2.5 Kap. 575 Ressurskrevende tjenester - toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning (post 60)

2.5.1 Sammendrag

Formålet med bevilgningen er å sikre at tjenestemottakere som krever stor ressursinnsats fra det kommunale tjenesteapparat, får et best mulig tilbud, uavhengig av kommunens økonomiske situasjon. Med ressurskrevende tjenestemottaker menes en person med store hjelpebehov og som mottar omfattende helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Dette kan bl.a. gjelde personer med psykisk utviklingshemming, fysisk funksjonshemmede, personer med rusmiddelproblemer og mennesker med psykiske lidelser.

I 2009 får kommunene kompensert 85 pst. av egne netto lønnsutgifter utover innslagspunktet på kr 835 000. Kommunenes egenandel er 15 pst. for utgifter over innslagspunktet. I 2010 foreslås det at kommunene får kompensert 80 pst. av egne netto lønnsutgifter utover innslagspunktet på kr 865 000. Tilskuddsordningen gjelder for personer under 67 år.

Fylkesmennene er i retningslinjene for fordeling av skjønnstilskuddet for 2010 bedt om å ta hensyn til kommuner som har spesielt høye kostnader knyttet til særlig ressurskrevende tjenester, og hvor dette ikke fanges tilstrekkelig opp gjennom inntektssystemet og toppfinansieringsordningen.

Toppfinansieringstilskuddet for 2009 til de kommunene som tilfredsstilte kriteriene for tilskudd ble fordelt fra Helsedirektoratet i juli 2009. Det ble utbetalt 3 998 mill. kroner. Dette er en nominell økning på 1 030 mill. kroner sammenlignet med tilskuddet for 2008. I 2009 var 5 299 ressurskrevende tjenestemottakere omfattet av ordningen. Dette er en økning på 794 tjenestemottakere eller 17,6 pst. i forhold til 2008. I tillegg til økningen i antallet tjenestemottakere økte utgiftene utover innslagspunktet per tjenestemottaker nominelt med 14,6 pst.

Toppfinansieringstilskuddet for ressurskrevende tjenester er en overslagsbevilgning. Utbetalingene i 2009 er 713 mill. kroner høyere enn saldert budsjett 2009. Det vil bli fremmet forslag til tilleggsbevilgning for 2009 i løpet av høsten.

Det budsjetteres med 4 350 mill. kroner i 2010. Dette er en økning på 1 065 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2009. Forslaget til bevilgning for 2010 tar hensyn til at faktisk utbetalt tilskudd i 2009 er 3 998 mill. kroner, dvs. 713 mill. kroner høyere enn saldert budsjett. Det er lagt til grunn en økning i antall tjenestemottakere på 8,1 pst. og en reell vekst i utgifter per tjenestemottaker på 3,9 pst. i 2009. Dette er basert på den gjennomsnittlige årlige veksten i antallet tjenestemottakere og den gjennomsnittlige årlige realveksten i utgifter per mottaker for perioden 2004–2008. Kompensasjonsgraden foreslås redusert fra 85 pst. i 2009 til 80 pst. i 2010. Innslagspunktet foreslås justert opp med 3,6 pst. Dette er noe mer enn anslått prisvekst. Forslaget om justeringer av ordningen må sees i sammenheng med den sterke utgiftsveksten i ordningen.

Midler som utbetales i 2010 over statsbudsjettet, skal kommunene inntektsføre i sine regnskaper i 2009. Dette skyldes at kommunesektoren følger et annet regnskapsprinsipp enn staten. De foreslåtte innsparingene i toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester vil derfor ha budsjettvirkninger for kommunene i 2009.

2.5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er skuffet over Regjeringens forslag om å svekke toppfinansiering for ressurskrevende tjenester er. Disse medlemmer mener den foreslåtte svekkelsen vil gjøre det vanskeligere for kommunene å gi et godt tilbud til denne gruppen og samtidig straffe de som har etablert et godt tilbud. Disse medlemmer ønsker derfor å reversere den foreslåtte endringen, og på sikt endre innslagspunktet i denne finansieringsordningen til 400 000 kroner pr. bruker slik at den enkelte kommunes utgifter utover innslagspunktet legges til grunn for den statlige kompensasjonen. Dette gjøres trinnvis over en periode på flere år. I første omgang foreslås en økning av kompensasjonsgraden til 85 pst. med innslagspunkt på 700 000 kroner, som medfører en økning av bevilgningen på 673,2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti går inn for å beholde kompensasjonsgraden i refusjonsordningen for ressurskrevende brukere uendret på 85 pst. og kun øke innslagspunktet i tråd med budsjettets alminnelige prisregulering.

Dette medlem vil derfor foreslå at bevilgningen på kap. 575 post 60 settes til 4 650 mill. kroner, som er 300 mill. kroner høyere enn Regjeringens forslag.