I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen raskt, og innen
utgangen av vårsesjonen 2011, ha utarbeidet og fremlagt en egen
handlingsplan for bygging av krysningsspor på 600 meters lengde
på egnede strekninger, og andre tiltak som kan bedre godskapasiteten
på jernbanen.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, har merket seg kommentarer fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden til forslaget, gitt i brev datert 24. august 2010,
som vedlegges. Komiteen har merket seg statsrådens
konklusjon:
«Jeg ser derfor ikke behov for å igangsette et arbeid
med en egen handlingsplan for kryssingsspor og tiltak for økt gods
på jernbane nå — atskilt fra det øvrige planarbeidet knyttet til
oppfølging av NTP 2010-2019 og utarbeidelse av NTP 2014-2023. Jernbaneverket
legger opp til at arbeidet med videreutvikling av strategier og program
for kapasitetsøkende tiltak for godstransport inngår som en del
av arbeidet med NTP 2014-2023 med videre detaljering i Jernbaneverkets
handlingsprogram.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil peke på at jernbanen er en rasjonell
og miljøvennlig transportform, og at jernbanen gjennom å avlaste
godstransporten på veinettet bidrar til å øke sikkerheten og tryggheten
til trafikantene på veiene. Det må være et klart mål å få mer av
godset som ankommer på kjøl til å videretransporteres med tog, heller
enn bil, for transport til endelig mål.
Flertallet mener utbygging av
en konkurransedyktig jernbane for miljøvennlig og ressurssparende
gods- og persontrafikk må være en viktig nasjonal oppgave i de kommende årene. Flertallet vil
understreke at jernbanen må ha en sentral rolle i klimasatsingen. Flertallet viser
til klimaforliket der partene er enige om å fortsette styrkingen
av jernbanen, spesielt i befolkningstette områder og på strekninger
med mye godstransport. Bygging av kryssingsspor på 600 meters lengde
på egnede strekninger vil styrke jernbanens konkurransekraft i godsmarkedet,
og vil være et viktig bidrag for å redusere utslippene fra transportsektoren.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
videre merket seg svar på spørsmål til Samferdselsdepartementet
om det er mulig å forsere gjennomføring av planlagte tiltak for
å bygge ut hhv. kryssingsspor og andre kapasitetssøkende tiltak
innenfor programområdet «Kapasitetsøkende tiltak» i Jernbaneverkets handlingsprogram
for perioden 2010–2019 fra andre til første del, jf. svar gitt i
brev datert 19. oktober 2010. Med bakgrunn i opplysninger gitt i
dette brevet fremmer dette flertallet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen raskt, og innen utgangen
av vårsesjonen 2011, ha utarbeidet og fremlagt en egen handlingsplan
for bygging av kryssingsspor på 600 meters lengde på egnede strekninger,
og andre tiltak som kan bedre godskapasiteten på jernbanen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det foreligger en strategi for økt kapasitet på godstransport, inklusive
nye kryssingsspor. Strategien er fulgt opp i Jernbaneverkets handlingsplan
2010–2019, og ble behandlet i Stortinget i forbindelse med St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 (NTP), jf. Innst. S.
nr. 300 (2008–2009). Målet er en dobling av godskapasiteten på jernbane
i planperioden. For tiden foregår det anleggsarbeider på flere kryssingsspor,
og flere er under planlegging. Disse medlemmer deler
departementets syn på at det ikke er behov for å igangsette et arbeid
med en egen handlingsplan for kryssingsspor atskilt fra det øvrige
planarbeidet knyttet til oppfølging av NTP 2010–2019 og utarbeidelse
av NTP 2014–2023. Disse medlemmer viser til det vedlikeholds-
og fornyelsesarbeidet som nå pågår, og regjeringens tydelige prioritering
av dette i budsjettforslaget for 2011. Dette er viktig for økt regularitet
og punktlighet på jernbanen. Disse medlemmer vil
peke på at vedlikehold og fornyelse også er avgjørende for å få
på plass en ny ruteplan så raskt som mulig. Disse medlemmer mener
at tiltak for snarest å få i gang ruteplan 2012 trolig er mer presserende
enn en forsering av den allerede offensive planen for økt godskapasitet.
Disse medlemmer foreslår:
«Dokument 8:153 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Haller-aker, Ingjerd Schou,
Lars Myraune og Svein Harberg om handlingsplan for krysningsspor
og tiltak for økt kapasitet av gods på norsk jernbane – bifalles
ikke.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative NTP 2010–2019; der det er foreslått
en investeringsramme for kap. 1350 Jernbaneverket på 60 mrd. kroner
i tillegg til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag fremsatt i forbindelse med trontaledebatten
4. oktober 2010:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen,
Jernbaneverket og Kystverket blir omdannet til statlige foretak
og at disse foretakene får anledning til å ta opp statlige lån med
lav rente for å gjennomføre nødvendige investeringer i infrastruktur.»
Disse medlemmer viser til at
forslaget kun fikk tilslutning fra Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer vil med disse
to henvisningene understreke at Fremskrittspartiet foreslår storsatsing
for å modernisere dagens jernbane og med tilhørende finansielle
verktøy. Disse medlemmer registrerer at de øvrige partiene
ser ut til å prioritere utredning og bygging av et helt nytt jernbanekonsept
i Norge fremfor opprustning, oppgradering og modernisering av dagens
jernbane.
Disse medlemmer slutter seg til
forslag om en egen handlingsplan for bygging av kryssingsspor, men
legger til grunn at en slik plan også omfatter avklart finansiering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg de store problemene
knyttet til manglende vedlikehold av jernbanenettet, og de problemene
det skaper for fremføring av gods- og persontrafikk. Derfor er det
viktig å få til en rask opptrapping av kapasiteten.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative transportplan der det er foreslått at det
må satses på kryssingsspor på de strekningene hvor det haster mest.
Dette er særlig viktig på Intercity-strekningene.
Disse medlemmer viser også til
Høyres alternative transportplan der det foreslås å omgjøre Jernbaneverket
til to aksjeselskap. Som aksjeselskap vil de to nye selskapene som
Jernbaneverket deles inn i, stå fritt til å ta opp lån, og de vil stå
langt friere i sine prioriteringer enn i dag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti en rekke ganger,
jf. også Budsjett-innst. S I (2008–2009), har foreslått å modernisere
Jernbaneverket ved å omdanne etaten til statlig foretak. En omorganisering
der Jernbaneverket får en friere og mer selvstendig rolle, vil etter dette
medlems mening være et riktig grep for mer effektiv og rasjonell
satsing på jernbanen.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet:
Forslag 1
Dokument 8:153 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Øyvind Haller-aker, Ingjerd Schou,
Lars Myraune og Svein Harberg om handlingsplan for krysningsspor
og tiltak for økt kapasitet av gods på norsk jernbane – bifalles
ikke.
Komiteens tilråding fremmes av Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber regjeringen raskt, og innen
utgangen av vårsesjonen 2011, ha utarbeidet og fremlagt en egen
handlingsplan for bygging av kryssingsspor på 600 meters lengde
på egnede strekninger, og andre tiltak som kan bedre godskapasiteten
på jernbanen.
Jeg viser til Representantskapsforslag, dok 8:153
S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Øyvind Halleraker, Ingjerd
Schou, Lars Myraune og Svein Harberg oversendt til Samferdselsdepartementet
for uttalelse i brev av 17. juni 2010. I dok 8: 153 foreslås at:
«Stortinget ber regjeringen raskt, og innen utgangen av vårsesjonen
2011, ha utarbeidet og framlagt en egen handlingsplan for bygging
av krysningsspor på 600 meters lengde på egnede strekninger, og
andre tiltak som kan bedre godskapasiteten på jernbanen.»
Samferdselsdepartementet vil få gi følgende
uttalelse i saken:
I forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) 2010-2019,
jf. St.meld. nr. 16 (2008-2009), la regjeringen fram sine planer
for satsing på godstransport på jernbane.
Regjeringen ønsker at en størst mulig del av
veksten i de lange godstransportene skal skje på bane eller sjø.
For jernbanens del er det regjeringens siktemål at det skal tilbys
en transportkapasitet for kombitransporter på bane, der jernbanen har
sine særlige fortrinn, som dekker markedets etterspørsel på kort
og lang sikt. Innen planperiodens utløp legges det opp til en tilnærmet dobling
av kapasiteten på hovedstrekningene. Øvrig godstransport på bane
vil i betydelig grad nyte godt av den kapasitetsutvidelse som bygges ut
for kombitransporten.
På denne bakgrunn la regjeringen fram en godsstrategi
med følgende hovedelementer:
Det skal legges
til rette for en tilnærmet dobling av godskapasiteten på jernbanen
innen planperiodens utløp.
Utvikling av økt kapasitet for containertransport på
bane vil ha hovedprioritet.
Det skal legges til rette for framføring
av 600 m lange godstog.
Det skal kapasitetsmessig være balanse
mellom kapasitet i endepunktsterminalene og på strekningen mellom
disse.
Strekningen Oslo – Stavanger prioriteres
først, deretter Oslo – Bergen og Oslo – Trondheim.
Disse prioriteringene er fulgt opp i Jernbaneverkets
(foreløpige) handlingsprogram for perioden 2010-2019. Grunnlaget
for tiltak og prioriteringer er bl.a. å finne i Jernbaneverkets
strategidokument «Godstransport på bane» som ble utarbeidet på oppdrag
fra Samferdselsdepartementet og lagt fram i november 2007.
For tiden pågår anleggsarbeider for kryssingsspor
på Ualand og Nodeland (Sørlandsbanen), Jensrud (Gjøvikbanen), Vålåsjø (Dovrebanen)
og Straumsnes (Ofotbanen). Det pågår for øvrig planlegging av nye
kryssingsspor på Vigrestad, Ogna, Nærbø og Bryne på Sørlandsbanen,
Ygre/Vieren på Bergensbanen, Movatn og Harestua på Gjøvikbanen,
Frogner på Hovedbanen, ett kryssingsspor (Sukkertoppen) mellom Dunderland
og Lønsdal på Nordlandsbanen samt ett kryssingsspor mellom Sarpsborg og
Ingedal på Østfoldbanen. Planlegging og prosjektering av forlengelser
av andre kryssingsspor gjennomføres også for andre strekninger i
tråd med den strategien som er lagt. Innenfor programområdet «Kapasitetsøkende tiltak»
er følgende prosjekter (ut over satsing på kryssingsspor) planlagt
ferdigstilt i 2010; Halden driftsbanegård, oppgradering av banestrømforsyningen
på Ofotbanen, Langemyr godsterminal i Kristiansand, sportilpasning
mv Drammen stasjon, samt fjernstyring av Grong stasjon. I tillegg
pågår det arbeider med Stavanger omformerstasjon, planlegging av
oppgradering av tømmerterminalene på Formofoss (Nordlandsbanen)
Koppang (Rørosbanen) og Norsenga (ved Kongsvinger), samt Bodø godsterminal.
Jernbaneverket arbeider nå med videreutvikling av
strategiene og tiltaksplanene som ledd i forarbeidet til Nasjonal
transportplan 2014-2023. Grunnlag for NTP utarbeides i form av strekningsvise
utviklingsplaner hvor marked og tiltaksbehov, herunder fornyelses-
og vedlikeholdsbehov, beskrives for de enkelte strekninger.
I tillegg til strekningskapasitet i form av
kryssingsspor og dobbeltspor, er terminalene avgjørende for transportkapasiteten.
Alnabru godsterminal er navet i godstransporten og det pågår planarbeid
for økt kapasitet her. Det pågår arbeid med konseptvalgutredning
for ny godsterminal i Drammens- og Trondheimsområdet. I Bergen utarbeides
planer for økt kapasitet på Nygårdstangen, samtidig som det utredes
alternative, langsiktige løsninger gjennom bl.a. KVU for Regionpakke
Bergen og fylkesdelplan for ny havn i Bergensområdet. For andre
mindre terminaler, bl.a. tømmerterminaler, foreligger planer på
ulike planstadier.
Ved siden av kryssingsspor og terminaler er
også strømforsyning en begrensende faktor for kapasitet. Forsterking
av strømforsyningen langs banestrekningene vil skje koordinert med fornyelse
av kontaktledningsanleggene. Derfor er det nødvendig å samordne
utbygging av kryssingsspor og fornyelse av kontaktledning for å
få best mulig nytte av tiltakene.
----
Det foreligger en strategi for å legge til
rette for økt kapasitet for godstransport på det norske jernbanenettet,
som ble behandlet av Stortinget i forbindelse med St.meld. nr. 16
/ Innst. S. nr. 300 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Jeg
ser derfor ikke behov for å igangsette et arbeid med en egen handlingsplan
for kryssingsspor og tiltak for økt gods på jernbane nå – atskilt
fra det øvrige planarbeidet knyttet til oppfølging av NTP 2010-2019
og utarbeidelse av NTP 2014-2023. Jernbaneverket legger opp til
at arbeidet med videreutvikling av strategier og program for kapasitetsøkende
tiltak for godstransport inngår som en del av arbeidet med NTP 2014-2023
med videre detaljering i Jernbaneverkets handlingsprogram.
Jeg viser til brev fra Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité av 2. oktober 2010. I forbindelse med arbeidet
med ovennevnte sak ber Transport- og kommunikasjonskomiteen på vegne
av sakens ordfører, Arne Sortevik, om svar på følgende spørsmål:
Hvilke prosjekter for
hhv. kryssingsspor og andre prosjekter innenfor programområdet «Kapasitetsøkende
tiltak» er planlagt i 2. del av NTP 2010-2019 (altså 2014-2019),
men kan gjennomføres i perioden 2011-2013 dersom rammene for denne
perioden økes?
Jernbaneverket opplyser at flere prosjekter
i prinsippet kan forseres for å øke jernbanens kapasitet for framføring
av gods. Jernbaneverkets vurdering er basert på forsering av prosjekter bare
innenfor programområdet Kapasitetsøkende tiltak i Nasjonal transportplan
2010-2019. Det er ikke foretatt en vurdering av prioritet mot andre
prosjekter og i forhold til vedlikehold og fornyelse. En eventuell
forsering avhenger ikke minst av etatens plankapasitet og kapasiteten
innen jernbanefag. Samferdselsdepartementet vil bemerke at mangelen
på kompetanse innen signal- og sikringsanlegg per i dag er begrensende for
Jernbaneverkets kapasitet til å planlegge og gjennomføre nye investeringsprosjekter.
For å kunne ta i bruk nye kryssingsspor kreves bl.a. godkjent signal-
og sikringsanlegg.
Følgende prosjekter som helt eller delvis er
planlagt gjennomført i perioden 2014-19 vil, gitt forutsetningene
over, kunne være aktuelle for tidligere oppstart og gjennomføring:
Sørlandsbanen: Bryne
kryssingsspor, forsering av fornyelse og ombygging av kontaktledning, ny
omformerstasjon
Bergensbanen: Ygre, Vieren og Bolstadøyri
kryssingsspor
Hovedbanen: Samtidig innkjør Kløfta
Gjøvikbanen: Movatn kryssingsspor
Nordlandsbanen: Sukkertoppen kryssingsspor (Saltfjellet)
Ofotbanen: Narvik stasjon
I tillegg vil det kunne være mulig å forsere
arbeider på godsterminalene Bodø, Fagernes (Narvik), Langemyr (Kristiansand),
Brattøra (Trondheim) og Nygårdstangen (Bergen) samt på tømmerterminaler.
Normalt må det påregnes at planlegging, inkludert
offentlig planprosess og prosjektering, kan ta inntil to år og at
fysisk gjennomføring av prosjekter av denne karakter kan gjennomføres på
ca. 2 år. Dette betyr at mulighetene for å forsere tiltak med sikte
på gjennomføring allerede i perioden 2011-2013 i praksis er begrenset.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. november 2010
Knut Arild Hareide |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |