Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dagens modell for finansie-ringen av kommunesektoren er lite hensiktsmessig. Modellen
sikrer verken likeverdige tilbud, tilstrekkelig omfang og kvalitet
på tjenestene eller nødvendig økonomisk forutsigbarhet. Disse
medlemmer ønsker at staten skal ta over det finansielle
ansvaret for grunnleggende velferdstilbud som skole, eldre og pleie. Disse medlemmer er
gjentatte ganger blitt nedstemt i Stortinget når de har foreslått
dette og må derfor ta utgangspunkt i dagens finansieringssystem i
budsjettbehandlingen, selv om dette er systemer vi ønsker å endre. Disse
medlemmer vil i denne forbindelse vise til Fremskrittspartiets forslag
og merknader om ønskede endringer i finansieringssystemet fremmet
i Innst. 2 S (2010–2011).
Disse medlemmer registrerer at
det er langt fra Soria Moria til den hverdagen mange folkevalgte,
og ikke minst innbyggerne, i Kommune-Norge opplever. Skolebarn og
eldre blir i dag utsatt for uverdige prioriteringer, og i mange
kommunestyrer må lokalpolitikere prioritere mellom eldre og barn.
Ofte ender begge opp som tapere. Disse medlemmer har
merket seg at et betydelig antall kommuner leverer negative driftsresultat
og stadig flere kommuner står i fare for å havne på ROBEK-listen. Disse
medlemmer mener det er liten tvil om at kommunesektoren står
foran en svært krevende situasjon. Økte kostnader og flere oppgaver
spiser i stor grad opp den foreslåtte økningen fra regjeringen og
gir lite igjen til de grunnleggende velferdstjenestene som har et
stort behov for styrking.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i de siste fem årene har foreslått en styrking av
kommunenes økonomi med over 10 mrd. kroner mer enn regjeringen.
For 2011 ønsker disse medlemmer å gi kommunesektoren
styrket økonomisk handlingsrom og viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett der det er lagt inn en økning på 3,7 mrd.
kroner utover regjeringens forslag. I dette ligger blant annet et øremerket
tilskudd til eldreomsorgen med 2,0 mrd. kroner, 1,0 mrd. kroner
i økte, frie midler til kommunene og 700 mill. kroner utover regjeringens
forslag til toppfinansieringsordningen til ressurskrevende tjenester.
Dessuten videreføres barnehagetilskuddet i sin nåværende øremerkede
form og tas ut av rammetilskuddet.
Disse medlemmer peker på at Fremskrittspartiet
i mange år har foreslått å redusere antall forvaltningsnivåer i
Norge fra tre til to, noe som medfører en avvikling av fylkeskommunen.
Fylkeskommunen fremstår som et dyrt og unødvendig forvaltningsnivå
uten nevneverdig legitimitet i befolkningen, og derfor vil disse
medlemmer at oppgavene som i dag ligger i fylkeskommunene
fordeles mellom stat, kommune og privat sektor. Disse medlemmer ønsker
en reduksjon i overføringene til fylkeskommunene på 500 mill. kroner,
og forventer at denne reduksjonen foretas i de administrative kostnadene
til driften av fylkeskommunene.
Disse medlemmer foreslår også
kutt i driftsutgiftene til fylkesmannsembetene som følge av at de
på sikt ønsker å erstatte disse embetene med en forvaltningsdomstol
samt forenkle mye av dagens lovverk.
Disse medlemmer mener det er
en svakhet med dagens kostnadsnøkler at det ikke finnes et kriterium
som sikrer kompensasjon til kommuner som ikke har vegforbindelse
med nabokommuner. Disse medlemmer mener at dagens inntektssystem
ikke fanger opp at en kommune ikke er landfast, mens det at deler
av en kommune ikke er landfast, blir ivaretatt gjennom de tre reiseavstandskriteriene.
De kommunene dette gjelder har større utgifter på mange felt siden
de ikke kan samarbeide interkommunalt grunnet ferjestrekning. Dette
gjelder områder som legevakt, brannvern osv. I dagens kostnadsnøkler
er det tre kriterier som går på reiseavstand, men alle disse gjelder
forholdet internt i en kommune og ikke nærheten til nabokommunene.
Disse medlemmer mener at kostnadsnøk-lene ikke
bare må se på forholdene internt i en kommune, men også hvorledes
kommunen har mulighet å samarbeide med andre om tjenester.
Disse medlemmer mener at denne
problemstillingen bør vurderes i forbindelse med kommuneproposisjonen
2012 ved at gjeldende distriktspolitiske virkemidler utvides til
også å omfatte disse kommunene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen se på situasjonen
til kommuner uten fastlandsforbindelse og vurdere nye kostnadsnøkler
for utgiftsutjevning som fremlegges i forbindelse med kommuneproposisjonen
for 2012.»
Disse medlemmer viser
til at kommunene gjennom flere år har fått erfare en markert utgiftsvekst
når det gjelder personer med behov for ressurskrevende tjenester.
Kommunene opplever komplekse situasjoner der omfattende pleie- og
omsorgsbehov fører til at ressursene blir strukket svært langt. Disse
medlemmer har merket seg at økningen i antall personer under
67 år som mottar slike tjenester, og deres omsorgsbehov har økt
kraftig. Disse medlemmer ønsker at personer med behov
for ressurskrevende tjenester får disse utført av kompetente og
engasjerte omsorgsarbeidere. Derfor foreslår disse medlemmer en
økning i bevilgningene til toppfinansieringsordningen for ressurskrevende
tjenester i kombinasjon med at man samtidig styrker kommunenes økonomi med
øremerkede midler til å styrke eldreomsorgen, for å sikre både de
over og de under 67 år et faglig forsvarlig tilbud.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i statsbudsjettet
for 2010 vedtok å svekke toppfinansieringen for ressurskrevende
tjenester ved at kompenseringssatsen ble redusert fra 85 pst. til 80
pst., og at innslagspunktet ble hevet vesentlig mer enn lønns- og
prisstigning skulle tilsi. Disse medlemmer viser
til at denne svekkelsen har gjort det vanskeligere for kommunene
å gi et godt tilbud til denne gruppen.
Disse medlemmer ønsker å reversere
dette vedtaket og viser til sitt alternative statsbudsjett der det
foreslås en økning av kompensasjonsgraden fra 80 til 85 pst. Disse
medlemmer vil også styrke ordningen ytterligere gjennom
å redusere innslagspunktet fra kr 895 000 til kr 800 000 pr. bruker.
På sikt ønsker disse medlemmer å senke innslagspunktet
i denne finansieringsordningen til 400 000 kroner og vil gjøre dette
trinnvis over en periode på flere år. Disse medlemmer har
satt av en økt bevilgning på 700 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag for å dekke dette, og vil følge opp med ytterligere midler
i revidert nasjonalbudsjett dersom etterspørselen etter disse tjenestene
tilsier det.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen med bakgrunn i vedtak om forvaltningsreformen overførte
over 17 000 km øvrige riksveier til fylkene 1. januar 2010. Disse
medlemmer vil videre påpeke at disse medlemmer var imot flertallets
vedtak om overføring av ansvaret for øvrige riksveier fra staten
til fylkeskommunen og viser til sine merknader til forvaltningsreformen
i Innst. S nr. 166 (2006–2007), jf. St.meld. nr. 12 (2006–2007),
samt i Innst. O. nr. 30 (2008–2009), jf. Ot.prp. nr. 10 (2008–2009)
om lov om endringer i forvaltningslovgivningen mv. Disse
medlemmer mener staten fraskriver seg ansvar ved å overføre
øvrige riksveier med et betydelig vedlikeholdsetterslep, uten å
følge opp med tilstrekkelige økonomiske midler for å håndtere dette. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag til alternativt
statsbudsjett for 2011, som inneholder 6 198 mill. kroner ekstra
i investeringsramme gjennom rentekompensasjonsordningen i statsbudsjettets kap.
1320 post 61 om rentekompensasjon til transporttiltak i fylkene. Disse
medlemmer vil videre vise til at Fremskrittspartiets forslag
til alternativt statsbudsjett for 2011 inneholder et utenlandsbudsjett
der det er satt av 1 mrd. kroner til fylkesveiene. Disse
medlemmer følger derved opp sitt eget forslag til Nasjonal
transportplan i Innst. S. nr. 300 (2008–2009).
Disse medlemmer vil
videre vise til at disse medlemmer var imot overføring av fagskolene til
fylkeskommunen og viser til sine merknader og forslag i Innst. O.
nr. 89 (2006–2007), jf. Ot.prp. nr. 39 (2006–2007).
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at fagskoleutdanning skal kunne følge dynamikken
i næringslivet og dets skiftende behov, og mener det er viktig å
sikre fagskolene en god finansieringsordning. Disse medlemmer er
opptatt av å sikre et godt fagskolemiljø med forutsigbare økonomiske
rammer, og vil på bakgrunn av dette øremerke midler til dette formålet
i ny post på 115 mill. kroner.
Disse medlemmer mener
utviklingen med frafall i skolen er bekymringsfull. Disse
medlemmer registrerer at de største ufordringene knyttet
til frafall ligger i yrkesfaglig utdanning. For elever som starter
på yrkesfag med forventninger om læreplass etter de to første årene,
er faren for frafall enda større om læreplass ikke er tilgjengelig. Disse
medlemmer mener at arbeidet med å framskaffe flere lærlingplasser
må prioriteres. Det må gjøres mer attraktivt å ta inn lærlinger,
slik at elevenes rett til fullførelse av sin videregående utdanning
innen yrkesfag styrkes.
Disse medlemmer fremmer med dette
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede hvordan man kan
sikre et tilstrekkelig antall lærlingplasser, og legge frem sak
om dette for Stortinget senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2011.»
Disse medlemmer ønsker at kommunene skal
få større frihet til å bestemme hvor mye innbyggerne skal betale
i kommunal inntektsskatt, etter at staten har dekket kostnader knyttet
til grunnleggende velferdstjenester. Fritt kommunalt skattøre innebærer
blant annet at ulike kommuner og deres innbyggere får langt større påvirkningsmulighet
når det gjelder skattenivå enn i dag. Disse medlemmer mener
innbyggernes interesse for lokalpolitikken vil kunne øke markant
med fritt skattøre, og rekrutteringsgrunnlaget til aktiv lokalpolitisk
deltagelse vil bli vesentlig styrket. Disse medlemmer ser også
på fritt kommunalt skattøre som et ledd i få større konkurranse
mellom kommunene om arbeidskraft, næringsvirksomhet og investeringer.
Disse medlemmer har
gjennom en årrekke satt fokus på behovet for fornyelse og avbyråkratisering
av Norge. Disse medlemmer har gjentatte ganger fremmet
en rekke forslag om økt konkurranseutsetting, utfordringsrett, reduksjon
av rapporteringskrav og skjemavelde. Offentlig sektor handler tjenester
og varer for om lag 300 mrd. kroner hvert år, og disse medlemmer mener
det ligger et stort potensial for innsparinger gjennom å ta i bruk
flere elektroniske verktøy og med det synliggjøre det offentliges
forespørsler for flere mulige leverandører. Til tross for at det
har vært en utvikling på dette området de siste årene, mener disse
medlemmer utviklingen bør gå raskere. Disse medlemmer foreslår
derfor at det stilles krav til kommunesektoren om å ta i bruk elektroniske konkurransegjennomføringsverktøy
(KGV) i løpet av 2011, gjennom at deler av innbyggertilskuddet vurderes
holdt tilbake dersom det ikke følges opp.
Disse medlemmer er
tilfreds med at regjeringen i statsbudsjettet for 2011 foreslår
å bevilge penger til forebygging av den negative utvikling i levekårsutfordringer. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i budsjettforslaget foreslår å
videreføre satsingen i Groruddalen. Disse medlemmer er
glad for at regjeringen foreslår et områdeløft på 3 mill. kroner
i Bergen kommune, men påpeker samtidig at også andre byer opplever
de samme utfordringene som gjenspeiler seg i Groruddalen og deler
av Bergen. Etter disse medlemmers syn burde det også
blitt bevilget tilsvarende midler til andre byer, etter de samme
kriteriene som for Groruddalen-satsingen. Disse medlemmer vil
derfor oppfordre regjeringen til å komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 med forslag
om også å bevilge penger til andre norske byer som har tilsvarende
utfordringer som Groruddalen har.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til disse medlemmers merknader til hvert enkelt budsjettkapittel.
Disse medlemmer var
imot innføringen av suppleringsstønad for innvandrere uten opptjente
pensjonsrettigheter, jf. Innst. O. nr. 56 (2004–2005), Ot.prp. nr.
14 (2004–2005), Besl. O. nr. 49 (2004–2005).
Disse medlemmer mener innbyggere
uten opptjente pensjonsrettigheter ikke skal ha særskilte ordninger,
men må forholde seg til sosiale ytelser slik øvrige innbyggere må
ved manglende arbeids- eller pensjonsinntekter. Disse medlemmer mener
denne ordningen må avvikles og posten overføres til kommunene gjennom
innbyggertilskuddet for å veie opp behovet for økte utbetalinger
til sosialhjelp.
Disse medlemmer viser til merknad
vedrørende kap. 667 Supplerende stønad til personer over 67 år,
fra Fremskrittspartiets fraksjon i arbeids- og sosialkomiteen i
Innst. 15 S (2010–2011) og til Fremskrittspartiets alternative budsjett
for 2011 hvor kap. 667 post 70 er redusert med 380 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å oppheve lov om supplerande stønad til personar med
kort butid i Noreg.»
Disse medlemmer har
merket seg at hovedaktiviteten i Sykehuset Østfold planlegges flyttet
fra Fredrikstad til nybygg i Sarpsborg. Fredrikstad står derfor
overfor store endringsutfordringer som det er urimelig at lokalsamfunnet og
kommunen kan bære alene.
Disse medlemmer ber departementet
kartlegge konsekvenser av flyttingen og anbefale tiltak for å sikre
langsiktig bærekraftig næringsutvikling i samarbeid med kommunen
og næringslivets representanter.