Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove
Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 104 L (2009–2010)
om endringer i arbeidsmiljøloven (midlertidig ansettelse mv.).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at arbeidsmiljølovens
restriktive bestemmelser om midlertidige ansettelser er med på å
gi det norske arbeidslivet en særskilt kvalitet, både for arbeidsgiver
og arbeidstaker. Hovedregelen om fast ansettelse gir bedrifter og
virksomheter stabilitet gjennom en sterkere lojalitet fra arbeidstaker
til arbeidsgiver. For arbeidstaker gir fast ansettelse trygghet
for inntekt, mulighet til å anskaffe seg lån til bolig og forutsigbarhet
til å kunne planlegge for seg og sin familie. Flertallet vil
ikke akseptere at sårbare grupper på arbeidsmarkedet skal ha dårligere
beskyttelse enn andre arbeidstakere. Det er derfor nødvendig med
en presisering av regelverket.
Flertallet deler regjeringens ambisjon om å sikre
at flest mulig får en fast ansettelse etter dagens bestemmelser
i arbeidsmiljøloven. Det er ikke kunnskap nok om, eller nødvendig
respekt for gjeldende regler alle steder i arbeidslivet. For å skape
en sterkere bevissthet blant både arbeidsgiver og arbeidstaker er
innføringen av årlig drøftelsesplikt for arbeidsgiver et godt virkemiddel.
Flertallet vil peke på behov for å styrke arbeidstilsynets
kompetanse for å påse at arbeidsgiver følger opp sine forpliktelser
etter aktuelle lovbestemmelser. Dette er særlig viktig i de delene
av arbeidslivet hvor det er lav organisasjonsgrad blant de ansatte,
og således et misforhold i styrke mellom partene.
Flertallet mener at høyesterettsdommen av 7. mai
2009 hvor det blir gitt fradrag ved sykdom ved den såkalte 4-årsregelen
viser nødvendigheten av en presisering av dagens regelverk. Arbeidstakers
sykdom skal ikke føre til forskjellsbehandling. Regjeringen er opptatt
av å skape et mer inkluderende arbeidsliv. En slik presisering av
4-årsregelen er et viktig signal for arbeidslivet om hvordan det
skal være rom for mennesker som i perioder kan rammes av dårlig
helse.
Flertallet er opptatt av at omfanget av midlertidige
ansettelser ikke skal være større enn rimelig og nødvendig. Generelt
vil omfanget av midlertidige ansettelser, både i privat og offentlig
sektor, påvirkes blant annet av produksjonens og arbeidsoppgavenes karakter,
arbeidsgivernes holdninger til fast ansettelse, lovverket og praktiseringen
av dette. Flertallet ber regjeringen følge omfanget
av midlertidige ansettelser nøye, og ta egnede initiativ dersom
dette anses påkrevd. Flertallet vil understreke at
det ikke minst er opptatt av offentlig sektor i denne sammenheng.
Flertallet slutter seg til regjeringens foreslåtte endringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at bruken av midlertidige
ansettelser skal begrenses til relevante og nødvendige tilfeller der
både virksomheten og den ansatte ser seg tjent med dette.
Disse medlemmer viser til forslagene i Prop. 104 L
(2009–2010) der regjeringen blant annet legger vekt på å innføre
en ordning med plikt for arbeidsgiver til å drøfte virksomhetens
bruk av midlertidige ansettelser med de tillitsvalgte minste en
gang pr. år. Regjeringen ønsker med dette forslaget å øke bevisstheten
om virksomhetens bruk av midlertidig arbeidskraft. Disse
medlemmer vil peke på at virksomheter med tariffavtaler
allerede har bestemmelser etter Hovedavtalen i forhold til midlertidige ansettelser
som vil dekke dette behovet. Disse medlemmer er redd
for at et pålegg om drøftinger en gang i året vil gi mindre fleksibilitet
og kanskje hindre en naturlig diskusjon om slike spørsmål utenom
de årlige drøftelser. Disse medlemmer ser også at
et pålegg om ytterligere byråkratiske tiltak vil øke mange bedrifters
arbeidsbyrde og gjøre det vanskeligere å klare seg i et ellers tungt
marked. Det er etter disse medlemmers mening uheldig,
særlig i dagens marked med pågående finanskrise og vanskelige forhold
for mange små bedrifter, å øke byrdene og gjøre det vanskeligere
for virksomhetene å skaffe seg relevant arbeidskraft.
Ifølge ECON-rapport nr. 2009-112, Effekter av lovregulering av
stillingsvern og arbeidstid, som er utarbeidet for Arbeidsdepartementet,
er ECONs oppsummering at sterkere stillingsvern gir mindre gjennomstrømming
i arbeidsmarkedet, svakere produktivitetsvekst og lavere sysselsetting
blant utsatte grupper, men trolig gir mindre effekt på samlet sysselsetting.
Disse medlemmer er særlig opptatt av at grupper
som har vanskelig for å komme inn på arbeidsmarkedet skal få bedre
muligheter til å prøve seg i arbeidslivet og skaffe seg påkrevet
erfaring. Ved å vanskeliggjøre bruken av midlertidig arbeidskraft
er disse medlemmer redd for at for eksempel personer
med funksjonsnedsettelse, med innvandrerbakgrunn og helseproblemer
vil få sine muligheter til å prøve seg i arbeidslivet sterkt redusert.
Det finnes mange eksempler på at personer som har hatt vanskelig
for å komme i jobb har fått muligheter gjennom midlertidig ansettelse
der de har kunnet praktisere sine kunnskaper og evner, prøve seg
i et sosialt fellesskap og vise både seg selv og arbeidsgiveren
positiv og relevant innsats.
Disse medlemmer merker seg at fra departementet
er det kommet forslag om at Arbeidstilsynet skal få myndighet til
å føre tilsyn med at det gjennomføres drøftinger mellom arbeidsgiver
og de tillitsvalgte om bruken av midlertidig ansettelser. Arbeidstilsynet
skal få anledning til å bruke de virkemidler som er tilgjengelige
for å sikre at drøftelser blir gjennomført. Departementet mener
det må settes makt bak kravet om å gjennomføre drøftelser dersom det
skal virke.
Disse medlemmer ser det som unødvendig å innføre
ekstra byråkrati og tilleggsoppgaver for et tilsyn som har mange
viktige oppgaver som krever mye allerede. Samtidig blir det vanskelig
skjønnsmessig å ta hensyn til når, hvorledes og med hvem det skal
drøftes. Det vil være rom for ulike oppfatninger om hvorvidt drøftelsesplikten
er oppfylt og pålegg fra Arbeidstilsynet synes som et lite hensiktsmessig
virkemiddel.
Disse medlemmer oppfatter det tredje forslaget
dit hen at alt fravær ved beregning av ansettelsestid etter fireårsregelen
i arbeidsmiljøloven § 14-9 nytt ledd som at det ikke skal gjøres
fradag av noe fravær. Disse medlemmer viser til at
personer som går inn i et midlertidig arbeidsforhold ofte gjør dette
fordi det passer inn i deres livssituasjon, for eksempel at de planlegger
familieforøkelse eller ved at militærtjeneste er nær forestående.
Fleksibilitet er nettopp en av hovedgrunnene samt det å prøve seg innen
et yrke hvor man ikke er sikker på om en vil være i over tid. Disse
medlemmer mener det kan virke urimelig at arbeidsgiver vil,
i slike tilfeller, kunne bli pålagt betydelig ansvar for en arbeidstaker som
skulle dekke et midlertidig behov, men som mot slutten av oppdraget
går ut i permisjon og bidrar til at oppdraget blir lenger enn de
4 år som gir rett til fast ansettelse.
Disse medlemmer er av den oppfatning at korte
sykefravær i løpet av oppdragets varighet ikke skal trekkes fra
ved beregning av ansettelsesperioden.
Disse medlemmer vil påpeke at det i lovverket
gjøres et skille mellom fast ansettelse og midlertidig ansettelse,
gjennom at sistnevnte er tidsbestemt. Regjeringens forslag om at
fravær ikke skal føre til fradrag i ansettelsestid bidrar til å
utviske dette skillet, ved at tidsløpet forkortes. Det sentrale
hensynet bak fireårsregelen om at det viser at det er konstant behov
for arbeidskraften dersom arbeidstaker har vært i arbeid i fire
år i virksomheten, slår ikke til dersom arbeidstaker har hatt ett
eller flere langvarige fravær.
Disse medlemmer ønsker en generell forenkling
av regelverket for midlertidige ansettelser. Under regjeringen Bondevik
II ble det, med tilslutning fra Fremskrittspartiet, vedtatt en oppmykning
i reglene for midlertidige ansettelser, hvor det ble innført en
generell adgang til å benytte dette (samt en likestilling av privat
og offentlig sektor). Samtidig ble det lagt en streng varighetsbegrensning
på hvor lenge en kunne være midlertidig ansatt før dette utløste
rett til fast ansettelse, maksimalt 12 måneder etter den generelle
bestemmelsen. Andre arbeidstakere som har vært midlertidig ansatt
i mer enn fire år fikk også rett til fast ansettelse. Dette er etter disse
medlemmers vurdering riktigere fremgangsmåte enn det som
foreslås av regjeringen, da dette både gir et mer reelt vern for
midlertidig ansatte – gjennom strengere varighetsbegrensning – samtidig
som det også styrker næringslivets adgang til å benytte slik arbeidskraft.
I et slikt regime vil heller ikke problemstillingene om fravær i
forhold til ansettelsestid være like synlige.