Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppnevne et offentlig utvalg
til å utarbeide et forslag til en norsk samfunnskontrakt på områdene
helse, omsorg og sosiale tjenester. Et slikt utvalg bør representere myndighetene,
brukerorganisasjonene og et bredt spekter av private og private
ideelle helse- og omsorgsvirksomheter.
Resultatet av utvalgets arbeid fremlegges for Stortinget.»
Forslagsstillerne viser til at ideelle og frivillige organisasjoner
og stiftelser årlig utfører over 38 000 årsverk innen velferdsfeltet
i Norge med hovedvekt på helse- og omsorgssektoren. Det framholdes
at ideelle velferdsprodusenter historisk sett har vært pionerer
på en rekke helse- og omsorgsoppgaver som siden har blitt oppgaver for
velferdsstaten, og at samtidig som de ideelle aktørene er en integrert
del av det samlede offentlige tjenestetilbudet opptrer de også som
et alternativ og korrektiv til de offentlige institusjonene.
Forslagsstillerne ønsker at det etableres en
samfunnskontrakt for samspillet mellom offentlig sektor og ideell
sektor som definerer og forankrer en felles forståelse av på hvilke
områder offentlige myndigheter og ideell sektor har felles mål og
utfyllende roller, og hvilke prinsipper samarbeidet skal organiseres
etter for at man i størst mulig grad skal kunne nå de felles målene som
er satt for helse- og omsorgspolitikken.
Det vises til eksempler på avtaler mellom det
offentlige og frivillige fra Storbritannia, Danmark og Sverige.
Det vises videre til at en paraplyorganisasjon for ideelle organisasjoner
på europeisk nivå, European Council of Associations og General Interest
(CEDAG), arbeider for å utvikle et europeisk «charter for civil
dialogue», og at CEDAG har laget en oversikt over hvilke land som
har eller er i ferd med å utarbeide avtaler/samfunnskontrakter mellom
myndigheter og ideell sektor. Ifølge denne oversikten er det inngått
avtaler i bl.a. Frankrike, Estland, Irland og Latvia.
Forslagsstillerne har merket seg at KS har tatt initiativ
til å utvikle et «charter for samspill mellom det offentlige og
det frivillige Norge», og at HSH har tatt til orde for å oppnevne
et utvalg der bl.a. representanter fra regjeringen og HSH er med,
og hvor et bredt spekter av ideelle helse- og omsorgsvirksomheter
er representert.
Forslagsstillerne er opptatt av at en slik avtale kan
være starten på en prosess som kan skape flere møtepunkter og bedre
dialog mellom frivillig sektor og myndighetene. De mener også at
en slik samfunnskontrakt vil kunne være et viktig bidrag til å gi
ideell sektor større forutsigbarhet og kunne støtte framveksten
av et større mangfold av utførere og leverandører innen helse- og omsorgssektoren,
samt å sikre kvalitet, åpenhet og dialog.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å sikre en
selvstendig og uavhengig ideell sektor, og at dette er en viktig
garanti for demokrati og mangfold.
Forslagsstillerne påpeker at flere aktører og
bedre vilkår for ideelle organisasjoner vil gi større valgfrihet
og bedre kvalitet for pasienter og mottagere av helse- og sosiale
tjenester, og at en samfunnskontrakt kan være av vesentlig betydning
for å ta vare på og videreutvikle den kompetansen ideell sektor
besitter.