Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppnevne et offentlig utvalg
til å utarbeide et forslag til en norsk samfunnskontrakt på områdene
helse, omsorg og sosiale tjenester. Et slikt utvalg bør representere myndighetene,
brukerorganisasjonene og et bredt spekter av private og private
ideelle helse- og omsorgsvirksomheter.
Resultatet av utvalgets arbeid fremlegges for Stortinget.»
Forslagsstillerne viser til at ideelle og frivillige organisasjoner
og stiftelser årlig utfører over 38 000 årsverk innen velferdsfeltet
i Norge med hovedvekt på helse- og omsorgssektoren. Det framholdes
at ideelle velferdsprodusenter historisk sett har vært pionerer
på en rekke helse- og omsorgsoppgaver som siden har blitt oppgaver for
velferdsstaten, og at samtidig som de ideelle aktørene er en integrert
del av det samlede offentlige tjenestetilbudet opptrer de også som
et alternativ og korrektiv til de offentlige institusjonene.
Forslagsstillerne ønsker at det etableres en
samfunnskontrakt for samspillet mellom offentlig sektor og ideell
sektor som definerer og forankrer en felles forståelse av på hvilke
områder offentlige myndigheter og ideell sektor har felles mål og
utfyllende roller, og hvilke prinsipper samarbeidet skal organiseres
etter for at man i størst mulig grad skal kunne nå de felles målene som
er satt for helse- og omsorgspolitikken.
Det vises til eksempler på avtaler mellom det
offentlige og frivillige fra Storbritannia, Danmark og Sverige.
Det vises videre til at en paraplyorganisasjon for ideelle organisasjoner
på europeisk nivå, European Council of Associations og General Interest
(CEDAG), arbeider for å utvikle et europeisk «charter for civil
dialogue», og at CEDAG har laget en oversikt over hvilke land som
har eller er i ferd med å utarbeide avtaler/samfunnskontrakter mellom
myndigheter og ideell sektor. Ifølge denne oversikten er det inngått
avtaler i bl.a. Frankrike, Estland, Irland og Latvia.
Forslagsstillerne har merket seg at KS har tatt initiativ
til å utvikle et «charter for samspill mellom det offentlige og
det frivillige Norge», og at HSH har tatt til orde for å oppnevne
et utvalg der bl.a. representanter fra regjeringen og HSH er med,
og hvor et bredt spekter av ideelle helse- og omsorgsvirksomheter
er representert.
Forslagsstillerne er opptatt av at en slik avtale kan
være starten på en prosess som kan skape flere møtepunkter og bedre
dialog mellom frivillig sektor og myndighetene. De mener også at
en slik samfunnskontrakt vil kunne være et viktig bidrag til å gi
ideell sektor større forutsigbarhet og kunne støtte framveksten
av et større mangfold av utførere og leverandører innen helse- og omsorgssektoren,
samt å sikre kvalitet, åpenhet og dialog.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å sikre en
selvstendig og uavhengig ideell sektor, og at dette er en viktig
garanti for demokrati og mangfold.
Forslagsstillerne påpeker at flere aktører og
bedre vilkår for ideelle organisasjoner vil gi større valgfrihet
og bedre kvalitet for pasienter og mottagere av helse- og sosiale
tjenester, og at en samfunnskontrakt kan være av vesentlig betydning
for å ta vare på og videreutvikle den kompetansen ideell sektor
besitter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Are Helseth, Espen Granberg Johnsen, Tove
Karoline Knutsen, Stein Erik Lauvås og Sonja Mandt, fra Fremskrittspartiet,
Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre,
lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk
Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, vil understreke
at en sterk og livskraftig frivillig sektor er av stor betydning
for samfunnet. Komiteen er enig om at det er viktig
å sikre en selvstendig og uavhengig ideell sektor, og at det er
en garanti for demokrati og mangfold. Komiteen vil
understreke at det er helt grunnleggende at sektoren er uavhengig og
ikke styres av offentlige myndigheter, at sektoren gis stabile og
forutsigbare rammevilkår, og at organisasjonene gis muligheter og
økonomisk handlingsrom. Komiteen vil peke på at de
frivillige organisasjonene og myndighetene har et felles ansvar
for å forvalte den ressursen frivillige organisasjoner og frivillig
innsats representerer i samfunnet.
Komiteen vil vise til Frivillighet
Norges høringsuttalelse der det slås fast at det er behov for en
helhetlig frivillighetspolitikk. Komiteen vil også
peke på HSHs ønske om at det settes i gang et arbeid som skaper
bred politisk forståelse for særlig ideell sektors egenskaper og utfordringer. Komiteen vil
videre peke på høringsuttalelse fra Kirkens Bymisjon Oslo der det
slås fast at det er behov for å løfte fram de ideelle organisasjonenes
rolle, kompetanse og særpreg og verdsette de muligheter ideelt organisert
virksomhet kan gi for videre utvikling av velferdsstaten. Komiteen vil
også peke på høringsuttalelsen fra N.K.S. og N.K.S. Kløverinstitusjoner
der det understrekes at det haster med å få til en tverrpolitisk
enighet om de tjenesteproduserende ideelle organisasjoners plass
i oppbyggingen av velferdsstaten.
Komiteen støtter forslagsstillernes
intensjoner når det gjelder å legge til rette for bedre dialog mellom
frivillig sektor og myndighetene, og skape større forutsigbarhet
for aktørene i sektoren. Komiteen er kjent med KS',
Frivillighet Norges og HSHs engasjement på feltet og tanker om utvalgsarbeid
og samfunnskontrakt. Komiteen mener at frivillig
og offentlig sektor i fellesskap bør utarbeide en avtale med overordnede prinsipper
og retningslinjer for å sikre en god samhandling mellom frivillig
og offentlig sektor. Underveis i prosessen bør også de kommersielle
aktørene holdes orientert om arbeidet. Komiteen viser
til at Frivillighet Norge har pekt på at trepartsmøtene mellom regjeringen, Frivillighet
Norge og KS kan danne et utgangspunkt for en slik prosess. Komiteen mener
det i tillegg er behov for at det raskt nedsettes en arbeidsgruppe
som vurderer særskilt vilkårene for ideelle og nonprofittbaserte
institusjoner med sikte på å løse de akutte problemstillingene som institusjonene
opplever.
Komiteen ber regjeringen vurdere
forslagene og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke behovet for et mangfold av tjenesteleverandører
for å kunne sikre brukerne av helse-, omsorgs- og sosiale tjenester
en større valgfrihet, samtidig som det kan bidra til å fremme bedre
kvalitet på tjenestene. Disse medlemmer viser til
at det er viktig å få på plass et godt samspill mellom det offentlige,
privat kommersiell sektor og ideell sektor for å sikre en god samfunnsutvikling. Forståelse
for og kunnskap om de ulike aktørenes rammebetingelser og samfunnsbidrag
er av stor betydning for demokratiutvikling, vitalisering, fornyelse
og kvalitetsheving av velferdstilbudene. Disse medlemmer viser
til at den ideelle sektoren ikke er en homogen masse. Noen baserer
seg i stor grad på innsats fra medlemmer og frivillige, mens andre
kan bygge sin drift på et verdigrunnlag og utføre sitt arbeid i
stor grad ved hjelp av fast ansatte kanskje med et lite innslag
av frivillighet, andre igjen kan fremstå som sterke talerør og opinionsdannere for
pasientgrupper samtidig som de tilbyr hjelp til disse gruppene.
Innenfor begrepet ideell sektor finner vi blant annet folkebevegelser,
stiftelser, trossamfunn, og foreninger. På samme måte er det også
et mangfold blant kommersielle aktører på disse områdene. Disse
medlemmer viser til at individet har rett til å kunne påvirke sin
hverdag i et demokrati. Et økt tilbud av ulike leverandører med
ulike løsninger er derfor et viktig bidrag til å bryte sosialt utenforskap. Kjente
rammebetingelser og forutsigbarhet er også viktige forutsetninger
for å skape innovasjon. Disse medlemmer har merket
seg at det har kommet signaler på at de ideelle tjenesteleverandørene
innen helse- og sosialsektoren kan være borte i løpet av 5–10 år
om det ikke nå blir tatt sentrale grep for å forhindre en slik utvikling,
og det er denne bekymring som danner bakteppet for Fremskrittspartiets
representantforslag.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn det haster med å få på plass en overenskomst som kan sikre
at vi ikke mister viktige tjenesteleverandører.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppnevne et offentlig utvalg
til å utarbeide et forslag til en norsk samfunnskontrakt på områdene
helse, omsorg og sosiale tjenester. Et slikt utvalg bør representere myndighetene,
brukerorganisasjonene og et bredt spekter av private og private
ideelle helse- og omsorgsvirksomheter.
Resultatet av utvalgets arbeid fremlegges for Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det haster å komme i gang med arbeidet, og
viser i den forbindelse til Fremskrittspartiets forslag til revidert
nasjonalbudsjett for 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at de første velferdsordningene i vårt
samfunn ble etablert av private organisasjoner, og ikke av staten.
De offentlige tjenestene har på mange områder overtatt ansvaret
for tjenester som tidligere var etablert og drevet av private. Slik disse
medlemmer ser det, er det positivt at private aktører fortsatt
driver helsetilbud og sosiale tjenester også innenfor rammen av
det offentlige tjenestetilbudet. Disse tilbudene bidrar til økt
mangfold, kvalitetsutvikling og god ressursbruk til beste for brukere
og samfunnet. Samtidig er det positivt at private aktører representerer
et alternativ og korrektiv til tjenester som drives i offentlig
regi, noe som stimulerer til konkurranse og utvikling av bedre tjenester.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Stortinget ber regjeringen oppnevne et offentlig utvalg
til å utarbeide et forslag til en norsk samfunnskontrakt på områdene
helse, omsorg og sosiale tjenester. Et slikt utvalg bør representere myndighetene,
brukerorganisasjonene og et bredt spekter av private og private
ideelle helse- og omsorgsvirksomheter.
Resultatet av utvalgets arbeid fremlegges for Stortinget.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:68 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Per Arne Olsen og
Kari Kjønaas Kjos om innføring av samfunnskontrakt for å bedre samspill
mellom offentlig sektor og ideell sektor – vedlegges protokollen
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 1. juni 2010
Bent Høie |
Laila Dåvøy |
leder |
ordfører |