Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny,
helhetlig kvalitetsstrategi for sykehusene, herunder
1. Innføre en ordning
med kvalitetssertifisering av alle norske sykehus og helseforetak.
2. Utarbeide og publisere flere kvalitetsindikatorer
for sykehus, herunder indikatorer for dødelighet og pasientens funksjon
før og etter behandling.
3. Utarbeide og offentliggjøre rapporter
som sammenlikner kvalitet mellom ulike sykehus, helseforetak og
helseregioner.
4. Informasjon om kvalitet må danne grunnlag for
oppgavefordeling mellom sykehus for å gi pasientene trygghet for
at de får best mulig behandling.
5. Det må utarbeides flere faglige retningslinjer for
å sikre behandling av best mulig kvalitet."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne
at de fleste pasienter opplever god og trygg behandling i den norske helsetjenesten,
men at det likevel er et klart behov for å styrke arbeidet for bedre
kvalitet og sikkerhet. Det vises til rapporter som viser at det er
et betydelig omfang av feil og uheldige hendelser i den norske helsetjenesten
og store forskjeller i kvaliteten på behandlingen ved ulike sykehus.
Det vises videre til pågående arbeid for å bedre kvaliteten
i sosial- og helsetjenesten bl.a. gjennom utvikling av kvalitetsindikatorer
og bruk av medisinske kvalitetsregistre. Forslagsstillerne mener
at det må utarbeides en ny helhetlig kvalitetsstrategi som sikrer
framdrift i dette arbeidet og konkrete resultater, og at det må
bli fortgang i arbeidet med å utarbeide flere kvalitetsindikatorer
i helsetjenesten, herunder informasjon om dødelighet ved ulike sykehus
og pasientenes funksjonsnivå før og etter inngrep. Det vises til
arbeid med kvalitetsindikatorer i Danmark og Sverige.
Forslagsstillerne mener at resultatene av kvalitetsmålinger
må publiseres, slik at pasientene får god informasjon om kvaliteten
i tilbudet og dermed et bedre grunnlag for å velge mellom ulike
sykehus. Det framholdes også at det er nødvendig å gjennomføre en
sterkere satsing på utvikling av kliniske retningslinjer som skal være
standard for god behandling i sykehus.
Det framholdes at Helsetilsynet har påpekt at helsetjenesten
ikke lærer av feil og mangler, og at dette fører til unødvendige
tilleggsbelastninger for pasientene samt dårlig ressursbruk for helsetjenesten
og samfunnet. Forslagsstillerne understreker at risikoen for feil
må reduseres til et minimum gjennom kontinuerlig læring av feil og
forbedring av tjenestene.
Kvalitetssertifisering av alle sykehus fra en
uavhengig part om at kvalitetsstyrings- og ledelsessystemet tilfredsstiller
gitte krav, vil etter forslagsstillernes syn sikre systematisk arbeid med
å redusere risikoen for feil.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra
Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, ser det som et viktig
mål for norske helsetjenester at pasientene opplever god og trygg
behandling. Det er et klart behov for å styrke arbeidet med kvalitet
og sikkerhet i og utenfor sykehus.
Komiteen imøteser utvikling av kvalitetsindikatorer
i en helhetlig kvalitetsstrategi for sykehusene fra Regjeringen.
Komiteen ser åpenhet og informasjon
om kvalitet i sykehusene som viktig for pasientene, blant annet
som utgangspunkt for fritt sykehusvalg. Åpenhet og informasjon kan
videre motivere sykehusene til å forbedre kvalitet og sikkerhet.
Faglige retningslinjer for å sikre behandling
av best mulig kvalitet er etter komiteens mening avgjørende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
støtter derfor forslaget om at Regjeringen skal utarbeide en ny, helhetlig
kvalitetsstrategi for sykehusene.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny,
helhetlig kvalitetsstrategi for sykehusene, herunder
utarbeide og publisere
flere kvalitetsindikatorer for sykehus, herunder indikatorer for
dødelighet og pasientens funksjon før og etter behandling,
utarbeide og offentliggjøre rapporter som
sammenlikner kvalitet mellom ulike sykehus, helseforetak og helseregioner.
Informasjon om kvalitet må danne grunnlag for oppgavefordeling
mellom sykehus for å gi pasientene trygghet for at de får best mulig
behandling.
Det må utarbeides flere faglige retningslinjer
for å sikre behandling av best mulig kvalitet."
Flertallet viser til at det i
evalueringen av sykehusreformen i regi av Forskningsrådet (2007)
kom frem at det ikke lot det seg gjøre å evaluere effekten sykehusreformen
hadde på kvaliteten i behandlingstilbudet, verken den faglige eller
pasientenes vurdering, hovedsakelig på grunn av manglende datagrunnlag.
Flertallet viser til høringsinnspill
fra Den norske legeforening som påpeker at det i dag rapporteres
i hovedsak på aktivitet i sykehusene, og ikke på kvalitet. Legeforeningen
etterlyser systemer for å beskrive hvilken kvalitet våre sykehus skal
levere. Den påpeker videre at kvalitetsdata ikke føres tilbake til
organisasjonen, slik at denne kan lære av suksess og uønskede hendelser.
I høringsinnspill fra Norsk Sykepleierforbund fremkommer det at
det er en sentral utfordring å utvikle arbeidsmiljø der ledere og medarbeidere
har fokus på å lære av feil og avvik. Alle ledere i helsetjenesten
har et særskilt ansvar for å utvikle en kultur som innebærer at medarbeidere
trygt kan melde fra om uheldige hendelser.
Flertallet mener det er avgjørende
å sikre et godt datagrunnlag for å kunne måle kvaliteten på behandlingen,
både den faglige og pasientenes vurdering. Samtidig må helsemyndigheter
sikre en kritisk og helhetlig vurdering av hvilke data som bidrar
til å øke kvaliteten, og videre hvilke data som skal samles inn.
Det er tidkrevende å registrere data. Registrering av data som ikke
har betydning for å bedre kvaliteten på pasientbehandling, vil være
sløsing med helsepersonells verdifulle tid. Det må oppleves som
relevant for helsepersonell å registrere data. Helsepersonell må
få se at dataene faktisk måler kvaliteten på tjenestene og deretter
bidrar til å heve kvaliteten på behandlingen som gis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at flere land, blant annet Storbritannia
og USA, har innført krav om kvalitetssertifisering av sykehus. Flere
norske helseforetak og sykehusavdelinger har tatt initiativ til
kvalitetssertifisering av sine virksomheter. Disse medlemmer mener
dette er en ordning som vil sikre et systematisk arbeid med kvalitet i
helseforetakene, og at det derfor må stilles krav om kvalitetssertifisering
av alle sykehus. Kvalitetssertifisering er imidlertid ikke tilstrekkelig
til å sikre god kvalitet. Kvalitetsarbeidet må inngå som en del
av den daglige virksomheten i helsetjenesten. Disse medlemmer mener
videre at det må avsettes ressurser til å styrke kvaliteten i helsetjenesten.
Samtidig vil dette bidra til mindre ressursbruk knyttet til feilbehandling
og helsemessige problemer for pasientene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med
kvalitetssertifisering av alle norske sykehus og helseforetak."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre ser kvalitetssertifisering som et godt utgangspunkt
for kvalitetsarbeid og mener det må gjøres en grundig vurdering
av om innføring av dette på alle sykehus er en riktig prioritering
i en helhetlig kvalitetsstrategi. Det må dras nytte av erfaringer
fra andre land når det gjelder hvilke kvalitetssystemer man innfører. Når
det innføres systemer for å øke kvalitet på sykehus, må disse være
kompatible med systemer på andre sykehus, slik at det er mulig å
sammenlikne.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener kvalitetsindikatorer
fortrinnsvis bør måle positive effekter. Det oppleves sannsynligvis
som mer meningsfullt for helsepersonell å måle for eksempel overlevelse
fremfor dødelighet, slik at kvalitetsindikatorer kan være motiverende
å bli målt på.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til vedlagte
brev datert 18. mars 2009 fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen med
kommentarer til de tema som tas opp i Dokument nr. 8:29 (2008–2009). Disse
medlemmer slutter seg til konklusjonen i dette brev om at
det foreløpig ikke er behov for en ny kvalitetsstrategi for helsetjenesten,
og at det er behov for et kontinuerlig arbeid med de tiltak som
er satt i gang.
Disse medlemmer vil peke på at
det i dag foregår betydelig arbeid på alle de fem innsatsområder
som er fremhevet i representantforslaget. I tillegg har Regjeringen
det siste året hatt fokus på ytterligere to viktige innsatsområder:
pasientsikkerhet og videreutvikling av kvalitetsregistre og helseregistre. Disse
medlemmer mener det er viktig å se alt dette i sammenheng,
og støtter den opptrapping som Regjeringen legger opp til. Disse
medlemmer støtter Regjeringen i at det ikke er aktuelt å etablere
et bestemt system for sertifisering av alle våre helseforetak nå.
Disse medlemmer foreslår at representantforslaget
vedlegges protokollen.
Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at det er behov for å styrke arbeidet med kvalitet
og pasientsikkerhet ved landets sykehus. Dersom en skal oppnå bedre
kvalitet og en bedret pasientsikkerhet som følge av dette, er det
svært viktig at en klarer å få på plass en god og effektiv ordning
for registrering av ulike typer hendelser og avvik slik at disse
kan brukes til å motvirke at dette skjer igjen. Komiteen mener
at det fra et ledelsesnivå er viktig å fokusere på at sykehusene
skal være lærende organisasjoner. Dette innebærer at en må ha kontinuerlig
fokus på hvordan en skal kunne bli bedre på kvalitet og pasientsikkerhet.
Det må derfor, slik komiteen ser det, innarbeides
klare og gode rutiner for hvordan rapportering skal skje, til hvem
og om hva. Skal man få dette til på en god og hensiktsmessig måte,
må man også ha fokus på at rapportering av uønskede hendelser ikke
skal gjøres fordi man skal straffe noen, men fordi man ønsker å
bli bedre.
Det er også viktig, slik komiteen ser
det, at det legges opp til en betydelig kompetanseoverføring alle
sykehusene imellom for å lære av hverandre. Komiteen har
i lengre tid vært opptatt av å få til et bedre kvalitetssystem i
sykehusene gjennom utarbeidelse av bedre og flere kvalitetsindikatorer
samt å få på plass flere registre som skal kunne sørge for at en
har et bedre grunnlag for å kunne måle kvaliteten av den behandling
som blir gitt. Når det gjelder denne typen kvalitetsregistre, vil komiteen vise
til en enstemmig komitémerknad i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2008–2009),
der det heter:
"Komiteen er tilfreds med det arbeid som pågår når
det gjelder etablering av kvalitetsregister for ulike former for
kreft, og ser hvor avgjørende dette er for å få de nødvendige data
for både behandling, prognoser og forbygging av kreft. Det er også
etter komiteens mening viktig å etablere et enhetlig IKT-system
for å få dette til å fungere maksimalt."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å følge dette opp på en god måte der også tilgangen
på ressurser gjør dette mulig slik at denne typen register kommer på
plass innen rimelig tid.
Disse medlemmer finner også grunn
til å vise til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Harald T. Nesvik, Vigdis Giltun og Jan-Henrik Fredriksen der en
gjennom fremleggelsen av Dokument nr. 8:103 (2006–2007) fremmet forslag
om offentlige kvalitetsindikatorer for norske sykehus. Bakgrunnen
for dette forslaget var at dersom en pasient skal kunne benytte
seg av ordningen med fritt sykehusvalg, er det nødvendig at vedkommende
får reell og god informasjon om hva man har å velge mellom, og ikke minst
kvaliteten på tjenesten man får. Disse medlemmer viste
i den forbindelse til det systemet som en blant annet har i Danmark,
der det oppgis en rekke forskjellige indikatorer. Det ble også i
forbindelse med fremleggelsen av dette representantforslaget fremmet
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det utarbeides
kvalitetsindikatorer i spesialisthelsetjenesten. Disse indikatorene
skal offentliggjøres slik at pasienter har et grunnlag for å velge
sykehus ut fra kvalitet, i tillegg til dagens ordning med ventetider."
Det har i ettertid blitt utarbeidet noen flere kvalitetsindikatorer.
Det er imidlertid en relativt lang vei å gå ennå for å få på plass
et godt og tilstrekkelig system som ivaretar både pasientenes behov
for informasjon og sykehusenes behov for gode rutiner og registre
for å kunne bli enda bedre på kvalitet og pasientsikkerhet. Disse
medlemmer mener at det forslag som fremmes i dette representantforslaget,
langt på vei er i tråd med det forslag som ble fremmet i Dokument
nr. 8:103 (2006–2007), og vil således støtte forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil vise til at uheldige hendelser rammer kanskje så mange som 10 prosent
av pasientene på norske sykehus, og sannsynligvis vil slike hendelser
skje oftere i fremtiden. Det er viktig å satse på tiltak for at dette
kan forebygges. I statsbudsjettet for 2005 ble den gang Sosial-
og helsedirektoratet bedt om å starte implementeringen av et system
for registrering, analyse og forebygging av uheldige hendelser i
helsetjenesten, med den hensikt å opprette meldingssystem som har
kvalitetsforbedring og ikke straffereaksjon som formål. Nasjonal
enhet for pasientsikkerhet er etablert uten et eget meldingssystem.
Både England, Danmark og Sverige er kommet i gang med meldingssystemer
med gode erfaringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det må etableres et
nasjonalt meldesystem for uheldige hendelser i helsesektoren, som
sikrer anonymitet og uten straffetiltak, slik at man kan lære av
disse hendelsene og oppnå bedre pasientsikkerhet på norske sykehus.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument nr. 8:29 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Inge Lønning og Sonja
Sjøli om bedre kvalitet i sykehus – vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med
kvalitetssertifisering av alle norske sykehus og helseforetak.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny,
helhetlig kvalitetsstrategi for sykehusene, herunder
utarbeide og publisere
flere kvalitetsindikatorer for sykehus, herunder indikatorer for
dødelighet og pasientens funksjon før og etter behandling,
utarbeide og offentliggjøre rapporter som
sammenlikner kvalitet mellom ulike sykehus, helseforetak og helseregioner.
Informasjon om kvalitet må danne grunnlag for oppgavefordeling
mellom sykehus for å gi pasientene trygghet for at de får best mulig
behandling.
Det må utarbeides flere faglige retningslinjer
for å sikre behandling av best mulig kvalitet.
Det vises til brev datert 26. februar 2009 fra helse-
og omsorgskomiteen vedrørende dokument nr. 8:29.
I fremlegget foreslår stortingsrepresentantene Erna
Solberg, Inge Lønning og Sonja Sjøli at Stortinget ber Regjeringen
utarbeide en ny, helhetlig kvalitetsstrategi for sykehusene, herunder
1. Innføre en ordning
med kvalitetssertifisering av alle norske sykehus og helseforetak.
2. Utarbeide og publisere flere kvalitetsindikatorer
for sykehus, herunder indikatorer for dødelighet og pasientens funksjon
før og etter behandling.
3. Utarbeide og offentliggjøre rapporter
som sammenlikner kvalitet: mellom ulike sykehus, helseforetak og
helseregioner.
4. Informasjon om kvalitet må danne grunnlag for
oppgavefordeling mellom sykehus for å gi pasientene trygghet for
at de får best mulig behandling.
5. Det må utarbeides flere faglige retningslinjer for
å sikre behandling av best mulig kvalitet.
Representantene ønsker en helhetlig kvalitetsstrategi
for sykehusene. Jeg mener at en kvalitetsstrategi må ta utgangspunkt
i hele helsetjenesten, og sikre gode pasientforløp. I 2005 utgav
Helsedirektoratet "Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial-
og helsetjenesten". Den gjelder frem til 2015. Strategien omfatter
hele helsetjenesten og er en oppfølger av den første nasjonale kvalitetsstrategien
(1995–2000) og kravet til internkontroll (Tilsynsloven 1994). Den
nasjonale kvalitetsstrategien fra 2005 til 2015 har som målsetting
at helsetjenester av god kvalitet skal være virkningsfulle, trygge
og sikre, involvere brukere og gi dem innflytelse, være samordnet
og preget av kontinuitet, utnytte ressursene på en god måte, samt
være tilgjengelige og rettferdig fordelt.
Disse målsettingene ligger til grunn for strategi for
kvalitet, pasientsikkerhet og prioritering i regjeringens Nasjonale
helseplan (2007–2010). I strategien vektlegges blant annet følgende
virkemidler: Utvikling av grunndata og nøkkeldata/indikatorer på
de seks kjennetegnene ved god kvalitet, utarbeide nasjonale retningslinjer
og veiledere, etablere og videreutvikle nasjonale medisinske kvalitetsregistre
på viktige fagområder, fokus på pasientsikkerhet og etablering av en
nasjonal enhet for pasientsikkerhet, samt vurdere akkreditering/sertifisering
som nasjonalt virkemiddel for kvalitet.
På denne bakgrunn kan jeg ikke se at det foreløpig
er behov for en ny kvalitetsstrategi. Det er imidlertid behov for
kontinuerlig arbeid med de tiltak som er satt i gang.
Representantforslaget fremmer 5 innsatsområder
de mener må være med i en helhetlig kvalitetsstrategi. På alle disse
områdene pågår det i dag betydelig arbeid. Forslaget mangler imidlertid
to innsatsområder som regjeringen siste året har hatt fokus på.
Disse er pasientsikkerhet og å videreutvikle kvalitetsregistre og
helseregistre. Jeg mener at etablering av et helhetlig kvalitetssystem
er ett av flere elementer for å fremme pasientsikkerhet, og at etablering
av helseregistre med god datakvalitet er en forutsetning for kvalitetsindikatorarbeidet,
og også av vesentlig betydning i arbeidet med faglige retningslinjer
og som grunnlag for funksjonsfordeling mellom sykehus. Jeg vil utdype
dette nedenfor.
Jeg vil også peke på to lovforslag som for tiden er
ute til høring. Det ene er etableringen av et personidentifiserbart
hjerte- og karregister med tilhørende kvalitetsregistre. Det andre
er et forslag om endring i taushetspliktbestemmelsene i helsepersonelloven.
Forslaget innebærer at departementet får hjemmel til å fatte vedtak
om dispensasjon fra taushetsplikt slik at helseopplysninger også
kan brukes til kvalitetssikring og styring av helsetjenester og ikke
bare til forskning slik regelverket er i dag.
Representantene foreslår å innføre en ordning med
kvalitetssertifisering av alle norske sykehus og helseforetak, og
mener at dette vil sikre systematisk arbeid med å redusere feil,
slik at pasientene får tryggere og bedre helsetjenester. Nasjonalt
kunnskapssenter for helsetjenesten gjennomførte i 2006 en kunnskapsoppsummering
med sikte på å gjennomgå tilgjengelig vitenskapelig dokumentasjon
av effekt på kvalitet av ISO-sertifisering og akkreditering av sykehus (rapport
Nr.27-2006). Rapporten konkluderer med at vi mangler kunnskapsgrunnlag
for å kunne vurdere effekten av ISO-sertifisering og akkreditering.
Sertifisering og akkreditering er likevel utbredt
i mange land, og er blitt innført ved stadig flere sykehus og helseforetak
i Norge. Helse Sør-Øst RHF ser på ISO-sertifisering som et virkemiddel til
å oppfylle virksomhetenes krav til internkontroll, og en rekke sykehus
og helseforetak er i ferd med å sertifisere hele eller deler av
virksomheten. Sykehuset Asker og Bærum ble nylig det første offentlige
sykehuset i landet som har ISO-sertifisert alle sine kliniske avdelinger.
Helse Sør-Øst RHF har også etablert samarbeid med Norsk Akkreditering
med sikte på å utvikle en standard/veileder for akuttmottak.
Helsedirektoratet har i tildelingsbrevet for
2009 fått i oppdrag å gi en faglig vurdering av sertifisering/akkreditering
som nasjonalt virkemiddel for oppfølging av kvalitet. Målsettingen
med oppdraget er å få mer kunnskap om sertifisering og akkreditering
som grunnlag for å vurdere om sertifisering eller akkreditering
bør innføres som en ordning på nasjonalt nivå, eller om det fortsatt skal
være opp til virksomhetene selv å innføre dette.
Det pågår mye godt arbeid i helseforetakene
med etablering av nye systemer for kvalitetssikring og sertifisering.
Vi har ikke ennå nok kunnskap om erfaringene med sertifiseringsordninger
for sykehus. Helsedirektoratet skal vurdere om det vil være nyttig
å innføre en felles, nasjonal ordning med sertifisering. Jeg vil
derfor ikke etablere et bestemt system for sertifisering av alle
våre helseforetak nå.
Erfaringene med internkontroll og kunnskapsoppsummeringen
om sertifisering og akkreditering viser at det å innføre et kvalitetssystem ikke
i seg selv sikrer kvalitet og pasientsikkerhet. I tilsynsmeldingen
for 2008 påpeker Helsetilsynet at uønskede hendelser ofte er en
følge av uklare ansvarsforhold, sviktende kommunikasjon eller manglende
oppmerksomhet om systemets sårbarhet. Helsetilsynet påpeker flere faktorer
som må være til stede for å forhindre svikt:
Sykehusene må organiseres
slik at aktørene er i stand til å yte forsvarlig helsehjelp
Det må være en gjennomgående sikkerhetskultur i
organisasjonen
Det må etableres sikkerhetsbarrierer som
skal forhindre uønskede hendelser
Det må være en åpen kultur for analyse
og læring av hendelsene.
Oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene
understreker at det er et ledelsesansvar å sikre gode systemer for
pasientsikkerhet, og å skape en pasientsikkerhetskultur preget
av åpenhet om og trygghet til å melde fra om feil og uønskede hendelser
slik at en kan lære av hendelsene og forebygge liknende hendelser.
I 2007 ble Nasjonal enhet for pasientsikkerhet etablert. Enheten
har som formål å støtte opp om helsetjenestens arbeid med å registrere,
analysere, lære av og forebygge feil og uønskede hendelser. Enheten
har fått i oppdrag å forberede en pasientsikkerhetskampanje, med
planlagt oppstart i 2010. Målet med kampanjen er å redusere antall
feil og uønskede hendelser på utvalgte innsatsområder, men også
å legge grunnlaget for langsiktige positive ringvirkninger på kvalitet
og pasientsikkerhet generelt.
Våren 2008 besluttet regjeringen å opprette
et forprosjekt for et Nasjonalt helseregisterprosjekt. Forprosjektets
mål er å legge til rette for bedre utnyttelse og mer sikker håndtering
av data til de ulike registrenes formål. Særlig fokuserer arbeidet
på bedre utnyttelse til kvalitetsforbedring av helsetjenester og
pasientbehandling, forskning, helseovervåking, forebygging, administrasjon
og styring av helsetjenester. Forprosjektet er avgrenset til å gjelde
sentrale helseregistre og nasjonale medisinske kvalitetsregistre.
En sentral styringsgruppe ledes av Helse- og omsorgsdepartementet.
Nasjonalt folkehelseinstitutt er sekretariat. Forprosjektet skal
munne ut i et forslag til handlingsplan i mai 2009.
I statsbudsjettet for 2009 ble 32 millioner
kroner fra de regionale helseforetakenes inntektsramme øremerket
nasjonale medisinske kvalitetsregistre. En million kroner ble overført
til Helsedirektoratet for etablering av et nasjonalt nettverk mellom
sentrale aktører på registerområdet. De resterende midlene skal
brukes til å utvikle og implementere felles infrastruktur for nasjonale medisinske
kvalitetsregistre, inkludert registre innenfor kreftområdet. Det
er etablert et nasjonalt servicemiljø for kvalitetsregistre i Helse Nord,
mens Helse Midt-Norge har ansvar for å utvikle felles tekniske løsninger.
Norge har gjennom Kreftregisteret, med tilhørende
kvalitetsregistre, et unikt utgangspunkt for forskning på kreft.
Mens Kreftregisteret inneholder forekomst av alle krefttyper og
gir grunnlag for årsaksforskning og screeningbasert forskning, dokumenterer
et kvalitetsregister behandlingsforløpet til hver pasient innenfor
en sykdomskategori, til bruk i kvalitetsforbedring og klinisk forskning.
Som eksempel vil jeg nevne Colorectal-cancerregisteret (kvalitetsregister
for tykktarm- og endetarmskreft) som ble etablert etter at et prosjekt
i regi av Kreftregisteret på slutten av 1980-tallet avdekket store
forskjeller i behandlingsmetode mellom de 80 sykehusene som behandlet
tykk- og endetarmskreft. Data fra registeret har resultert i faglig nasjonalt
samarbeid om ny operasjonsmetode. Behandlingen av endetarmskreft
er nå blitt mer tilpasset den enkelte pasients sykdomstilstand, og
antallet behandlingsenheter var i 2007 nede i 29. Tilbakefallsprosenten
for pasientene er redusert fra 28 % til 9 %, og 5 års relativ overlevelse for
endetarmskreftpasienter har steget fra 50 % til 60 %. Eksempelet
viser hvordan kvalitetsregister bidrar til bedre metoder og bedre
funksjonsfordeling, med bedre overlevelse som resultat.
Jeg har i tildelingsbrevet til Helsedirektoratet
for 2009 gitt i oppdrag å fremme forslag til aktuelle nasjonale
kvalitetsindikatorer innenfor kreftområdet, med hovedvekt på resultatindikatorer.
Indikatorer som viser resultat av behandling, som dødelighet og
funksjon før og etter behandling, fordrer registre med god datakvalitet
og mulighet for å korrigere for ulik pasientsammensetning ved sykehus.
Kreftregisteret er et personidentifiserbart register uten samtykke. Datakvaliteten
i registeret er god, og registeret er tilnærmet komplett fordi det
inkluderer alle som har fått diagnosen kreft. Jeg mener at andre pasientgrupper
har rett på samme kvalitetssikring av behandlingen og muligheter for
forskning på sin sykdom som det kreftpasienter har. Jeg har for
tiden ute til høring et forslag om å etablere et nasjonalt register
over hjerte- og karlidelser med tilhørende kvalitetsregistre, etter
modell av Kreftregisteret. Hjerte- og karsykdommer er den største
gruppen folkesykdommer her i landet. Hjerteinfarkt er den vanligste
dødsårsaken i Norge, mens hjerneslag er den tredje hyppigste dødsårsaken og
den hyppigste årsaken til alvorlig funksjonshemming. Formålet med
hjerte- og karregisteret er å bidra til god kvalitet i behandlingen, forskning
på årsaker, og overvåkning av hjerte- og karlidelser i befolkningen.
I tillegg til etablering av hjerte- og karregister, er det behov
for å videreutvikle registrene som er etablert på andre fagområder
(eks. KOLS, diabetes) og behov for å etablere registre på fagområder
hvor det i dag ikke er registre (eks. psykisk helsevern, rus). Øremerking
av midler til nasjonale medisinske kvalitetsregistre og Nasjonalt
helseregisterprosjekt er starten på et langsiktig arbeid for å sikre
gode og nyttige helseregistre, som vil gi kunnskapsgrunnlaget vi
trenger for å sikre kvaliteten i helsetjenestene.
Representantene viser til arbeidet med kvalitetsindikatorer
for helsetjenesten i Danmark og Sverige. Til forskjell fra Norge
har Sverige og Danmark i mange år hatt pasientregistre og kvalitetsregistre
som ikke er basert på samtykke. Disse registrene dekker alle sykdomsområder
fra hjertesykdom og kreftsykdom til psykiske lidelser og arvelige
syndromer. Slike helseregistre betyr at våre naboland har et kunnskapsgrunnlag
som vi mangler i Norge, og dette er en absolutt forutsetning for
meningsfulle kvalitetsindikatorer.
Jeg har videre ute til høring et forslag om
endring i taushetspliktbestemmelsene i helsepersonelloven. Forslaget
innebærer at departementet får hjemmel til å fatte vedtak om dispensasjon
fra taushetsplikt slik at helseopplysninger også kan brukes til
kvalitetssikring og styring av helsetjenester og ikke bare til forskning
slik det er i dag.
Det er utfordrende å utvikle egnede resultatindikatorer
fordi det kan være andre faktorer enn selve behandlingen som påvirker
resultatet. Viktige forhold er alvorlighetsgraden av sykdommen,
andre samtidige sykdommer, alder, reiseavstand og tid til sykehus,
kodepraksis, datakvalitet mv. For denne type indikatorer er det
nødvendig å ha tilgang til helseregistre som inneholder personidentifiserbare
opplysninger (fødselsnummer) for å få kvalitetsindikatorer som gir
et sannferdig bilde av sykehusenes behandlingsresultater. Hvis
man ikke har denne typen helseregistre, må man nøye seg med informasjon
fra det enkelte sykehus. Dette vil gi et feilaktig bilde av kvaliteten
på behandlingen og gjør det umulig å sammenligne behandlingskvalitet
ved ulike sykehus. Hvis man ikke har informasjon om hele pasientforløpet,
på tvers av enheter og nivåer i helsetjenestene, vil sykehus som
sender de dårligste pasientene videre kunne framstå som om de har
høyere kvalitet. Likeledes kan regioner der en høyere andel av pasientene
dør før de kommer til sykehus, framstå med en tilsynelatende bedre
helsetjeneste fordi de som når fram til sykehus er friskere og dermed har
høyere sjanse for å overleve.
Helse- og omsorgsdepartementet ønsker flere nasjonale
kvalitetsindikatorer som viser resultat av behandling. Samlet sett
vil et personidentifiserbart NPR, etablering av nasjonale registre
på hjerte-kar-området og øvrige sykdomsområder, samt hjemmel til
å få utlevert helseopplysninger til kvalitetssikringsprosjekt, legge
grunnen for å kunne utvikle flere sykdomsspesifikke resultatindikatorer
som en del av det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 23. april 2009
Harald T. Nesvik |
Laila Dåvøy |
leder |
ordfører |