i Norge. Evalueringen av Kvalitetsreformen for to år
siden viste at institusjonene i ulik grad har nådd de ambisjonene
som ble satt om økt internasjonalisering som virkemiddel for økt kvalitet.
Samtidig viser evalueringen at internasjonalisering har fått økt
oppmerksomhet, og det er mye som tyder på at utviklingen har fortsatt
i positiv retning de siste to årene.
Komiteen viser til at departementet
mener det er nødvendig med økt oppmerksomhet mot internasjonalisering
av universiteter og høyskoler og at det vil vurdere flere tiltak
for å møte dette. Et viktig tiltak for å trekke til seg studenter
og forskere og for å være attraktive samarbeidspartnere er at norske
utdanningsinstitusjoner holder høy faglig kvalitet. Institusjonene
må satse på samarbeid, og for mange kan nasjonalt samarbeid være
riktig for å søke samarbeid på tvers av landegrensene. Komiteen merker
seg at departementet prioriterer internasjonalisering i sin styringsdialog
med institusjonene.
Komiteen har merket seg at flere
institusjoner er opptatt av økonomien ved internasjonaliseringsarbeidet,
og registrerer at departementet i evalueringen av finansieringssystemet
vil vurdere behovet for andre virkemidler for å fremme internasjonalisering.
Komiteen mener utviklingen av
felles grader virker mest integrerende, men at dette samtidig er
den mest krevende formen for samarbeid mellom institusjoner på tvers
av landegrensene. Dette er tid- og ressurskrevende, men vil kunne gi
institusjonene mulighet til å se og vurdere helheten i eget og andres
utdanningstilbud. Det er stor interesse for gjennomførte prosjekter
knyttet til utviklingen av felles grader og studieprogrammer. Komiteen merker
seg at departementet vil se på mulighetene for å stimulere til flere
slike prosesser.
Komiteen har registrert at det
er forskjeller i tilretteleggingen mellom lange høyere utdanninger
og kortere profesjonsutdanninger, og mener det er positivt at departementet
vil vurdere mulighetene for pilotprosjekter for profesjonsutdanningene.
Komiteen viser til at det foregår
mye bra internasjonaliseringsarbeid rundt omkring på institusjonene.
Utfordringene rundt om er ulike og mye av ansvaret for internasjonaliseringen
ligger hos institusjonene selv. Komiteen vil understreke
at departementet har som oppgave å understøtte disse prosessene,
men vil samtidig påpeke at institusjonene selv også kan bli tydeligere
på sine mål for internasjonalisering. Slike mål kan være knyttet
til mobilitet og inngåtte avtaler, deltakelse i internasjonale programmer, eller
generelle mål for rekruttering av utenlandske studenter og forskere.
Komiteen mener det er viktig
å målsette en ambisjon for mobilitet og internasjonal utveksling framover.
Finansieringssystemet for UH-sektoren skal gjennomgås og det vil
da være viktig å sørge for at institusjonene ser seg tjent med å utvikle
egne mål i tråd med en nasjonal målsetting. Komiteen mener
at internasjonalisering er så viktig både for å gi den enkelte erfaringer
og kompetanse, men også for å utvikle og gi vårt eget utdanningssystem
internasjonale nettverk og orientering, kontakter og kompetanse
at utdanningsinstitusjonene bør ha et konkret mål. Komiteen har
notert seg at det i høringen har kommet innspill om at mobiliteten
bør være 20 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser at meldingen
inneholder flere gode eksempler fra norske institusjoner på gode
internasjonaliseringstiltak her i landet. Det er eksempler på at
institusjoner gjør det alene eller i samarbeid med andre. Disse
medlemmer vil understreke at det er opp til institusjonene
selv å finne de løsninger som passer hver enkelt institusjon best,
men er svært skeptisk til at Regjeringen ikke varsler forpliktende
finansielle incentivordninger for å stimulere institusjonene til
denne type aktivitet.
Disse medlemmer viser til at
Kvalitetsreformen slo fast at studenter kunne ta en del av utdanningen
sin i utlandet. Disse medlemmer mener at økt mobilitet
krever at en satser mer på å tilby utenlandsopphold så tidlig i
utdanningen som mulig. Disse medlemmer viser også
til at utdanningsinstitusjonene taper økonomisk på at studenter
avlegger studiepoeng ved andre institusjoner. Det ligger således
ikke incitamenter i dagens finansieringssystem for å stimulere studentene
til utenlandsopphold ut fra dette perspektivet.
Disse medlemmer viser til at
det er en forskjellsbehandling i studiestøtteordninger for utenlandsstudier,
avhengig av om det er bachelor- eller mastergradsstudier. Disse
medlemmer vil sette fokus på utenlandsstudier som en tilnærming
til globaliseringsprosessen. Disse medlemmer mener
utenlandsstudier i de fleste tilfeller vil ha en verdi i seg selv,
og at flere bør gis mulighet til å gjennomføre ett eller flere studiesemestre
utenfor Norges grenser. Disse medlemmer ønsker at
bachelor- og masterstudenter i utlandet skal likebehandles økonomisk.
Disse medlemmer viser til Stortingets
målsetting om flere utenlandsstudenter. Disse medlemmer anser
det som svært viktig at studenter skal ha gode tilskuddsordninger
som gjør det mulig å ha et fleksibelt utdanningsløp med perioder
i et annet nordisk land. Både av hensyn til studentene selv og det
norske samfunn bør studenter kunne hente impulser og kunnskap utenfor
norske utdanningsinstitusjoner. Utdanning utenfor Norges grenser
medfører dessuten mulighet for relasjonsbygging og forretningsforbindelser
som kan lette arbeidet med å finne nye markeder for norske produkter.
Disse medlemmer viser til at
sentrale spørsmål som godskriving og godkjenning av utenlandsk utdanning
ikke berøres i meldingen. Disse medlemmer viser til
at enkelte studenter opplever at forhåndsgodkjente studier ikke blir
godkjent når studiene er gjennomført. Disse medlemmer mener
det må utarbeides enkle systemer for godkjenning og godskriving
av utenlandsk utdanning som fokuserer på likeverdig utdanning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser en rekke utfordringer knyttet til høyere utdanning
og internasjonalisering som stortingsmeldingen ikke diskuterer.
Bologna-prosessen og en GATS-avtale vil stille institusjonene overfor
helt nye rammebetingelser. Det vises i meldingen til at antall internasjonale
studenter er i kraftig vekst. Det må kunne forventes at med større
internasjonal mobilitet, vil en også se de samme tendensene som
i internasjonal handel for øvrig; det vil skje en spesialisering.
Norge må i dette bildet være seg bevisst sine konkurransefortrinn.
En gjennomgang av de fordeler, ulemper, muligheter og utfordringer som
prinsippet om gratis utdanning gir, burde ha vært et sentralt tema
i meldingen. Regjeringen diskuterer i stedet dette overfladisk og
unnlater å gå inn i problemstillingen på alvor.
Komiteen merker seg
departementets omtale av Senter for internasjonalisering av høgre
utdanning (SIU) i meldingen. Komiteen vil peke på
viktigheten av en rask avklaring av hva som skal være SIUs rolle
og oppgaver fremover.
Komiteen viser til den reorganiseringen
som SIU har fått gjennom å etableres som et eget forvaltningsorgan
under Kunnskapsdepartementet.
Komiteen mener at SIU bør gjennomgå
en evaluering tilsvarende den som ble foretatt for NOKUT for å avklare
i hvilken grad SIU fyller mandatet. Arbeidsform og organisering
må gjennomgås for å avdekke mulige forbedringspunkter.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at virksomheten
til Senter for internasjonalisering av høgre utdanning (SIU) blir
gjenstand for en evaluering tilsvarende den som ble foretatt for NOKUTs
virksomhet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at ANSA
ikke har styreplass i SIU og NOKUT på linje med de øvrige studentorganisasjonene
NSU og StL. Disse medlemmer mener det er viktig at
også ANSA har plass i disse styrene, siden kompetansen ANSA besitter
er viktig for det arbeidet SIU og NOKUT gjør.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er bekymret over at reorganiseringen av SIU kan
innebære sentralisering og byråkratisering av arbeidet. Disse
medlemmer viser til at senteret allerede i dag har over
70 ansatte og det fortsetter å vokse.
Komiteen mener at
Association of Norwegian Students Abroad (ANSA) fyller en svært
viktig rolle i arbeidet med å sørge for god veiledning av utenlandsstudenter
og er et helt avgjørende supplement til den grunnleggende karriereveiledningen
som skal finne sted på de videregående skolene. ANSA har i dag rundt
500 frivillige kontaktpersoner på læresteder i over 90 land, og de
bidrar med å sikre god erfaringsutveksling mellom utenlandsstudentene.
ANSAs infosenter for utdanning driver et utstrakt arbeid mot elever,
studenter og skolerådgivere, og årlig mottas rundt 10 000 henvendelser
om studie- og søknadsveiledning. ANSAs nettsider har også Norges
mest omfattende oversikt over studiemuligheter i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg en positiv,
men svært kortfattet omtale av ANSAs virksomhet i meldingen. Meldingen
inneholder heller ingen forpliktende formuleringer i forhold til
ANSA. Disse medlemmer merker seg også at ANSA i sin
høringsuttalelse skriver:
"I 2007 evaluerte Kunnskapsdepartementet ANSAs virksomhet.
Hovedkonklusjonen var at offentlige midler var brukt i henhold til
gitte kriterier og at ANSA hadde fått mye ut av pengene. Deretter
kuttet departementet tilskuddet til ANSA. I løpet av to år er overføringene
redusert med over 500 000 kroner."
Disse medlemmer mener det er
positivt med informasjon om studier i utlandet, men viser til at
flere aktører tar til orde for viktigheten av god veiledning på
utdanningsinstitusjonene. Mye av dette veiledningsarbeidet foregår
i dag på dugnad og utføres av ildsjeler. Disse medlemmer mener
veiledningen bør være bedre strukturert. Disse medlemmer mener
at de viktigste ambassadørene i forhold til internasjonalisering
av utdanningen er norske studenter som har studert/studerer i utlandet
og utenlandsstudenter som studerer eller har studert i Norge. Disse
medlemmer mener at ANSA i dette henseende utfører et meget
verdifullt informasjons- og veiledningsarbeid.
Disse medlemmer finner Regjeringens
incentivpolitikk underlig, og ber Regjeringen styrke mulighetene
for ANSA til å fylle sin sentrale rolle i veiledningen av utenlandsstudentene.
Disse medlemmer viser til at
det mangler en del kompetanse rundt utenlandsstudier. Derfor er
det viktig at ANSA får en fast plass i et eventuelt rådgivende utvalg
som skal arbeide med kvalitetslistene. For at det skal være tillit
til systemet for finansiering av utenlandsstudier, og for å sikre
at kompetansen i utvalget er høy, må ANSA sikres representasjon.
Komiteen mener det
er viktig at Norge fremstår som et attraktivt og godt studieland
og vil påpeke viktigheten av å få kartlagt hvilke ulike praktiske
hindringer internasjonale studenter som kommer til Norge opplever,
slik at man raskt kan få ryddet opp i disse hindringene.
Komiteen har merket seg omtalen
i meldingen av flere praktiske hindringer for innreisende studenter
til Norge, som behandlingstid for visum, oppholdstillatelse og tildeling
av fødselsnummer. Dette er hindringer det er nødt til å ryddes opp
i raskt.
Gratisprinsippet, slik det er nedfelt
i universitets- og høyskoleloven, er et sentralt prinsipp. Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
vil understreke at dette prinsippet gjelder uavhengig av studentenes
statsborgerskap, og at også innreisende utenlandske studenter som
går i ordinære utdanningsløp av norske institusjoner, er omfattet
av gratisprinsippet. Flertallet legger vekt på at
arbeidet med etablering av doble og felles grader i samarbeid med
utenlandske institusjoner må innrettes slik at det ikke kommer i
konflikt med gratisprinsippet.
Komiteen mener det
er viktig med god informasjon og tilrettelegging for utenlandske
studenter og utenlandsk arbeidskraft til Norge. Komiteen vil
vise til at det i Ot.prp. nr. 83 (2007–2008) om endringer i lov
om universiteter og høyskoler ble varslet at det skal opprettes
et informasjonssenter som skal gi brukere informasjon vedrørende
opptak til studier og godkjenning og godskriving av utdanning, jf.
også Innst. O. nr. 4 (2008–2009). NOKUT fikk midler til etablering
i 2008, og senteret er nå under etablering. Komiteen vil
påpeke viktigheten av å få dette senteret på plass snarest. Komiteen vil
videre vise til at SIU i sitt mandat har en oppgave med å profilere
Norge som studieland. SIU skal i tillegg hjelpe universiteter og høyskoler
med å orientere seg internasjonalt, og å tiltrekke seg studenter
og fagfolk som vurderer opphold i Norge. Komiteen vil
understreke viktigheten av at SIU ivaretar disse rollene på en god
måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine forslag
i budsjettsammenheng om økte bevilgninger til bygging av studentboliger.
Økt antall internasjonale studenter fører til økt behov for studentboliger.
Regjeringens politikk med kostnadstak har medført at en er langt
unna å dekke det reelle behovet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve kostnadsrammen
for bygging av studentboliger."
Disse medlemmer viser videre
til behovet internasjonale studenter har i forhold til å tilegne seg
norsk kunnskap for å kunne fungere best mulig i studiesammenheng
og i det norske samfunnet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
tilskudd til norskopplæring for fremmedspråklige studenter."
Komiteen viser til
at kvotestudenter fra utviklingsland opplever en rekke problemer
i forbindelse med manglende personnummer når de kommer til Norge,
noe som igjen fører til at det kan gå to til tre måneder før de
får sitt stipend.
Komiteen ber Regjeringen om å
iverksette tiltak for å fjerne disse hindringene så raskt som mulig,
helst før studiestart 2009 og senest ved utgangen av 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det må etableres
ordninger som gir disse studentene muligheter til å forhåndssøke
lån fra sine hjemland slik at den byråkratiske prosessen langt på
vei er ferdig når studentene kommer til landet eller at det etableres
andre smidige ordninger som sikrer studenter som er opptatt ved
norske læresteder en økonomisk basis for oppholdet i Norge.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som gjør
det mulig for kvotestudenter å forhåndssøke studielån fra sitt hjemland."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til ordningen med kvotestudenter – den
såkalte "kvoteordningen" – som har vist seg å fungere svært godt. Disse
medlemmer imøteser evalueringen av ordningen, og har som
utgangspunkt at det er viktig å utvide ordningen gjennom å tilby
flere kvotestudentplasser.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag til styrking av kvoteordningen av studenter fra utviklingsland."
Komiteen mener det
er viktig å gå gjennom lovverket for å undersøke hva som hemmer
eller fremmer opphold i utlandet for forskere og vitenskapelig ansatte.
En gjennomgang må blant annet omfatte skattelovgivning, boliglovgivning samt
regelverk som ligger til grunn for ansettelses- og forfremmelsespolitikk
med sikte på at ingen taper på men heller begunstiges for midlertidig
opphold i utlandet.
Komiteen vil også påpeke at visumsøknader fra
utenlandske forskere, vitenskapelig personale og studenter bør få
en langt raskere behandling enn i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil for øvrig vise til den kommende stortingsmeldingen om forskning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
i dag er en rekke forhold som hemmer internasjonalisering. Disse
medlemmer mener det er viktig å få kartlagt hvilke barrierer
forskere med og uten familie opplever når de kommer til landet.
Samtidig som disse hindringene bygges ned må det legges opp til
at utdanningsstedene stimuleres til å utarbeide "servicepakker"
til nyankomne utenlandske forskere, som inkluderer tilbud om nettverksdannelser,
sosiale aktiviteter, opptak for barn på internasjonale skoler, jobb
til ektefelle osv., slik det skisseres i rapporten fra Fremtidspanelet
08 i Danmark.
Disse medlemmer mener det er
et paradoks at utenlandske fotballspillere nærmest får visum på dagen,
mens høyt utdannet personell som skal undervise og forske på våre
universiteter og høyskoler må vente i ukevis. En slik sendrektighet
kan føre til at vi går glipp av de fremste og mest ettertraktede
personene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til Dokument nr. 8:1 (2008–2009), jf. Innst.
S. nr. 141 (2008–2009), om å gjøre det enklere for forskere og spesialister
å arbeide ved godkjente utdannings- og forskningsinstitusjoner i
Norge. Mobilitet og utveksling er viktig for å gjøre Norge attraktivt for
"de beste hodene". På lik linje med idretten, må forskning bli sikret
rammebetingelser som gjør at de beste forskerne ikke opplever byråkratiske
hindringer for å kunne arbeide i Norge.
Komiteen registrerer
at stadig flere av de beste universitetene i verden har en "open
access"-strategi i forhold til forelesninger og undervisning. De
legges ut og overføres på podcast og over Internett og kan følges
av mennesker over hele verden. Dette er noe vi bare er i starten
av, og hvordan det vil kunne komme til å påvirke både studenters
og institusjoners hverdag, ser vi ennå ikke tydelig. Men det synes
klart at det åpner både for store muligheter og store utfordringer. At
kunnskapen brer seg fra institusjonene via ny teknologi i stedet
for at studentene må reise til institusjonen, vil gi helt nye muligheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre stiller seg undrende
til at disse sidene ved internasjonalisering av utdanningen overhodet
ikke er diskutert i meldingen.
Komiteen har merket
seg at Gründerskolen ikke er omtalt i meldingen. Gründerskolen er
et samarbeidsprosjekt mellom alle universitetene og en rekke høyskoler
i Norge. Programmet koordineres av Senter for entreprenørskap ved Universitetet
i Oslo. Gründerskolen gir studentene en unik mulighet til å få internasjonal
arbeidserfaring, skape nettverk, få gründererfaring og studere lokal
forretningskultur. I studiet inngår et utenlandsopphold som varer
tre måneder hvor studenten i tillegg til å jobbe følger undervisningen
på et lokalt universitet. Komiteen viser til at studenter
på Gründerskolen i flere år har fått støtte av Lånekassen for å
dekke utgifter ved studiets utenlandsopphold, men at støtten opphører
fra og med 2009 fordi den ikke er i tråd med Lånekassens forskrifter. Komiteen viser til
at Gründerskolen har vært en stor suksess, og at det spesielt i
disse tider er viktig å utdanne dyktige akademikere til å bli kommende
innovatører og entreprenører i Norge. Komiteen viser
til at målsettingen for Gründerskolen er å gi studentene kunnskap
og erfaring innen internasjonal forretningsutvikling, med fokus
på høyteknologiske oppstartsbedrifter.
Komiteen vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å forlenge gjeldende
praksis i Lånekassen for tildeling av støtte til studenter ved Gründerskolen
til og med studieåret 2009/2010, og samtidig vurdere hensiktsmessigheten
av gjeldende regelverk."
Komiteen anser det
som meget positivt at norske studenter velger å ta deler av, eller
hele, utdanningen sin i utlandet. Studier i utlandet har en verdi
for den enkelte student, men også det norske samfunnet, som kan
dra nytte av den kompetansen utenlandsstudentene tar med seg tilbake.
Komiteen mener at tilrettelegging
for studier i utlandet gjennom statlig finansiering og godkjenningsordninger
er et viktig utdanningspolitisk virkemiddel. I internasjonal sammenheng har
Norge svært gode finansieringsordninger for studier i utlandet.
Norske studenter reiser til mange ulike land og studerer en rekke
ulike fag, men hvor de reiser og hva de studerer varierer over tid. Komiteen vil
understreke at det er flere ulike årsaker til at antallet norske
gradsstudenter i utlandet har variert over tid, og viser til departementets
omtale av dette i meldingen.
Komiteen mener det er avgjørende
at studentene får god informasjon om utenlandsstudier og hvilke
muligheter og utfordringer dette gir. Informasjon, rådgivning og
veiledning er viktig for å nå flere, og for at flere er godt forberedt
før de reiser ut. Samtidig er det viktig å utnytte de mulighetene
som de ulike internasjonale utdanningsprogrammene Norge deltar i,
gir.
Komiteen mener det er viktig
med god tilrettelegging for norske gradsstudenter ved utenlandske
institusjoner, og merker seg at departementet vil utrede hvordan
samarbeid med utenlandske institusjoner kan bidra til dette.
Komiteen merker seg
at departementet mener de hensynene som lå til grunn ved forrige
omlegging av støtteordningen, fortsatt er viktige og at det er ønskelig
å videreføre den grunnleggende innretningen i dagens støtteordning.
Samtidig ønsker man i større grad å vektlegge kvalitetskriterier
ved utforming av utdanningsstøtteordningen og stipendandelen den
enkelte student får. Dette begrunnes blant annet med at norske myndigheter
i mindre grad har tatt i bruk kvalitetskriterier overfor utenlandske
institusjoner enn for sine egne institusjoner, og at kvalitet også
er viktig ved studier i utlandet.
For å møte disse hensynene ser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
det som et nyttig verktøy å utarbeide lister over utdanningsinstitusjoner
som tilfredsstiller kvalitetskriteriene. Flertallet forutsetter
at disse listene blir vesentlig utvidet i omfang og geografi i forhold
til dagens tilleggsstipendliste. Flertallet merker
seg at departementet vil oppnevne en rådgivende gruppe eller et
utvalg som skal jobbe med kvalitetskriteriene og hvilke institusjoner
som skal med på listen. Det tas sikte på en omlegging som fases
inn fra studieåret 2011/2012.
Komiteen har merket
seg problemstillingen knyttet til det første året i en del land
med fireårige bachelorgrader, blant annet i USA. Unntaket er de
institusjonene som står på tilleggsstipendlisten. Begrunnelsen for
ikke å gi støtte har vært at dette ikke er på nivå med høyere utdanning
i Norge. Det gjøres ulike framstøt både nasjonalt og i europeisk
regi for å få gjennomslag for opptak i det andre året i en amerikansk
bachelorgrad, og ved noen universiteter har man lykkes. Komiteen registrerer
at departementet ikke åpner for generell støtte, men for fortsatt
støtte til en del institusjoner med høy kvalitet og at listen antas
å øke vesentlig. Komiteen vil for øvrig vise til
de respektive fraksjoners særmerknader på dette området.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at prioriteringen av delstudier følger av Kvalitetsreformens mål
om økt antall studenter som tar deler av sin utdanning i utlandet. Flertallet mener
det er viktig at flest mulig får et utenlandsopphold i løpet av
sitt studium, og at dette i tillegg til den tilbakeføringen av kunnskap
til norske utdanningsinstitusjoner dette gir, også har en egenverdi
for den enkelte student. Flertallet vil videre vise
til at norske utdanningsinstitusjoner har god kapasitet på bachelornivå.
Et masterstudium i utlandet kan gi større faglige gevinster ved
at man kan oppnå en internasjonal spesialisering og kompetanse vi
ikke har i Norge. Flertallet viser til at støtteordningen for
utenlandsstudenter sist ble omlagt i 2004/2005, og mener de hensyn
som da lå til grunn, fortsatt er viktige og ønsker i hovedsak å videreføre
disse. Flertallet ser likevel mulighetene for en
videreutvikling av støtteordningene.
Flertallet viser til at det skal
settes ned et utvalg eller rådgivende gruppe som skal jobbe med
kvalitetskriteriene. Flertallet mener dette utvalget
må få mulighet til å vurdere flere alternativer for stipendiering
av studenter som velger utdanning i utlandet av høy kvalitet.
Flertallet ber derfor departementet
om at det opprettes en rådgivende gruppe eller et utvalg som skal
se på ulike alternativer for stipendiering av studenter som velger
studier i utlandet av særlig høy kvalitet. Gruppen skal vurdere
både ulike modeller og kriterier for tildeling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at kvalitet
er mye vektlagt i stortingsmeldingen, men at kvalitetsbegrepet fylles
med lite substans. Det er åpenbart at det er viktig at norske studenter
som reiser ut og tar hele eller deler av sin utdanning ved institusjoner i
utlandet, gjør dette ved institusjoner som holder høy kvalitet.
Et opphold ved en institusjon i utlandet er dyrt. Kostnadene er
et vesentlig hinder for mange i forhold til å reise ut, og disse
medlemmer mener at det ligger et klart incentiv for den
enkelte student til selv å undersøke og sjekke kvaliteten ved den
institusjonen som er aktuell å studere ved.
Disse medlemmer savner en problematisering
og en diskusjon av hva som ligger i kvalitetsbegrepet. Det er forskjell
på lik utdanning og likeverdig utdanning, og det er temaer som er vanskelige
å sikre innholdet i. Det er en rekke forskjellige kvaliteter ved
enhver institusjon og denne utfordringen løses ikke ved at departementet
lager kvalitetslister. I tillegg utvikler den internasjonale utdanningsverden
seg raskt, og departementet vil derfor hele tiden ligge i etterkant
med sine vurderinger. Institusjoner utvikler globale strategier.
Noen velger å opprette campus og studiesteder mange steder i verden.
Dette vil skape ytterligere utfordringer for et system med kvalitetslister.
I en verden preget av raske endringer og stor mobilitet er det i
tillegg nesten umulig å ha god nok oversikt over alle verdens institusjoner
slik at kvalitetslistene ikke blir en hindring for at norske studenter
skal kunne ta utdanning ved nye, framvoksende og gode institusjoner.
Disse medlemmer vil poengtere
at fokuset på kvalitet og godkjenning er viktig, men det må være
avgjørende at studentene selv har et ansvar i forhold til å sikre
sin egen framtid ved å velge institusjoner der kvaliteten tilfredsstiller
norske krav. Kostnaden for den enkelte ved å reise utenlands for
å studere medfører at dette ikke er et valg den enkelte gjør uten
å ha en god dokumentasjon på kvalitet. Disse medlemmer merker seg
at departementet antyder en skolepengestøtte med en stipendandel
som varierer ut fra kvalitetskriterier, men disse medlemmer vil advare
mot en slik ordning. Høringsuttalelsene viser at det allerede i
dag er store utfordringer med at utdanninger i utlandet som er forhåndsgodkjente,
ikke blir godkjent likevel. Disse medlemmer tror
at departementet raskt vil komme til å innse at de skaper mye byråkrati
om de skisserte planene blir realisert.
Disse medlemmer er positive til
at stortingsmeldingen vektlegger kvalitet også i utenlandsk utdanning. Disse
medlemmer er imidlertid skeptisk til at det skal utarbeides
en norsk "ranking" av utenlandske universitet og høyskoler som skal
danne grunnlag for tildeling av stipend. Disse medlemmer viser
til at det allerede i dag finnes ulike internasjonale rangeringslister uten
at disse gir noen garanti for kvaliteten på utdanningen. Disse
medlemmer vil fremholde at det går an å få en hvilken som
helst rekkefølge på en rangering avhengig av hvilke underliggende
data en tar utgangspunkt i. Disse medlemmer har tiltro
til at norske studenter som vil ta utdanning i utlandet gjør kvalitetsbevisste
studievalg ut fra sine evner, forutsetninger og ønsker. Disse
medlemmer har derfor langt større tro på informasjonsarbeid
i forhold til det enkelte utdanningssted og den enkelte fagretning
og at studenten på bakgrunn av slik informasjon kan ta egne valg
uten at det får vesentlige konsekvenser for stipendtildeling.
Disse medlemmer er overrasket
over at Regjeringen unnlater å ta konsekvensene av at antallet norske
gradsstudenter i utlandet har blitt dramatisk redusert de siste
årene. Dette gjelder i særdeleshet norske studenter i USA. Det er
i meldingen en betydelig mangel på strategisk tenkning i forhold
til hva Norge skal ha som mål med sin internasjonaliseringspolitikk.
USA er Norges viktigste allierte, og det er av stor betydning for
Norge at det til enhver tid er et stort antall nordmenn som har
en kulturforståelse og et nettverk med basis i et opphold i USA. Disse medlemmer mener
at utfordringene i stor grad er knyttet til utdanningsstøtte til
"Freshman Year". Svært mange finner det økonomisk umulig å starte
på studier i USA når det ikke, med visse unntak, gis støtte til
det første studieåret. Begrunnelsen for å ikke gi studiestøtte til det
første året er at departementet mener at dette året ikke er "på
nivå med norsk høyere utdanning". Når færre studenter ser muligheten
til å starte med bachelorutdanning, har det som konsekvens at det
blir færre uteksaminerte kandidater og at reduksjonen fører til
en svikt også på masternivå.
Disse medlemmer viser til at
departementet i meldingen drøfter muligheten for at norske studenter
tas opp på det andre året av utdanningen i de landene der det ikke
gis studiestøtte til det første året. Det er etter disse
medlemmers syn ingen grunn til å lage en motsetning mellom å
arbeide for at studentene får godskrevet fag hvor de har oppnådd
et nivå på videregående skole som kvalifiserer til slik godskriving,
og å åpne for generell støtte til førsteåret av studiene.
Disse medlemmer mener den samme
utfordringen gjelder for studenter i ikke-vestlige land. Dette er
ikke land som er nære allierte, men mange av dem er i sterk utvikling,
både økonomisk og i form av internasjonal innflytelse. Det haster
med å øke antall nordmenn som får kultur- og språkkunnskap fra disse
landene, og å innføre støtte til førsteåret av bachelorgraden vil
være et viktig bidrag for å øke både muligheten og interessen for
å studere i disse landene. Disse medlemmer har gjentatte
ganger foreslått dette i våre alternative budsjetter i inneværende
stortingsperiode, og viser til høringsuttalelsene som også understreker
at dette vil være et svært viktig tiltak.
Disse medlemmer registrerer også
at det har vært en sterk tilbakegang i antall norske studenter i
viktige land som f.eks. Tyskland. Det er generelt viktig at vi opprettholder
tette bånd og en god kultur- og språkforståelse i sentrale land
i handels- og samarbeidssammenheng. Disse medlemmer mener
det er en stor svakhet ved meldingen at det ikke er utviklet incentivordninger
som er rettet mot å øke antall studenter hos strategisk viktige
samarbeidsland.
Disse medlemmer viser videre
til at det fra og med undervisningsåret 2005/2006 ikke lenger blir
gitt støtte til det første året av utdanning på bachelornivå i Kina,
Japan, Russland og Brasil, samt de fleste av verdens utviklingsland.
Årsaken til dette er at universitetsutdanningen i disse landene
starter ett år tidligere enn i Norge. Første året blir derfor, ifølge
NOKUT, ikke regnet for å være på nivå med første året av høyere
utdanning i Norge. Disse medlemmer mener at det bør gis
støtte til første året dersom det inngår som en del av en grad som
NOKUT, samlet sett, vurderer til å være på nivå med en norsk bachelorgrad.
Disse medlemmer vil peke på de
problemer norske studenter ofte møter ved gjennomføring av høyere
studier i USA, fordi Lånekassen ikke utbetaler ytelser under gjennomføring
av det såkalte "Freshman Year", som er førsteåret i en bachelorgrad. Disse
medlemmer finner det underlig at ikke dette studieåret også
får støtte på lik linje med andre studieår. De siste år viser en drastisk
nedgang i antall norske studenter som velger å ta høyere utdanning
i USA, noe som kan skyldes for dårlige støtteordninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at studenter
får tilgang til samme låne- og stipendordninger for "Freshman Year"
og første år av bachelorgrad i ikke-vestlige land og USA som for
annen høyere utdanning tatt i utlandet."
Disse medlemmer er opptatt av
at studier i utlandet skal bli en reell mulighet for alle, uavhengig
av sosial bakgrunn. Da er det viktig at ikke lånebelastningen ved
avsluttet utdanning blir for høy. Stipendandelen i skolestøtten
må derfor heves til 70 pst. også for bachelorgraden, og dermed likestilles
med det som i dag gjelder for master- og delgradsstudenter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen heve stipendandelen i
skolepengestøtten for helgradsstudenter på bachelornivå til 70 pst."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke betydningen av at den høyere utdanningssektoren er av
høy internasjonal kvalitet. Disse medlemmer har også merket
seg et økt fokus på internasjonalisering innenfor den høyere utdanningen
gjennom samarbeid og utveksling av både vitenskapelig ansatte og
studenter for kortere og lengre perioder. Disse medlemmer er
opptatt av at slikt samarbeid og utveksling fremmer kvalitetsutviklingen ved
norske institusjoner, og peker på at kvalitetssikringsorganet NOKUT
også bør følge denne utviklingen. Når det gjelder tildelingen av forskningsmidler
innenfor den høyere utdanningssektoren, ønsker disse medlemmer at midlene
skal kanaliseres til de institusjonene som kan vise til høy internasjonal
kvalitet.
Disse medlemmer har gjentatte
ganger foreslått å gjeninnføre støtte til første år i ikke vestlige
land og USA, men har blitt stemt ned av regjeringspartiene. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen tar sikte på å fase
inn endringer av utdanningsstøtteordningen fra studieåret 2011/2012.
Disse medlemmer mener tiltak
for å øke studentmobiliteten ikke kan vente til studieåret 2011/2012
slik Regjeringen skisserer, og vil på den bakgrunn fremme følgende
forslag om en forsøksordning i mellomtiden:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
om at studenter skal få tilgang til samme låne- og stipendordninger
for "Freshman Year" i USA og første år av bachelorgrad i ikke-vestlige land
som for annen høyere utdanning tatt i utlandet, som en prøveordning
fra studieåret 2009/2010 og frem til og med studieåret 2011/2012."
Disse medlemmer mener reisestipendet
for Norden bør opp på fullt nivå igjen, og disse medlemmer vil
fremme forslag om full gjeninnføring:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å bringe reisestipendet i Norden opp på fullt nivå igjen."
Komiteen har merket
seg at svært få studenter benytter seg av ordningen med et tilretteleggingssemester,
og at kun et mindretall av de som benytter det, etterpå går videre
på planlagt gradsutdanning. Komiteen registrerer
at departementet foreslår å avvikle ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er uenige med Regjeringen
i at ordningen med tilretteleggingssemester skal avvikles. Det
er bemerkelsesverdig at Regjeringen bruker et argument om at få
studenter bruker ordningen som et påskudd til å legge den ned. Norge
har snarere et behov for å øke antall studenter som drar til de
land der et slikt tilretteleggingssemester er nødvendig. Det er
også viktig for å kunne gi flere studenter større valgmuligheter
når det gjelder valg av studieland.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen styrke ordningen med
tilretteleggingssemester og sørge for en mer offensiv markedsføring
av de muligheter som ligger i ordningen."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
som sikrer at godkjenningsrutinene for utenlandsskoleår gjøres bedre
og mer forutsigbare, og at man på egnet måte sikrer at rådgivere har
oppdatert kunnskap om utvekslingsmuligheter.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at støtteordningen
fra Lånekassen utvides til å omfatte Vg1 og Vg3, og at det gis støtte
til elever på videregående nivå som ønsker å studere et semester
ute.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
til hvordan en kan sikre at utdanningen som elever får gjennom elevutveksling,
blir godkjent i Norge.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
tilskudd til norskopplæring for fremmedspråklige elever i internasjonale
skoler i Norge.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
at elever på IBO-godkjente skoler mottar skolepenger under hele
grunnopplæringen.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
som sikrer at personer som har et utenlandsopphold som ledd i en
norsk NOKUT-godkjent fagskoleutdanning, sikres skolepengestøtte på
lik linje med delstudenter under høyere utdanning.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen oppheve kostnadsrammen
for bygging av studentboliger.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer
tilskudd til norskopplæring for fremmedspråklige studenter.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som gjør
det mulig for kvotestudenter å forhåndssøke studielån fra sitt hjemland.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen styrke ordningen
med tilretteleggingssemester og sørge for en mer offensiv markedsføring
av de muligheter som ligger i ordningen.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen sørge for at studenter får
tilgang til samme låne- og stipendordninger for "Freshman Year"
og første år av bachelorgrad i ikke-vestlige land og USA som for
annen høyere utdanning tatt i utlandet.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen heve stipendandelen
i skolepengestøtten for helgradsstudenter på bachelornivå til 70
pst.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
om at studenter skal få tilgang til samme låne- og stipendordninger
for "Freshman Year" i USA og første år av bachelorgrad i ikke-vestlige land
som for annen høyere utdanning tatt i utlandet, som en prøveordning
fra studieåret 2009/2010 og frem til og med studieåret 2011/2012.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
å bringe reisestipendet i Norden opp på fullt nivå igjen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag til styrking av kvoteordningen av studenter fra utviklingsland.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av systemet for finansiering av internasjonale skoler som inkluderer
både tilskuddsordningen og ordning for finansiering gjennom Lånekassen,
for å se om dagens ordninger er formålstjenlige.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for at virksomheten
til Senter for internasjonalisering av høgre utdanning (SIU) blir
gjenstand for en evaluering tilsvarende den som ble foretatt for
NOKUTs virksomhet.
III
Stortinget ber Regjeringen om å forlenge gjeldende
praksis i Lånekassen for tildeling av støtte til studenter ved Gründerskolen
til og med studieåret 2009/2010, og samtidig vurdere hensiktsmessigheten
av gjeldende regelverk.
IV
St.meld. nr. 14 (2008–2009) – internasjonalisering
av utdanning – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 23. april 2009
Ine Marie Eriksen Søreide |
Gorm Kjernli |
leder |
ordfører |