Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift
om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar Jarle
Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai
Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser
til representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik,
Oskar Jarle Grimstad, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å
oppheve forskrift om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at Rikspolitisk bestemmelse
for kjøpesentre trådte i kraft 1. juli 2008 og har en varighet på
inntil 10 år eller inntil den avløses av regionale planbestemmelser
i henhold til plan- og bygningsloven. Hensikten med forskriften
er å bidra til en mer bærekraftig og robust by- og tettstedsutvikling
og å begrense klimagassutslippene. Bestemmelsens funksjon er å sikre
at nasjonal politikk for kjøpesentre og stedsutvikling legges til
grunn ved utforming av regional politikk, og at de regionale planene
tas på alvor og følges opp i kommunal og regional planlegging for
kjøpesentre og stedsutvikling og ved behandling av enkeltsaker.
Flertallet viser til brev fra
statsråd Erik Solheim datert 27. april 2010, som er vedlagt, hvor han
viser til at denne rikspolitiske bestemmelsen er et virkemiddel
for å sikre bedre oppfølging av nasjonale og regionale mål og retningslinjer
for lokalisering av større kjøpesentre gjennom godkjente regionale
(del)planer. Hensikten er å oppnå en mer samordnet lokaliseringspolitikk
på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Dette gir større forutsigbarhet
for nabokommuner og utbyggere i deres planarbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre tillegger lokaldemokratiet stor betydning, og er
av den oppfatning at det er lokale folkevalgte som bør ha myndighet
i saker knyttet til lokale plan- og arealspørsmål. Disse medlemmer mener
kjøpesenterforskriften er en sentral overstyring av det lokale selvstyret. Disse
medlemmer er bekymret for at forskriften begrenser næringsfrihet
og næringsetablering. Videre mener disse medlemmer det
er et paradoks at forskriften vil legge til rette for sentrumsnær
handel, mens det samtidig er en målsetting å begrense bilbruk i
sentrumsnære strøk.
Disse medlemmer viser til brev
fra Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon, HSH, datert
21. mai 2010, som støtter forslaget – med den begrunnelse at «bestemmelsen
gir svekket økonomisk ressursutnyttelse for flere bransjer i handelen
og negative miljøkonsekvenser».
Disse medlemmer viser til at
rikspolitisk bestemmelse om kjøpesentre betyr at etablering eller
utvidelse av kjøpesentre bare kan skje i samsvar med godkjente fylkesplaner
eller fylkesdelplaner med retningslinjer for lokalisering av varehandel
og andre servicefunksjoner, og at disse planene blir juridisk bindende
slik at det blir forbud mot etablering i strid med plan. Videre
vil det for områder som ikke omfattes av godkjent plan, ikke være
tillatt å etablere kjøpesentre med over 3 000 m2 bruksareal eller
å utvide eksisterende sentre, slik at det samlede bruksareal overskrider
denne grensen. Dette forbudet vil også gjelde dersom en godkjent fylkesplan
eller fylkesdelplan blir helt eller delvis opphevet. Disse
medlemmer viser til at forbudet gjelder både dagligvarehandel
og faghandel, inklusive salg av plasskrevende varer.
Disse medlemmer ser positivt
på målsettingen om å styrke by- og tettstedsentre, samt legge til
rette for miljøvennlige transportvalg. Disse medlemmer mener
imidlertid at en statlig eller fylkeskommunal begrensning på etablering
eller utvidelse av kjøpesentre ikke er veien å gå for å nå en slik
målsetting. Undersøkelser fra bl.a. Sverige viser at selv med mange
etableringer av kjøpesentre utenfor bysentra, så har likevel bysentrene
opplevd økt handel.
Videre vil disse medlemmer peke
på at familiene ofte er avhengig av bil for å kunne transportere
varene hjem ved innkjøp av større volum. Mange foretrekker å gjøre
storhandel «alt på ett sted» i store kjøpesentre. Dette gir samlet
sett mindre bilbruk enn når en må kjøre til flere steder for å handle. Disse
medlemmer peker også på at en grense på 3 000 m2 vil føre til
at en vil få flere spredte etableringer rett under denne grensen,
og dermed føre til at det blir vanskeligere å få til gode løsninger
for kollektivtransport, det blir økt bilbruk og mer forurensning.
Disse medlemmer peker videre
på at kjøpesentrene utenfor de store byene også fungerer som et
priskorrektiv, som for forbrukerne er en viktig konkurrent i forhold
til dyrere konsepter og butikktyper i bysentrum, og at dette kommer forbrukerne
til gode.
Disse medlemmer mener at kommunene
er de rette til å tilrettelegge for og planlegge en bærekraftig
arealbruk innenfor sitt område. Dette gjelder også for etablering
av kjøpesentre kontra annen bruk av arealene. Disse medlemmer mener
at kommunene selv har den beste kunnskap om hva som er hensiktsmessig etablering
av kjøpesentre innenfor sine kommunegrenser. Disse medlemmer er
derfor imot statlige eller fylkeskommunale begrensninger på etablering
eller utvidelser av kjøpesentre.
Disse medlemmer har tillit til
at innbyggere i det enkelte lokalsamfunn er i stand til å fatte beslutninger
som vil gi det beste utgangspunkt for et godt liv for seg og sine. Disse
medlemmer vil derfor styrke det lokale selvstyret.
Disse medlemmer viser til Innst. O.
nr. 57 (2008–2009), der Fremskrittspartiet og Høyre gikk imot forslaget
om statlige planbestemmelser i plan- og bygningsloven.
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremsatt i Dokument 8:120 S (2009–2010).
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift
om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:120 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Oskar Jarle Grimstad,
Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å oppheve forskrift om rikspolitisk
bestemmelse for kjøpesentre – bifalles ikke.
Jeg viser til energi- og miljøkomiteens brev 27. april
2010 der det bes om departementets utredning mv. til representantforslag
120 S (2009–2010). Stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Jarle
Grimstad, Per Roar Bredvold og Torgeir Tredal foreslår å oppheve
forskrift om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre. Forslaget
lyder:
«Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift
om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre.»
Representantenes forslag er begrunnet med at forskriften
om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre svekker lokale folkevalgtes
myndighet i plan- og arealsaker og vanskeliggjør etablering og videreutvikling
av kjøpesentre.
Jeg setter stor pris på at landets politikere
har fokus på oppfølgingen av de forskrifter som har konsekvenser
for arealplanleggingen i Norge. Rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre
trådte i kraft 1. juli 2008 og har en varighet på inntil 10 år eller
inntil den avløses av regional planbestemmelse i henhold til plan-
og bygningsloven. Hensikten med forskriften er å bidra til en mer
bærekraftig og robust by- og tettstedsutvikling og å begrense klimagassutslippene.
Forskriften gjelder for hele landet.
Den rikspolitiske bestemmelsen er et virkemiddel
for å sikre bedre oppfølging av nasjonale og regionale mål og retningslinjer
for lokalisering av større kjøpesentre gjennom godkjente regionale
(del)planer. Hensikten er å oppnå en mer samordnet lokaliseringspolitikk
på tvers av kommune- og fylkesgrenser og å gi større forutsigbarhet
for nabokommuner og utbyggere.
Alle fylker, bortsett fra Hedmark, har godkjente fylkes(del)planer
med regionale bestemmelser for kjøpesentre og senterstruktur. I
Hedmark fylke er det vedtatt en slik plan som kun gjelder for Hamar-området.
Det betyr i realiteten at nesten hele landet er dekket av regionale
bestemmelser – bestemmelser som fanger opp intensjonene i den nasjonale
politikken og som samtidig er tilpasset den regionale og lokale
egenart.
De regionale planene er uten unntak utarbeidet
i et nært samarbeid mellom fylkeskommune, regional stat, kommuner
og næringslivet. Et slik bredt samarbeid borger for at retningslinjene
er forankret regionalt og lokalt og kan følges opp slik at det blir
en forutsigbarhet og likebehandling på tvers av fylkes- og kommunegrenser, noe
som er ønsket av næringslivet. Dette er viktig blant annet fordi
de fleste kjøpesenteretableringene skjer i regi av større kjeder,
enten det er kjøpesentra eller eiendomsutviklere.
Bestemmelsenes funksjon er å sikre at nasjonal politikk
for kjøpesentre og stedsutvikling legges til grunn ved utforming
av regional politikk og at de regionale planene tas på alvor og
følges opp i kommunal og regional planlegging for kjøpesentre og
stedsutvikling og ved behandling av enkeltsaker.
Jeg mener derfor at det er viktig at bestemmelsen opprettholdes.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 3. juni 2010
Erling Sande |
Eirin Kristin Sund |
leder |
ordfører |