Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen fremme en stortingsmelding
om norsk vannkraftpolitikk.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar Jarle
Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai
Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, mener
det i lys av klimautfordringene er viktig med en opprusting og utvidelse
av eksisterende vannkraftverk der det er hensiktsmessig. I tillegg
kan bygging av småkraftverk være ett godt energibidrag, der det
ligger til rette for det. Komiteen mener derfor en
skal legge til rette for realisering av miljømessig forsvarlige
vannkraftprosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har
merket seg den kraftige oppfinansieringen av NVE de siste årene.
Dette har ført til en markert styrking av saksbehandlingskapasiteten
i etaten, noe som vil gi gode resultater på lengre sikt.
Flertallet deler regjeringens
vurdering av at Norge trenger mer energi, ikke flere utredninger. Flertallet mener
det utføres et godt arbeid fra regjeringens side på dette området,
og mener av den grunn at ytterligere utredninger ikke er nødvendig.
Flertallet viser for øvrig til
brev fra statsråden av 28. april d.å., som er vedlagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til argumentene for en stortingsmelding om
norsk vannkraftpolitikk slik de fremkommer i Dokument 8:97 S (2009–2010). Disse
medlemmer mener det er for lettvint å avvise forslaget med
henvisning til at en stortingsmelding bare er byråkrati. Disse medlemmer viser
til at regjeringen utarbeider stortingsmeldinger om mangt og meget,
uten at man i de tilfellene omtaler det som unødvendig utredning.
Sågar Olje- og energidepartementet er i disse dager i prosess med
utarbeidelse av en stortingsmelding om petroleumspolitikk.
Disse medlemmer mener en stortingsmelding om
norsk vannkraftpolitikk er nødvendig av flere grunner. Det er ti
år siden regjeringen Stoltenberg I erklærte at tiden for store vannkraftutbygginger
er forbi. Med endrede forutsetninger bør Stortinget nå bruke anledningen
til å drøfte nye visjoner og begrensninger for vannkraft.
Disse medlemmer har store visjoner
om å videreutvikle Norge som energinasjon, og vannkraft bør etter disse
medlemmers syn ha en sentral rolle i dette arbeidet. Vannkraft
er den fremste energikilde i vårt kraftsystem. Det har vært en rivende
teknologisk utvikling de siste tiårene, og kraftbransjens holdninger
til miljø og ressursbruk har utviklet seg over tid.
Disse medlemmer viser til at
vannkraft står på utsiden av alle virkemidler Enova har fått av regjeringen.
Dette vil endre seg når en ordning med grønne sertifikater kommer
på plass. I tillegg har norsk leverandørindustri et stort potensial
i markeder utenfor Norge, men disse medlemmer mener
myndighetene bør legge bedre til rette for at denne industrien videreutvikler
seg med Norge som base. Da trengs et hjemmemarked og en kompetanseklynge.
Disse medlemmer er glad for de
små vannkraftprosjekter som kommer gjennom NVE-systemet og kan realiseres.
Dagens status quo-situasjon gir dog ingen grunn for at man skal lene
seg tilbake og hvile når potensialet er så mye større, både nasjonalt
og globalt.
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer forslaget
fra Dokument 8:97 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at målsettingene i klimaforliket
stiller store krav til endringer innen energipolitikken i årene
frem mot 2020 og 2050. Utfordringen for Norge og verden i årene
fremover er å opprettholde eller øke energiforsyningen i tråd med
etterspørselen, samtidig som utslippene fra energisektoren kuttes
til et minimum. Norge er allerede i dag en stor energinasjon med
betydelig produksjon av både fossil og fornybar energi. Potensialet
for økt produksjon av fornybar energi er enormt, noe som tilsier
at Norge i fremtiden bør bli en stor eksportør av ren energi til
Europa.
Disse medlemmer viser til at
energibruk er hovedårsaken til utslipp av klimagasser. Mesteparten
av klimagassutslippene er knyttet til forbrenning av fossil energi.
Skal Norge greie å redusere egne utslipp i tilstrekkelig grad må
det bygges opp alternativ energiforsyning. Det må satses sterkere
på utbygging av fornybar energiproduksjon, samtidig som overføringskapasiteten
i strømnettet må styrkes betydelig. Disse medlemmer mener
det nå først og fremst er behov for en helhetlig, nasjonal energi-
og klimahandlingsplan for perioden frem mot 2020 basert på målsettingene
i klimaforliket.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
vil være fornuftig med en stortingsmelding om norsk vannkraftpolitikk,
men ser gjerne at denne kommer i form av en helhetlig energimelding
som setter de ulike energikildene inn i en større sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av at vi utnytter
det potensial vi har innen vannkraft både gjennom opprustning av
eksisterende anlegg og gjennom nye prosjekter. Den teknologiske
utviklingen og økt kompetanse innenfor vannkraftutbygginger har
medført at langt flere prosjekter i dag fremstår som bærekraftige
i forhold til miljøhensyn. Selv om Norge hovedsakelig fremstår
som en netto-eksportør av elektrisitet, er vi i perioder avhengig av
tilførsel av elektrisk kraft fra utlandet. En økt satsing på vannkraftproduksjon
vil styrke vår kraftbalanse, samt gi økte muligheter for eksport og
bidra til arbeidsplasser og verdiskaping i mange lokalsamfunn. Disse
medlemmer peker på at norsk vannkraft vil være særlig verdifull
som regulerkraft i forhold til vindkraft på det europeiske kontinent. Disse
medlemmer mener at vannkraft er en fremtidsrettet energiproduksjon
også i et klimaperspektiv, og vil kunne erstatte mer forurensende
kilder.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber regjeringen fremme en stortingsmelding
om norsk vannkraftpolitikk.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:97 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Oskar Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll
og Ketil Solvik-Olsen om norsk vannkraftpolitikk – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 9. d.m. fra energi- og
miljøkomitéen vedrørende representantforslag nr 97 S (2009-2010)
fra stortingsrepresentantene Odd Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll
og Ketil Solvik-Olsen om norsk vannkraftpolitikk
For regjeringen står det sentralt å legge til
rette for en betydelig økning av vår fornybare energiproduksjon.
En bærekraftig utnyttelse av vannressursene er et viktig ledd i
denne satsingen. I lys av klimautfordringene vil opprusting og utvidelse
av eksisterende vannkraftverk kombinert med skånsom utbygging av
vassdrag være verdifulle bidrag.
Regjeringen legger til rette for realiseringen
av miljømessig forvarlige vannkraft-prosjekter. Gjennom utredninger
får vi fram de områder som trenger grundigere oppfølging av myndighetene.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har som vassdragsmyndighet
her til lands gjennomført og igangsatt en rekke studier og prosjekter
knyttet til opprusting og utvidelser av eksisterende vannkraftverk.
NVE har sørget for en kartlegging av barrierer og muligheter for opprusting
og utvidelser. NVE oppdaterer det teknisk/økonomiske potensialet,
og får gjennomført en studie av markedet for effekt i Europa. NVE
arbeider sammen med utvalgte kraftselskaper for å finne fram til
konkrete prosjekter som kan egne seg for effektkjøring.
Som representantene påpeker kan all kraftproduksjon
ha konsekvenser for natur og miljø. Det er viktig å fremskaffe økt
kunnskap om alle virkninger av fornybar energi, også mer kunnskap
om eksisterende og eventuelt endret bruk av vannkraften. Regjeringen
støtter bl.a. forskningssenteret for miljøvennlig energi, CEDREN,
som arbeider med å få frem mer kunnskap om bl.a. virkninger av effektkjøring, muligheter
for mer kraftproduksjon og mer laks mv. NVE får også utredet miljøkonsekvenser
av raske vannstandsendringer. Kunnskap om disse sammenhengene vil
bidra til at vannkraftressursene også framover kan forvaltes på
en måte som hensyntar viktige miljøverdier best mulig.
Representantene etterlyser en kartlegging av
det norske vannkraftpotensialet. NVE har ansvar for å ha oversikt
både over eksisterende kraftverk og potensial for nye prosjekter.
NVE fører statistikk over vannkraftpotensialet i Norge, og offentliggjør
årlig statistikk over hvilket energipotensial som er utbygd og vernet,
hvilke prosjekter som er under bygging og har fått konsesjon, eller
ligger i NVE til behandling.
NVEs konsesjonsbehandlingskapasitet de siste årene
er styrket betraktelig. I tråd med føringer i Prp. 1 S (2008-2009)
er vannkraftsøknader gitt høy prioritet i konsesjons-behandlingen.
Det er også gjennomført en rekke tiltak for å redusere og effektivisere
saksbehandlingstiden i NVE. Jeg forventer at de økte ressursene
til konsesjonsbehandling vil gi økt kapasitet og lavere saksbehandlingstid
etter hvert som forbedringene virker. Myndigheten til å gi konsesjon
for vannkraftverk under 10 MW ble delegert til NVE i 2004. Fra 1.1.2010
er myndigheten til å gi konsesjon for kraftutbygginger under 1 MW overført
til fylkeskommunene. Det vil være naturlig å vinne erfaringer av
dette arbeidet før ytterligere endringer gjennomføres.
Samtidig som myndighetene arbeider med rammevilkår
og utredninger, gis det tillatelser til en rekke nye vannkraftprosjekter.
I årene 2006-2009 er det gitt endelig konsesjon til en årlig produksjon
tilsvarende 3,4 TWh ny vannkraft. Av dette er om lag 2,1 TWh småkraft.
Det resterende er opprusting og utvidelse av eksisterende kraftverk
eller ny vannkraft over 10 MW. Om lag 3 TWh årlig produksjon er
satt i produksjon i samme periode, som er et tegn på at vannkraftprosjekter
i stor grad bygges ut.
Til grunn for vår vannkraftpolitikk ligger en
omfattende konsesjonsbehandling der konsesjonsmyndighetene foretar
en avveining av fordeler og ulemper av et vannkrafttiltak gjennom
en helhetlig vurdering. Her hensyntas allmenne interesser som miljø,
klima, kraftforsyningssikkerhet, landskap, friluftsliv, næringsutvikling
og lokalsamfunn. Over tid endrer vurderingen av de ulike hensyn
seg, og gjennom konsesjonsbehandlingen er det rom for å endre vektleggingen
i takt med samfunns-utviklingen og ny kunnskap om virkninger av
inngrep. Dette er bakgrunnen for at konsesjonsmyndighetene nå i
større grad enn tidligere tilpasser tiltaket og vilkårene av hensyn til
best mulig ressursutnyttelse ut fra miljøhensyn. La meg her som
eksempel vise til de krav som er innført om varierende minstevannføring over
året tilpasset den naturlige variasjonen i vassdragene.
I representantforslaget bes regjeringen fremme en
stortingsmelding om norsk vannkraftpolitikk. Som jeg har redegjort
for i dette svaret, gjør allerede regjeringen og vassdragsmyndighetene
en omfattende og betydelig innsats på alle de viktigste områdene
innenfor de konsesjonsrettslige rammer som Stortinget har lagt opp
til for å fremme norsk vannkraft. Jeg kan derfor ikke se at det
er rett med en egen stortingsmelding om vannkraftpolitikken nå.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 27. mai 2010
Erling Sande |
Tor-Arne Strøm |
leder |
ordfører |